Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
    Medlem siden
    Feb 2012
    Meldinger
    3

Standard Noen som kan hjelpe?

Jeg har hatt struma i 25 år. Var sist til undersøkelse i fjor,der alle prøver og undersøkelser foretattProblemet mitt var at det var(er) smerter og trykk i halsen.
    Det er knutestruma. Legen sier at de vil vente med å operere pga jeg må gå på medisiner resten av livet. Det gjelder også annen behandling på strumaen. Knuter på begge lapper.
    Har i veldig lang tid følt meg sliten osv. Har alle tegn på lavt stoffskifte,men nå leste jeg på nett at det er sjeldent at strumaen fører til lavt stoffskifte,men derimot til høyt stoffskifte. Har som sagt alle tegn,eneste som mangler er håravfall.
    Har aldri satt meg inn i hva alle prøver betyr osv. Forstår det ikke.
    Har tatt blodprøver tre ganger siden i høst.
    Prøveomgang 2,så var det en liten forskjell fra første gang. Omgang nr 3 var mere lik omgang 1.
    Siste prøver viser: TSH 1.37
    T4 14.8
    T3 4.2
    Legen sier alt er normalt hver gang,og at det ligger innenfor referanseverdiene. Så da er det ikke mere å snakke om. Har spurt om jeg kunne prøve en liten dose Levaxin for å se om kroppen reagerer. Nei, får vente å se til neste prøve. Det er et halvt år til.

Noen som har synspunkter på dette?
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    55
    Meldinger
    3,369

Standard Sv: Noen som kan hjelpe?

Hej og velkommen til
    Kan du ikke skrive nogle referenceområder på for dine prøver, så man kan se de såkaldte normalområder? Det gør det lettere at sammenligne

Jeg tænker på, om du mangler d-vitamin, jern og b-12. Er det testet? Alene mangel på vitaminerne d og b-12 kan give symptomer på for lavt stofskifte.
    D-vitaminerne skulle desuden give en vis beskyttelse mod antistoffer (som laver bøvlet /kranglet med skjoldkirtlen). Redigert: D-vitamin spiller i det hele taget en stor rolle i stofskiftet. Der er et helt underforum herinde, der handler om d-vitamin: http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...?tag=d-vitamin
    Hvis du tager tilskud, så ta d3 og ikke d2. Førstnævnte kan man ta hele 250 mikrogram af om dagen, hvis det skal være - men d2 kan blive giftigt i høje doser.

Så er der det med strumaen, som er konstateret - her er jeg helt blank, men der er sikkert andre herinde, der har erfaringer med det.

Nielsigne

Medlem siden
    Feb 2012
    Meldinger
    3

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    Hej og velkommen til
    Kan du ikke skrive nogle referenceområder på for dine prøver, så man kan se de såkaldte normalområder? Det gør det lettere at sammenligne

Jeg tænker på, om du mangler d-vitamin, jern og b-12. Er det testet? Alene mangel på vitaminerne d og b-12 kan give symptomer på for lavt stofskifte.
    D-vitaminerne skulle desuden give en vis beskyttelse mod antistoffer (som laver bøvlet /kranglet med skjoldkirtlen). Redigert: D-vitamin spiller i det hele taget en stor rolle i stofskiftet. Der er et helt underforum herinde, der handler om d-vitamin: http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...?tag=d-vitamin
    Hvis du tager tilskud, så ta d3 og ikke d2. Førstnævnte kan man ta hele 250 mikrogram af om dagen, hvis det skal være - men d2 kan blive giftigt i høje doser.

Så er der det med strumaen, som er konstateret - her er jeg helt blank, men der er sikkert andre herinde, der har erfaringer med det.

Nielsigne
    Desverre,jeg har ingen opplysninger om referanseverdier.Jeg skal be om utskrift neste gang jeg har legetime.
    Får også be om at det taes prøver m jeg mangler dvitamin og b-12.
    Merkelig at de ikke tar slike prøver,så lenge jeg har drevet og gått til legen.
    Ellers takk for svar fra deg.
    Blir kansje en ide og finne meg en annen lege,men desverrehar alle fastleger her fulle ventelister.Må bli en privat en i så tilfelle.
    Noen som kan anbefale en som har stor kunnskap om stoffskifte i Møre og Romsdal?
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Vestlandet
    Meldinger
    207

Sitat Opprinnelig skrevet av maritamor Vis post
    Desverre,jeg har ingen opplysninger om referanseverdier.Jeg skal be om utskrift neste gang jeg har legetime.
    Får også be om at det taes prøver m jeg mangler dvitamin og b-12.
    Merkelig at de ikke tar slike prøver,så lenge jeg har drevet og gått til legen.
    Ellers takk for svar fra deg.
    Blir kansje en ide og finne meg en annen lege,men desverrehar alle fastleger her fulle ventelister.Må bli en privat en i så tilfelle.
    Noen som kan anbefale en som har stor kunnskap om stoffskifte i Møre og Romsdal?
    Jeg bor også i M&R, og må nok dessverre si til deg at her er vanskelig å finne leger som er oppdaterte på stoffskiftet
    Bor du i den sørlige, den nordlige eller i den midtre delen av fylket? Jeg bor i sør, og her er det vanskelig, selv om noen nå etterhvert har kommet så langt at de har fått tyroid. Når ingenting annet virker, så må vel også legene forstå at de må gi det en sjanse Men det som egentlig gjelder ser ut for å være: ingen behandling når du har "normale" prøver (etter deres mening), og Levaxin er det som "virker"!

I Ålesund har man Medi3, som på mange områder er bra. Jeg og en venninne fikk fra forskjellig hold tips om en kvinnelig lege der, som skulle være veldig bra på stoffskifte - vi ble begge sørgelig skuffet og mange kroner fattigere. Der var det standard opplegg!
    MEN - jeg kjenner også en som går til en annen lege der (visstnok "sjefen"), og som har fått veldig god hjelp - etter først å gi opp og få hjelp hos fastlegen sin. Så man kan altså være heldig Men som sagt, det er vanskelig, og det avgjørende er vel bosted og jungeltelegrafen som eventuelt sprer rykter om noen som er behjelpelige for sånne som oss.

Medlem siden
    Feb 2012
    Meldinger
    3

Sitat Opprinnelig skrevet av Halla Vis post
    Jeg bor også i M&R, og må nok dessverre si til deg at her er vanskelig å finne leger som er oppdaterte på stoffskiftet
    Bor du i den sørlige, den nordlige eller i den midtre delen av fylket? Jeg bor i sør, og her er det vanskelig, selv om noen nå etterhvert har kommet så langt at de har fått tyroid. Når ingenting annet virker, så må vel også legene forstå at de må gi det en sjanse Men det som egentlig gjelder ser ut for å være: ingen behandling når du har "normale" prøver (etter deres mening), og Levaxin er det som "virker"!

I Ålesund har man Medi3, som på mange områder er bra. Jeg og en venninne fikk fra forskjellig hold tips om en kvinnelig lege der, som skulle være veldig bra på stoffskifte - vi ble begge sørgelig skuffet og mange kroner fattigere. Der var det standard opplegg!
    MEN - jeg kjenner også en som går til en annen lege der (visstnok "sjefen"), og som har fått veldig god hjelp - etter først å gi opp og få hjelp hos fastlegen sin. Så man kan altså være heldig Men som sagt, det er vanskelig, og det avgjørende er vel bosted og jungeltelegrafen som eventuelt sprer rykter om noen som er behjelpelige for sånne som oss.
    Jeg bor lengre nord i fylket. Jeg e villig til å reise til Trondheim,om noen vet om en lege der.
    Jeg har slite i lang tid. Hukommelsen svikter,noe som er slitsomt. Den blir ikke bedre av at jeg sliter med søvnen. Mange netter er jeg våken hver time. Jeg fryser inn til beinet. Vokner av at jeg fryser. pakker på meg,men da kommer varmen. Inne i huset,så fruser jeg støtt. Kan få frysninger på sommerdager,da andre sitter lettkledd i solen. Jeg truer meg til trening hver dag. Tungt.Bruker veldig lang tid på andre ting,og blir aldri ferdig. Mye muskelsmerter,som jeg stdeighet går til behandling for.
    Ja,listen er lang. Depresjonen som har kommet sigende,sakte,men sikkert sliter også.
    Det rare er for meg at det kan være tre veldige slitsomme dager,så kan det komme en dag uten smerter og alt går lett.
    kunne skrevet mye mere,men er på farten ut av døren. håper på innspill av flere.

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Vestlandet
    Meldinger
    207

Sitat Opprinnelig skrevet av maritamor Vis post
    Jeg bor lengre nord i fylket. Jeg e villig til å reise til Trondheim,om noen vet om en lege der.
    Jeg har slite i lang tid. Hukommelsen svikter,noe som er slitsomt. Den blir ikke bedre av at jeg sliter med søvnen. Mange netter er jeg våken hver time. Jeg fryser inn til beinet. Vokner av at jeg fryser. pakker på meg,men da kommer varmen. Inne i huset,så fruser jeg støtt. Kan få frysninger på sommerdager,da andre sitter lettkledd i solen. Jeg truer meg til trening hver dag. Tungt.Bruker veldig lang tid på andre ting,og blir aldri ferdig. Mye muskelsmerter,som jeg stdeighet går til behandling for.
    Ja,listen er lang. Depresjonen som har kommet sigende,sakte,men sikkert sliter også.
    Det rare er for meg at det kan være tre veldige slitsomme dager,så kan det komme en dag uten smerter og alt går lett.
    kunne skrevet mye mere,men er på farten ut av døren. håper på innspill av flere.
    Da må trønderne komme på banen Jeg husker at jeg tidligere har sett forespørsler her om leger i Trondheim, så det er mulig det finnes noen gamle tips. Når du ikke bor der, så må det vel nødvendigvis bli en privatpraktiserende, kanskje ved en privat klinikk. Det er vel mulig å plukke ut noen fra telefonkatalogen, og så ringe og forhøre seg litt.

Jeg kjenner meg veldig godt igjen i det du sliter med. Et hode som ikke virker, muskelsmerter ("fibromyalgi" heter det på legespråket ) - treghet i alle gjøremål, søvnvansker. Jo, jeg har sett mangt et morgengry uten å ha sovet ett eneste minutt, og det er ganske fortvilende! Ang. depresjon, så er det i perioder med elendig søvn at det har sneket seg innpå meg. Når man ligger våken hele natta, så har man jo god tid til å tenke, og jeg innrømmer gjerne at de mørke tankene da får overtaket. Det er ikke lett å hente fram positive tanker etter flere års fortvilt bønn om hjelp, mens man kjenner at livskvaliteten synker nærmest for hver måned som går Det blir jo unektelig til at man lurer på hvordan dette skal gå! Må man gå ENDA ETT ÅR og kjenne på at man blir stadig dårligere?

Men, nå er jeg så heldig at jeg etter mange år har fått tyroid, har nå gått på det i ca. 2 mndr, og mange ting ser lysere ut Har nok en lang vei å gå enda, men livet er ihvertfall flere hakk lettere. Så jeg må bare si: stå på for å få behandling - det er håp for de fleste, bare vi klarer å bryte gjennom muren av uvitenhet som legestanden har bygget
    Om du ikke finner noen i Tr.heim, så er det muligheter i Oslo. Jeg hadde blinket meg ut Siri Aabel hos Green Doctors, om det ikke ble noe hjelp her - eller eventuelt Øverbye i Arendal (har sett senere at flere har skrytt av S.Aa.). Jeg var fast bestemt på å reise såpass langt, og bruke de pengene som var nødvendig for å få livet mitt tilbake.
    Har man intet liv, så trenger man heller ikke penger i banken

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Vestlandet
    Meldinger
    207

Jeg var nå inne på et underforum som heter "Flinke leger" . Står noe om leger i Tr.heim der. Bl.a. får en som heter Ingar Løge ved Edda Legesenter mye ros Så spørs det da om han holder til der fortsatt, for innlegget var noen år gammelt...

Lignende tråder

1. I mars 2011 fikk jeg diagnose hypothyreose
    Av jeanette1986 i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 6
    Siste melding: 13-10-11, 09:52
  2. Ny her. Kan noen hjelpe?
    Av Micri i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 5
    Siste melding: 09-03-11, 21:25
  3. Kan noen hjelpe meg?
    Av Torild i forumet Diverse relatert til helse og sykdom
    Svar: 6
    Siste melding: 07-02-11, 10:39
  4. Kan noen hjelpe meg?
    Av diamanten i forumet Blodprøver