Side 1 av 4 123 ... Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 38
    Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,401

Standard Trening for oss med hypothyreose og binyreproblem

Jeg er veldig glad i trening og fysisk aktivitet, og tror fullt og fast på at trening er sunt uansett hva du feiler. Likevel mener jeg at det er faser i livet hvor man ikke orker og da skal man ikke presse kroppen. Selv har jeg smerter i hender og føtter hver dag og hele tiden. Smertene blir verre av fysisk aktivitet, likevel trener jeg. Fordi jeg mener at det er bra for meg likevel. Men mangler jeg energi og føler meg helt tappet trener jeg ikke. Da sier kroppen til meg at den ikke orker.

For friske er det slik at litt ubehag er forbundet med å trene. Med det snakker jeg om det kjente begrepet "dørstokk mila". Man orker ikke å gå i gang med trening fordi det er mer behagelig å sitte i godstolen (til stor forskjell fra at man ikke orker fordi kroppen er utmattet pga langvarig sykdom). Når man sliter med å vite om det er "dørstokk mila" eller sykdommen som er problemet bør man prøve å trene, hvis det etter 10 minutters aktivitet fortsatt er ubehagelig, skal man avsluttet. Kjenner du etter 10 minutter at du er kommet i gang og at dette er kjekt så skal man fullføre treningen.

Problemet er at vi skal trene hardt. Da er vi liksom så flinke. Men særlig for oss med hypothyreose og binyreproblem er dette helt feil. Selv for friske mennesker er det helt feil. Det er av største viktighet at mesteparten av treningsøkta er med lav puls (125-140 slag i minuttet litt avhengig av hvor du har makspulsen din) Er man frisk og eller i god form kan deler av treningsøkta være 65-85% av makspuls ( makspuls er grovt regnet 220 slag per minutt minus alder), men hoveddelen av en treningsøkt skal du ha lav puls. Friske mennesker bør ha noen harde og noen lette økter i uka. De lette øktene kalles for restitusjonstrening. Vi som er syk bør holde oss til kun restitusjonstrening til vi kjenner at vi orker mer.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,216

Standard Sv: Trening for oss med hypothyreose og binyreproblem

Super indlæg!

Jeg vil så tilføje, på min, helt egen, direkte måde, det jeg allerede har postet i Hormonel reaktion på (over)træning:

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Jeg vil gå så langt som til at sige, at dem med nedsat thyreoidea-funktion og medicineret på en fast medicindose (fast = ufleksibel i forhold til kroppens behov ind the real time) og som vitterlig tror, at de kan træne lige så ofte, lige så længe ad gangen og lige så hårdt som det passer dem, de er ikke rigtig kloge!

Det svarer til at tvinge en bil op i 150-200 km/time i..... tredje gear! Gad vide hvor længe den motor vil holde....

De vil på sigt køre deres binyrer døde (hypoadreni) og ødelægge det, i forvejen (op)slidende hormon-feedback, kroppen hele tiden forsøger at kompensere for hormonmangler med. Hypothyreose, hypogonadisme og hypoadreni er en coctail fra helvede, der får hypothyreose til at føles som en ferie, i sammenligning.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,124

Morgenbladet.no hadde en tankevekkende artikkel om noe av det samme, selv om aktørene ikke har hypotyreose. Lars Monsen har laget et populært TV-program hvor funksjonshemmede er ute i ødemarka og forsøker å oppnå det friske får til, bestige Snøhetta for eksempel. Den er lesverdig!

Men i det virkelige livet finnes det grenser. Det eksisterer strukturer – økonomiske, sosiale, politiske – som begrenser hvor langt eller høyt vi kan nå. Det finnes til og med et smertepunkt for hvor mye en kropp kan tåle, slik deltager Frode Bergquist fikk erfare da han ble sykmeldt av utmattelse i ett år etter første sesong av programmet.
    Å se Ingen grenser-gjengen til slutt få øye på Snøhetta, ekspedisjonens mål, er en fabelaktig rørende fjernsynsscene. Som metafor for livet er den like sjuskete som allværsjakken til Lars Monsen.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke. Bruker thyroid

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,401

Her ser deretreningsprogrammet mitt som jeg forøvrig er veldig fornøyd med. Jeg er nå inn i uke 8 og har måttet underveis kutte all trening i oppoverbakke, fordi jeg har muskelsmerter på baksiden av lårene. Jeg vurderer nå å stanse opp en stund i uke 8, fordi kroppen er i dårlig form for tiden, fordi jeg har rotet med kortisondosen min. Betaler nå prisen for det. Kroppen skal man lytte til prøver jeg å lære meg.

Slik var det når jeg trente før, og mange damer kan kanskje kjenne seg igjen:
    I etterpåklokskapens lys ser jeg at jeg trente for hardt, dette ut fra puls. Jeg er jo innmari flink da. Skal løpe lengst mulig på kortest mulig tid, jeg løp jo fra 20 år gamle gutter får få år siden, og var selvsagt veldig stolt over det. For jeg klarer liksom litt mer hele tiden.
    Klarer jo å presse meg, har jo mer å gå på. Og vi har lært at under trening skal vi ta ut alt vi har (og litt til).
    Så sitter jeg igjen i sofaen etterpå, men hjertebank, og fryser grusomt, bena kjennes som gele og jeg orker knapt å reise meg, men meget fornøyd med meg selv. For jeg tok jo ut alt.
    Også skal jo vi damer ta i til vi ikke orker mer, og tro meg, vi orker mer, vi er jo lagd for å føde barn, så vi orker alt.

Derfor har jeg helt sluttet å spørre dumme meg, hva jeg orker. Kroppen min skal fortelle meg det ut i fra målbarhet og ikke hva jeg synes.
    Mitt råd? : Ingen av dere som kjenner dere igjen i min beskrivelse av hvordan jeg pleide å trene bør trene uten pulsklokke. Pulsen forteller deg om dagsformen din, som jo varierer masse. Tempoet som det gikk helt fint å jogge i for to dager siden, funker ikke i dag. Pulsen forteller deg hva som er for hard trening når du har ulike lidelser. Pulsklokken bidrar til å holde deg innenfor de grensene du ikke klarer å sette for deg selv, fordi du skal være flink. Det er hardt å holde seg innenfor gitte parameter med puls under 140, men så må man begynne å fortelle seg selv at man er flink når man tar det med ro. Og det er jo ny læring...

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    55
    Meldinger
    911

Dette var et flott nybegynnerprogram Bokmerke hos meg og skal forsøkes når isen forsvinner fra fortauet og jeg kan flytte beina fremover i stedet for utover . Pulsklokke er et utrolig fint verktøy, både for å holde seg innenfor det fornuftige og følge sin egen utvikling.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,124

Jeg har etter mange berg- og dalbaner innsett at jeg må holde meg litt i tømme. Jeg forsøker også å holde meg innenfor 140 i puls nå. Jeg har problemer med å puste inn kald pust, så for meg betyr vinter innetrening og lite turer, unntatt når mildværet kommer. Jeg trener tre ganger i uka, forsøker å få til mer når det er kaldt, for det blir for lite bevegelse siden jeg ikke går turer i det kalde været. Jeg trener i en time eller litt mer, småløper på elipsemaskin, og løfter jern. Jeg har lært meg å unngå det som var så morsomt før, nemlig å trene i grupper med instruktør. De forsøker jo å hele tiden få deg til å gi litt mer, ikke sant, og det er ikke så smart nå. Men jeg savner det. Men det er vanskelig å holde igjen og kjøre pensjonisttempo når du står midt i en gjeng med folk som gir jernet. Så for meg fungerer det bedre å trene på egen hånd med fin musikk på øret Da er det lettere å styre tempoet etter dagsform, og bruke hodet. Jeg får heller glede meg til at snart er våren her, og sykkelen kan trilles ut!

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Østlandet
    Alder
    47
    Meldinger
    201

Heisann
    Trening er vanskelig :( men tenker å printe ut treningsprogrammet ditt Blondie, for dette virker jo overkommelig. Har tredemølle i kjelleren og slipper da at været stopper meg ;)
    Takk for inspirasjon :-) ( så håper jeg at kreftene ikke stopper meg...)
    Klem Tussemaja

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,401

Har nå oppdaget en interessant ting i forhold til trening. For meg er det viktig å ta en 3,25 mg dose kortison en halv time før trening. Det har stor betydning for snittpulsen. Tror også at tidvis er det fornuftig å ta ekstra kortison de dagene jeg trener. Kanskje betyr det at dosen jeg står på er for liten? Noen som har erfaringer?

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,124

DET var interessant, Blondie. Rett og slett en stressdosering! Jeg har også hørt om noen som bare bruker stoffskiftemedisiner og øker dosen litt den dagen de trener, med meget godt resultat

Medlem siden
    Mar 2012
    Meldinger
    3

Jeg er helt ny her på forumet. Jeg ble diagnostisert med hyperthyreose (Graves) i 2005 etter siste svangerskap, noe som ble behandlet med Propyltiourasil og Levaxin og endte med hypothyreose. Jeg har alltid vært glad i å trene (begynte faktisk å trene ca 6 mnd etter siste fødsel, før jeg hadde fått konstatert hyperthyreose, fordi hvilepulsen var så høy og jeg trodde jeg hadde dårlig kondis. Det endte selvfølgelig ikke bra!!). I 3-4 år hadde jeg overhode ikke ork til å trene. Familie, hjem og jobb tok all energi. Men etter 3-4 år begynte jeg forsiktig å trene igjen. De siste 3 årene har jeg gradvis trent meg opp, og skjønner (ut i fra historiene til mange av dere som skriver her) at jeg trener mye. Og nå er jeg faktisk litt redd for at jeg kanskje har drevet overtrening en god stund. Jeg har egentlig "kjørt meg" under treningen på samme måte som før jeg fikk konstatert stoffskiftesykdom, og har følt at opptrening har tatt VELDIG!!!!! lang tid. Jeg har ikke visst noe om effekten av trening på personer med stoffskiftesykdom, og har nok kjørt meg selv ganske hardt.

Jeg blir litt engstelig når jeg leser om utvikling av andre stoffskiftesykdommer pga overtrening. Jeg har ofte trent med pulsklokke, men synes det har vært vanskelig å vite hvordan jeg burde tolke pulsmålingene. Jeg har ikke målt makspulsen min (har faktisk ikke orket, det sier vel kanskje sitt?), og føler meg da usikker på hvor høyt jeg kan "presse" pulsen min. Normalt ligger jeg på ca 165 slag/min ved vanlig jogging. Presser jeg meg hardere med intervalltrening, så øker det normalt ikke til så mye over 175-180 slag/min. Intervalltreningen blir på et så mye lavere nivå enn før jeg ble dårlig.

Vekten er jo selvfølgelig også et problem. Jeg gikk først ned i vekt da jeg hadde hyperthyreose, men så gikk det oppover etter å ha utviklet hypothyreose. Nå ligger jeg på + 8-9 kg, og sliter med å gå ned. Det er skummel lesing å konstatere at jeg burde ligge på et nivå med kun ca 1.500 kcal pr dag. Det er ikke mye mat!!!! Jeg har relativt god appetitt, men skjønner at jeg må endre mye av kostholdet mitt. Jeg elsker jo selvfølgelig nei-mat som brød, pasta, melkeprodukter osv.

Tar så veldig gjerne imot tips om trening (hvor mye??), kosthold og ikke minst forslag til mat ved de ulike måltider (hvor viktig er det for en stoffskiftepasient å f. eks. ikke spise for sent på kveld?).

Til info så tar jeg 75 mikrogr Levaxin pr dag, fT4 er ca 19 (må ligge så høyt for å føle meg bra), fT3 ca 4,3, TSH < 0,5 og antiTPO > 400.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Side 1 av 4 123 ... Siste

Lignende tråder

1. Trening, og tidspunkt på døgnet for trening.
    Av voggis i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 7
    Siste melding: 07-02-11, 20:23
  2. Hypothyreose, trening og kosthold.. Lite endring i vekt.
    Av rosaelefant i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Siste melding: 17-01-11, 14:18
  3. trening!
    Av mammantileir i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 23
    Siste melding: 19-08-07, 18:02
  4. Trening
    Av Klara i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Siste melding: 06-12-06, 19:03
  5. Trening (jogging) med hypothyreose