Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
    Medlem siden
    Jan 2012
    Meldinger
    2

Standard Kognitiv svikt, sosial fobi/angst, snev av paranoid mm

Hei

Jeg er ei jente på 25 år som begynte med levaxin i 2005/2006 (husker ikke helt).
    Har nylig økt dosen sakte men sikkert fra 5o mikrogram/døgn til 70 mikrogram/døgn over de siste 2-3 mnd.
    Økte dosen pga kognitiv svikt, store konsentrasjonsvansker, sosial angst (større forsamlinger, særlig ukjente peroner), kommunikasjonsproblemer (leter etter ord, greier ikke formulere meg, er bablende, får hjerneteppe ved spørsmål) generelt nedsatte sosiale evner, nedstemthet, tretthet, tiltaksløshet, nedsatt stresstoleranse, irritabilitet, tørr/kald hud, får kvelningsfornemmelser med høyhalsa genser mm. Dette er særlig upraktisk siden jeg jobber med mennesker (på sykehjem) Effekt av økt dose? tja.. Er mer oppagt kanskje..? Mindre søvnbehov.. Men! det som plager meg mest er dette med kommunikasjonsferdigheter, alt dette med det sosiale samspillet
    - jeg må forholde med til pasienter, kolleger og pårørende.... jeg må gi gode utfyllende rapporter (...), være tydelig, konsentrert, takle stress osv osv osv osv... Men sånn har jeg hatt det (gradvis forverring) de siste 4 åra..

Jobbet en del nattevakter de siste to åra, og nå har jeg fått fast stilling på natt (noe jeg angrer litt på). Hjernen slutter å fungere etter kl. 05-06. Jeg bruker forferdelig lang tid på å skrive rapport.. (må alltid sitte overtid med dette) og mens dagvaktene kommer inn for å ta imot min muntlige rapport, begynner hjertet å hamre... det er fryktelig! for jeg vet at jeg begynner å bable, noe som fører til jeg også stammer, noe som fører til at jeg blir flau og rødmer, mister konentrasjonen enda mer, hodet er på en måte i et vakuum, får hjerneteppe osv osv... Når jeg går ut av vaktrommet blir jeg parnoid - tror de snakker om meg og/eller tenker mye rart om meg...

Det jeg luer på, er om noen har noen råd? erfaringer rundt dette? Jeg har jo økt dosen nylig.. skal jeg smøre meg med tålmodighet å vente på bedring?
    Jeg har forøvrig aldri tatt andre blodprøver for utredning... legen har ikke sagt noe om det.. har bare tatt stoffskiftekontroll 1-2 gngr i året (har heller ikke sett svarene dersom noen lurer)...Kan det være noe? isåfall: noen som vet hvilke relevante blodprøver kan jeg ta ? (jeg har sånn halveis oversikt, men sikkert mange jeg ikke vet om..) Og jeg trenger vel ikke konferere med lege før jeg tar blodprøvene?? eller?
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Kognitiv svikt, sosial fobi/angst, snev av paranoid mm

Blodprøvene er dine, du har rett på å vite svar.be om alle blodprøvesvar, ta vare på dem i en perm. Etterhvert kan du kanskje bruke dem til å forstå når du har det bra og er bra nok medisinert. Husk at normalområdet er stort for FT4, om legen sier at det er bra når du for eksempel er på 14, kan det hende at nettopp du må ha det på 15, eller 18 eller 21 (eller noe annet) for å ha det bra. sannsynligvis vet verken du eller legen det før dere har eksperimentert med å øke medisinene dine.

70 mcg høres lite ut, de fleste trenger 100-150 mcg, noen enda mer om tarmopptaket er dårlig. Du høres undermedisinert ut. Sjekk alle vitaminer og mineraler. Om du er lav på noen av dem, kan det også gi symptomer som kan likne på lavt stoffskifte.

Der du er nå bør du nok få sjekket stoffskifte toftere enn en til to ganger per år. Kanskje så ofte som hver sjette uke.

Les bøker. Biblioteket har flere om emnet. Lær så mye du kan om dette.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    55
    Meldinger
    911

Jeg er enig med Vigdis i at du bør ta stoffskifteprøver litt oftere en periode. Om du har gått på 50 mcg siden 2006, så kan du ha vært "underdosert" lenge og da er det ikke rart at du sliter. Stoffskifteprøver gir ikke svaret på alt, men i forhold til å finne en riktigst mulig dose som av og til må justeres litt i tillegg er de gode å ha. Notérer du litt om formen din i feks en liten dagbok eller filofax i tillegg på de ulike dosene du evnt prøver ut, så vil du etterhvert bli rene spesialisten på deg selv . Og det er viktig!

Vet kollegaene dine på morgenskiftet om din hypothyreose? Om ikke, kunne det hjelpe deg å fortelle dem om at du sliter litt på sen natt/morgen pga av sykdommen?

Medlem siden
    Jan 2012
    Meldinger
    2

Hei!

Tusen takk for gode råd begge to!
    Jeg får vel ta en prat med legen min igjen, selv om jeg kvier meg til det. Ikke det at han er vanskelig eller no sånt). men å gå til legen er en prøvelse i seg selv - å huske hvorfor man kommer når man sitter der.... Får vel skirve dagbok og ta med meg den lange lista når jeg kommer.. hehe

:-)
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Smile Sv: Kognitiv svikt, sosial fobi/angst, snev av paranoid mm

Sitat Opprinnelig skrevet av Cyrus Vis post
    Tusen takk for gode råd begge to!
    Jeg får vel ta en prat med legen min igjen, selv om jeg kvier meg til det. Ikke det at han er vanskelig eller no sånt). men å gå til legen er en prøvelse i seg selv - å huske hvorfor man kommer når man sitter der.... Får vel skirve dagbok og ta med meg den lange lista når jeg kommer..
    Og når du er hos lægen, forlang recept på Melatonin. Som en "natarbejder" burde du have krav på at kunne få Melatonin på blå recept, hvis din læge er opdateret nok i den nyeste viden om effekten af Melatonin hos mennesker der arbejder på skæve tidspunkter på døgnet. Mange af dine symptomer ligner faktisk symptomer på melatonin-mangel. Desuden påvirker melatoninstatus også væksthormon, dvs. underskud af melatonin følges altid af underskud af væksthormon. Det betyder så, at oven i din hypothyreose - T-hormonmangel, lider du også under effekten af mangel på mindst to andre hormoner. Det er en rigtig "coctail" af hormoner, der hvert især og samlet - har en enorm effekt på både psyke og de kognitive færdigheder.

Melatonin dannes ellers i pinealkirtlen, kun under dyb søvn om natten, i fuldstændig mørke. Arbejder man om natten, kan man ikke undgå at udvikle melatoninmangel, og dermed også mangel på væksthormon, selv om det sidste er ikke så udtalt som det første.

Bare vær opmærksom på, at det kan tage op til 3 måneder, før tilskud af melatonin begynder at kunne mærkes. Det kan desværre ikke forceres, men om du hører til dem, der reagerer hurtigere end 3 måneder, kan man ikke vide før man starter på behandlingen.

Få det gjort i en fart, hellere i går end i morgen, som man siger... Det er meget VIGTIGT!

Der findes en del studier, der ikke bekræfter melatonins virkning på forbedring af søvn og livskvalitet i den vågne tid, men det ville jeg ikke lade mig afskrække af, fordi der ofte skal individuelle tiltag til at opnå effekt, og således har en af mine natarbejdende venner ikke mærket effekt af melatonin indtil hun.... begyndte at tage tabletten hele fem timer før ellers ordineret.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Vestlandet
    Meldinger
    207

Sitat Opprinnelig skrevet av Cyrus Vis post
    Hei

Jeg er ei jente på 25 år som begynte med levaxin i 2005/2006 (husker ikke helt).
    Har nylig økt dosen sakte men sikkert fra 5o mikrogram/døgn til 70 mikrogram/døgn over de siste 2-3 mnd.
    Økte dosen pga kognitiv svikt, store konsentrasjonsvansker, sosial angst (større forsamlinger, særlig ukjente peroner), kommunikasjonsproblemer (leter etter ord, greier ikke formulere meg, er bablende, får hjerneteppe ved spørsmål) generelt nedsatte sosiale evner, nedstemthet, tretthet, tiltaksløshet, nedsatt stresstoleranse, irritabilitet, tørr/kald hud, får kvelningsfornemmelser med høyhalsa genser mm. Dette er særlig upraktisk siden jeg jobber med mennesker (på sykehjem) Effekt av økt dose? tja.. Er mer oppagt kanskje..? Mindre søvnbehov.. Men! det som plager meg mest er dette med kommunikasjonsferdigheter, alt dette med det sosiale samspillet
    - jeg må forholde med til pasienter, kolleger og pårørende.... jeg må gi gode utfyllende rapporter (...), være tydelig, konsentrert, takle stress osv osv osv osv... Men sånn har jeg hatt det (gradvis forverring) de siste 4 åra..

Jobbet en del nattevakter de siste to åra, og nå har jeg fått fast stilling på natt (noe jeg angrer litt på). Hjernen slutter å fungere etter kl. 05-06. Jeg bruker forferdelig lang tid på å skrive rapport.. (må alltid sitte overtid med dette) og mens dagvaktene kommer inn for å ta imot min muntlige rapport, begynner hjertet å hamre... det er fryktelig! for jeg vet at jeg begynner å bable, noe som fører til jeg også stammer, noe som fører til at jeg blir flau og rødmer, mister konentrasjonen enda mer, hodet er på en måte i et vakuum, får hjerneteppe osv osv... Når jeg går ut av vaktrommet blir jeg parnoid - tror de snakker om meg og/eller tenker mye rart om meg...

Det jeg luer på, er om noen har noen råd? erfaringer rundt dette? Jeg har jo økt dosen nylig.. skal jeg smøre meg med tålmodighet å vente på bedring?
    Jeg har forøvrig aldri tatt andre blodprøver for utredning... legen har ikke sagt noe om det.. har bare tatt stoffskiftekontroll 1-2 gngr i året (har heller ikke sett svarene dersom noen lurer)...Kan det være noe? isåfall: noen som vet hvilke relevante blodprøver kan jeg ta ? (jeg har sånn halveis oversikt, men sikkert mange jeg ikke vet om..) Og jeg trenger vel ikke konferere med lege før jeg tar blodprøvene?? eller?
    Stakkars deg som har gått på denne lave dosen i så mange år! Har ikke legen din hørt om doseøkning ved jevne mellomrom, og at du må så høyt opp at du blir kvitt symptomene dine? Her er det bare en ting å gjøre: Lese deg til kunnskap og ta styringen selv :-)

Når du skriver om problemene i forhold til jobben (journalskriving osv), så minner det meg om det som Audhild Løhre skrev i sin bok "Hypotyreosen og meg". Hun skrev om da hun måtte kaste inn håndkleet i forhold til sin jobb som kommunepsykolog. Når hodet ikke vil henge med, konsentrasjonen er borte og den mentale energi på et lavmål, så blir det vanskelig å skjøtte jobben! Du bør lese den boka, så forstår du at det du sliter med er normalt med din sykdom.

Jeg tenker også litt på om du kan ha nytte av tilskudd av Liothyronin (T3). Jeg merket veldig godt virkning på min mentale tilstand da jeg tok Lio. Jeg var en gang på seminar med Helge Oftebro, og han sa at "spesielt hjernen lider ved mangel på T3". Så det kan du tenke på. Og ØK medisindosen din!

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    57
    Meldinger
    554

Det vil sannsynligvis være best dersom du gjør en doseøkning i samråd med legen din. Hun eller han er avhengig av å få høre fra deg hvilke symptomer du fortsatt sliter med - hvis hun ikke hører noe, tror hun sannsynligvis at det går greit med deg?

Hvis du ringer og bestiller en time, kan du samtidig avtale at du kommer og tar blodprøver en uke eller så i forveien, slik at resultatene har kommet når du skal til legetime. Du kan ha fungert sånn noenlunde på den lave dosen tidligere, men hvis du har den autoimmune varianten av lavt stoffskifte (Hashimoto's) vil du sannsynligvis gradvis få behov for høyere dose med medisin. Kjertelen ødelegges gradvis, og blir mer og mer ute av stand til å produsere den mengden thyroksin som du trenger for å fungere. Av stoffskifteprøver kan du be om å få tatt TSH, Fritt T4 og fritt T3, og Anti-TPO. I tillegg kan det være lurt å få tatt prøver av vitamin D, ferritin, vitamin B12, sink og selen. Alle disse kan ofte være lave hos oss som har lavt stoffskifte, og vil vil fungere bedre med tilskudd. Du har rett til å få en utskrift av blodprøvene dine, det kan være lurt å ha dem selv og følge med på.

Arbeidsgiveren din er kanskje en IA-bedrift? (Inkluderende Arbeidsliv) Det er billigere for arbeidsgiver å ha en ansatt som kommer på jobb med litt tilrettelegging enn en ansatt som er sykmeldt, så de er ofte interessert i å tilrettelegge for at du skal klare å være på jobb. Jeg har selv i perioder avtalt med min nærmeste leder at jeg kan gå og hvile i 10-15 minutter i løpet av dagen, når jeg har hatt dårlige perioder og/eller hatt store påkjenninger i familielivet. Det vil variere fra en arbeidsplass til en annen hvordan tingene kan tilpasses, men hvis du har store problemer med å klare nattejobben din, kan du ta det opp med leder eller bedriftshelsetjeneste.

Klem til deg - håper det gradvis ordner seg!

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Danmark, København
    Alder
    43
    Meldinger
    303

Når jeg læser din beskrivelse af, hvordan du kæmper på jobbet - og bliver angst og paranoid, genkender jeg mig selv fra lidt over et år siden, hvor jeg gjorde alt, hvad jeg kunne for at holde fast i mit arbejde, mens jeg fik sværere og sværere ved at koncentrere mig, huske, holde fokus, formulere mig osv. Til sidst var jeg slet ikke i stand til at læse en længere tekst (mere end 20 linjer), og kunne heller ikke opfatte, hvad folk sagde til mig, hvis jeg fx. var i gang med et eller andet samtidig. Evnen til fokus og koncentration var næsten væk. Når man pludselig oplever, at helt grundlæggende færdigheder, som det at kunne finde ord og formulere sig klart, forsvinder, synes jeg ikke, det er mærkeligt, at man udvikler angst i forhold til at interagerer med andre mennesker.

Derudover kan ubalancer i hormonerne i sig selv fremkalde angstreaktioner.

Så det er ikke dig, der er 'mærkelig' - det er typiske gener ved et dårlig behandlet lavt stofskifte, som de andre herinde også skriver.

Jeg var så 'heldig', at jeg også fik det så fysisk dårligt, at jeg måtte sygemelde mig - og en kombination af mindre stres, skift til 'naturlige' stofskiftehormoner, vitaminer, mineraler, urter osv - er nu begyndt at hjælpe, og jeg oplever ikke længere de samme psykiske reaktioner. Kun hvis jeg presser mig selv alt for hårdt, kan de komme i en mildere form.

Jeg håber, du kan få din læge i tale, og at du kan finde energi til at sætte dig mere ind i behandlingsmulighederne for sygdommen. Dette forum er et rigtig godt sted at søge viden og støtte - og blive hjulpet videre, når man slet ikke ved, hvor man skal begynde eller slutte. Det har hjulpet mig meget.

Lignende tråder

1. B-12 og kognitiv svekkelse
    Av Vigdis i forumet B-vitaminer
    Svar: 3
    Siste melding: 27-03-13, 19:37
  2. Brosjyre om kognitiv svikt
    Av Qa i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 1
    Siste melding: 19-11-11, 13:43
  3. Kognitiv svækkelse pga. stofskiftesygdomme
    Av Anisa i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 0
    Siste melding: 22-04-11, 23:54
  4. Kognitiv svækkelse pga. stofskiftesygdomme
    Av Anisa i forumet Emner startet av Anisa
    Svar: 0
    Siste melding: 22-04-11, 23:54

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine