Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
    Medlem siden
    Jan 2012
    Meldinger
    2

Question Lavt kortisolnivå

Hei alle sammen. Jeg er en 20 år gammel gutt som er meget bekymret etter blodprøvetaking og etterfølgende analyseresultater. Jeg opplever for tiden en del symptomer på at noe er galt med hormonsystemet mitt, men problemet er at legen mener at verdiene mine er «normale». Samtidig innrømmer han ovenfor meg (eksplisitt) at han egentlig ikke har noe peiling når det kommer til hormoner og endokrinologi. I analysen av blodprøvene fremkom det at S-KORTIM, altså s-kortisol, var 100 i blodprøven som ble tatt klokken 8.00! Denne verdien ligger slik jeg oppfatter det langt utenfor referanseverdiene som ifølge UNN er 170 – 540 nmol/L. Er dette farlig? Hvilke konsekvenser har det at kortisolnivået er så lavt? Er det et tegn på binyrebarksvikt? Jeg har ikke peiling på dette med hormoner og håper noen som kan litt mer enn meg, kan besvare disse spørsmålene.
    Resultatet fra resten av blodprøven ser slik ut:

S_TSH: 1,9
    S-FT4:18,2
    S-TESTOS: 17
    S-SHBG 18
    FTINDEKS: 9,1
    S-KORTIM: 100
    B-HB: 15,0
    B-LEUKOC: 6,6
    B-MCV: 87
    B-MUCH: 30
    S_FERRIT: 58
    S-JERN:HE
    S-tIBC:61
    S_VITB12:199
    S-NATRIU: 141
    S-KALIUM:HE
    S-KREATI:79
    S-GFR:>90
    S-ASAR:HE
    S-ALAT:HE
    FS-GLUKO: 4,8
    FS-TRIGUL:1,59
    S-KOLEST: 5,6
    S-HDL-KO; 1,3
    S-LDL-KO: 3,8

(Var ikke helt sikker på om dette var rett underforum å legge emnet i, så noen får flytte det om det er feilplassert.)
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    55
    Meldinger
    911

Standard Sv: Lavt kortisolnivå

Hei

Jeg kan ikke så mye om binyrebarksvikt, så jeg håper noen andre kommer og bistår deg litt her.

Har du noen referanseområder? Det er vanskelig å si noe om dine prøver uten dem. Du ligger lavt på b-12 og jeg mener du med fordel kan starte med ett tilskudd av dette med en gang.

En annen ting du kanskje kan skrive litt om er symptomene dine?

Medlem siden
    Jan 2012
    Meldinger
    2

Sitat Opprinnelig skrevet av Eirin Vis post
    Hei

Jeg kan ikke så mye om binyrebarksvikt, så jeg håper noen andre kommer og bistår deg litt her.

Har du noen referanseområder? Det er vanskelig å si noe om dine prøver uten dem. Du ligger lavt på b-12 og jeg mener du med fordel kan starte med ett tilskudd av dette med en gang.

En annen ting du kanskje kan skrive litt om er symptomene dine?
    Takk for svar, Eirin. Jeg håper også at en person som kan noe om binyrebarksvikt og kortisolnivå kan komme med sine vurderinger av mitt nivå. Får inntrykk av at serum kortisol på 100 kl 08.00 er veldig lavt, når jeg søker på internett. Fant noen referanserammer som jeg tror er relativt gode. De er laget av UNN (Universitetssykehuset i Nord-Norge): http://www.unn.no/getfile.php/UNN-In...0febr%2011.pdf.

Den egentlige årsaken til at denne blodprøven ble tatt var mistanke om testosteronmangel, men det ser ikke ut til å være noe som tyder på dette etter at resultatet foreligger. Mine symptomer er; nedsatt kropps- og kjønnsbehåring (har absolutt ingen antydninger til skjeggvekst, ikke brysthår, ingen veiviser og lite hår på armer og bein), noe nedsatt kjønnsdrift, lys stemme, nedsatt ereksjonsevne, meget lav muskelmasse (er veldig tynn), sterk trøtthetsfølelse (som gjør det vanskelig å ha et normalt liv), unormalt søvnmønster, depresjon, lav matlyst, svært svingende blodsukker, går plutselig helt tom for energi, konsentrasjonsproblemer, fryser til vanlig osv. Kroppen min er som sagt svært slank med lav muskelmasse. Har tynne skuldre biologisk sett og lange armer og bein. Jeg ser ut som en 14-15 år, ikke en 20 åring. Har normal kroppslengde, men der stopper likheten med 20-åringer flest. Jeg vil beskrive meg som en mellomting mellom en evnukk eller pre-pubertal på den ene siden og en post-pubertal på den andre. For meg virker det som om noe hormonelt er fryktelig galt. Jeg har ikke hatt en normal pubertal utvikling. Legen neglisjerer delvis dette, men har henvist meg til endokrinologisk avdeling. Noen symptomer kan tyde på Klinefelters syndrom andre på kortisolmangel, eller kanskje begge deler, eller ikke? Jeg aner i alle fall ikke hva som er galt, bare at noe er det. Hvis en eller annen der ute kan si noe om det unormale kortisolnivået mitt, se noen sammenhenger i blodprøven, eller mellom blodprøve og symptomer og/eller noe annet av betydning, ville det betydd mye for meg.
    Sist endret av gutt20; 19-01-12 kl 00:58
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    55
    Meldinger
    911

Jeg håper din utfyllende informasjon kan gjøre at noen her inne med kunnskap kommer ilende til Jeg er glad du er henvist til endokrinologisk av din lege og håper du der vil få bedre hjelp enn det din fastlege kan gi

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,216

Question Sv: Lavt kortisolnivå

Hej Måske kunne du læse indlæg 2 i denne tråd og se om du kan kende dig i noget eller mere? Indtil videre lyder det lidt som Addison's i sin vorden, men jeg kan ikke se om der er taget ACTH-prøven, eller har jeg bare overset det?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn