Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 14
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    40

Standard Jeg fikk diagnosen lavt stoffskifte for litt over 2 år siden

Hei...

Jeg fikk diagnosen for litt over 2 år siden, men har nok hatt den store deler av livet for det. Da jeg var 13-14 gikk jeg voldsomt opp i vekt og holdt den i 1-2år. Da jeg var 16-17 fikk jeg mye vondt i hodet, legen trodde det var migrene. Men migrenemedisiner fungerer ikke vis du ikke har migrene. Jeg ble veldig kvalm og veldig lite matlyst den perioden, og gikk masse ned i vekt. folk trodde jeg hadde spiseforstyrelser. Jeg var jo veldig fornøyd, men så gikk jeg voldsom opp igjen og fant ut da at jeg hadde lavt stoffskifte. Jeg har merket det at alle syntomer ikke stemmer alltid når man leser forskjellene på lavt og høy. Jeg har hatt en del syntomer for lavt og for høyt.
    Men så er det jo sånn at legene osv ikke kan nok til dags dato.

www.stoffskifte.info har masse nyttig å lese. jeg har printet ut en del som jeg skal ta med til legen neste gang jeg skal dit. Kanskje det blir gjort mer da...

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

LillePus

Migrenemedisiner virker noen ganger på meg, hvis jeg tar før hodepinen er blitt særlig ille. Har jeg mye vondt i hodet, virker det ikke.

Jeg vet egentlig ikke hva slags hodepine jeg har. Legen har antydet spenningshodepine, men etter det jeg har lest om dette, så stemmer det ikke med intensiteten - "litt irriterende", eller noe slikt. Det har til tider vært så ille at det kan vanskelig beskrives med ord. Men migrene stemmer ikke helt heller, spesielt ikke med varigheten - kan ha forferdelige smerter i opptil 14 dager - ja, et helt år hadde jeg vel så og si kronisk hodepine hele tiden. Noe som heter klasehodepine, tror jeg, det jeg leste om dette, passet godt på meg. Så er det hormonell hodepine, og jeg tror vel det er det jeg må ha siden jeg har så mye ubalanse i hormonene. Kanskje det vi alle med stoffskifteproblemer har?

Så ei venninne med migrene - hun kan som meg kjenne at det lugger fra skallen og helt ned til rompa i musklene. Så det går jo på muskler uansett. Inne i hjernen kan vi ikke føle smerte - det sa i alle fall en smertespesialist jeg var til for mange år siden som forsøkte å hjelpe meg med denne vanvittige hodepinen.

Er det ingen forskningsresultater eller noe på det om hodepine hos stoffskiftesyke? Tror NTF har en link til ei side om at de med lavt stoffskifte sjeldent har hodepine, stemmer jo dårlig, synes jeg. Men tror kanskje muligens de med høyt stoffskifte oftere er plaget med hodepine - sånn generelt da ;)
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    75
    Meldinger
    490

Standard

De fleste som har Migrene har dette i halve hodet, eller halvsidig. Det var lenge et av kriteriene for diagnosen. Nå ikke mere. Nå går man mer inn å lytter faktisk til hva passienten sier !
    Tenk det gjør man virkelig !

Vår hodepine er mer langsiktig og irriterende vel ? Omtrent sånn at du ikke hører at vifta suser før du slår den av ?
    Uten å bagatellisere så er den ikke så intens, selv om man nok kan oppleve det slik når perioden har vart lenge nok !
    Noen av oss kan sikkert også ha migrene ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Nei, n'Finn - stemmer ikke på meg. Grusom intens, føles som om hodet skal sprenge og/eller som om skallen krymper og det ikke er plass til hjernen (utrolig nok - med den erta), eller som du strammer et_sånn_metall_stramme_bånd_vet_ikke_hva_det_heter, skrur til og strammer noe forferdelig, eller som om hele hodet er ei sementblokk - og da er jeg "tungest" foran. Og jeg merker jo at alle musklene i hele hodeskallen er så såre at jeg nesten ikke kan ta i dem, når jeg endelig finnet ut av det - og det burde jeg gjøre, for hvis jeg masserer og dunker og ballerer, så løser de seg opp etter noen uker, og det hjelper også på hodepinen - men, så er det det at de strammer seg så forskrekkelig fort igjen. Dette er i alle fall forklaringa på noe av hodepinen. Kan ikke si om jeg alltid er sår i hodebunnen også, har ikke analysert det - enda...

Jeg har ikke så ofte "halvsidig" hodepine, tror jeg. Men ofte sitter det mest i panna, spesielt dette "metall-båndet". Eller jeg kan ha det som om noen har slått meg med ei slegge i bakhodet. Tåler ikke lys, lyd, lukt osv, men ikke helt på samme måte som de beskriver ved migrene, tror jeg. Blir også kvalm av hodepinen, men jeg spyr ikke, men det gjør jeg nå da svært sjeldent uansett. Og jeg tror ikke jeg får noen "aura" som noen snakker om, men nå har jeg da ikke forsøkt "å kjenne så godt etter", forsøker å ikke kjenne på alle vondtene, håper bare de skal gå over...

Ã…ja, når den får utviklet seg, så er det kun morfin eller morfinlignende preparat som kan lindre ei lita stund, ingenting annet hjelper.

Kjære vene, det kan ikke være klasehodepine - ikke som det står her. Men hvis du leser her, så er det noe som passer på meg i alle kategoriene:
    - debuterte i 20-årsalderen
    - svimmelhet, lyd- og lysømfintlighet
    - åja, ifølge dette har jeg aura - synsforstyrrelser
    - stramme muskler i hodet og bak i nakken
    - stramt bånd rundt hodet
    - smerter i tinning og øyenhule? Hm.. i alle fall rundt hele øynene, ja, også i selve øynene, tror jeg - og veldig bak øyenbrynene, spesielt det siste året - tror jeg har fått kronisk bihulebetennelse også nå...
    - kan bli verre ja, etter gal sovestilling - og har så mye smerter i hele kroppen, spesielt overkroppen at alle sovestillinger gjør i grunnen vondt - når jeg sovner, våkner jeg mange ganger om natta med munnvikene trukket nedover i smerte
    - i det siste året har smertene vært verst rundt øyene faktisk, men tidligere år tror jeg den har vært verst i panna og bakhodet
    http://www.helsenett.no/index.php?optio ... tionid=147

Regelmessig søvn
    Gode søvnvaner er svært viktig. En regelmessig døgnrytme og passe mengde søvn er spesielt viktig for de som sliter med migrene men vil hjelpe på alle former for hodepine.
    Helt garantert sammenheng med meg ang lite søvn og mye hodepine. Jo dårligere jeg sover, jo mer hodepine får jeg. Det gjelder forresten alle smertene jeg har.
    http://www.mozon.no/andre-saker/bli+kvi ... 48531.html

OVERGANGSALDER
    Hodepinen vil normalt endre seg i forbindelse med overgangsalderen, og det vanligste er at migrene brenner ut i siste del av livet. Østrogenbehandling kan virke inn på anfallene.
    "Bevis" for at det har sammenheng med hormoner.
    http://nrk.no/programmer/tv/puls/3080185.html

Sa jeg at noe het spenningsmigrene? Kan selvsagt være det jeg får av og til, for det er ikke alltid hodepinen blir like ille. Men da er det jo rart at migrenemedisinen kan hjelpe når smertene er "irriterende", men hjelper ikke når den er grusom.
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Jun 2007
    Sted
    Telemark
    Meldinger
    287

Standard

Hei Stina
    Ang hodepine/migrene: Hvis det er migreneanfall du har,og det kan jo tyde på at det er det, så virker ikke medisinene hvis du venter for lenge med å ta dem. Dette fordi at migrene ikke bare sitter i hodet. Det påvirker også fordøyelsessystemet, slik at opptak av medisiner går mye tregere. Jeg er også mye plaget med migrene. Synes jeg er litt bedre etterat jeg begynte med Liothyronin, men det er kanskje bare innbildning. Mine smerter sitter i bakhodet, og det er bare migrenemedisiner som virker

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Heia Bittelitt

Vet du, jeg leste en god del om ulike hodepiner i går, og jeg er helt sikker på at jeg lider av flere typer hodepine - bl.a. har jeg en egen type hvis vi får det varmt, litt over 20 grader ca. Men nå har jeg vel sabotert hele denne tråden med hodepine, lurer på å lage en egen tråd om smerter og hodepine, for jeg tror alt har sammenheng, også med hormonene - jeg er HELT overbevist! ;)

Forresten så hjelper trening en del på meg, før hadde jeg i flere år nesten hodepine hele tiden og det gikk til uante høyder - så ille og ofte blir det sjeldent nå, selv om jeg de siste par månedene har vært veldig plaget. Og jeg leste også i går at trening blir anbefalt ved migrene, som ved spenningshodepine - men man må jo gjøre det før, for ingen orker å trene når de fæle greiene slår til. Og da er jo ikke bare trening som er viktig, men det å strekke ut nakkemuskler m.m.

Og ang medisiner - fikk advarsel på apoteket om at jeg ikke måtte ta Maxalt - migrenemedisinen mer enn 8 dager i måneden, da kunne den fremkalle mer hodepine.

Oi - en verden uten smerte - det må vi håpe på ;)

Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    40

Standard

Jeg også fikk høre av legen at jeg har spenningshodepine. Men jeg har noen ganger vondt fra venstre øye og opp på venstre side av hodet. Mye vondt fra øynene opp i pannen. Veldig deilig når kjæresten masserer pannen og hodet.
    Man kan få litt anfall noen ganger, og ha like store smerter som migrene. Man kan jo også ha forskjellige hodepiner. Jeg har hatt ca 2ganger i året der jeg mest sannsynlig har hatt migreneanfall.
    Men som du sier trening hjelper en god del på alle typer hodepiner. Jeg kan få vondt i hode av å trene også vis jeg har tendenser til hodepine. Men spiser man sunt og trener regelmessig(noe jeg ikke er så flink til) så pleier det å bli lengre mellom hodepinene. Men nå som jeg har hatt ferie og klart å slappe av litt da kommer de. uff... ikke noe morsomt.

Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    40

Standard

Jeg har gått veldig opp i dose sidenjeg begynte på Levaxin. Tror jeg begynte å ta 50 mg om dagen. Så økte jeg dosen til 100mg 2-3dager i uka. Til slutt var jeg opp i 100mg 5dager og 200mg 2 dager i uka. Så var det en periode jeg var hyper. Veldig rastløs, klarte ikke sitte stille, selvom jeg var hjemme og hadde besøk. Måtte alltid gjøre noe. Da var doseringen for høy.

Nå er jeg nede i 100mg hver dag. så sist jeg tok prøver var den alt for høy, men det var min egen skyld. Jeg hadde prøvd meg på noen piller som ikke er farlige men det skulle øke forbrenningen osv. Det viste seg at den økte stoffskiftet mitt også. Så jeg måtte inn å ta en kontrollprøve og alt var bra da. neste gang er vel om 3måneder.

For ca 1år siden sa legen at jeg hadde hatt bra prøver den siste tiden og at jeg ikke trengte å komme inn før om 6måneder.(dette var i januar) Jeg var frisørlærling, fysisk jobb. Så jeg ble fortere sliten enn de andre. men da sommeren kom var jeg helt ferdig. Var ør i hue hele tiden og likblek. Men jeg trodde det var fordi det var den første sommeren jeg ikke hadde 2måneder ferie, og første året jeg jobbet fult. Og det var likefør ferien min, så jeg tok ikke ut noen sykemelding, noe jeg ser i ettertid jeg brde absolutt ha gjort. Men når man er så "tidlig" i diagnosen så kjenner du ikke til hva du skal kjenne etter. Jeg tenkte ikke på at det var sykdommen som gjorde meg slik.
    Det er viktig å ta vare på seg selv, ikke alltid høre på lege. Heller ta flere prøver enn man trenger om man føler for det. Det er kun du selv som kjenner hva du føler og kan bestemme. Legen kan ikke si nei til å ta en prøve av deg.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Ja, LillePus ;) kjenner mye igjen....

Ang mat, så får jeg i alle fall alltid hodepine når jeg er sulten. Og har jeg hodepine, hjelper det ofte litt å spise - men som regel bare mens jeg spiser. Sprøtt?

Og så glemte jeg noe - jeg får noen vanvittige strålinger av og til. Som kniver på det verste ellers som nåler som stikkes inn i skallen på meg. Dette er oftest på sidene av hodet, gjerne tett ved ørene, men mener også jeg kan ha noe i panna/forhodet. Og disse vonde ilingene trigges gjerne av lys, lyd og lukt. Skarpe lyder, så som ungeskrik. Helst vonde lukter (men jeg har overaktiv luktesans, så mye lukter vondt - og det som egentlig lukter vondt, lukter grusomt), sollys er noen fæææææle greier.

Og så får jeg også hodepine hvis jeg sitter med hodet i noen minutter til en av sidene, f.eks. snakker med noen i passasjersetet i bilen mens jeg sitter i førersetet. Dette kunne skyldes en nakkeskade leste jeg i går, og jeg har jo noe slitasjegikt, forkalkninger og skjevhet i nakken, i tillegg til så stramme muskler at nakken tvinges ut av normal posisjon og ei skive er på vei utover....

Ang trening, hvis jeg har bittelitt vondt i hodet og trener forsiktig, kan det ofte gå over. Men hvis jeg har litt mye vondt i hodet, blir det verre. Gikk en periode i svømmehall. Noen få ganger kunne hodepinen lette her, men som regel ble den verre.

Mener å ha lest ang spenningshodepine at denne ofte kommer etter at stressperioden er over, men jeg er ikke sikker på det jeg - kanskje det varierer?

Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    40

Standard Jeg fikk diagnosen lavt stoffskifte for litt over 2 år siden

Jeg hadde en time hos en psykolog på Heggeli Helhetsmedisin her om dagen. Første gang jeg har vært hos en psykolog, grunnen var egentlig fordi jeg har opplevd mye i mitt 22års unge liv. ikke nok med å ha lavt stoffskifte, men andte ting også.

Da jeg fortalte om stoffskiftet som har vært opp og ned siden jeg begynte på Levaxin i 05 sa han noe som for meg er veldig logiskt, men noe jeg ikke har hørt før. Siden jeg sa at jeg trodde jo at kroppen skulle balanseres når jeg begynte på Levaxin, som og gå ned i vekt, mer energi, mindre deppa osv. Han fortalte meg at Levaxin er et kunstig framstilt hormon som BARE justerer skjoldbrukskjertelen og det den trenger for og fungere eller gi nok hormonoer til kroppen. men det den IKKE gjør er og balansere eller reparere alt det andre stoffskifte har gjort med kroppen. som f.eks forbrenningen, eller de organene i kroppen som har blitt påvirket når tyroksin nivået har vært for lavt. Dette for meg høres veldig naturlig ut.

Han anbefalte meg en annen lege på samme huset som vist nok kan veldig mye med hormonforstyrrelser, han ville jeg skulle gå til han og få en fullutredelse. som og ta alle slags blodprøver av metaller og div ting i kroppen, hårprøve, osv. De skal sendes over havet til USA og analyseres for og kanskje gi svar på andre ting kroppen min trenger for og fungere normalt.
    Jeg er veldig spent, håper virkelig dette gir et svar som kan hjelpe meg til og føle meg frisk.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Fikk diagnosen lavt stoffskifte i februar 2008
    Av Trude i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøver
    Svar: 87
    Siste melding: 18-08-13, 22:04
  2. Svar: 23
    Siste melding: 14-10-11, 00:40
  3. Diagnosen lavt stoffskifte siden 2007
    Av Oppognedform i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 110
    Siste melding: 19-09-11, 12:29
  4. Fikk diagnosen lavt stoffskifte i 2003
    Av Tilte i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 35
    Siste melding: 25-01-09, 13:21
  5. Fikk diagnosen lavt stoffskifte for 1 år siden
    Av marianne i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 11
    Siste melding: 25-05-05, 11:08

Søkeord for denne tråden

Bokmerker