Side 1 av 5 12345 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 42
    Medlem siden
    Jun 2007
    Meldinger
    86

Standard Startet på Armour Thyroid i går...

Har brukt Levaksin og Liothyronin i over 5 år. Har sannsynligvis hatt lavt stoffskifte i 17 år. Det var fantastisk å få begynne på Levaksin og jeg fikk livet mitt tilbake.

Jeg har inntil i går kommet opp i 175 mcg Levaksin og 10 mcg Liothyronin. Føler at jeg ikke er stabil på det og i vinter har jeg hatt snikende og nesten umerkelig flere hyposymptomer. Flisete negler, sårbar, fryser, veldig støl og stiv i kroppen, glemmer ord og jeg har gått opp i kilo.... Fortvilelsen er stor. Jeg har vært sykmeldt i 1 år og har nettopp begynt å jobbe igjen 60%. Det kan jo være derfor jeg er blitt mer "hypo" på kort tid.

Jeg har leste boken til Bente Bakke i jula; stoffskiftesykdom? Veien til et friskere liv. Jeg likte boken og kjente meg igjen. Jeg tok den med til legen som ville kjøpe denne. Fikk frisket opp noen kunnskaper som å ta medisin på fastende hjerte til samme tid hver dag. Flere har erfaring med at bare 25 mcg for lite eller for mye levaksin i uka kan lage krøll.

På den annen side mener jeg at vi med stoffskifteproblematikk ikke blir tatt på alvor. Vi belaster samfunnet med sykefravær. Vi får forringet livskvalitet. Familiene våres blir jo også selvfølgelig berørt når vi fungerer så dårlig. Jeg synes det er merkelig at det ikke er mer fokus på stoffskifteproblematikk og mer forskning på dette feltet slik at det kan hjelpe oss til å bli friske. Det å sette en psykiatrisk diagnose er vel litt for lettvint - JEG FINNER MEG IKKE I DET!!!

Så nå prøver jeg Armour Thyroid for annen gang. Har prøvd dette for 3 år siden men jeg tror jeg brukte for liten dose. Min lege har ikke hatt noen som har prøvd naturlig thyroid før og jeg føler jeg må prøve meg litt frem på egenhånd så derfor er dette forum gull verdt. Legen har brukt Omdals omregning.

2 dager siden: 175 mcg levaksin og 10 mcg liothyronin.

I går tok jeg 60 armour thyroid og 100 mcg levaksin. (følte meg litt varmere enn vanlig ellers ingen forandring)

I dag har jeg tatt 60 armour om morningen + 75 mcg levaksin. Skal ta 30 armour på ettermiddagen. (merker ikke noe forskjell ennå. Kanskje litt varmere enn ellers og mer sirkulasjon i hendene mine)

Jeg er så spent på dette. Håper inderlig at dette er det rette for meg og at jeg skal bli helt frisk! Behandlingsmålet skal jo være at vi skal føle oss helt friske...

Medlem siden
    Jun 2007
    Meldinger
    86

Standard Sv: Startet på Armour Thyroid i går...

Ja, nå har jeg holdt på siden fredag. Det går overraskende bra. Jeg har vært litt trøtt på kvelden på lørdag som medførte at jeg prøvde meg på dobbelt dose søndag kveld. Det ble ikke bra (fikk diaré) så jeg får holde meg til to om morgenen og 1 på ettermiddagen tilsammen (90) 1,5 grain. I tillegg tar jeg 75 mcg Levaksin. Jeg vil etterhvert prøve å ikke ta Levaksin en periode for å se om kroppen responderer på dette. Synes jeg er roligere inne i kroppen. Ellers så merker jeg ingen forandring tror jeg. Altså jeg har følt meg litt trøtt innimellom men synes ikke jeg er så stiv og støl lenger. Hodet er klart.

Jeg ser at det er diskusjoner og uenigheter her imellom brukere av forumet og forbundet. Har ikke hatt overskudd til å sette meg inn i hva dette handler om ei heller tatt stilling til noe som helst....

Håper jeg responderer bedre på Armour Thyroid enn jeg gjør på Levaksin + Liothyronin. Håper at min forbrenning kommer igang igjen...

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Jeg klarer ikke helt å få tak i utgangspunktet ditt. Altså hvor mye lio og levaksin du stod på før du begynte med Armour. Jeg utarbeidet et regnestykke etter all informasjon jeg leste på forumet, for konvertering fra levaxin/lio til Erfa. Vet ikke helt hva som er inneholdsforskjellen på Erfa og Armour. Iallefall fungerte regnestykket mitt 100% på meg, dvs blodprøvene viste nøyaktig det samme resultatet etter 6 uker.

Medlem siden
    Jun 2007
    Meldinger
    86

Utgangspunktet mitt var 175 mg Levaksin og 10 mg liothyronin.

Jeg fant en gammel omregning fra kombinasjonsbehandling fra Omdal her på nettet som jeg har brukt. Synes legen min anbefalte for lite Armour Thyroid 30 + 30.

Har du din omregning så jeg får se den?

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    54
    Meldinger
    3,363

Jeg tog i begyndelsen 125 mg Erfa som erstatning for 200 mikrogram Euthyrox. Men det stod hurtigt klart, at det ikke var nok, bl.a. fordi jeg frøs. Jeg har sat dosen op efterhånden, helt på fornemmelsen. Er nu på 250 mg Erfa og havde i et stykke tid en idé om, at jeg skulle sættes op igen, men jeg er begyndt at tvivle på det; man skal passe på fx sit kolesteroltal og sørge for, det er HØJT nok, når man tager thyroid

Når jeg har sat dosen op, har jeg efter et par dage nået et punkt, hvor jeg har følt en mærkelig, strammende fornemmelse om hovedet, men så har jeg sprunget den ekstra portion over næste dag og så bare taget ekstra hver anden dag, indtil jeg følte, kroppen følte sig tilpas.

Nielsigne

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Sitat Opprinnelig skrevet av Gitte Vis post
    Utgangspunktet mitt var 175 mg Levaksin og 10 mg liothyronin.

Jeg fant en gammel omregning fra kombinasjonsbehandling fra Omdal her på nettet som jeg har brukt. Synes legen min anbefalte for lite Armour Thyroid 30 + 30.

Har du din omregning så jeg får se den?

Omregningen til Omdal ble helt feil for meg. Det merket jeg etter en dose, det var nemlig den som ble brukt på meg. Så ble jeg i tillegg satt på en lavere dose enn jeg hadde hatt tidligere og i løpet av en dag klarte jeg nesten ikke stå oppreist.

Mitt regnestykke er mer matematisk. T3 (som finnes i Erfa, Armour og lio) er 4-5 ganger mer potent enn T4. For å regne om din tidligere dose regner du hele mengden du tok om til T4. Det gjør du ved å gange T3 mengden med 4 (fordi den er ca 4 ganger mer potent). Liotyroninmengden din tilsavrer altså 40 mcg T4, så legger du dette sammen med 175 mcg levaxin og dette blir totalt 215mgc T4.

60mg Erfa inneholder 37mcg T4 og 9mcg T3. Da utgjør T3 mengden 9mcg T3 ganger fire blir 36, så legger du til T4 mengden og får 73.

På denne måten tilsvarer din nåværende dose ca tre 60mg tabletter. Det er lurt å starte litt lavere i dose (feks to og trekvart) fordi T3 mengden i Erfa er forholdsmessig høyere i forhold til T4 mengden enn din tidligere dosering. T3 er tøft i overgangen for binyrene.

Nå vet ikke jeg om Armour inneholder det samme som Erfa, det må du finne ut, men dette regnestykket resulterte for meg i blodprøvesvar som var så og si nøyaktig identiske i forhold til FT4, FT3 og TSH etter å ha brukt Erfa i 6 uker.

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    361

Takk for god informasjon Blondie! Hvor lang tid brukte du på økningen før du kom opp i det som ble din faste daglige dose?

Medlem siden
    Jun 2007
    Meldinger
    86

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Omregningen til Omdal ble helt feil for meg. Det merket jeg etter en dose, det var nemlig den som ble brukt på meg. Så ble jeg i tillegg satt på en lavere dose enn jeg hadde hatt tidligere og i løpet av en dag klarte jeg nesten ikke stå oppreist.

Mitt regnestykke er mer matematisk. T3 (som finnes i Erfa, Armour og lio) er 4-5 ganger mer potent enn T4. For å regne om din tidligere dose regner du hele mengden du tok om til T4. Det gjør du ved å gange T3 mengden med 4 (fordi den er ca 4 ganger mer potent). Liotyroninmengden din tilsavrer altså 40 mcg T4, så legger du dette sammen med 175 mcg levaxin og dette blir totalt 215mgc T4.

60mg Erfa inneholder 37mcg T4 og 9mcg T3. Da utgjør T3 mengden 9mcg T3 ganger fire blir 36, så legger du til T4 mengden og får 73.

På denne måten tilsvarer din nåværende dose ca tre 60mg tabletter. Det er lurt å starte litt lavere i dose (feks to og trekvart) fordi T3 mengden i Erfa er forholdsmessig høyere i forhold til T4 mengden enn din tidligere dosering. T3 er tøft i overgangen for binyrene.

Nå vet ikke jeg om Armour inneholder det samme som Erfa, det må du finne ut, men dette regnestykket resulterte for meg i blodprøvesvar som var så og si nøyaktig identiske i forhold til FT4, FT3 og TSH etter å ha brukt Erfa i 6 uker.
    Armour Thyroid innholder 38 mcg T4 og 9 T3 så det vil ikke utgjøre store forskjellen fra Erfa. Så du byttet ut Levaksin og Liothyronin med Erfa? Jeg kan godt tenkt meg det jeg også. Fortsatt bruker jeg Levaksin 75 mcg. Da vil din omregning være så og si lik på Armour Thyroid. 180 eller i underkant av 3 grain om dagen for mitt vedkommende.

Jeg mener jeg har lest et sted at Armour Thyroid inneholder mer T3 og at det derfor kan være lurt å beholde noe Levaksin. Jeg merker godt på min form om T4 synker. Har du merket noe til at din T4 synker kun på Erfa?

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Sitat Opprinnelig skrevet av Gitte Vis post
    Jeg merker godt på min form om T4 synker. Har du merket noe til at din T4 synker kun på Erfa?
    Min dose var i utgangspunktet 100mcg levaxin og 20mcg liothyronin (altså et forhold på 1 til 5) Forholdet mellom T4 og T3 i Erfa er 1 til 4, så det er litt rart, men når jeg konverterte etter regnestykket var blodprøvene like. Nå bruker jeg tre 60mg Erfa like før sengetid, altså en noe høyere dose enn utgangspunktet. Føler meg fin på denne dosen, er i øvre del av ref området både på T4 og T3, så jeg har ikke falt i T4 pga Erfa. Det tror jeg er fordi kroppen hele tiden har mer letttilgjengelig T3 å ta av. Kunne ikke falle meg inn å røre levaxin igjen med mindre det var den eneste medisinen tilgjengelig.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Sitat Opprinnelig skrevet av Joni Vis post
    Takk for god informasjon Blondie! Hvor lang tid brukte du på økningen før du kom opp i det som ble din faste daglige dose?
    Jeg økte for fort og kom opp i en dose som var for høy uten egentlig å merke forskjell i formen (var elendig uansett på det tidspunktet). For meg flyter hypo og hyper symptomer inn i hverandre og jeg klarer ikke alltid å merke forskjell. Så ble det tatt noen utvidede hormonprøver av meg. Jeg hadde da forhøyet SHBG og et enkelt nettsøk viste meg at det var vanlig ved høyt stoffskifte. Så da trappet jeg litt ned. Økningen jeg foretok var 15 mg ca hver 14 dag, jeg vil anbefale andre hver 6. uke (ja... også de som er like utålmodig som meg)

Side 1 av 5 12345 Siste

Lignende tråder

1. Startet Levaxin/Armour. Riktig dose?
    Av Siriusen i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 12
    Siste melding: 12-12-10, 12:49
  2. Relis om Thyroid, armour Thyroid osv.
    Av nora i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 9
    Siste melding: 14-02-10, 12:54
  3. Relis om Thyroid, armour Thyroid osv.
    Av nora i forumet Emner startet av Nora
    Svar: 9
    Siste melding: 14-02-10, 12:54
  4. Svar: 0
    Siste melding: 09-11-09, 11:29
  5. Jeg har startet kombinasjonsbehandling T4/T3 :)
    Av Anne Ma i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 31
    Siste melding: 08-10-06, 22:27

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn