Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
    Medlem siden
    Jan 2012
    Meldinger
    1

Smile Lavt Stoffskifte. 22år

Heihei.. Er helt ny her inne.

I lengre tid har jeg vær slapp, trett osv, men har trodd dette var pga trening og ellers hard jobbing. Aldri følt meg opplagt og klar for en ny dag. Så i jula fikk jeg sovet mye, slappet av og spist godt, men ikke noe bedring i formen. Da fikk jeg nok å bestemte meg for å dra til legen.

Har endelig fått svar på hvorfor jeg har vært elendig i formen de siste 3-4 årene. Fikk nettop vite at jeg har lavt stoffskifte.
    Ble satt på Levaxin 25microgram. En tablett daglig. Har spist den nå i ca 3uker.
    Blodprøvene viste:
    S-FT4: 17
    S-TPO: 30
    S-TRAS: 1
    S-TSH: 6,2 (første blodprøve var 6,5)

Trenger derfor litt tips å råd i denne forbindelse.
    -Hvor lang tid tar før man blir i bedre form?
    -Hva med trening/jobb osv?
    -Er hypotyreose grunn nok til sykemelding?

På forhånd takk
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Standard Sv: Lavt Stoffskifte. 22år

Hei, og velkommen hit
    Er man for syk til og jobbe, så får man sykemelding, uansett sykdom.
    Du går på en ekstremt lav startdose levaksin; har legen sagt når du skal øke den?
    Når man føler seg bedre, er veldig individuelt, men jeg vil tro, ut i fra egen erfaring, at du nok må regne med at det tar noe tid, og at medisinmengden må økes slik at kroppen får det den trenger. Min lege sa i starten at det tok vanligvis 6 uker, men så rettet hun det til 3 måneder, 6 måneder og helt opp til ett år. Vi er alle forskjellige, og noen sier de merker bedring mye kjappere enn andre.
    I utgangspunktet er det ikke noe problem og jobbe og trene, så lenge det kjennes greitt ut for deg.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,124

Du bør snakke litt med legen om en opptrappingsplan. sannsynligvis vil du merke at 25 mcg levaxin er for lite etterhvert. jeg mener hypotyreose bør være en grunn for sykmelding. Det som er viktig er nå å bli kjent med kroppen, være klar over at du kanskje trenger litt tid på å bli bedre, dette er individuelt hvor lang tid alt tar. ta det rolig, tren rolig, se hvordan det går, så kan du kanskje øke litt etterhvert. Du må rett og slett finne dine egne grenser. de kan variere fra dag til dag, og endre og bedre seg. Forsøk å ikke stresse. Lykke til!
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke. Bruker thyroid

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,401

Heisann
    Jeg tror jeg kan si deg med en gang at du er inne i en periode som vil kreve mye tålmodighet. Dosen din er alt for lav, selv til startdose for en meget slank person er det for lite. Du må sørge for at du kommer inn til jevnlige kontroller hver 6.uke. Der må du ut fra symptombildet ditt og sammen med legen vurdere hvor mye du skal øke dosen. Blodprøver er også på sin plass, men husk at legen ikke skal behandle dine prøvesvar, men dine symptomer. Du må minne han på det. Du må også sørge for å komme inn til disse jevnlige kontrollene. Det jeg forsøker å si er at når man trenger hjelp fra helsevesnet, må man selv passe på å få den hjelpen man trenger (jeg pleier å si at man skal være forb...frisk for å være syk i Norge). Det betyr også at det er du som må gi uttrykk for behovet for sykemelding eller ikke.

Trening er etter min oppfatning særdeles viktig når man har hypothyreose. Men det er faser for alt. Akkurat nå er tiden inne for rolig aktivitet dersom du føler at du orker det. Du skal ikke presse kroppen til noe du ikke orker nå, det vil du i så fall betale for senere, og prisen er høy.

For å gå nærmere inn på dosen din. TSH stimulerer skjoldbruskkjertelen din til å produsere FT4 (enkelt forklart). Når mengden med FT4 øker i blodet er dette et signal til hypofysen din om å produsere mindre TSH. Mindre TSH vil føre til mindre egenproduksjon av FT4. Og det er det som skjer med deg nå. Ikke fordi du produserer mer FT4, men fordi du tar det i tablettform (levaxin) vil du senke egenproduksjonen. Og det er egentlig det eneste denne lave dosen gjør for deg, nemlig å senke egenproduksjonen din. Vanlig startdose i almennmedisin er 50mcg. Så sørg for å komme tilbake til legen etter 6 uker, det er først da endringene du har gjort i dag er synlig på blodprøvene.

Anbefaler deg inntil videre å føre symptomdagbok. Denne er god å ha med til legen for å vise utviklingen i sykdomsbildet ditt. Det betyr også at du må sette deg grundig inn i hva som er symptomer på lavt stoffskifte og det finner du masse om her på forumet. Lykke til

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Nord Troms
    Alder
    66
    Meldinger
    1,111

Sitat Opprinnelig skrevet av remifre Vis post
    Heihei.. Er helt ny her inne.

I lengre tid har jeg vær slapp, trett osv, men har trodd dette var pga trening og ellers hard jobbing. Aldri følt meg opplagt og klar for en ny dag. Så i jula fikk jeg sovet mye, slappet av og spist godt, men ikke noe bedring i formen. Da fikk jeg nok å bestemte meg for å dra til legen.

Har endelig fått svar på hvorfor jeg har vært elendig i formen de siste 3-4 årene. Fikk nettop vite at jeg har lavt stoffskifte.
    Ble satt på Levaxin 25microgram. En tablett daglig. Har spist den nå i ca 3uker.
    Blodprøvene viste:
    S-FT4: 17
    S-TPO: 30
    S-TRAS: 1
    S-TSH: 6,2 (første blodprøve var 6,5)

Trenger derfor litt tips å råd i denne forbindelse.
    -Hvor lang tid tar før man blir i bedre form?
    -Hva med trening/jobb osv?
    -Er hypotyreose grunn nok til sykemelding?

På forhånd takk
    Hei remifre

Jeg kan ikke begripe hvorfor det er ulikt i landet for når man setter igang behandling etter TSH-verdiene !!

I et spørsmål til Lommelegen sier legen Brynjulf Barexstein:
    Sagt på annen måte: Med TSH over 1,5 er du underdosert på tyroxin, og da er det ikke rart at du ikke føler deg pigg.
    Hvor lang tid det tar for å føle seg bedre er veldig individuelt. Noen føler seg aldri bedre på f.eks syntetisk medisin. Jeg leste meg opp gjennom bøker. Spesielt lærte jeg masse fra Stop The Thyroid Madness av Janie Bowthorpe. Hun har skrevet boken ut fra pasienthistorier. Du får kjøpt den på nettbokhandelen Capris/Adlibris.

I tillegg skriver dr. mark Starr veldig beskrivende om hypotyreose i Hypothyroidism Type 2: The Epidemic. Denne er også å få tak i på Capris/Adlibris.

Dr. Starr har selv hypothyreose og vet hva han snakker om. Dessuten behandler han mange av sine hypothyroide pasienter med ekte thyroxin Thyroid og Armour i sin praksis.

Ang. sykemelding så har du som andre syke rett på sykepenger når du ikke er frisk. Legen må jo se hele deg hvis du er helt i ulage, og gi deg sykemelding slik at du har en sjanse å kunne "komme deg ovenpå".

Trening må den enkelte kjenne på kroppen, tror jeg. Det er ihvertfall ikke lurt å overdrive, men kjenne hva kroppen tåler og lytte når kroppen sier ifra. Å tøye denne grensen kan faktisk gjøre deg verre.

-lig hilsen Elbeth

Lignende tråder

1. lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
    Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 17
    Siste melding: 26-05-10, 14:09
  2. Lavt blodtrykk pga. lavt stoffskifte?
    Av Lene i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 47
    Siste melding: 30-10-09, 21:53
  3. svimmelhet og "lavt blodsukker" ved lavt stoffskifte
    Av isa1 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 11-06-09, 20:54
  4. Svar: 13
    Siste melding: 27-10-06, 21:28
  5. Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
    Av Stina i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 23-10-06, 23:46

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn