Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
    Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    69
    Meldinger
    207

Standard Lavt stoffskifte og glasslegemeløsning

Både jeg og en venninne med lavt stoffskifte har noe som heter glasslegemeløsning. De verste symptomene er sterke lysblaff, som er ekstra plagsomt ved mørke. Blaffene skyldes at det napper i netthinnen (vi har begge vært hos øyelege med dette). Ellers var det, spesielt den første tiden, "skygger" i synsfeltet. Og hos meg ihvertfall så pulserte øyet i takt med hjerteslagene - meget ubehagelig. Jeg er nå nesten bra, men merker litt av og til til lysblaffene. Ingen lege har nevnt at dette kan være et stoffskiftesymptom, men ettersom de eneste jeg har hørt om som har dette begge har lavt stoffskifte, så lurer man jo litt

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,355

Standard Sv: Lavt stoffskifte og glasslegemeløsning

Sitat Opprinnelig skrevet av Halla Vis post
    Ingen lege har nevnt at dette kan være et stoffskiftesymptom, men ettersom de eneste jeg har hørt om som har dette begge har lavt stoffskifte, så lurer man jo litt
    En forringelse af stofskiftet svækker jo kroppen og ad den vej give en masse forskellige negative resultater. For at noget kan kaldes et symptom, skal det vel være typisk for en tilstand i tilpas mange tilfælde? Men hvis man taler om det ud fra, at kroppen svækkes af et dårligt stofskifte, så kan man måske komme videre med det, også i forhold til lægen.

Nielsigne

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    oslo
    Alder
    65
    Meldinger
    6

Jeg har hatt lavt stoffskifte, fikk diagnosen i 2001. Noen år etter fikk jeg den lidelsen du beskriver. Atter noen år etter fikk jeg det på det andre øyet. Dette er interessant, legen og øyelegen lurte fælt på hvorfor jeg fikk det 2 ganger...

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    69
    Meldinger
    207

Sitat Opprinnelig skrevet av fiffi Vis post
    Jeg har hatt lavt stoffskifte, fikk diagnosen i 2001. Noen år etter fikk jeg den lidelsen du beskriver. Atter noen år etter fikk jeg det på det andre øyet. Dette er interessant, legen og øyelegen lurte fælt på hvorfor jeg fikk det 2 ganger...
    Ja, man kan jo bare spekulere om dette også skyldes stoffskiftet. Men legene vil garantert benekte det. Jeg fikk det også først på ett øye, høsten 2008. Det ble gradvis bedre utover vinteren, men så fikk jeg det på det andre øyet (litt mildere grad) utpå våren deretter. Som sagt så er det fortsatt ikke helt borte. Øyenlegen sa det kunne gå opp til to år, men en annen lege var tvilende til dette, og så ut til å mene at man ikke kunne være så sikker på om det egentlig forsvant helt. Hos meg har det ihvertfall vart i over tre år nå Min venninne fikk det på begge øyne samtidig.

Da jeg satte meg til å lese om fenomenet da det var mest aktuelt å finne svar, så sto det at nærsynte var spesielt utsatt. For min del så er jeg nærsynt, mens min venninne ikke er det, så det er vel kanskje tilfeldig hvem det rammer. Jeg mistenker uansett stoffskiftet. Både jeg og min venninne er blant de som har gått i årevis med prøveresultater i grenseland (med samme fastlege), og "alle" symptomer man kan tenke seg. Ubehandlet selvfølgelig. Skjønt jeg var så "heldig" å få begynne på Levaxin våren 2009 - uten at det hjalp noe særlig

Nå har jeg gått 3,5 uker på Erfa, og setter min lit til at det skal hjelpe etterhvert. Fikk fort virkning på en ting: Den trege magen Allerede etter et par dager begynte den å fungere bedre, og det har holdt seg slik. Helt utrolig! Merker også forskjell på det mentale og tiltakslysten, selv om det er langt fram der . Men det er håp i hengende snøre, heter det

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    oslo
    Alder
    65
    Meldinger
    6

Ja, jeg er jo også nærsynt da... ellers er jeg sånn nogenlunde regulert med 100 mcg levaxin pr dag, orker ikke argumentere med legen min om det iallefall.. ganske vant med symptomer etterhvert, men kan ikke klage når jeg hører om hvordan andre har det..

Synsforstyrrelsene mine har ikke gått helt over, er fortsatt endel "lyn" når jeg beveger øynene i mørket.

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    69
    Meldinger
    207

Sitat Opprinnelig skrevet av fiffi Vis post
    Ja, jeg er jo også nærsynt da... ellers er jeg sånn nogenlunde regulert med 100 mg levaxin pr dag, orker ikke argumentere med legen min om det iallefall.. ganske vant med symptomer etterhvert, men kan ikke klage når jeg hører om hvordan andre har det..

Synsforstyrrelsene mine har ikke gått helt over, er fortsatt endel "lyn" når jeg beveger øynene i mørket.
    Nei, det er ikke noe å stresse med, for det kan jo ikke behandles likevel. Man må bare ta tiden til hjelp.
    Det man skal være oppmerksom på er at det KAN i spesielle tilfeller føre til netthinneløsning, og da må det handles raskt. Om man ser at det kommer et mørkt felt, nesten som man gradvis drar ned en rullegardin, så er det sykehuset neste. Både jeg og min venninne fikk beskjed om at da må det ikke nøles, men dra rett til sykehus - natt eller dag!

Det gode er at netthinnen kan "sveises" fast med laser. Vet om en som har gjort det to ganger med godt resultat .

Lignende tråder

1. lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
    Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 17
    Siste melding: 26-05-10, 13:09
  2. Lavt blodtrykk pga. lavt stoffskifte?
    Av Lene i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 47
    Siste melding: 30-10-09, 20:53
  3. Svar: 13
    Siste melding: 27-10-06, 20:28
  4. Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
    Av Stina i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 23-10-06, 22:46

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn