Side 1 av 5 123 ... Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 45
    Medlem siden
    Jan 2012
    Sted
    Buskerud
    Alder
    55
    Meldinger
    38

Standard Gutt med høyt stoffskifte, radiojod, Levaxin

Hei ! Jeg er en mann på 48 år som nærmer meg en diagnose og behandling for høyt stoffskifte. Har foreløpig fått beskjed om høyt T4&T3 hvorav t4 er 27. Sendt inn flere prøver bla.a TRAS
    Opplever symptomene som et sant helvete og går faktisk å håper på at det er forhøyet stoffskifte som er årsaken.

Sykdomshistorien er i korthet

Fremtil begynnelsen av desember var jeg oppegånde og siden jeg elsker sykling(trener 4-8 timer i uka) fant jeg en dag ut at formen var raskt fallende. Jeg la inn en uke med ekstra hard trening men gikk faktisk på en smell i slutten av den uken. Virket som jeg var helt tom. Kvelden kom med stive ledd og muskler samt lett feber så jeg la meg under dyna noen dager . Trodde det var influensa. Hvilepuls på 95-120 (vanlig er ca 50)Etter dette har jeg ikke hatt en dag uten muskelverk,varmeflash vondt i brystet(tom innlagt for hjerteproblemer) og føler meg helt tom.Trodde først det var lungebetennelse siden jeg hoster litt og har stundom litt slim i halsen. Testa for TWAR og mykoplasma men negative funn. Fikk 14 dager på antibiotika siden en av prøvene var tvilsom. Måler hvilepuls ila dagen og den er jevnt stigende frem til ca 12-13 tia og etter avtagende til leggetid. Nattpuls er bortimot normal. Selv om jeg ikke føler at kreftene er på plass føler jeg meg nesten normal på kvelden og har langt bedre overskudd. Og tenker vær dag på at NÅ endelig er jeg bedre... CRP,senkning,hvite/røde blodlegemer er helt normalt mens blodtrykket er forhøyet(160/100 mot normalt 125/75) mens morratrykket er nesten normalt. Orker ikke å trene. Får høy puls av ingenting. Prøvde betablokker men det er som å gå i sirup. Gikk av igjen og er nok litt mere gira uten.

Og er engstelig for langt farligere sykdommer (type kreft osvosv dont ask!) . Er ikke trøtt men bare litt hyper. Sover lite, . Begynner å bli kvalm også..

Har en egen post på "mitt" forum Terrengsykkel for de som er intr, i lese:

http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthrea...12#Post1318712

Kommentarer blir jeg glad for! Og skal prøve å oppdatere etterhvert. Skal til legen 6/2 så får vi se... Prøver litt akkupunktur i mellomtiden

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Standard Sv: Ny gutt med høyt stoffskifte

Hei, og velkommen hit
    Stoffskiftet er rett og slett noe d.... når det ikke virker.
    Høy hvilepils og trøbbel med og slappe av/sove er fryktelig i lengden.
    Normalt ved høyt stoffskifte vil FT4 bli høy, mens TSH blir veldig lav.
    TRAS vil vise om du har antistoffer, altså om du har den autoimmune varianten, Graves.

Håper du får greitt svar hos legen på mandag.
    Det finnes en del her inne på forumet under "høyt stoffskifte" om du har lyst til og lese og lære om det. Trenger du hjelp til og forstå blodprøve-svar, så kan det være smart og legge dem ut her slik at du kan få hjelp av andre til og forstå dem. Slet fryktelig med det selv i starten som stoffskiftesyk, fordi legene ofte sier alt er bra selv om man føler seg elendig og prøvesvaret såvidt er innenfor referanseområdet.

Medlem siden
    Jan 2012
    Sted
    Buskerud
    Alder
    55
    Meldinger
    38

Takk for det!

Mens jeg venter surfer jeg litt rundt her og ser til min forskrekkelse at almennleger ikke behandler høyt stoffskifte men sender videre til spesialister med opptil 6 ukers ventetid. Grøss. Noen som har prøvd Volvat? Ser ut til at de behandler?

Medlem siden
    Jan 2012
    Sted
    Buskerud
    Alder
    55
    Meldinger
    38

Ok her er mine tall (de som er i parentes er ca 10 dager eldre):

Ft 4 23.7 (25.9)
    FT3 5.6 (5.9)
    Tras 0,8
    TPO 39

Kommentar anyone?

Legen vil avvente behandling siden tallene er på vei ned. Hans påstand er at en infeksjon i forkant kan ha speedet opp stoffskiftet.
    Føler meg faktisk litt bedre!

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,401

Du har ikke lyst på behandling mot høyt stoffskifte hvis det ikke er nødvendig. dette fordi behandlingen fører til lavt stoffskifte som heller ikke er så hyggelig...

Jeg savner referanseområder på prøvene dien. De står som regel i parantes. Referanseområdene er utregnet og kalkulert ut fra den enkelte prøvetakingsmaskin og varierer derfor fra lab til lab. Savner også måling av TSH. Har du ikke tatt denne?

Det kan førøvrig hjelpe å spise mat som nedstetter stoffskifte. Soya er vel det mest effektive. La oss håpe tilstanden din er forbigående.

Medlem siden
    Jan 2012
    Sted
    Buskerud
    Alder
    55
    Meldinger
    38

TSH var 1,3 (ref 0,2-4)
    Referanse FT 3 (2,3-5,7)
    Referanse FT4 mener jeg var 22

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,401

Når på døgnet var prøvene dine tatt? Tsh gir ingen signal om at stoffskiftet ditt er for høyt, hadde stoffskiftet ditt. Symptomene du beskriver kan også skyldes slitne binyrer, dette er ingen anerkjent diagnose i skolemedisinen. Men etter mitt erfaring et høyst reellt problem og jeg jobber på et legekontor. Hva er refområdet på TRAS? Du burde fått sjekket binyrene dine. Alt du beskriver i forhold til symptomer og hvordan det har oppstått stemmer også med slitne binyrer. Husk for fremtiden at løsningen når man ikke føler seg i form ikke ligger i å kjøre på enda mer. Da skal du i beste fall holde deg til restitusjonstrening (max 140 i puls). Binyrene tåler ikke slikt. Søk på forumet, her vil du finne masse om slitne binyrer.

Medlem siden
    Jan 2012
    Sted
    Buskerud
    Alder
    55
    Meldinger
    38

Prøvene er tatt rett etter lunch såvidt jeg husker.
    Surfa litt rundt her og ser at de fleste som nevner slitne binyrer har lavt stoffskifte. Jeg får ikke lavt stoffskifte og dermed binyreproblematikken til helt å stemme. Jeg har forhøyet hvilepuls(særlig rundt lunch men avtagende utover varierer fra 49-80) litt høy tempratur ,er ikke trøtt men mere tidvis sliten og sover dårlig. Føler meg litt hyper. Tåler dårlig alkohol(og jeg som elsker rødvin!)Er støl i muskler ,særlig beina og det uten å ha trena.Det knaker i skulderledd med smerter nedover i armen på høyre sia.
    Brukt tran som kosttilskudd. Etpar spisekjeer om dagen. Tar Mega B stress B vitaminer(B5&B12 er dekket) Tar Kalsium&Magnesium 1:1

Kan man ikke ha høyt stoffskifte uten å ha TSH som viser? Har jo t3 og t4 i høyere del av skalaen? Så hva gjør at de er høye?

Kan en forbigått infeksjon gi disse symptomene slik min lege sier?

Ser forøvrig at du har rett mht restitusjon. Men akkurat det er ikke lett å spotte når man er i trøbbel...

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Stoffskifteprøver skal tas fastende klokken åtte om morgenen ideelt sett. Stoffskiftet forandrer seg utover dagen alt etter vår biologiske klokke, og referanseverdier er satt utifra at man måler klokken åtte.

TSH er signalene hjernen sender til skjoldbruskkjertelen. Til høyere TSH er, til sterkere signal er det til skjoldbruskkjertelen om og øke produksjonen av FT4 siden den da er for lav.

Referanseområdet for FT4 er ved labratoriene som tester mitt blod mellom 11 og 22. En del mennesker har likevel lett forhøyet FT4 (25,9 er samme verdi som jeg har, og stoffskiftet mitt kjennes bedre ut enn det har gjort på flere år nå) og/eller FT3 og dette er det ultimate for dem. Andre vil trives på en lavere verdi.

Nå kjenner jeg ikke til hvilket labratorium som har testet dine blodprøver, men utifra referanseområder som jeg kjenner til, så viser anti-TPO og TRAS at det ikke er noe autoimmunt på gang i skjoldbruskkjertelen din.

Jeg ville nok ikke vært enormt bekymret enda om jeg var deg, men ville nok likevel tatt nye blodprøver klokken åtte om morgenen fastende om litt for og følge med hvilken vei stoffskiftet beveger seg.

Medlem siden
    Jan 2012
    Sted
    Buskerud
    Alder
    55
    Meldinger
    38

Takknemlig for svar!

Spørsmål,den anti TPO ,burde vært mindre en 39? Ser at referansen sier <100 men 39 er vel litt forhøyet?
    Ev binyrer,kan de lage litt smerte? merker vondt i i ryggen først for siden at det glir litt ut til sidene. Vondt å ligge ann på sidene på nederste ribbein lissom. Mest mot kvelden.
    Soja,går det bra med sojasjokolademelk?

Hva legen kommer frem til er uvesentlig for meg. Slik det er nå er symptomene det som er værst. Og at jeg har følelsen av at legen famler litt i blinde på om i det hele tatt symptomene mine kan grunnes i høyt stoffskifte.Så er rimelig utålmodig

Og jeg skjønner ikke at det er såpass døgnvariasjon. Ene dagen er nesten ok for så neste dag er et sant h####.

Søndag feks. Pulsen fin og ekstra lav på ettermiddagen og kvelden(49 faktisk) samt mandag frem til lunch. Da var det legebesøk og piulsen fortsatte oppover til i dag tirsdag jeg er helt shaky og høy puls hele dagen. Tok en gåtur i sone en og måtte sette lav hastighet for å holde pulsen nede. Bruker den runden for å sjekke fremgang men ser ikke at det har vært noensomhelst de siste 6 ukene.

Side 1 av 5 123 ... Siste

Lignende tråder

1. Grusom ventetid. Høyt anti-TPO, TRAS og høyt stoffskifte.
    Av lisereka69 i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 37
    Siste melding: 27-07-11, 13:16
  2. Har Graves , tok radiojod nov 94 og blir nå medisinert med Levaxin og Armour.
    Av hias i forumet Radiojod / Radioaktiv jod behandling
    Svar: 7
    Siste melding: 30-04-09, 10:58
  3. Svar: 8
    Siste melding: 21-05-08, 21:35
  4. Høyt stoffskifte, så lavt. Graviditet med høyt TRAS
    Av Evamol i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 7
    Siste melding: 11-04-08, 09:55

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg