Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 19
    Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    38
    Meldinger
    309

Standard Har du prøvd å gå ned i vekt med hypothyreose?

Jeg har hatt hypothyreose siden 2009 etter fødsel.
    Har forsøkt å gå ned i vekt flere ganger uten hell, nå er vekta +3 kg siden 2009.
    Men den har også vært -8 kg fra det den er nå.
    Jeg har forsøkt Greteroede, og lavkarbo.
    Med Greteroede gikk jeg litt ned i vekt i 2009, men ingenting på de 2 neste kursene, enda
    jeg spiste sundt og trente litt, virket det som om forbrenningen sto stille.

Med Lavkarbo gikk jeg også litt ned, men følte meg ganske dårlig til slutt. Gikk ned 3 kg på 2 mnd,
    så det var ikke mye å rope hurra for.

Så det er helt klart at jeg trenger hjelp til å gå ned i vekt, og god oppfølging.
    Jeg lurer på om noen har et sted å anbefale?
    Som er bra for de med stoffskiftesykdom, jernmangel.....
    Lavt stoffskifte etter graviditet i 2009

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Har du prøvd å gå ned i vekt med hypothyreose?

Jeg har tro på å bli bedre først. Deretter se om det er energi tilbake til å være i bevegelse. Når du har lavt stoffskifte oppfører mye seg i i kroppen annerledes enn på friske folk. Du kan risikere at det er noen kilo som blir værende uansett hvilke tiltak du setter i gang. Hvor mye veier du? Hvordan er formen din nå? Mener å huske at den ikke var så veldig bra for en stund siden? For meg er det viktigere å fungere optimalt enn å bli kvitt de ca 4 kiloene jeg gjerne skulle hatt bort. Jeg vil mye heller ha energi og livslyst og livsglede enn å være slank str 40....

Det har vært skrevet mye her inne om at slanking og lavt stoffskifte ikke hører sammen. Det er også mange lavkarboleger, Sofie Hexeberg blant annet, som sier at slanking ikke er et tema, men helse (senest i Dagsavisen i går). Men at for mange kommer vektreduksjon i tillegg til bedre helse ved omlegging til lavkarbo.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    38
    Meldinger
    309

Hei og takk for omtanke!
    Ja jeg har tenkt tanken, at jeg burde vente til jeg er bedre,
    Har jo prøvd ganske mange ganger uten hell....
    Samtidig veier jeg 91 kg, er 170, så har en bmi på 31.,
    Føler meg lite vel, og føler og at jeg må gjøre noe snart
    Før kg baller på seg.....

Må si jeg er i tvil......

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Siden jeg slite med og holde vekten oppe, så er vel gjerne ikke jeg den rett til og svare, men jeg reagerer når jeg ser at man bruker lavkarbo som slankekur.
    For det første; altfor mange leser hva VG og andre medier skriver, og tror det er slik.
    VG og andre sensasjonsmedier prøver å forklare at lavkarbo er og kutte vekk stort sett alt av karbohydrater og gasse seg med bacon, smør, fløte og rømme.
    Dette er feil.
    Lavkarbo er og leve av ren uprosessert mat der man fjerner sukker, ris, poteter og kornprodukter. Lavkarbo er alt som er under 150 karbohydrater pr.dag.
    Den strengeste lavkarbovarianten, som er bereknet for at mennesker med minimum 10 kg overvekt skal få en kickstart på forbrenningen, sier man skal ha mellom 15 og 20 karbohydrater pr dag, og karbohydratene skal hovedsaklig komme fra grønnsaker.
    Velger man og gå fra et helt vanlig høykarbo-kosthold til 15-20 karbohydrater pr dag, så er dette en tøff overgang for kroppen.
    Kroppen må lære og omdanne fett til energi istedet for karbohydrater, og dette tar mellom 3 og 8 uker (der man vil føle seg syk, nesten influensasyk), så sant man passer på at kroppen får nok fett da.
    Altfor mange som leser i aviser starter en ekstremhard lavkarbo uten og sette seg inn i hva dette vil føre til i kroppen. Mange har fettskrekk etter at myndighetene i årevis har fortalt hvor farlig fettet er, og starter på en "egenkomponert lavkarbo" der de fjerner karbohydratene fra et allerede fettfattig kosthold. Det betyr at de fjerner grønnsakene! Helt feil, altså!
    Resultatet er at kroppen ikke lenger har naturlige energikilder, den sulter og den nekter å gi fra seg et gram fordi den tror det er krise. Og selvsagt vil man føle seg elendig når kroppen sulter!
    Kroppen kan omdanne protein til energi, men dette er en ekstremt energikrevende prosess for kroppen + store mengder proteiner fører til en unødvendig hard belastning på lever og nyrer.

Jeg anbefaler alle som vurderer og gå over til lavkarbo og kutte ut sukker, alle kornprodukter, poteter og ris i starten. Har man en følsom kropp, kutter man først sukker, venter noen uker før man kutter, ris og poteter, venter noen uker før man kvitter seg med kornprodukter. Når man fjerner ting fra kostholdet, anbefaler jeg og erstatte det med grønnsaker. De aller fleste ekte lavkarbere spiser mye mer grønnsaker enn de gjorde da de levde på vanlig høykarbo.
    Mens man holder på med denne perioden, anbefaler jeg og lese seg opp på emnet og finne den retningen som passer best for akkurat deg. Vi er alle forskjellige, og det viktige er og finne den dietten man kan tenke seg og leve på resten av livet.

Siden insulinen min ikke virker skikkelig, spiser jeg max 5 karbohydrater pr måltid. Har 5-6 måltid til dagen og spiser mellom 2300 og 3100 kalorier pr dag for ikke og miste mer av vekta mi.

Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    38
    Meldinger
    309

Sitat Opprinnelig skrevet av BenteR Vis post
    Siden jeg slite med og holde vekten oppe, så er vel gjerne ikke jeg den rett til og svare, men jeg reagerer når jeg ser at man bruker lavkarbo som slankekur.
    For det første; altfor mange leser hva VG og andre medier skriver, og tror det er slik.
    VG og andre sensasjonsmedier prøver å forklare at lavkarbo er og kutte vekk stort sett alt av karbohydrater og gasse seg med bacon, smør, fløte og rømme.
    Dette er feil.
    Lavkarbo er og leve av ren uprosessert mat der man fjerner sukker, ris, poteter og kornprodukter. Lavkarbo er alt som er under 150 karbohydrater pr.dag.
    Den strengeste lavkarbovarianten, som er bereknet for at mennesker med minimum 10 kg overvekt skal få en kickstart på forbrenningen, sier man skal ha mellom 15 og 20 karbohydrater pr dag, og karbohydratene skal hovedsaklig komme fra grønnsaker.
    Velger man og gå fra et helt vanlig høykarbo-kosthold til 15-20 karbohydrater pr dag, så er dette en tøff overgang for kroppen.
    Kroppen må lære og omdanne fett til energi istedet for karbohydrater, og dette tar mellom 3 og 8 uker (der man vil føle seg syk, nesten influensasyk), så sant man passer på at kroppen får nok fett da.
    Altfor mange som leser i aviser starter en ekstremhard lavkarbo uten og sette seg inn i hva dette vil føre til i kroppen. Mange har fettskrekk etter at myndighetene i årevis har fortalt hvor farlig fettet er, og starter på en "egenkomponert lavkarbo" der de fjerner karbohydratene fra et allerede fettfattig kosthold. Det betyr at de fjerner grønnsakene! Helt feil, altså!
    Resultatet er at kroppen ikke lenger har naturlige energikilder, den sulter og den nekter å gi fra seg et gram fordi den tror det er krise. Og selvsagt vil man føle seg elendig når kroppen sulter!
    Kroppen kan omdanne protein til energi, men dette er en ekstremt energikrevende prosess for kroppen + store mengder proteiner fører til en unødvendig hard belastning på lever og nyrer.

Jeg anbefaler alle som vurderer og gå over til lavkarbo og kutte ut sukker, alle kornprodukter, poteter og ris i starten. Har man en følsom kropp, kutter man først sukker, venter noen uker før man kutter, ris og poteter, venter noen uker før man kvitter seg med kornprodukter. Når man fjerner ting fra kostholdet, anbefaler jeg og erstatte det med grønnsaker. De aller fleste ekte lavkarbere spiser mye mer grønnsaker enn de gjorde da de levde på vanlig høykarbo.
    Mens man holder på med denne perioden, anbefaler jeg og lese seg opp på emnet og finne den retningen som passer best for akkurat deg. Vi er alle forskjellige, og det viktige er og finne den dietten man kan tenke seg og leve på resten av livet.

Siden insulinen min ikke virker skikkelig, spiser jeg max 5 karbohydrater pr måltid. Har 5-6 måltid til dagen og spiser mellom 2300 og 3100 kalorier pr dag for ikke og miste mer av vekta mi.
    Ja jeg har prøvd lavkarbo. Helt i starten følte jeg et enormt hug etter sukker. Jeg klarte ikke dette helt ekstreme, så det endte med at jeg spiste litt mer enn anbefalt for å føle meg vel, men vekta sto omtrent stille..... Etterhvert følte jeg meg ikke bra...min teori var at det var mangel på grønnsaker og jern.......spiste nesten ikke grønnsaker....
    Det funker som sagt ikke....
    Jeg har derimot tro på å bli fulgt nøye opp over tid, har ikke så veldig god erfaring med slanking på egenhånd.....

Min erfaring er jo at lavkarbo ekstrem er for hardt på kroppen...
    Samtidig hører jeg det er bra for oss stoffskiftesyke....
    Så det er kanskje en middelvei som er løsningen? Men funker det?

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Sitat Opprinnelig skrevet av Ingvild Vis post
    Ja jeg har prøvd lavkarbo. Helt i starten følte jeg et enormt hug etter sukker. Jeg klarte ikke dette helt ekstreme, så det endte med at jeg spiste litt mer enn anbefalt for å føle meg vel, men vekta sto omtrent stille..... Etterhvert følte jeg meg ikke bra...min teori var at det var mangel på grønnsaker og jern.......spiste nesten ikke grønnsaker....
    Det funker som sagt ikke....
    Jeg har derimot tro på å bli fulgt nøye opp over tid, har ikke så veldig god erfaring med slanking på egenhånd.....

Min erfaring er jo at lavkarbo ekstrem er for hardt på kroppen...
    Samtidig hører jeg det er bra for oss stoffskiftesyke....
    Så det er kanskje en middelvei som er løsningen? Men funker det?

På lavkarbo spiser man kjempemye grønnsaker!
    Jeg er mest inspirert av Hexeberg, men bruker nok noe mer bønner og linser enn hun gjør, siden jeg har testet hvordan det påvirker MIN kropp og MITT blodsukker.
    Anbefaler denne boka hennes
    http://bokklubben.no/SamboWeb/produk...duktId=5660652

Her finner du masse gode oppskrifter og en egen plan med menyer for fire uker!
    Jeg har både denne + den første boka hennes http://www.haugenbok.no/resultat.cfm...FY1YmAodbnTxkw.
    De fleste bibliotek har også bøkene hennes.

Og når det gjelder at lavkarbo er hardt for kroppen. DETTE ER FEIL!
    Å leve lavkarbo betyr at man spiser ren og ubehandlet mat, man unngår alle tilsetningstoffene man finner i ferdigmaten, man fjerner sukker (og tro meg, har du levd uten sukker en tid, så vil du synes at f.eks. en firkløver er kvalmende søt), kornprodukter (iallefall alt unntatt fullkorn) og store karbohydratfeller som potet og ris.
    Man passer på og spise variert og masse grønnsaker (til hvert måltid!). På et moderat lavkarbo (altså 50-70 karbohydrater) der man spiser variert og spiser varierte grønnsaker (salat, tomat og agurk er ikke nok, altså....), får man dekket alle de grunnleggende næringstoffene vi trenger.
    Om noen velger og gå på ketolysekuren (altså 15-20 karbohydrater pr dag) så anbefales det på det sterkeste og skaffe seg boka og sette seg grundig inn i den før start. På denne harde kuren trenger du tilskudd av vitaminer og mineraler, npe boken også opplyser om.
    At stoffskiftesyke ofte har lav jern, d-vitamin og B12 er vanlig, og da trenger man tilskudd uansett hvilken diett man har.

Og husk; lavkarbo er alt opptil 150 karbohydrater pr.dag!

For meg er ikke lavkarbo en midlertidig diett, men en livstil både jeg og familien følger.

Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    38
    Meldinger
    309

Sitat Opprinnelig skrevet av BenteR Vis post
    På lavkarbo spiser man kjempemye grønnsaker!
    Jeg er mest inspirert av Hexeberg, men bruker nok noe mer bønner og linser enn hun gjør, siden jeg har testet hvordan det påvirker MIN kropp og MITT blodsukker.
    Anbefaler denne boka hennes
    http://bokklubben.no/SamboWeb/produk...duktId=5660652

Her finner du masse gode oppskrifter og en egen plan med menyer for fire uker!
    Jeg har både denne + den første boka hennes http://www.haugenbok.no/resultat.cfm...FY1YmAodbnTxkw.
    De fleste bibliotek har også bøkene hennes.

Og når det gjelder at lavkarbo er hardt for kroppen. DETTE ER FEIL!
    Å leve lavkarbo betyr at man spiser ren og ubehandlet mat, man unngår alle tilsetningstoffene man finner i ferdigmaten, man fjerner sukker (og tro meg, har du levd uten sukker en tid, så vil du synes at f.eks. en firkløver er kvalmende søt), kornprodukter (iallefall alt unntatt fullkorn) og store karbohydratfeller som potet og ris.
    Man passer på og spise variert og masse grønnsaker (til hvert måltid!). På et moderat lavkarbo (altså 50-70 karbohydrater) der man spiser variert og spiser varierte grønnsaker (salat, tomat og agurk er ikke nok, altså....), får man dekket alle de grunnleggende næringstoffene vi trenger.
    Om noen velger og gå på ketolysekuren (altså 15-20 karbohydrater pr dag) så anbefales det på det sterkeste og skaffe seg boka og sette seg grundig inn i den før start. På denne harde kuren trenger du tilskudd av vitaminer og mineraler, npe boken også opplyser om.
    At stoffskiftesyke ofte har lav jern, d-vitamin og B12 er vanlig, og da trenger man tilskudd uansett hvilken diett man har.

Og husk; lavkarbo er alt opptil 150 karbohydrater pr.dag!

For meg er ikke lavkarbo en midlertidig diett, men en livstil både jeg og familien følger.
    Jeg prøvde dietten til spisdegslank.no. det er ferdigretter, også spiser man et spesielt lavkarbobrød. Jeg spiste bare litt grønnsaker til ett måltid.....antar at det er bedre å lage måten selv......
    Uansett, har ikke tro på den maten, ivertfall ikke bare den maten alene....
    Jeg har hwxeberg sin bok.....
    Jeg har også prøvd ketolyse, det synes jeg ble for ekstremt...
    Hvis jeg skal begynne på lavkarbo, vil jeg helst ikke ta meg vann over hodet og
    Tillate endel karbohydrater fremfor å gjøre endringer jeg ikke kan leve med....
    Bok heller gå sakte ned og bli det fremfor å rase ned..
    Har hørt om fedon og eueodiet, kanskje det kunne vært noe.....

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Jeg tror på det faktum at ekstra kilo har brukt tid på og øke vekta, og derfor er det best og bruke tid på og fjerne disse ekstra kiloene

Min diett ligger nok mellom Fedon Lindberg og dr.Hexeberg.
    For mitt vedkommende så opplevde jeg følinger og kjempehøyt blodsukker om en annen flere ganger til dagen da jeg spiste "riktig" (ifølge ernæringsfysiologen jeg gikk til), jeg ville ikke ha det sånn.
    Sukkeret var allerede borte fra min meny, og jeg brukte bare grove kornsorter.
    Jeg bestilte mine første bøker om lavkarbo, googla og leste så øyet ble stort og vått, og tok skrittet over til lavkarbo.
    Jeg la meg på max 70 pr dag, men etter hvert som insulinen min har sluttet og virke har jeg gått lenger ned i karbohydratene.
    Jeg er ingen elstrem fettspiser. Mitt fett kommer hovedsaklig fra fet fisk, nøtter, oljer (inklusive kokosoljer) og hel-fløte/rømme/kesam/cottage cheese (som jeg bruker i sauser og i brød/vafler)

Minsten min skryter fremdeles til sine kompiser om hvor heldig han er som har ei mor med diabetes fordi han får så mye god mat

Håper du finner DIN måte og gjøre det på, og at du vil trives med livstilendringen!

Jeg antar du kjenner til nettstedet for oss lavkarbere, www.lavkarbo.no

Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    38
    Meldinger
    309

Ok, av Han godeste dag schøit fikk jeg vite at jeg muligens hadde litt høy insulin....
    Har det sammenheng med dia?

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Høy insulin er et annet uttrykk for insulinresistens, som kan utvikle seg til dia2, men trenger ikke å gjøre det. Har du høy insulin/insulinresistens vil det oftest medføre vektoppgang og lage trøbbel ved "vanlig" slanking.
    Her litt om hva den godeste Fedon Lindberg sier om høy insulin
    http://www.fedon.no/no/Sporsmal_og_s...ulinresistens/

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Hypothyreose, trening og kosthold.. Lite endring i vekt.
    Av rosaelefant i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 7
    Siste melding: 17-01-11, 13:18
  2. Noen som har prøvd Fibromyol?
    Av Damen i forumet Alternativ behandling
    Svar: 5
    Siste melding: 10-12-09, 09:16
  3. har noe prøvd NeOpuntia®?
    Av LillePus i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 3
    Siste melding: 04-11-09, 13:34
  4. Hvordan gå ned i vekt med hypothyreose
    Av Tor i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 36
    Siste melding: 14-10-07, 16:45
  5. Har noen prøvd tang?
    Av Siriliss i forumet Mineraler (øvrige)
    Svar: 6
    Siste melding: 14-09-05, 21:59

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn