Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 19 av 19
    Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Standard Sv: Har du prøvd å gå ned i vekt med hypothyreose?

Jeg fant denne da jeg googla litt

FEDONS RÅD FOR BALANSERT LAVKARBO OG EN SUNNERE LIVSSTIL

*Sov nok (7-8 timer) og stress mindre. Benytt deg av metoder for å mestre stress bedre (f.eks. yoga eller meditasjon).

*Inkluder moderat fysisk aktivitet i hverdagen. Mest effektivt er rask gange i mer enn 20-30 minutter daglig, helst tidlig på dagen eller like etter at du har stått opp.

*Drikk masse vann - minst åtte glass daglig.

*Ingen måltider eller mellommåltider bør være uten protein. Velger du for eksempel et eple som mellommåltid, bør du samtidig spise litt yoghurt, kesam, Skyr,cottage cheese, mandler eller andre nøtter.

*Unngå mat med høy glykemisk belastning (fint mel, poteter, ris, pasta, sukker, brus, juice og saft). Sats på mer grønnsaker, belgfrukter og opp til to porsjoner frukt (ca. 200g).

*Du kan spise en liten mengde ikke-klebrig ris, fullkornpasta, kokt potet eller fullkornbrød eller kornblanding til ett måltid. Mengden må være mindre enn mengden fisk, kylling eller kjøtt.

*Eddik og sitron senker blodsukkerstigningen av blandede måltider. Bruk det i salater, dressinger, sauser og på grillmat.

*Hvitløk, chili, sennep, pepper, pepperrot øker stoffskiftet og fettforbrenningen.

*Unngå mye salt. Bruk natriumredusert salt eller sitron, sennep og mer krydder.

*Spis mindre brød. Velg lavkarbobrød eller fullkornbrød /tysk pumpernickel/dansk rugbrød. Skjær tynne skiver, og spis litt til maksimalt ett måltid.Spiser du brød til lunsj, bør det være sammen med masse proteinrik mat (tunfisk, makrell, laks, sardiner, kylling, kalkun, cottage cheese) - litt brød til proteinet, ikke omvendt. I tillegg bør du spise grønnsaker.

*Spis feit fisk (sardiner, tunfisk, makrell, laks, ørret, sild) til middag minst to-tre ganger i uka og oftest mulig som pålegg. Unngå fiskeboller, fiskekaker og fiskepateer, som inneholder en del stivelse eller bearbeidet fett, likeledes hermetisk fisk med sukkerholdig tomatsaus.

*Velg olivenolje, rapsolje, kokosolje, avokado, mandler, nøtter og frø som dine viktigste fettkilder. Smør er også bra, men ikke som hovedkilde for fett.

*Det er fort gjort å gå opp i vekt selv på lavkarbo-kosthold, hvis du overdriver med feite meieriprodukter som ost.

*Spis lite usunn lavkarbomat som pølser og bacon.

*Koking, dampkoking og steking i ovnen er alltid bedre enn steking i panne.

*Unngå kaker med sukker og mel. Velg i stedet desserter basert på frukt, melk eller fløte, yoghurt, kesam eller cottage cheese og lavkarbo søtstoff - eventuelt egg og/eller gelatin (for eksempel karamellpudding, fromasj, ostekake med nøttebunn). Finmalte mandler eller andre nøtter er fin og næringsrik erstatning for mel.

Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    38
    Meldinger
    309

Sitat Opprinnelig skrevet av BenteR Vis post
    Høy insulin er et annet uttrykk for insulinresistens, som kan utvikle seg til dia2, men trenger ikke å gjøre det. Har du høy insulin/insulinresistens vil det oftest medføre vektoppgang og lage trøbbel ved "vanlig" slanking.
    Her litt om hva den godeste Fedon Lindberg sier om høy insulin
    http://www.fedon.no/no/Sporsmal_og_s...ulinresistens/
    Ok, intr. Skal ta en blodprøve i februar. Blir spennende å se. Finnes det behandling mot insulinresistens? Noe som kan gjøre det lettere å gå ned i vekt.
    Har det innvirkning på stoffskiftet?

Har hatt problemer med uønsket hårvekst, vil det kunne bli borte?
    Lavt stoffskifte etter graviditet i 2009

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

http://www.fedon.no/Insulinresistens.9UFRDMZP.ips
    http://m.nhi.no/index.php?&action=ro...ens-11033.html

Økt hårvekst kommer ofte av polycystisk ovariesyndrom (PCO), men siden jeg ikke er lege, er det umulig for meg og si om det er det du har, men be legen sjekke det også.
    Insulinresistens er en av de tingene man får svært god effekt på ved og leve lavkarbo, såvidt jeg vet er det lavkarbo som regnes som "kuren" mot insulinresistens.......

Når det gjelder sammenheng mellom stoffskiftet og insulinresistens, fant jeg litt her
    http://www.stoffskifte.org/alias.html?id=734491

Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    38
    Meldinger
    309

Sitat Opprinnelig skrevet av BenteR Vis post
    http://www.fedon.no/Insulinresistens.9UFRDMZP.ips
    http://m.nhi.no/index.php?&action=ro...ens-11033.html

Økt hårvekst kommer ofte av polycystisk ovariesyndrom (PCO), men siden jeg ikke er lege, er det

umulig for meg og si om det er
    det du har, men be legen sjekke det også.
    Insulinresistens er en av de tingene man får svært god effekt på ved og leve lavkarbo, såvidt jeg vet er det lavkarbo som regnes som "kuren" mot insulinresistens.......

Når det gjelder sammenheng mellom stoffskiftet og insulinresistens, fant jeg litt her
    http://www.stoffskifte.org/alias.html?id=734491
    Intr. Lavkarbo høres jo ut som tingen da....er litt u tvil om jeg skal vente til resultatet av blodprøven hos heggeli eller bestille time hos fedonklinikken....
    Fedon lindberg er vel regnet for å være ganske moderat og lett å følge.....
    Uansett er det ikke bra å følge lavkarbo når man har hypothyreose?
    Lavt stoffskifte etter graviditet i 2009

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Hvorfor skulle ikke lavkarbo være bra for oss med hypothyreose? Det har jeg faktisk aldri noensinne hørt eller lest noe om. Tvert imot anbefales alle med auto-immune sykdommer og spise så ren mat som mulig.
    Mange mennesker med hypothyreose lever lavkarbo. Det og spise ren mat uten all verdens tilsetningstoffer er sunt for alle, ikke minst de av oss som er syke.
    Hvis du ser på lavkarbo-forumet finner du mange med hypothyrose http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=101
    + andre på forumet her lever lavkarbo.

Her på forumet finner du også mye info om insulinresistens, PCO og hypothyreose http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...play.php?f=178
    Sist endret av Pingvinen; 02-01-12 kl 00:43

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Uansett er det ikke bra å følge lavkarbo når man har hypothyreose?
    Jeg har forstått det slik at det er akkurat motsatt. Fordi når du lever på lavkarbo har du et jevnt blodsukker, det påvirker hormoner i positiv grad, noe vanlig anbefalt norsk kosthold med opp til 65 % karbohydrater ikke gjør. Dermed påvirker lavkarbo også insulinet i positiv grad, noe vanlig anbefalt norsk kosthold ikke gjør, snarere tvert i mot.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Jeg mener å huske at dette jeg skrev i forrige innlegg forklares ganske bra av legen Sofie Hexeberg. Hun har også ett eller flere eksempler på folk med hypotyreose i en av bøkene sine. En stund siden jeg leste det, men hun er en av flere som beskriver dette at lavkarbo er bra rent hormonelt, fordi maten du spiser gjør noe med hormonene dine.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Smile Sv: Har du prøvd å gå ned i vekt med hypothyreose?

Sitat Opprinnelig skrevet av Fedon
    *Unngå mye salt. Bruk natriumredusert salt eller sitron, sennep og mer krydder.
    Forsigtig med saltbegrænsning, da for lidt salt i maden påvirker ugunstigt aldosteron, reducerer dannelse af mavesyre, er medårsag til ødemer (modsat det man tror), og grundigt svækker binyrene. Binyrer fungerer ikke optimalt uden tilførsel af salt nok. For lidt salt medvirker til udvaskning af elektrolytter fra kroppen, særligt når der samtidigt anbefales at drikke "masse vann". Kroppen plejer selv "sige fra" ved mere salt i maden, end den har brug for til at fungere.

*Velg olivenolje, rapsolje, kokosolje, avokado, mandler, nøtter og frø som dine viktigste fettkilder. Smør er også bra, men ikke som hovedkilde for fett.
    Olivenolie og kokosolie er rigtig godt, men rapsolie og andre olier presset af plantefrø påvirker cellemembraner i kroppen, gør dem derved "utætte" og dette trigger immunsystemet til selvforsvar mod det "indtrængende" i cellerne. De bedste og sikreste planteolier er presset af nødder (hård skal) og af frugt (som f.eks. oliven eller avocado). Olier presset af afskallet frø, eller af frø presset med skal som f.eks. solsikke, majs, soya, er autoimmunitet-triggende.

...yoghurt, kesam, Skyr, cottage cheese
    Alle mælkeprodukter bør være langtidssyrnede (proteiner spaltet så grundigt, så det ikke trigger autoimmunitet), ikke ferske, og ikke homogeniserede. Fedt i både fuldfede og fedtreducerede, homogeniserede mælkeprodukter er slynget til så små "klumper", at de trænger ufordøjet ind i blodbanen fra tarmen. Det trigger autoimmunitet.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    40

Sitat Opprinnelig skrevet av Ingvild Vis post
    Ok, av Han godeste dag schøit fikk jeg vite at jeg muligens hadde litt høy insulin....
    Har det sammenheng med dia?
    Hei. jeg også fikk det svaret av Dag Schøit. med candida sopp og 2 tropice parasitter.

Side 2 av 2 Først 12

Lignende tråder

1. Hypothyreose, trening og kosthold.. Lite endring i vekt.
    Av rosaelefant i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 7
    Siste melding: 17-01-11, 13:18
  2. Noen som har prøvd Fibromyol?
    Av Damen i forumet Alternativ behandling
    Svar: 5
    Siste melding: 10-12-09, 09:16
  3. har noe prøvd NeOpuntia®?
    Av LillePus i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 3
    Siste melding: 04-11-09, 13:34
  4. Hvordan gå ned i vekt med hypothyreose
    Av Tor i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 36
    Siste melding: 14-10-07, 16:45
  5. Har noen prøvd tang?
    Av Siriliss i forumet Mineraler (øvrige)
    Svar: 6
    Siste melding: 14-09-05, 21:59

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn