Side 4 av 4 Først ... 234
Viser søkeresultater 31 til 38 av 38
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Alder
    56
    Meldinger
    421

Standard Sv: Trening for oss med hypothyreose og binyreproblem

Takk for nyttig info, Blondie :-)

Skal begynne å varme opp i ca 15 min. Det er så kjedelig å sitte å trå på sykkelen, selv med musikk Pulsen ligger på ca 135-145 når jeg sykler(pulsmåler på sykkelen)

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,401

Lenge siden jeg har skrevet noe her nå. Men i dag fullførte jeg 10km på Oslo maraton med tiden 1 t 1 min og 41sek. Veldig fornøyd:-)

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Standard Re: Trening for oss med hypothyreose og binyreproblem

Grattis!
    Kjempebra og god tid også
    Slikt gjør underverk på selvtilliten! Jeg er langt ifra det nivået, men nøyer meg med mine 20 minutt Qigong og turen med bikkjene på en halvtime til en time hver dag.
    Fysisk aktivitet er bra for alle; det gjelder bare og finne sin ting og sine mål

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,401

Helt klart enig. Hadde kun en konkurent i går og det var meg selv. Prøvde hele tiden å løpe mitt løp uten å bry meg om hvem som løp forbi eller foran eller bak. Er veldig fornøyd med resultatet iallefall. Poenget er å drive fysisk aktivitet på et nivå som man selv trives med, men som gjerne utfordrer en selv litt. Med din helse er det fantastisk at du klarer å finne overskudd til å røre på deg. Tror nok at du har funnet en aktivitet som passer deg og din helsesituasjon perfekt.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,124

En venn har en autoimmun sykdom under oppseiling, uvisst hvilken. Vedkommende begynte å trene, og fikk masse ubehag og smerter rundt i kroppen. Etter råd fra fysioterapeut har treningen nå blitt redusert til to dager per uke, utover det er det vanlig turgåing, som alltid har gått greit og smertefritt. Det er helt tydelig at trening ikke bør skje oftere enn hver tredje til hver fjerde dag for å unngå protester fra kroppen. Min venn sier at dette er noe som nå ved ettertanke har vært kjent helt tilbake fra barndommen. Derfor var gym ikke noe elsket fag, og fysisk trening utover endel sykling og turer i skog og fjell ble ubevisst unngått.

Fysioterapeuten foreslo også langkjøring fremfor intervalltrening for dem som har autoimmune lidelser. Langkjøring er lavere puls, men jevnt tempo i 40-60 minutter. resultatet blir like bra som intervall, men det tar lengre tid, og det er mindre press på kroppen.

Jeg synes dette er spennende. Hva skjer med oss som har autoimmune sykdommer? Hvorfor blir det vanskelig for mange å trene utover et visst nivå?
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke. Bruker thyroid

Medlem siden
    Jan 2012
    Sted
    Buskerud
    Alder
    55
    Meldinger
    38

Kanskje jeg kan få komme med noen innspill her?

Etter at jeg fikk stoffskifteproblemer har jeg opptaget at treningsonene forandrer seg med stoffskiftet. Det er altså ikke kun hvilepuls(altså basapuls/morgenpuls) som forandres men også terskelnivå dvs nivå hvor kroppen ikke lenger blir kvitt melkesyre. Makspuls kan jeg vanskelig forestille meg forandres(til tross for at Finn har kommentert det eteller annet sted) Dette kan gjøre det vanskelig å trene på riktig nivå. Jeg forestiller meg nå at om hvor fort jeg kommer opp i puls avgjør dagsformen eventuelt nivået av T4. Er det for lite tar det lang tid for meg å yte. Går den raskt opp føles formen som dårlig og jeg blir raskt sliten.

Føler jeg må begynne helt på nytt etter at jeg gikk på en treningsmell for en måned siden... Tar times turer i sone 1 for øyeblikket

Men det er nå meg...

Og for alle,prøv å finne makspulsen deres vha pulsklokke! Puls er en viktig faktor for oss stoffskiftesyke og dermed bør vi alle tilgang til en klokke

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Nå er jeg jo en samling av sykdommer etterhvert, men for meg er det like normalt og ha 160 i hvilepuls som og ha 80 i hvilepuls. Min maxpuls har jeg ikke nubbesjanse til og finne, fordi kroppen tvinger meg til og stoppe før jeg kommer så langt. Arbeids-EKG ble for eksempel bare på 2 minutt og 45 sekund, og da var jeg oppe i 173 i puls.

Før jeg ble stoffskiftesyk jobbet jeg 110 % i tunge fysiske jobber, løp i heia med våre fire bikkjer stort sett daglig, bakte alt av brød selv, og for meg betydde ferie ryggsekk og tursko og lange dager på fottur i heia. Tidligere har jeg trent karate og syklet, nå etter at jeg ble syk er det fortid. Jeg er strålende fornøyd når jeg klarer ta en daffetur med bikkja og trene litt quigong. Noen dager er det ikke mulig, men til vanlig klarer jeg det.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,401

Trening skal skje etter hvor i sykdomsforløpet man er og etter hvor syk man er. Det jeg mener er avgjørende er å starte forsiktig. Da slipper man å gå på en smell. Kroppen får tid til å tilpasse seg bevegelse i form av at puls, muskler og leddbånd tilpasser seg den nye belastningen.

Og jeg har gjort samme observasjoner som dere beskriver her at restitusjonstiden etter er lengre når formen er dårlig. Hvilspulsen stiger og pulsen stiger raskere ved hard belastning når man er dårlig. Stor forskjell på gode og dårlige dager. Pulsklokke er et must, særlig for oss som er syk. Den forteller oss det vi ikke alltid selv innser når vi vil være flinke piker/gutter.

For tiden går det i styrketrening for meg. Hard styrke. Det gjør at jeg leser mye på treningsforum og lignende. Og disse er veldig gode på kosthold og restitusjon og kosttilskudd. Selv om vi som er syke ikke skal sammenligne oss med de som er friske. Nå trener jeg et såkalt to splitt program. Dvs at jeg trener overkropp og armer en dag, ben, buk og rygg den andre. Fire økter i uka. Programmet er lagt opp slik nettop pga det vi snakker om her; restitusjontid. Med hard styrketrening beregnes det altså at en armmuskell trenger 72 timers restitusjon før den er klar til å trenes pånytt. Og dette gjelder som sagt friske. Det kan ikke alltid automatisk overføres til oss, selv om det funker på meg for tiden.

Så må jeg jo si at med forbehold om gradvis opptrening skal man ikke være redd for å bevege seg ut av komfort sonen så lenge kroppen henger med å man synes det er gøy. Og husk at jo mindre hardt, jo oftere kan man trene og omvendt.

Side 4 av 4 Først ... 234

Lignende tråder

1. Trening, og tidspunkt på døgnet for trening.
    Av voggis i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 7
    Siste melding: 07-02-11, 20:23
  2. Hypothyreose, trening og kosthold.. Lite endring i vekt.
    Av rosaelefant i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Siste melding: 17-01-11, 14:18
  3. trening!
    Av mammantileir i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 23
    Siste melding: 19-08-07, 18:02
  4. Trening
    Av Klara i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Siste melding: 06-12-06, 19:03
  5. Trening (jogging) med hypothyreose