Side 3 av 4 Først 1234 Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 38
    Hildegås sin avatar
    Hildegås er offline Kjærlighet og respekt til Hildegås fra forumet
    Medlem siden
    Feb 2011
    Sted
    Buskerud
    Alder
    64
    Meldinger
    103

Standard Sv: Trening for oss med hypothyreose og binyreproblem

Hei, leser det dere skriver om trening og kjenner nesten jeg misunner dere som er kommet igang. Selv har jeg vært veldig syk de siste årene så trening har vært helt umulig. De siste 2-3 mnd har det gått fremover, som jeg sier; Er kommet fra seng/sofa til kjøkkenstolen, nå den siste mnd klarer jeg også litt lett husarbeidet her hjemme, noe som føles helt vidunderlig. Kroppen min har forfalt helt enormt, både vektmessig og selvfølgelig muskulært. Tirsdag bestemte jeg meg for å prøve meg på en liten tur, gikk på en sti i skogen, helt uten stigning. Det var tungt, pustet og peste som jeg aldri noen gang har gjort, tror jeg gikk ca.15 min. Resultatet er ihvertfall at jeg resten av uken er blitt liggende, helt uten krefter. Hva og hvordan skal man starte opp igjen, fikk virkelig en nedtur etter denne opplevelsen. Noen som har vært i samme situasjon? Fortsatt god helg til dere alle

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,401

Kjære Hildegås.
    Jeg har også vært der du er og dette er ikke tiden for å fokusere på trening. Jeg misunte også alle som trente (har løpt mye tidligere) og særlig når våren kom med bare veier og folk som jogget langs veien ble jeg nesten på gråten over egen manglende funksjon. To og et halvt år med stadig nedturer i forsøk på trening, medisinering og kost tok det før jeg skjønte at jeg måtte ta en ting i gangen. Når medisinene falt på plass tok jeg kosten. La om helt til kornfri lavkarbo, det tok et halvt år før jeg kom i gang etter dette og som jeg beskriver har jeg startet veldig forsiktig med trening.

Det er lov for folk med hypothyreose å være for syk til å trene. Og når vi har disse periodene er det kun en redning etter min erfaring. Det er kosthold og kosttillskudd. Jeg har familiemedlemmer som forteller meg at det er unormalt å spise så mye piller (kosttilskudd) som jeg gjør. Og det er mulig at det er unormalt, men det funker for meg.

Kosten er den hardeste jobb av alle, men det går tre måneder så hadde jeg vent meg til en ny måte å tenke mat på. Dette skapte det videre grunnlaget for å kunne trene og i dragsuget forsvinner kiloene, og jeg føler meg mye mere vel med meg selv og andre. I går kjøpte jeg et par vårplagg og sko og ble forbauset over at jeg faktisk begynner å se ganske slank ut. Mister kun 300gram per uke, men føler heller ikke at jeg med jeg med denne kosten ofrer noe særlig, så nå er det virkelig verdt det

Jeg slet veldig for å motivere meg til å legge om kosten, men jeg angrer ikke et øyeblikk. Nå føler jeg at jeg har vunnet igjen det meste av helsa, selv om jeg fremdeles har mine dager. Mitt råd til deg er altså at du nå må tenke på medisiner, kost og kosttilskudd. Først da kan du bli frisk nok til å tenke trening. Masse lykke til og god bedring klem til deg.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Sverige
    Alder
    65
    Meldinger
    263

Bra skrevet, Blondie! Og Hildegås: Ta Blondies ord til deg!
    Jeg klarte heller ikke å trene på mange år, og har bare så vidt kommet i gang nå.
    I dag var det trening for meg å skifte om til sommerdekk på bilen. Styrketrening!
    Er ganske stolt hver gang jeg har klart det. Ikke dårlig for en liten kvinne på 58 år?

Lykke til med treningen, Hildegås, når tiden er inne. Og fram til det: Ta godt vare på deg selv, finn rett medisindose og kost-tilskudd og mat som passer deg! (Jeg har også lagt om til lavkarbo, men for ikke så lenge siden).

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    55
    Meldinger
    911

Sitat Opprinnelig skrevet av Hildegås Vis post
    Hei, leser det dere skriver om trening og kjenner nesten jeg misunner dere som er kommet igang. Selv har jeg vært veldig syk de siste årene så trening har vært helt umulig. De siste 2-3 mnd har det gått fremover, som jeg sier; Er kommet fra seng/sofa til kjøkkenstolen, nå den siste mnd klarer jeg også litt lett husarbeidet her hjemme, noe som føles helt vidunderlig. Kroppen min har forfalt helt enormt, både vektmessig og selvfølgelig muskulært. Tirsdag bestemte jeg meg for å prøve meg på en liten tur, gikk på en sti i skogen, helt uten stigning. Det var tungt, pustet og peste som jeg aldri noen gang har gjort, tror jeg gikk ca.15 min. Resultatet er ihvertfall at jeg resten av uken er blitt liggende, helt uten krefter. Hva og hvordan skal man starte opp igjen, fikk virkelig en nedtur etter denne opplevelsen. Noen som har vært i samme situasjon? Fortsatt god helg til dere alle
    Been there, done that. Flere ganger enn jeg kan telle på to hender. Jeg har vært horisontal, blitt vertikal og erobret for så å ende opp horisontal gang på gang. Noen ganger kan jeg takke meg selv for dette, overivrig som jeg er og andre ganger har sykdommen spent ben på meg. "Snuble" er triste og tunge greier.

Jeg tror du er klar for nye erobringer. Du har erobret vertikalen, kjøkkenstolen og lett husarbeid. Du er på full fart fremover og oppover Det kom en nedtur, bruk den som en erfaring.

Jeg tror du gikk ut litt for hardt. Å gå i 15 minutter etter lang tids sykdom og en passiv tilværelse er som å bestige en topp. Bestige en topp gjør man ikke uten innledende trening. Første mål bør være å igjen introdusere kroppen for aktivitet. Jeg anbefaler derfor at du starter med 5-minuttere den første uken. Så kan du øke til 10. 15-minutteren kommer raskere enn du aner. Det er det takknemlige med å være utrent Men for å komme til 15 må kroppen tåle. De delene av deg som har vært passive i lang tid må tåle de "nye" bevegelsene og det gange medfører. Gjør de ikke det vil du igjen besøke horisontalen unødvendig ofte.

Jeg tror også det er viktig å kjenne etter hva kroppen signaliserer. Min erfaring er at det finnes dager den ikke bør presses. Men det finnes langt flere dager det kjennes som om den ikke bør presses, hvor den faktisk tåler litt press. Det er spesielt vanskelig å skille hva som er hva når man har vært syk og gjennom det passiv lenge. Men her vil "ny" erfaring hjelpe deg på vei. Pass deg for å falle for fristelsen å tro at å presse den vil være som å presse en frisk kropp. Slik er det ikke. Og sammenlign deg aldri med andre! Gjør dette til helt og holdent din greie. Det er du som skal opp gjenerobre din funksjonalitet. Hva andre bedriver og klarer er revnende likegyldig i din kamp. Lytt bare til deg selv og din kropp underveis!

Jeg er lei meg for at du måtte smake en nedtur. Men etter lang tids sykdom og passivitet tror jeg det er lurt å innse at disse vil komme. De må også tåles på lik linje som de seierne du vil føle. Jeg har mang en gang gått og grått. Noen ganger har jeg grått fordi det føles så håpløst, andre ganger har jeg grått av lykke over følelsen av å være på vei mot noe bedre enn en tilværelse preget av sykdom og passivitet. Begge deler er viktig gråt.

Jeg anbefaler skritteller om du ikke har. Det er et fint verktøy for å i starten kunne "begrense" seg og senere et verktøy for å kunne sette seg gradvis nye mål. Jeg heier på deg

Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Oslo
    Alder
    43
    Meldinger
    135

Ville bare komme med et tips om denne siden http://www.djsteveboy.com/intervals.html De mikser musikk slik at den forteller deg om du skal jogge eller gå. Musikken er kanskje ikke for alle. Men det viktigste er takten, takten vil øke etter hvert som man kommer seg igjennom ukene. Fullførte dette programmet for et par år siden. Etter skader i beinet har jeg falt av lasset. Men tenkte å begynne på igjen når formen er mer med meg. Første uken så ser programmet slik ut (128 = gå og 142= jogge):

26 minutes from 128 to 142 BPM

BPM CHART
    5-minute warmup @ 128 BPM
    60 seconds @ 142 BPM
    90 seconds @ 128 BPM
    60 seconds @ 142 BPM
    90 seconds @ 128 BPM
    60 seconds @ 142 BPM
    95 seconds @ 128 BPM
    65 seconds @ 142 BPM
    95 seconds @ 128 BPM

65 seconds @ 142 BPM
    90 seconds @ 128 BPM
    65 seconds @ 142 BPM
    90 seconds @ 128 BPM
    60 seconds @ 142 BPM
    95 seconds @ 128 BPM
    65 seconds @ 142 BPM
    3-minute cooldown @ 128 BPM

PLAYLIST:
    01. Antix - Forever Changing - Vibrasphere Remix
    02. Liquid Soul - I Get a Rush
    03. Fernandro Gullon - Piedras
    04. Beat Bizarre - Error
    05. Perfect Stranger - Diamond in the Rough (Perfect Stranger Edit)
    06. Invertika - Momentum
    07. Tristaum - Shiver (Therm's Trippy Mix)
    08. Sterio, McGrath - Gulfcoast (Mike Brin Remix)
    09. Da'Others - Tribal Man (Da'Others Edit)
    10. Cafu - Vista Style (Original Mix)
    11. Ron Carroll - Making Love (Richie Heller Mix)
    12. Chadwick Strange - Conducive (Recursive Remix)
    13. Behind Blue Eyes - Shadow Environment (Original Mix)
    14. Casa Flava - De Moma De (Dust To Dust Mix)

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,401

Så flott tips. Flott at du kommer deg i gang med trening. Selv er jeg ferdig med 20 uker i dag. Er nå oppe i tre løpe økter i uke og tre styrke økter. Har gått ned totalt 15 kg, med kornfri lakarbo som kost filosofi. Formen føles kjempebra:-) Starter nå mosjonistprogrammet og gleder meg til det.

Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Oslo
    Alder
    43
    Meldinger
    135

Gleder meg til jeg er på samme sted som deg!!

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    55
    Meldinger
    911

Sprekt Blondie

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Alder
    56
    Meldinger
    421

Har trent litt styrke og kondisjon i 4 år nå. Bruker ikke pulsklokke, og vet ikke om jeg vil bruke den heller. Tror jeg har lett for å bli stresset av å skulle sjekke denne.
    Men jeg merker fort når jeg ikke er i form. Først varmer jeg opp ved å sykle på ergometersykkel. Så går jeg over til vekter og gymmatte :-) De dagene jeg ikke kan yte det jeg pleier, får jeg melkesyre i musklene ganske fort. Så det regulerer seg selv på en måte. Ellers holder jeg på en time av gangen med små pauser innemellom.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,401

Hei Bille
    Så flott at du får til å trene endel
    Min anbefaling om pulsklokke gjelder hovedsakelig kondisjonstrening som løping, sykling, crosstraining, zumba, aerobic, dans osv. Selv bruker jeg pulsklokke også under styrkeøkter, som regel vil pulsen da gradvis stige underveis i økta. Det er normalt.

Slik jeg forstår deg trener du kun sykling som oppvarming og deretter styrke. Under en styrkeøkt kan jeg nå en puls i sone 3 (for min del oppi 170) At du får endel melkesyre enkelte ganger når du trener betyr at det er rom for forbedring i måten du trener på. Min anbefaling til deg er derfor at din oppvarming bør være nettopp det: Oppvarming. Dvs at du bør ikke ligge særlig over 140 pulsslag per minutt. Man puster ikke særlig tungt med en puls på under 140. Pulsen kan du måle manuelt på hals, eller håndledd siden du tror en pulsklokke vil stresse deg. Oppvarmingen bør vare i minst 15 minutter.

I tillegg bør du gjøre en nedtrapping. Det betyr at etter du er ferdig med styrkeøkten bør du sykle rolig (like rolig som oppvarmingen) i 10 minutter. Dette er en svært viktig del av treningen som restituerer mye bedre enn tøyningsøvelser (forskningsbasert). På denne måten tror jeg du vil oppleve mindre melkesyre.

I tillegg vil jeg anbefale deg at når du kjenner at du har en dårlig dag (og det merker man jo fort etter 10 min på sykelen), så kjører du et enklere styrkeprogram, hvor du ikke tar deg så hardt ut. Er det en svært dårlig dag, så er det ingen skam å snu. Som regel er det slik at hvis man 10 minutter ute i treningsøkta fortsatt kjenner at det er en dårlig dag, så er det lurt å avslutte. Selv de som trener mye gjør det.

Kroppen forteller de fleste det vi trenger å vite. Jeg er av typen som ikke har lett for å lytte til kroppen, derfor trenger jeg pulsklokka. Jeg kan tro at jeg føler meg bra, men pulsklokka forteller meg noe annet. Da lytter jeg faktisk til pulsklokka, fordi erfaring tilsier at jeg ikke er særlig flink til å lytte til egen kropp. På den måten lærer jeg noe. På sikt vil jeg lære å se sammenheng mellom det jeg fysisk føler, og det pulsklokka forteller meg.

Min bedre halvdel sier alltid til meg at jeg henger meg for mye oppi pulsklokka, og at jeg må heller kjenne hvordan jeg føler meg. Han har helt rett, men når jeg har levd i over 40 år og fortsatt ikke har lært å kjenne hvordan jeg jeg har det rent fysisk, så er pulsklokka et godt hjelpemiddel for meg. Og jeg vet at jeg ikke er alene. Mange av dere som sitter å leser dette er akkurat som jeg. Vi står på til det ikke er noe igjen, fordi vi er vant til å måtte prestere til tross for fysisk sykdom, så har vi ikke lært hvor grensen går.

Håper du får noe ut av mine tips til deg, Bille. Lykke til med treningen

Side 3 av 4 Først 1234 Siste

Lignende tråder

1. Trening, og tidspunkt på døgnet for trening.
    Av voggis i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 7
    Siste melding: 07-02-11, 20:23
  2. Hypothyreose, trening og kosthold.. Lite endring i vekt.
    Av rosaelefant i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Siste melding: 17-01-11, 14:18
  3. trening!
    Av mammantileir i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 23
    Siste melding: 19-08-07, 18:02
  4. Trening
    Av Klara i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Siste melding: 06-12-06, 19:03
  5. Trening (jogging) med hypothyreose