Side 4 av 5 Først 12345 Siste
Viser søkeresultater 31 til 40 av 42
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,233

Standard Sv: Startet på Armour Thyroid i går...

Hej Gitte

Sitat Opprinnelig skrevet av Gitte Vis post
    ja, drøye to uker nå på Armour. Finner ikke helt ut hva jeg skal ligge på. Hadde bestemt meg for å kutte ut Levaksinen helt men blir altså så utrolig trøtt... Min form daler når T4 daler og det er det jeg er redd det gjør når jeg kutter ut Levaksinen helt. Får liksom ikke helt prøvd ut uten Levaksin over tid av denne grunn Så da blir det allikevel Levaksin 75 mcg og 2 grain Armour inntil videre.... Må lande på et eller annet slik at jeg får brukt samme dosen over tid....
    I indlæg nr. 18 her (13.02.2012) skrev du, at du tager 3 grain Armour og Levaxin. Nu skriver du "2 grain" og Levaxin. Man kan ikke hoppe op og ned, hver dag eller med få dages mellemrum, og regne med at det nok skal gå. Det gør det (som regel) ikke. Der skal tid til, at kroppen "adopterer" den nye kilde til hormoner, og det tager tid, til det kan ses på blodprøverne.

Desuden der det normalt for flertallet af Thyroid-brugere, at deres FT4 ligger lavt, i forhold til folk i behandling med Levaxin alone, og de friske.

Efter jeg har læst at du ikke har været på samme dose Armour længe nok til at kunne bedømme effekten, har jeg redigeret indlægget fordi det jeg skrev før, passer ikke set i lyset af den "varierende" måde, du bruger Armour på. Se derfor bort fra:

Mit bud er, at eftersom T4 kun er biologisk passiv (uden selvstændig virkning) "lageret" til omdannelse til T3 og har selv ingen biologisk virkning, kan dine symptomer kun stamme fra en for lav dose Armour, når du tager den uden Levaxin.

Eller måske er Armour ikke det rette præparat for dig, og måske Erfa Thyroid ville virke bedre? Det er set før, at de forskellige Thyroid-præparater virker forskelligt på forskellige mennesker. F.eks. gav Armour (den gammel) og Erfa mig lavt stofskifte, mens Westhroid og Thyroid-S holder mig frisk, selv om alle fire er jo "Thyroid USP".
    Eller hører du måske til den gruppe, der kan nyttiggøre Levaxin bedre end andre, med Liothyronin oven i? Og måske stammer dine symptomer fra at du har brug for at dosere din medicin op i vintermåneder? Hvor du før ikke behøvede det? Det er set før.
    Sist endret av Anisa; 18-02-12 kl 21:43 Begrunnelse: Redigeret efter at have læst hele tråden
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jun 2007
    Meldinger
    86

da har jeg landet på 75 mcg levaksin og 2 grain amour om dagen. Ser ut som om det holder... ikke blir jeg veldig veldig trøtt .... ikke blir jeg overmedisinert. Nå kan jeg holde meg der en liten stund føler jeg. Stølheten er så godt som borte nå og det er deilig. Virker som om jeg virker også

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Deler du opp thyroiddosen utover dagen, Gitte? Selv deler jeg opp min i tre deler, men skal nå eksperimentere med å dele den opp i fire, for å se om det bedrer noe.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Nord Troms
    Alder
    67
    Meldinger
    1,111

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    Når jeg har sat dosen op, har jeg efter et par dage nået et punkt, hvor jeg har følt en mærkelig, strammende fornemmelse om hovedet, men så har jeg sprunget den ekstra portion over næste dag og så bare taget ekstra hver anden dag, indtil jeg følte, kroppen følte sig tilpas.

Nielsigne

Jeg tar Thyroid fordelt på tre ganger daglig. Da jeg forsøkte å øke fra 3 til 3 ½ grain, fikk jeg bank. To uker etterpå, forsøkte jeg å øke ½ grain igjen, men fikk også da bank og fikk ikke sove. Dette var i uke 47 og 49 i 2011, og jeg gikk utifra at 3 grain kunne være nok for meg. Men, i vintermørket her nord i Norge, som i Troms varer i to hele måneder (kun noen få timer skumring midt på dagen), følte jeg meg mer slapp enn normalt, så jeg forsøkte igjen å øke ½ grain. Dette var i slutten av januar 2012.

Denne gangen merket jeg ingen spesielle bivirkninger, så jeg tar fortsatt 3 ½ grain daglig (den ekstra ½ grain tar jeg midt på dagen). Jeg har fortsatt problem med å sovne og å få sove sammenhengende uten å våkne flere ganger om natta, men nå kjenner jeg ikke banken jeg tidligere kjente. Jeg tar 5 mg (½ av 10 mg som er laveste dose i pilleform) Vallergan som hjelper meg å bli trøtt nok slik at jeg får sove. I tillegg tar jeg 200 mg Magnesium om kvelden.

For høyt blodtrykk og proteinuri tar jeg 100/12,5 mg Cozaar Comp og 30 mg Adalat Oros.

Jeg leste et innlegg her på forumet (fra 2005 i # 32), om en artikkel på nettet skrevet av dr. Bjørn Johan Øverbye, at Adalat Oros forstyrrer stoffskiftet. Denne artikkelen ligger ikke lenger på nettet, heller ingen annen informasjon om dette mulige problemet.

Derimot skriver Jon i # 31 at Felleskatalogen skriver om interaksjon knyttet til de ulike legemidlene.

Interaksjoner med stoffskiftehormoner og medisin burde jo også stå i Felleskatalogen, men verken min fastlege eller apotekeren hadde hørt om interaksjon mellom stoffskiftet, stoffskiftemedisiner og Adalat Oros, for i så fall bør jo ikke leger skrive ut den medisinen til pasienter med stoffskifteproblem

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    54
    Meldinger
    3,363

Der er noget med, at når man kommer til 3 grains /187 mg, så bør man kun øge med et kvart grain / 15 mg pr. dag. Synes jeg lige, jeg vil nævne

Og så vil jeg sige, at du måske med fordel kan tage mere magnesium. Jeg tager selv 600 mg af det om dagen Bruger denne: http://www.naturoghelse.dk/shop/magn...sen-3387p.html

Nielsigne

Medlem siden
    Jun 2007
    Meldinger
    86

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Deler du opp thyroiddosen utover dagen, Gitte? Selv deler jeg opp min i tre deler, men skal nå eksperimentere med å dele den opp i fire, for å se om det bedrer noe.

Jeg tar alt om morgenen - det virker som om det fungerer best. Fikk ikke sove når jeg tok Armouren på ettermiddagen. Så det fungerer for meg. Dette gjorde jeg når jeg tok liothyronin også. Tok alt om morgenen selvom jeg en tid tok halvparten på ettermiddagen. Det ser ut til å fungere for meg. Viser det seg at jeg får en trøtthetsperiode på ettermiddagen vil jeg prøve igjen.
    Hva er grunnen til at du skal dele den på fire?

Medlem siden
    Jun 2007
    Meldinger
    86

Denne gangen merket jeg ingen spesielle bivirkninger, så jeg tar fortsatt 3 ½ grain daglig (den ekstra ½ grain tar jeg midt på dagen). Jeg har fortsatt problem med å sovne og å få sove sammenhengende uten å våkne flere ganger om natta, men nå kjenner jeg ikke banken jeg tidligere kjente. Jeg tar 5 mg (½ av 10 mg som er laveste dose i pilleform) Vallergan som hjelper meg å bli trøtt nok slik at jeg får sove. I tillegg tar jeg 200 mg Magnesium om kvelden. - jeg skjønner ikke hvorfor ikke dette blir som sitat

Hva med å ta den 1/2 grainen ennå litt tidligere på ettermiddagen? Slitsomt å ikke få sove! Selv bruker jeg mindfullnes på øret når jeg får problemer med å sove

Medlem siden
    Jun 2007
    Meldinger
    86

3 uker
    I dag morges ville jeg ha sagt at du verden så fin form jeg føler meg.... Lurte på om jeg skulle begynne å jobbe fullt igjen også... men akkurat nå føler jeg meg ikke bra. Det skyldes nok ikke armouren men omlegging av kostholdet.

Så det er igrunnen vellykket med å starte med armouren. Muskel og leddsmerter er borte. Jeg føler meg mentalt mye sterkere enn på lenge. Litt mer sterk for hver dag. Begynt å få tiltakslyst igjen og har satt meg nye mål

Det blir spennende å se hvilke verdier jeg har fått etterhvert nå.

Jeg tok med meg min datter til Balderklinikken tidligere denne uken. De virker svært grundige og seriøse. Lurer på om jeg skal bestille time der jeg også. Hun kvakksalveren jeg var hos var bare bortkastet...

Medlem siden
    Jun 2007
    Meldinger
    86

4 uker på 2 grain Armour Thyroid og 75 mcg Levaksin. Føler på mange måter at jeg har våknet fra en tåkete og mørk verden jeg. Har tiltak. Blir ikke helt utkjørt om jeg er sosial på kvelden ved siden av jobb. Har ork og tiltak. Endelig!!! Det er rett og slett helt fantastisk! Jobber nå 60% men det har blitt litt flere dager grunnet opplæring. Jeg har hatt møter/sosialt samvær på kvelden og det uten å bli helt utkjørt. Jeg har til og med begynt å kjede meg når jeg er hjemme. Det har til nå bare vært veldig veldig deilig å være hjemme for å ta det med ro men nå er det kjeedelig. Det er jo et godt tegn! Plutselig har jeg fått frigjort mer tid. Det har nå hendt flere dager at jeg våkner med en lykkefølelse. Om alt dette skyldes Armouren vet jeg ikke men godt er det. Føler meg sterkere både fysisk og mentalt. Det hjelper på både selvtillit og selvfølelse. Jo dette går rette vei

Var på ultralyd av halsen min denne uken. Han fant en liten avgrenset skjoldbrukskjertel. Ingen tegn til knuter eller lignende. Det er godt å høre at den er der og er fin men liten da. Vil den kunne bli større om jeg fikk til økt bruk av egen skjoldbrukskjertel?

Han sa også at lavt stoffskifte var en folkesykdom og at det var mange som hadde det. Det vet vi jo...

Medlem siden
    Jun 2007
    Meldinger
    86

Godt og vel 3 måneder med 120mcg Armour Thyriod og 75 mcg Levaksin. Det går fint og jeg føler meg bra. Var hos legen i går for å ta blodprøver så svarene bør jeg ha innen 1 uke og de er jeg veldig spent på.

Tenker nå å kutte ut litt mer Levaksin men er litt betenkt fordi jeg merket at jeg ble så innmari trøtt når jeg bare prøvde meg kun på Armour. Men jeg kan jo bare begynne igjen. Det hadde vært ok å få sett hvordan kroppen min reagerte helt uten Levaksin. Jeg tror jeg går for den.

I morgen prøver jeg 2 grain x 2. Det kan være det er litt for mye.

Jeg spurte legen om han kunne skrive ut resept på Erfa i steden for Armour Thyroid. Han vil gjerne gjøre det men han fant ikke Erfa i Felleskatalogen. Er det noen som kan si meg hvor han kan finne Erfa så han kan lage en resept? Eller hvordan han skal gjøre det? Leste et sted at noen har fått ut Erfa på Armourresept så jeg tenkte å prøve dette også.

Side 4 av 5 Først 12345 Siste

Lignende tråder

1. Startet Levaxin/Armour. Riktig dose?
    Av Siriusen i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 12
    Siste melding: 12-12-10, 12:49
  2. Relis om Thyroid, armour Thyroid osv.
    Av nora i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 9
    Siste melding: 14-02-10, 12:54
  3. Relis om Thyroid, armour Thyroid osv.
    Av nora i forumet Emner startet av Nora
    Svar: 9
    Siste melding: 14-02-10, 12:54
  4. Svar: 0
    Siste melding: 09-11-09, 11:29
  5. Jeg har startet kombinasjonsbehandling T4/T3 :)
    Av Anne Ma i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 31
    Siste melding: 08-10-06, 22:27

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn