Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    70
    Meldinger
    10,241

Thumbs up Arginin mod diabetes og overvægt

Det kan ikke siges tit nok: jeg bare æææææælsker aminosyrer!

Nyhedsbrev fra Videnskab.dk i dag bragte info om forskning i aminosyren Arginine i forhold til Diabetes og Overvægt. Videnskab.dk skriver bl.a.:

"Det ser ud til, at nødder kan holde udviklingen af fedme og type 2-diabetes i skak. Det skyldes, at de indeholder en særlig aminosyre. Den opsigtsvækkende opdagelse er netop gjort af en dansk forskergruppe. Forskerne har undersøgt, hvordan mad, der indeholder aminosyren arginin, påvirker kroppen.

»Undersøgelserne viser, at arginin blandt andet fjerner fedt fra maveregionen og øger insulinfølsomheden,« siger en af forskerne bag undersøgelsen, Christoffer Clemmensen, der er ph.d.-studerende ved Institut for Molekylær Lægemiddelforskning, Københavns Universitet."

Bl.a. skrives også om, at den internationale Journal of Amino Acids har optaget artiklen til offentliggørelse, uden den sædvanlige "karantæne" mens forskningens resultater plejer at bliver vurderet/evalueret. Den danske artikel er dog endnu ikke offentliggjort på Amino Acids. Når den kommer, opdaterer jeg tråden.

Kilde: Aminosyrer i nødder fjerner fedme og diabetes

Ellers skrev Erik Kirchheiner i 1999 om aminosyren L-Arginine her:

Arginine
    (Semi-essentiel = voksne kan danne den selv, dog med faldende effektivitet pga. alderen og/eller sygdom.
    Børn under opvæksten skal have den tilført med kosten)

Nøgleord: Cancer, cholesterol, frugtbarhed hos mænd, sårheling.

Tilhører urinsyrecyklusgruppen af aminosyrer sammen med citrulline og ornithine. L-arginine regnes ikke for essentiel, men må alligevel under visse forhold opfattes som sådan, nemlig i faser med hastig vækst, svangerskab, proteinmangel og fejlernæring, traumer og overskud i vævene af ammonia eller lysine. Ammoniaophobning kan forekomme ved mave/tarmblødning, lever-svigt og andre abnorme tilstande. Da mange forhold kan føre til argininemangel, har argininetilskud også tilsvarende mange praktiske kliniske muligheder.

Store mængder arginine findes i ost, æg, mælk og især i kød - mest i vildt og flæsk. Arginine er væsentlig for muskelstofskiftet, hvor det er en nøglefaktor ved oplagring, transport og udskillelse af kvælstof. Musklernes energirige forbindelser - som for eksempel kreatin - fremstilles ud fra arginine.

Denne aminosyre hindrer svulstdannelse og cancervækst. Dyreforsøg, hvor man har benyttet kostplaner med 5% arginine-tilskud, har vist sig at kunne reducere indtil flere cancermarkører i blodbanerne, fordoble overlevelsestid og begrænse antallet af svulster. Arginine fremmer også anti-canceraktiviteten hos de cytotoksiske T-lymfocyter, NK-cellerne -the natural killer cells - og andre af immunsystemets nøglefaktorer i forsvaret overfor cancer. Derfor er nogle behandlere begyndt at supplere deres cancerpatienter med argininedoser på op til 12 g daglig.

Et fåtal af de nævnte undersøgelser synes dog at modsige nogle af de positive resultater, specielt når det gælder visse cancertyper. Antagelig derfor er mange behandlere tilbageholdne med hensyn til at indsætte arginine i deres cancerbehandlingsprogrammer. Mere forskning i dette emne er stærkt tiltrængt.

Arginine hjælper - ligesom ornithine og asparaginsyre - mod ufrugtbarhed hos mænd forårsaget af motilitetsproblemer i sæden. Sædvæsken indeholder op til 80% af denne aminosyre. (Problemet kan dog også skyldes blandt andet zinkmangel). Den fremmer sårheling og modstandskraft overfor sygdomme og styrker thymusaktivitet og dermed immunforsvar. Den fremmer også glukosetolerancen og forbrændingen af fedtvæv og øger dermed vægttab. [I]Arginine er nødvendig for normal funktion af hypofysen, hvor den frigiver væksthormon, den fremmer regeneration af leveren samt øger produktionen af kreatin. Dannes ved hydrolyse aminosyrerne citrulline og ornithine - se afsnittene om disse!

Arginine-rige fødevarer: mejeriprodukter, kød, fjerkræ, fisk, nødder, chokolade

Terapeutiske doseringer: Generelt 2 g daglig på tom mave umiddelbart før sengetid eller - efter nogle behandleres opfattelse - 3 g 2 gange daglig. Op til 8 g daglig for ufrugtbarhed hos mænd. Ved skizofreni ikke over 30 mg daglig. Ligesom methionine, taurine og glycine sænker arginine blodcholesterol. Doseringer på 6 g kan reducere cholesterol med hele 10 procent. Denne virkning fremmes også af kost, der har et lavt lysineindhold og en høj koncentration af arginine, antagelig på grund af at kødproteinet her er udskiftet med protein fra kornsorter. Angående cancer- se ovenfor!

Giv agt! Argininetilskud bør undgås ved herpesinfektion - se herom mere i afsnittet om lysine. Bør heller ikke gives isoleret og i megadosering til børn i voksealderen eller personer med tendens til skizofreni. Tør, grov hud kan tydes som et tegn på overdosering. Doseringer på over 40 g daglig kan hos patienter med lever- eller nyrelidelser resultere i livstruende tilstande med forhøjet kalium og fosfor i blodet. Meget høje tilskud af arginine kan medføre vandig diarré. Patienter, der lider af pseudomonas-infektion, bør undgå arginine både i kostvalg og som tilskud, da infektionen trives på denne aminosyre. En diæt med lavt arginineindhold kan hjælpe med til at holde lidelsen under kontrol.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    42
    Meldinger
    241

Standard Sv: Arginin mod diabetes og overvægt

Jeg har i efteråret kørt en måned med 20 g l-arginin om dagen som tilskud, og vil vove den påstand at der var synlige resultater at spore på vægten (1 kg har også ret, og det var 1 kg uden de sædvanlige svingninger som i mit tilfælde har nøjagtigt sammenfald med ægløsningscyklus) Derudover følte jeg at jeg fik et væsentligt mere stabilt blodsukker og generelt bare et bedre velbefindende.

Andre der har forsøgt sig med L-arginin (10 g+) - evt. i en længere periode Jeg overvejer at gå i gang igen, mest pga. 4x12 timers arbejdsdage pr. uge hvor jeg føler at det ville være gavnligt med et mere stabilt blodsukker sidst på dagen.
    Jeg fik diagnosen "myksødem" 2 måneder efter min egen fødsel.
    Livet er ikke det værste man har - men det kunne være meget bedre!

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    63
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Arginin mod diabetes og overvægt

Her er en interessant lenke om aminosyrer http://www.nutritionreview.org/library/krebs.php
    All cells must produce energy to survive. Hans A. Krebs first elucidated the process of cells converting food into energy, the Citric Acid Cycle, in 1937. Krebs proposed a specific metabolic pathway within the cells to account for the oxidation of the basic components of food – carbohydrates, protein and fats – w for energy. The Krebs’ cycle takes place inside the mitochondria or 'power plant' of cells and provides energy required for the organism to function.

Mitochondria are found in all cells in the human body, with the exception of mature red blood cells. The primary function of these tiny organelles (each cell contains between 500 and 2,000 mitochondria) is to convert energy found in nutrient molecules and store it in the form of adenosine triphosphate (ATP). ATP is the universal energy-yielding molecule used by enzymes to perform a wide range of cellular functions. Humans cannot survive, even for a second, without a constant supply of ATP.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Lignende tråder

1. LADA. Latent Autoimmune Diabetes of Adulthood: Diabetes Type 1½
    Av Anisa i forumet Lavt stoffskifte og diabetes
    Svar: 0
    Siste melding: 06-07-10, 11:58
  2. LADA. Latent Autoimmune Diabetes of Adulthood: Diabetes Type 1½
    Av Anisa i forumet Emner startet av Anisa
    Svar: 0
    Siste melding: 06-07-10, 11:58
  3. Overvægt og Reverse (omvendt) triiodothyronine (rT3) ?
    Av Anisa i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 8
    Siste melding: 21-04-10, 21:04
  4. Overvægt og Reverse (omvendt) triiodothyronine (rT3) ?
    Av Anisa i forumet Emner startet av Anisa
    Svar: 8
    Siste melding: 21-04-10, 21:04

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn