Side 2 av 10 Først 1234 ... Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 100
    Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    57
    Meldinger
    551

Standard Sv: Var nettopp hos legen - trenger litt moralsk støtte...

Det høres ut til at legen din foreløpig ikke er helt sikker på at det er lavt stoffskifte du har, og har gitt deg en prøvebehandling med lav startdose. Symptomene dine, og familiehistorien, tilsier at det kan være det som plager deg. Når du har en mor med stoffskiftesykdom, er det større sjanse for at du får det selv - dette er en arvelig tilstand. Dvs du arver en disposisjon for sykdommen, og så kan det f.eks utløses ved stressende hendelser, eller stress over tid.

Prøvesvarene mine var:
    FT4: 16,3 (9,5*-*22,0)
    Anti-TPO : under 10
    TSH: 4,56 (0,40 - 4,50)
    FT3: 3,2 (2,8 - 6,5)
    TRAS: under 1,5
    Du har nok ikke den autoimmune varianten av lavt stoffskifte (hashimoto's) som er den mest vanlige, ettersom din Anti-TPO er lav. FT3 er også lav, og kan være årsak til at du har symptomer. Viser det seg at det er stoffskiftet ditt som krangler, er målet med behandlingen at TSH skal ned til mellom 0,5 og 1,5, og T3 og T4 gjerne i øvre del av referanseområdet. Du har ikke tatt D-vitamin, ferritin og B12-prøver?

I tillegg sa hun: "Du kommer ikke til å merke noen forskjell på minst et halvt år".
    Jeg merket forskjell etter en måned omtrent, fikk medisiner da TSH var på 5,8 og var stigende. Hvis du er en av dem som reagerer positivt på behandling med levaxin, trenger du nok ikke å vente så lenge som et halvt år før du merker noe, men det kan ta tid før du har funnet din rette dose - det blir gjerne litt prøving og feiling.

Så spurte jeg: Men er ikke 25 mikrogram så lite at det uansett ikke kommer til å utgjøre noen forskjell?
    Da nølte hun veldig, og da fikk jeg egentlig bare følelsen av at jeg fikk de tablettene for at jeg skulle slutte å mase om dette.
    Nye prøver skal tas om 6-8 uker.
    Du har fått en veldig lav startdose, men gi det tid. Det er nok viktig at du følger godt med på om det kommer noen forandring i symptomene dine, skriv gjerne ned! Og ikke gå med på å avslutte behandlingen før du har kommet opp til litt høyere dose, hvor det er mer sannsynlig at det får noen effekt på hvordan du føler deg. Følg med på om blodprøveverdiene dine går i riktig retning etter at du startet med medisiner; dvs TSH skal ned og T3 og T4 skal opp.

Vil ellers bare anbefale deg å "lese deg opp" på stoffskifte, det har hjulpet meg masse å forstå mer av hva som skjer, for å kunne stille de rette spørsmålene til legen.

Jeg ønsker deg lykke til!

Medlem siden
    Jan 2012
    Sted
    Oslo
    Alder
    36
    Meldinger
    123

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    Det er vel forskelligt, hvor hurtigt det går. For mig gik det hurtigere end et halvt år ...

Efter seks uger er medicinen inde i cellerne, og så mærker du måske en forskel, forhåbentlig til det bedre

Men 25 µ er ikke meget - måske skal du have mere for at det kan gøre en positiv forskel for dig i længden.

Nielsigne
    Takk! Da får jeg i hvertfall vente seks uker før jeg konkluderer med at dosen er for liten!

Medlem siden
    Jan 2012
    Sted
    Oslo
    Alder
    36
    Meldinger
    123

Sitat Opprinnelig skrevet av Bettie B. Vis post
    Det høres ut til at legen din foreløpig ikke er helt sikker på at det er lavt stoffskifte du har, og har gitt deg en prøvebehandling med lav startdose. Symptomene dine, og familiehistorien, tilsier at det kan være det som plager deg. Når du har en mor med stoffskiftesykdom, er det større sjanse for at du får det selv - dette er en arvelig tilstand. Dvs du arver en disposisjon for sykdommen, og så kan det f.eks utløses ved stressende hendelser, eller stress over tid.

Du har nok ikke den autoimmune varianten av lavt stoffskifte (hashimoto's) som er den mest vanlige, ettersom din Anti-TPO er lav. FT3 er også lav, og kan være årsak til at du har symptomer. Viser det seg at det er stoffskiftet ditt som krangler, er målet med behandlingen at TSH skal ned til mellom 0,5 og 1,5, og T3 og T4 gjerne i øvre del av referanseområdet. Du har ikke tatt D-vitamin, ferritin og B12-prøver?
    Ja, det ble tatt disse andre prøvene og, de var visst helt fine.

Du har fått en veldig lav startdose, men gi det tid. Det er nok viktig at du følger godt med på om det kommer noen forandring i symptomene dine, skriv gjerne ned! Og ikke gå med på å avslutte behandlingen før du har kommet opp til litt høyere dose, hvor det er mer sannsynlig at det får noen effekt på hvordan du føler deg. Følg med på om blodprøveverdiene dine går i riktig retning etter at du startet med medisiner; dvs TSH skal ned og T3 og T4 skal opp.

Vil ellers bare anbefale deg å "lese deg opp" på stoffskifte, det har hjulpet meg masse å forstå mer av hva som skjer, for å kunne stille de rette spørsmålene til legen.

Jeg ønsker deg lykke til!
    Takk! Skal skrive ned dato og hvert minste lille tegn til forandring.
    Tålmodighet er tydeligvis tingen her. Og legen sa som du antyder, at hun ikke var sikker på om det var lavt stoffskifte jeg hadde. "Vi prøver oss frem" sa hun. Men jeg har slitt med dette siden fødselen, så jeg er så himmelstormende drittlei av å gå rundt sånn. Så et halvt år virker helt uoverkommelig. Men, tiden går som regel fortere enn man tror

Takk for hjelpen!

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    57
    Meldinger
    551

Jeg synes det høres ut som et godt utgangspunkt jeg, med en lege som er villig til å prøve seg fram? Bedre enn de bastante som noen dessverre kommer borti, som erklærer at du er frisk fordi prøvene er "fine", mens du føler deg elendig og alt annet enn frisk.

Og ja, det kreves tålmodighet her. Vi har ofte brukt mange år på å bli syke - du forteller at du har vært syk i mange år, uten å ha fått noen behandling for det. Da tar det tid å få bedre balanse på hormonsystemet igjen, for det er komplisert og finjustert når det fungerer som det skal. Mange blir helt fine av behandling med levaxin, noen dessverre ikke - så da blir det nødvendig å prøve andre alternativer. Hvordan gikk det med din mor, hjalp det henne med levaxin?

Medlem siden
    Jan 2012
    Sted
    Oslo
    Alder
    36
    Meldinger
    123

Jeg synes det høres ut som et godt utgangspunkt jeg, med en lege som er villig til å prøve seg fram? Bedre enn de bastante som noen dessverre kommer borti, som erklærer at du er frisk fordi prøvene er "fine", mens du føler deg elendig og alt annet enn frisk.

Og ja, det kreves tålmodighet her. Vi har ofte brukt mange år på å bli syke - du forteller at du har vært syk i mange år, uten å ha fått noen behandling for det. Da tar det tid å få bedre balanse på hormonsystemet igjen, for det er komplisert og finjustert når det fungerer som det skal. Mange blir helt fine av behandling med levaxin, noen dessverre ikke - så da blir det nødvendig å prøve andre alternativer. Hvordan gikk det med din mor, hjalp det henne med levaxin?
    Ja, jeg har kanskje vært heldigere med legen min enn jeg tror. Har aldri hatt noe liknende problem før, så jeg er ikke vant med leger som ikke tror meg.

Og ja, moren min ble kvitt så godt som alle symptomene etter at hun begynte på levaxin. Og hennes prøver viste også at hun var innenfor normalverdiene før hun begynte med Levaxin - enda en grunn til at jeg tror det er dette jeg lider av.

Medlem siden
    Jan 2012
    Sted
    Oslo
    Alder
    36
    Meldinger
    123

Standard Endelig skjer det ting! ... eller?

Velkommen til min lille dagbok!

Sannsynligvis har jeg hatt lavt stoffskifte hele livet. Symptomene mine og de første bldprøvene (som ble tatt for noen uker siden) kan leses her.

Nå har jeg gått på 25 mkg Levaxin i 2-3 uker. Alle jeg har snakket med sier at den dosen er så lav at jeg sannsynligvis ikke vil merke forskjell.

Men jammen tror jeg det skjedde noe.

Noen dager i forrige uke tror jeg faktisk at jeg var i nærheten av opplagt. Jeg kan ikke huske å ha vært opplagt før, så jeg forsto egentlig ikke hva som hadde skjedd før det forsvant igjen. For det varte bare 3-4 dager. De dagene trengte jeg ikke mer enn 8-9 timers søvn, og jeg brukte bare 10 minutter på å komme meg opp av sengen om morgenen. Vanligvis trenger jeg 12-13 timer søvn og kan bruke to timer på å stå opp. Ikke mye igjen av dagen akkurat...

Jeg tror også jeg kjente en antydning til mindre frysing. Normalt må temperaturen i stua opp på 26 grader før jeg slutter å tenke på det. Nå greide det seg faktisk med 24,5 grader tror jeg.

Dessverre forsvant alt igjen, og nå er jeg tilbake til mitt stuptrøtte jeg. Sitter her og ser nesten dobbelt eller 9 timer søvn, og er nesten anpusten bare av å eksistere. Huff.

Om en måneds tid skal jeg til legen igjen og ta nye blodprøver. Har vært veldig fristet til å trappe opp på egen hånd før det, men vil helst ikke at legen skal bli irritert på meg. Men en måned med venting føles helt uutholdelig.

Hyggelig med kommentarer eller innspill om noen har noen

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,355

Standard Sv: Endelig skjer det ting! ... eller?

Ja, man sparer også penge ved at få stofskiftemedicin ... fx på varmeregningen !

Hvorfor skal der gå en hel måned, før du skal ha taget nye prøver? Der burde ikke gå mere end seks uger fra dosisændring til næste prøve, mener jeg. Seks uger er den tid, det tager for medicinen at komme ind i cellerne. Hvis man får for lidt medicin - hvilket du efter AL sandsynlighed gør; 25 µ er jo nærmest ingenting - og der går for lang tid, inden man bliver sat op i dosis, så risikerer man jo at belaste kroppen unødigt og hårdt. Jeg ville i dit sted forsøge at rykke næste blodprøve, konsultation og øgning af dosis tættere på! Der sker jo heller ingenting ved, at du gør tingene lidt forskudt, sådan at du får blodprøven og øgning af dosis seks uger efter, du er begyndt på Levaxinen og så tager konsultationen på et lidt senere tidspunkt - en model som måske er lettere for din læge at overskue.

Husk at være medicinfastende, når du får taget blodprøven, tag den så tidligt på dagen som muligt (der er tsh'en højest) og få så vidt muligt taget på ca. samme tid hver gang. Dette skulle alt i alt give det mest reelle billede, har jeg efterhånden forstået

Nielsigne

Medlem siden
    Jan 2012
    Sted
    Oslo
    Alder
    36
    Meldinger
    123

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    Ja, man sparer også penge ved at få stofskiftemedicin ... fx på varmeregningen !

Hvorfor skal der gå en hel måned, før du skal ha taget nye prøver? Der burde ikke gå mere end seks uger fra dosisændring til næste prøve, mener jeg. Seks uger er den tid, det tager for medicinen at komme ind i cellerne. Hvis man får for lidt medicin - hvilket du efter AL sandsynlighed gør; 25 µ er jo nærmest ingenting - og der går for lang tid, inden man bliver sat op i dosis, så risikerer man jo at belaste kroppen unødigt og hårdt. Jeg ville i dit sted forsøge at rykke næste blodprøve, konsultation og øgning af dosis tættere på! Der sker jo heller ingenting ved, at du gør tingene lidt forskudt, sådan at du får blodprøven og øgning af dosis seks uger efter, du er begyndt på Levaxinen og så tager konsultationen på et lidt senere tidspunkt - en model som måske er lettere for din læge at overskue.

Husk at være medicinfastende, når du får taget blodprøven, tag den så tidligt på dagen som muligt (der er tsh'en højest) og få så vidt muligt taget på ca. samme tid hver gang. Dette skulle alt i alt give det mest reelle billede, har jeg efterhånden forstået

Nielsigne
    Hei!

Så hyggelig at du leser dagboken og beklager sent svar.

Jeg skrev det kanskje litt komplisert, men: Jeg venter ikke mer enn 6 uker før jeg tar noe blodprøver Jeg skrev 2-3 uker osv fordi jeg ikke husket akkurat da jeg skrev. Men når neste blodprøve tas, har jeg gått 6 uker og et par dager på den første dosen.

Siden sist har det også skjedd andre ting: på tirsdag og onsdag denne uken var jeg faktisk tørst! Det er veldig uvanlig. HERREGUD så godt det er å drikke når man faktisk har lyst på vann! Dessverre forsvant også dette igjen, men det kan jo tyde på at Levaxin er riktig medisin, bare i høyere dose

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,124

Hvor lenge har du brukt levaxin nå? Har du begynt å øke?
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke. Bruker thyroid

Medlem siden
    Jan 2012
    Sted
    Oslo
    Alder
    36
    Meldinger
    123

Jeg begynte på Levaxin 14. februar, så jeg har ikke øket ennå nei. 27. mars når jeg 6-ukers-grensen, så jeg tenkte å ta nye blodprøver den dagen. Dessverre har ikke legen tid til å ta meg imot før uken etter, altså 3. april. Det er uutholdelig å vente så lenge på disse tingene. Føler meg nesten mer sliten og trøtt nå som jeg vet at det er en løsning i sikte.

Men hva betyr det at man bør være medisinfastende når man tar blodprøvene? Jeg tar Levaxinen om kvelden. Betyr det at jeg bør droppe den kvelden før blodprøvene?

Side 2 av 10 Først 1234 ... Siste

Lignende tråder

1. De fleste har (cøliaki) sykdommen uten å vite det
    Av Vigdis i forumet Mage/tarm/urinveie
    Svar: 0
    Siste melding: 25-10-11, 09:12
  2. Lavt stoffskifte uten antistoffer
    Av Persa i forumet Lavt stoffskifte hos menn
    Svar: 89
    Siste melding: 16-09-10, 11:36
  3. Svar: 78
    Siste melding: 04-06-07, 21:27