Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 22
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Midt Norge
    Alder
    41
    Meldinger
    72

Standard Mister snart pengene

Jeg har gått på arbeidsavklaringspenger så lenge at fra Februar er det stopp. Ifølge nav har jeg ingen rettigheter mer etter den datoen og de vil ikke hjelpe meg, de har betalt nok på meg fikk jeg beskjed om, kunne gjerne tenkt meg å prøvd litt på jobb, men det er umulig her jeg bor, da ikke finnes arbeidsplasser. Mitt alternativ er å reise 3 timer hver dag, noe som for meg er helt uaktuelt, da jeg for tiden er mer død enn levende, legen har ingen ting å skulle sagt, nav overkjører han fullstendig, han gikk inn for uføretrygd for mange år siden, men det spilte ingen rolle hva han sa. det er nav som har siste ordet. Er det noen som har vært borti noe lignende? Har jeg noen rettigheter?
    De er ikke interessert å finne og tilrettelegge en jobb for meg.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,355

Standard Sv: Mister snart pengene

er det ikke ulovligt at behandle folk sådan? Hvorfor har lægen ikke noget at skulle ha sagt - og hvor står det skrevet henne? Har du dette på skrift og med henvisning til paragraffer i den relevante lovgivning?

Nielsigne

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Midt Norge
    Alder
    41
    Meldinger
    72

Ja det siste man har igjen av selvtillit tar iallefall nav i fra en. Jeg tror nav er en etat som kan gjøre og si akkurat det de vil. Derfor lurer på om noen andre har vært borti det samme og om jeg har noen rettigheter eller det er kroken på døra for meg, evt hvilket lover og paragrafer det er? Jeg har ikke energi til å lete igjen alle sidene deres dessverre.....

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,134

Det er noe som heter pasientombud. Forsøke der? Sivilombudsmann? Det finnes vel også noen jurister som hjelper folk med lite penger, tror det var noe som heter JURK eller noe sånt før (juridisk rådgivining for kvinner). I tillegg finnes det vel en ankemulighet i NAV-systemet. Ellers er det jo å gå til avisene og klage sin nød, det hender at det hjelper for noen. Uansett hvilken instans du forsøker er det viktig å ha med alle papirer. Er det fastlegen din det står på? En annen mulighet er å få henvisning til en spesialist og be om å få hjelp der.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,355

Min mand arbejder i en kommune og anbefaler, at man får alt på skrift, da der ellers kan opstå misforståelser og andet.

Han arbejder så ikke i Norge, nej, men trods alt i noget, vi plejer at kalde en retsstat. Som Norge ...

I Danmark er det sådan, at fastlæge / evt. speciallæge kommer med udtalelser, der så må og skalrespekteres på deres vej videre i systemet. Der sidder så nogle lægekonsulenter i kommunerne, og de forholder sig også til patienten - men stadig gælder det, at den eller de første lægers vurdering respekteres.

Så er der jo også et hav af folk i systemet, som ikke er læger men alligevel forholder sig til de her sager, men de skal forholde sig til juraen og skal respektere de lægelig udtalelser.

Lægerne har til gengæld hverken ret eller pligt til at udtale sig om juraen.

Dette er selvfølgelig bare ledetråde og så fra (Ankestyrelsen i) Danmark ... men det kunne måske give anledning til, at du i hvert fald skaffer dig disse ting på skrift, så du har styr på, hvem der påstår hvad. Og ret til en lægelig vurdering må du da ha. Samt adgang til at klage. Ellers hører alt vel snart op

Nielsigne

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Hvis du har legen på lag, så søker dere uføretrygd så fort som mulig.
    Fra 1.januar dette året er det ikke lenger de lokale NAV-kontorene som skal anbefale eller fraråde trygd; det er det NAV sentralt som skal gjøre.
    Får du avslag, så kan det ankes, men du må komme inn i systemet istedet for og la NAV trampe deg flat med sine "jeg vet at du bare tuller, og at selvsagt kan du arbeide hvis du vil-holdninger".

Lykke til

Medlem siden
    Nov 2011
    Sted
    Stor-Osloregionen
    Alder
    67
    Meldinger
    852

Post Sv: Mister snart pengene

Jeg har jobbet i systemet. Den gang het det Trygdekontoret. De samme reglene gjelder i dag. De ansatte har innsikt og forståelse for diagnoser. Men de går kun ut fra det legen og spesialisten skriver. Er de vage, sier de nei. Noen ganger bruker de rådgivende lege som jobber for trygden. De uttaler seg bare på det "vage" grunnlaget som din lege har skrevet.
    Jeg har så mange ganger sett at en god legerlæring og en likelydende fra spesialist og du får innvinget uføre pronte. Her må du tørre å vise dette eller stå på dine krav til legen. Det er nemmelig lege og spesialist som "innvilger" deg uføretrygd. IKKE NAV. De er bare den som fører i pennen det legen har skrevet og som er ihht lovverket. Alt dette kan legen masse om. Hvis ikke skift lege.
    Lykke til du. Klem

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    361

Du har min medfølelse Janis! Mener NAV at du er frisk? Jeg forstår ikke at de kan forkaste legens uttalelser!?

"Dersom du har tapt hele arbeidsevnen din, har du rett til fulle arbeidsavklaringspenger". (nav.no)

"Arbeidsavklaringspenger skal sikre deg inntekt i perioder du på grunn av sykdom eller skade har behov for bistand fra NAV for å komme i arbeid. Bistanden kan bestå av arbeidsrettede tiltak, medisinsk behandling eller annen oppfølging fra NAV". (nav.no). Har du fått denne oppfølgingen fra NAV?

"Hvor lenge du får AAP vil avhenge av behovet ditt for å være i arbeidsrettet aktivitet. Som hovedregel kan du likevel ikke få AAP i mer enn 4 år. Stønadsperioden vil derfor variere fra person til person. I særlige tilfeller kan stønadsperioden forlenges utover 4 år". (nav.no)

"Hvis det er mindre enn 52 uker siden sist du fikk utbetalt AAP, kan du søke om gjenopptak av AAP på eget skjema om gjenopptak. Du må likevel søke på nytt på vanlig skjema hvis:
    det har gått mer enn 52 uker siden sist du fikk AAP,
    saken var avsluttet med endelig avslag,
    du har fått innvilget AAP under arbeidssøking etter gjennomført plan"(nav.no)

Din beskrivelse av formen din er veldig gjenkjennelig og det er derfor særdeles viktig at du får hjelp!

Forslag:
    Legen er på ditt parti og allièr deg med han! Hans skriftlige uttalelser i forbindelse med søknad om AAP er viktige.

Spør en venn om hjelp til å følge opp saken for deg; gi deg støtte, gjennomgå dokumenter o.l.

Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon; www.ffo.no er en paraplyorganisasjon for organisasjoner for og av funksjonshemmede og kronisk syke. Det er 72 org. som er tilsluttet og de representerer 335 000 medlemmer. De har et rettighetssenter med bl.a. jurister som behandler saker vedr. rettigheter. Jeg vet ikke om du må være medlem i en av medlemsorganisasjonene for å få hjelp,- spør! www.rettighetssenteret.no

Jeg mener at NAV har plikt til å hjelpe deg når du er syk!

Stor klem fra Joni

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,052

Post Sv: Mister snart pengene

Hvis du har lav inntekt, så kan du sjekke om du kan få fri rettshjelp.

Flere kommuner har noe som heter Advokatvakten -
    det kan alle oppsøke å få en halvtime gratis rådgivning.

http://www.advokatenhjelperdeg.no/ar...advokatvakten/

pssst: jeg har gått på AAP siden aug -07; og de er nylig forlenget til over sommeren...
    Sist endret av Kevlin; 24-01-12 kl 08:39
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,134

Ta med en venn til legen som kan delta i å tale din sak.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. Avføringstest, pengene ut av vinduet?
    Av Vigdis i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 20
    Siste melding: 13-07-10, 18:22
  2. Snart vår
    Av cathrin i forumet Forum: Kos, kaos og humor
    Svar: 0
    Siste melding: 17-03-07, 18:07
  3. Er så frustrert over at jeg mister fortsatt uendelig mye hår
    Av linnmathea i forumet Lavt stoffskifte, hår og negler
    Svar: 8
    Siste melding: 02-09-06, 18:58
  4. Skal vi snart finne på noe gøy?