Side 2 av 5 Først 1234 ... Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 45
    Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,401

Standard Sv: Ny gutt med høyt stoffskifte

Soyaprodukter generelt vil nedsette stoffskifte. Man må ikke ha stoffskifteproblemer for å ha binyreproblemer. Søk på google på "adrenal fatigue" og du vil se at det er et utbredt problem som gjerne melder seg etter å ha presset kropp og sinn i alt for lang tid. Det kan være hendelser som skillsmisse, husbygging, dødfall, studier, jobb og for hard trening (gjerne flere av disse faktorene i kombinasjon) som tilslutt får kroppen til å si stopp. Vil anbefale deg å få tatt en ny stoffskifte stautus fra morgenen som Bente sier, og ikke begyn å behandle stoffskiftet ditt som om det er høyt før du vet at det er det. Jeg hadde akkurat samme type smerter som du beskriver da jeg slet som verst med binyrene mine.

Du har vært syk i 6 uker, og jeg mener på ingen måte å skremme deg (mer som en realitetsorientering), men denne knekken jeg hadde på mine binyrer fikk jeg våren 2009 og jeg er enda ikke der jeg vil være. Jeg jogget da tre mil per uke, full jobb (mer enn 100%), to barn, mann, hus osv og klarte meg bra syntes jeg. Nå er jeg på jobb igjen (var sykemeldt i 6 måneder), har karret meg opp til restitusjontrening i tre ganger 30 minutter per uke, må sove hver dag når jeg kommer fra jobb. Er likevel fornøyd med å ha nådd så langt som jeg har. Jeg har fulgt alle råd jeg har fått på dette forumet, kosthold, kosttilskudd, urter, ro og hvile. En lege jeg jobber sammen med beskrev det slik at det å ha hormonproblemer er som å skulle trene opp en persom i 40-50 årsalderen som aldri har trent før. Det tar lang tid og er en tålmodighetsprøve.

Medlem siden
    Jan 2012
    Sted
    Buskerud
    Alder
    55
    Meldinger
    38

Okei,får høre med legen min og sparre litt angående binyrer..Og finnes det tilgjengelig spyttprøver i Norge eller er det noe som jeg må skaffe alene? Holder kanskje med en to ganger om dagen?

Sånn kort spørsmål. Er det greit for meg å ta D-vitamin kosttilskudd? Eller er det noe kun lavt stoffskifte som det er aktuelt?

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,401

I Norge brukes spyttprøver primært for å diagnostisere cushings syndrom (for høy binyrefunksjon). Noen leger vil likevel kunne gå med på å bestille slike prøver og de analyserer slike ved Aker sykehus. Problemet er at "adrenal fatigue" diagnosen ikke stilles i norsk helsevesen. Vi er ganske mange herinne som har vært til utredning for slike problemer og ingen av oss sitter igjen med en diagnose. Enkelt forklart så eksisterer to diagnoser når det gjelder binyrefunksjon. Det ene er når binyrene produserer for mye stresshormon, dette heter som tidligere nevnt cushings syndrom. Den andre sykdommen sykdommen er Addisons sykdom (som betyr mindre enn 10 % binyrefunksjon) Så hvis man da er så "heldig" å ha binyrefunksjon mellom 10% og 100% så får man ingen diagnose, eller hjelp. På forsiden av forumet er det henvist til leger i Norge som jobber med denne type problematikk, så skal du ha hjelp bør du prøve der. Det er en dyr affære, men da har du startet veien mot bedre helse.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    55
    Meldinger
    734

Sitat Opprinnelig skrevet av jan erik Vis post
    Det knaker i skulderledd med smerter nedover i armen på høyre sia.
    Dette kan være såkalt "frozen shoulder". Mest utbredt blant oss med stoffskifteproblematikk. Jeg har det i venstre arm/skulder. Vanligvis lite smerte, men av og til slår den seg helt vrang og blir for j...

Medlem siden
    Jan 2012
    Sted
    Buskerud
    Alder
    55
    Meldinger
    38

Nyeste avlesning gjort 6/2 viser tsh 1.3(samme) Ft4 24.3 (opp)samt Ft3 5.3 (ned) FT 4 er fremdeles over kontrollområde mens Ft3 er i øvre del men innenfor og på vei ned i 3 avlesninger. Prøvene er tatt omtrent på lik tidspunkt.
    Symptombildet er det samme og har vært nødt til starte på Betablokker for å få ned nervøsiteten og muskelsmerter men jeg mener at jeg blir veldig slapp av de

Har det best på ettermiddagen,tenker klart og føler meg normal.

Når kan man forvente sammenheng med at tallverdiene går ned og en subjektiv opplevelse av at symptomene blir bedre?

Ny legetime om ca 10 dager med fastende blodprøve etpar dager i forveien. Hvis han fortsatt ikke har lyst til å behandle har jeg lyst til å sjekke ut noen private alternativer.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,401

Når kan man forvente sammenheng med at tallverdiene går ned og en subjektiv opplevelse av at symptomene blir bedre?
    Etter min erfaring henger tall og form lite semmen, dessverre fordi leger er glade til tall

Ny legetime om ca 10 dager med fastende blodprøve etpar dager i forveien. Hvis han fortsatt ikke har lyst til å behandle har jeg lyst til å sjekke ut noen private alternativer.
    Synes jeg er en veldig god idè

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Sitat Opprinnelig skrevet av jan erik Vis post
    Nyeste avlesning gjort 6/2 viser tsh 1.3(samme) Ft4 24.3 (opp)samt Ft3 5.3 (ned) FT 4 er fremdeles over kontrollområde mens Ft3 er i øvre del men innenfor og på vei ned i 3 avlesninger. Prøvene er tatt omtrent på lik tidspunkt.
    Symptombildet er det samme og har vært nødt til starte på Betablokker for å få ned nervøsiteten og muskelsmerter men jeg mener at jeg blir veldig slapp av de

Har det best på ettermiddagen,tenker klart og føler meg normal.

Jeg er i den situasjon at min Graves ikke blir behandlet, og jeg kan ikke få betablokkere pga at jeg har sterk astma og betablokkerne vil ikke kunne gå sammen med astmaen.
    Jeg har vært rimelig deseprat pga muskelsmerter, kramper og til tider veldig høy i-ro-og-liggende-puls (i perioder over 140).
    Noe som lindrer litt hos meg er rett og slett ingefærrot og sitron-te. Jeg trekker altså te på frisk ingeførrot og sitron i skiver med skall.
    Aner ikke om det placeboeffekt eller ikke, men det lindrer iallefall noe; krampene svekkes, pulsen går litt ned og smertene blir litt mindre intense.

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Vest
    Alder
    51
    Meldinger
    420

Hei til deg!
    Vil bare si at jeg kjenner meg veldig godt igjen i det du beskriver!
    (du kan lese i tråden min så skjønner du hva jeg mener).
    jeg vet ikke hva løsningen er på det du (og jeg) sliter med.
    Jeg leter og famler og fortviler over tregheten i helsesystemet, over manglende vilje til å prøve å finne ut hvorfor jeg har blitt syk.
    Jeg gikk til en dyktig lege på Volvat (i Bergen), hun fant ut at det ikke var noe veldig alvorlig som cyste på hypofysen (og andre ting), og slo fast at jeg har en betennelse på skjoldbruskkjertelen og at jeg ville bli helt frisk igjen. Gode nyheter - bare så synd at jeg ikke er frisk igjen.

Har forøvrig også smerter i ryggen, mellom skulderbladene, og i skulderen og ned i armen på høyre side. Jeg har bedt om å få sjekket om jeg har betennelse i galleblæren. Men det er jo som å famle i blinde.

Det viktigste jeg har lært meg siden august er å ha tålmodighet. Jeg bare håper nå at jeg har funnet ut av hvorfor jeg er syk innen jeg har vært sykemeldt i ett år....jobber nå 50% men det holder hardt!
    Ønsker deg lykke til og at du raskt er bedre!
    Høyt Ft4, formen svinger fra bra til dårlig.
    Dagboken til VibekeW

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    57
    Meldinger
    551

Sitat Opprinnelig skrevet av VibekeS Vis post
    Har forøvrig også smerter i ryggen, mellom skulderbladene, og i skulderen og ned i armen på høyre side. Jeg har bedt om å få sjekket om jeg har betennelse i galleblæren. Men det er jo som å famle i blinde.

Vibeke, har du fått sjekket hjertet ditt? Dette høres litt faretruende ut som hjertesykdom for meg? Satt nettopp og leste i avisa om kvinner og hjertesykdom, og symptomene er ofte mer diffuse og mindre karakteristiske enn hos menn. Smerter i ryggen, nakken, kvalme osv var ikke uvanlig. Du har jo i tillegg smerter ned i armen på høyre side?

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Vest
    Alder
    51
    Meldinger
    420

Sitat Opprinnelig skrevet av Bettie B. Vis post
    Vibeke, har du fått sjekket hjertet ditt? Dette høres litt faretruende ut som hjertesykdom for meg? Satt nettopp og leste i avisa om kvinner og hjertesykdom, og symptomene er ofte mer diffuse og mindre karakteristiske enn hos menn. Smerter i ryggen, nakken, kvalme osv var ikke uvanlig. Du har jo i tillegg smerter ned i armen på høyre side?
    Hei, jeg svarer deg i dagboken min ( lenke under svaret her), så jeg ikke sporer av denne tråden
    Høyt Ft4, formen svinger fra bra til dårlig.
    Dagboken til VibekeW

Side 2 av 5 Først 1234 ... Siste

Lignende tråder

1. Grusom ventetid. Høyt anti-TPO, TRAS og høyt stoffskifte.
    Av lisereka69 i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 37
    Siste melding: 27-07-11, 13:16
  2. Har Graves , tok radiojod nov 94 og blir nå medisinert med Levaxin og Armour.
    Av hias i forumet Radiojod / Radioaktiv jod behandling
    Svar: 7
    Siste melding: 30-04-09, 10:58
  3. Svar: 8
    Siste melding: 21-05-08, 21:35
  4. Høyt stoffskifte, så lavt. Graviditet med høyt TRAS
    Av Evamol i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 7
    Siste melding: 11-04-08, 09:55

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg