Side 2 av 4 Først 1234 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 38
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,216

Question Sv: Trening for oss med hypothyreose og binyreproblem

Sitat Opprinnelig skrevet av Millekb Vis post
    Det er skummel lesing å konstatere at jeg burde ligge på et nivå med kun ca 1.500 kcal pr dag. Det er ikke mye mat!!!!
    Hej

Er det her på forummet du har læst om de 1500 kcal pr dag?

Så få kalorier får dit stofskifte til at falde yderligere; hvis fedtfattigt - vil kolesterol stige; hvis saltfattigt - vil binyrernes funktion hæmmes; hvis man går sulten i seng - falder blodsukkeret i løbet af natten og man vågner op træt allerede fra morgenstunden, "gerne" med hovedpine, migrænikere med migræne. Ikke hele tiden. Ikke hver gang. Men ofte nok til at forpeste hverdagen.

Kvinder med hypothyreose har brug for ca. 2500 kcal med kaloriefordeling på ca. 1/3 protein, 1/3 fedt, 1/3 langsomme kulhydrater. Egentlig er det ret enkelt hvad man ikke bør spise: intet-kogt/bagt-af-glutenholdige-melsorter herunder fuldkorn, ingen planteolier undt. olivenolie (til koldt) og kokosolie (til varmt), 0 sukker og 0 kunstige sødemidler. 0 homogeniserede mælkeprodukter, da de overgearer det autoimmune beredskab i mave/tarm samt i kredsløbet idet homogeniserede fedtmolekyler trænger ufordøjet i blodbanen direkte fra tarme.

Bedste "hypothyreose-kosthold" består af fortrinsvis animalske (fjerkræ, fisk, kød) proteiner, herunder æggeblommer. Alle grøntsager inkl. (moderat) kartofler (kogte/stegte med skræl) og selv (moderat) de grøntsager der høstes "under jorden" selv om de er højt GI. Fedtstoffer som smør, spæk, kokosolie og moderat kold olivenolie. Kun fuldfede, langtidssyrnede, u-homogeniserede mælkeprodukter og fuldfed fersk fløde. Masser af gode friske/tørre krydderier herunder chili, cayenne.

Hvorfor lavkalorie, før eller senere fører direkte til sammenbrud af stofskiftet, kan du læse om her.

Hvor meget vejer du, Millekb?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,124

Standard Sv: Trening for oss med hypothyreose og binyreproblem

Millekb: Sliter du med restitusjon etter trening, dvs at du blir utslitt og bruker unormalt mye tid på å komme deg etter trening? Da er svaret enkelt: Du trener for hardt ut fra hvor du befinner deg akkurat nå. Og husk at der du befinner deg nå, er ikke sikkert er stedet du er om et halvår, fatt mot!
    Blodie har jo skrevet litt om restitusjonstrening, så høyere enn det bør du nok ikke streve akkurat nå. Og følg dagsformen. Om kroppen ikke vil, så vil den ikke! Da er det en grunn til det, og den skal ikke piskes! Husk at det kan være flere ting enn å få FT4 på rett nivå for å bli bedre. Om du oppretter en egen tråd og forteller litt om deg selv, eventuelt legger ut blodprøvesvar og referanseverdier, kan du kanskje få flere tanker fra andre om hvordan du kan bli bedre
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2012
    Meldinger
    3

Takk til Anisa og Vigdis! Dette var gode tips. Når det gjelder å opprette egen tråd, så må jeg lære meg litt mer om nettsiden først.

Til Anisa så veier jeg 72 kg, og skulle så gjerne vært nede i 64-65 kg igjen. Men skjønner at dette må få ta sin tid, og at kaloriinntaket ikke må være for lavt. Når du skriver om ikke-homogeniserte melkeprodukter, gjelder dette kun melk? Hvordan er det å bruke fløte, rømme, kesam og creme fraiche?

Hva med glutenfrie kornprodukter, er det OK? Eller skal man generelt ikke spise noe av havre, hvete eller rug?

Jeg har fått beskjed på Apoteket at det er veldig viktig å ta Levaxin på tom mage, og om morgenen. Men jeg trener stort sett om morgenen, har ikke energi på ettermiddagen/kvelden. Men har jogget nå et par ganger en 1/2 til 1 time etter å ha tatt Levaxin, og det gjør meg VELDIG mye mer sliten og jeg klarer ikke å trene så effektivt som om jeg tar Levaxin om kvelden før jeg legger meg. Hva mener dere?
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,124

Jeg leste ett eller annet sted om noen som med stort hell økte dosen litt de dagene de trente. Men du sier at du er sliten om kvelden. det tyder på at NOE ikke er optimalt. Om det betyr at du trenger tillegg av T3, øke dose, kikke på mineraler og vitaminer eller vurdeer binyrer, vet jeg ikke. Men det bør ikke være slik (vet det av lang erfaring, dessverre...). Ta det opp med legen din, få sjekket alle mineraler og vitaminer. Ta alltid utskrift av blodprøver, og samle på dem. Lær deg opp
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke. Bruker thyroid

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,401

Heisann og takk for svar alle sammen.
    Vil bare gi Millekb et par treningsråd siden denne tråden skal handle om trening. Det hadde vært interessant å vite hvor gammel du er siden det sier noe om max pulsen din. Men uansett: Du trener helt feil. Du må starte med å få pulsen din ned i under 140, selv om dette betyr at du må gå. Det er det du trenger nå. Du vil ikke forbedre formen din på den måten (siden du allerede trener endel), men du vil restituere kroppen din og bevare de treningsresultat du allerede har jobbet for. Pulsen din er i rød sone, og kun en liten del av treningen skal være der. Mesteparten av treningen skal være med lav puls. Men der kroppen din er nå, bør du holde deg til ren restitusjonstrening. Styr unna glutenfritt mel det er bearbeidet og fullt av raske karbohydrater. Følg Anisas kostråd. Selv spiser jeg lavkarbo og det har gjort underverker med helsa. Jeg tar forøvrig også stoffskiftemedisinen på kvelden og trives godt med det. Ikke spis eller drikk noe annet enn vann, en halv til en time før du tar medisinen din. En halv time fysisk aktivitet per dag er heldig for deg samtidig som du fokuserer på rett kost. Ønsker deg masse lykke til

Medlem siden
    Mar 2012
    Meldinger
    3

Tusen takk for info, Blondie!! Jeg er 43 år gammel, og regner med at min makspuls ikke kan være noe særlig over 185 pga alderen jeg er i. Og jeg har ikke fått målt min makspuls siden jeg ble syk, så den ligger kanskje mye lavere enn jeg har trodd. Nå er det en stund siden jeg løp med pulsklokke ( batteriet er dødt, og klokken er av den typen som må sendes inn til produsenten for å skifte batteri), men skal virkelig prioritere dette igjen. Men er helt enig med deg, Blondie. Skjønner at jeg trener helt galt. Har lenge følt at noe er feil, men sliter dessverre veldig med å klare å roe treningen. Har litt for lenge vært i den tro at "med ondt (hard trening og lite mat) skal ondt (overvekt) fordrives". Og selv om det sikkert høres helt sprøtt ut, så er det vanskelig å trene mindre selv om det er faktisk det jeg må gjøre. Jeg har ikke skjønt sykdommen min, og at ufornuftig trening faktisk gjør vondt verre.

Det som er så frustrerende er hvordan dagsformen kan variere så mye. En dag er det ikke noe problem å jogge i god hastighet en 7-8 km, mens en annen gang kan jeg har problemer med en rolig runde på bare 3-4 km. Pusten kan være helt fin, men har overhode ingen kraft i kroppen. Det er som om kroppen "lever sitt eget liv", jeg kjenner den ikke igjen fra hvordan den var tidligere.

Jeg har begynt med lav-karbo diett, og det fungerer helt suverent. Jeg har gått ned 3 kg på 3 uker (uten å være sulten!!!), det er over all forventning!!!! Kroppen virker også i mye bedre form. Treningen har gått mye bedre etter å ha begynt med lavkarbo, samtidig med at jeg har latt kroppen "få lov" til å ta det litt rolig når det trengs. Det er akkurat som om kroppen har mer energi. Etter å ha lest mye inne på dette forumet, så har jeg forstått at jeg ikke lenger kan være så opptatt av vekt og klesstørrelser og at det er mange ting angående hypothyreose jeg aldri kommer til å forstå. Jeg må lære å lytte til kroppen og godta at den nok aldri vil bli som "den var". Og går jeg ikke ned så mye som jeg først håpte, så er det ok. Det aller viktigste er at kroppen fungerer!!!

Slike forum er gull verdt, og har virkelig forandret livet mitt!!!!
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,401

Hei
    Tenkte nå jeg skulle oppdatere litt hvordan det går med treningen min. Trener fortsatt tre ganger per uke. Har nå lært å kjenne egen puls og er blitt i såpass mye bedre form at jeg kan trene ganske hardt. Pulssonene mine ligger som følger:
    Sone 1:109-143
    Sone 2:144-163
    Sone 3:164-186
    En enkel maxpulstest jeg har gjort, viser at maxpulsen ligger på 198 som er ganske høyt siden jeg er over 40 år, og dette viser også at individuelle variasjoner. er så store at det ikke nytter å forholde seg til regnestykket 220 minus alder. En slik maxpuls test er ikke å anbefale før du har trent noen måneder. Nå når jeg kjenner disse dataene blir det lettere for meg å vite om jeg trener i passe tempo. Jeg trener også styrke tre ganger per uke. Styrke treningen har fokus på armer, mage og rygg, dette fordi jeg har mye muskelsmerter og plager fra rygg, nakke og skuldre og treningen funker utmerket på disse plagene.

For dere som ikke forstår pulssonene kan jeg forklare at på en vanlig joggetur (jogging er tempoet man skal kunne føre en enkel samtale)skal man ligge i sone 1 eller i nedre del av sone 2. I sone 2 og 3 beveger man seg kun hvis man skal trene intervall.

Jeg har fullført 12 ukers nybegynnerprogrammet til løplabbet og har nå startet på 8 ukers programmet for nybegynner pluss. Jeg kunne ha hoppet fra nybegynner til mosjonist programmet, men har på forhånd bestemt meg for å gi meg selv og kroppen min så god tid som mulig til å bygge seg sakte opp igjen til der jeg vil at jeg skal være. Les mer om ulike treningsprogram her.

Jeg vil gjerne også anbefale andre som føler seg i dårlig form av hypothyreose, men som likevel har trent endel med å starte på nytt. En periode med rolig trening vil gi kroppen en sjanse til å bygge seg opp. Siden du allikevel beveger deg vil du ikke miste formen du har jobbet opp, tvert i mot kan det være mye å hente.

Selv om vekta ikke er hovedsaken til at jeg trener, kan jeg fortelle at den går saaaakte ned. Mangler nå 7 kg for å nå målet.

Og til alle flinke jenter: Skaff en pulsklokke. Viktig invistering som forteller deg først og fremst når du er flink til å ta det med ro.

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Asker
    Alder
    47
    Meldinger
    194

Tusen takk for inspirerende lesing! Pulsklokke er innkjøpt og brukt noen ganger nå. Føler kanskje at puls på 140 er litt høyt for meg, men litt usikker enda. Er det noen måte å måle makspulsen uten å ta seg helt ut? Jeg er 40 år og har ikke trent på mange år.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,401

Sitat Opprinnelig skrevet av dennis Vis post
    Tusen takk for inspirerende lesing! Pulsklokke er innkjøpt og brukt noen ganger nå. Føler kanskje at puls på 140 er litt høyt for meg, men litt usikker enda. Er det noen måte å måle makspulsen uten å ta seg helt ut? Jeg er 40 år og har ikke trent på mange år.
    For å måle maxpuls må man trene lenge, nært oppunder en time. Man kan feks løpe (ikke jogge i pratetempo) opp og ned en lang bakke flere ganger, hvor man tilslutt skal gi alt opp bakken en siste gang. Det er vondt og ubehagelig. Man skal løpe til man nesten ikke har pust igjen. Derfor sier jeg at dette ikke er for utrente som ikke føler seg i god form.

Ta heller utgangspunkt i hvordan det føles å trene. Hvis du har problemer med å føre en samtale mens du jogger, så holder du for høyt tempo. Min puls ligger ganske høyt og har nok alltid gjort det, kanskje bortsett fra når jeg fikk lavt stoffskifte diagnosen. Derfor skal du ikke nødvendigvis samenligne din puls med min selv om vi er lik i alder. Jeg startet med å ta utgangsunkt i 220 minus alder. Så kan man jobbe ut fra dette. Kjenner man at det er greit med puls på 140, og man kan føre en enkel samtale samtidig. Kjenner man at man har mer å gå på, så kan man øke. Trenger du laver puls så forholder du deg til det. Det aller viktigste er å ikke starte hardt. Minst tre måneder med relativt rolig trening korte økter er viktig. Håper du finner din puls etterhvert. Lykke til

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Asker
    Alder
    47
    Meldinger
    194

Takk for svar:-) Jeg har ganske lav hvilepuls så jeg får bare prøve meg frem. Merker også at det er viktig at jeg starter veldig rolig. Akkurat som det tar litt tid før kroppen kommer seg igang:-)

Side 2 av 4 Først 1234 Siste

Lignende tråder

1. Trening, og tidspunkt på døgnet for trening.
    Av voggis i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 7
    Siste melding: 07-02-11, 20:23
  2. Hypothyreose, trening og kosthold.. Lite endring i vekt.
    Av rosaelefant i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Siste melding: 17-01-11, 14:18
  3. trening!
    Av mammantileir i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 23
    Siste melding: 19-08-07, 18:02
  4. Trening
    Av Klara i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Siste melding: 06-12-06, 19:03
  5. Trening (jogging) med hypothyreose