Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
    Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    74
    Meldinger
    2,323

Thumbs down Grunnene til at forumet ikke er på Facebook

Hvorfor forumet er ikke på Facebook, og hvorfor forumet ikke godtar linker til Facebook?

«Stadig flere nettsteder og tjenester blir utilgjengelige for oss som ikke er med.»

Selv om Facebook står bak nyttige nyvinninger, er motivet tvilsomt. Facebook har gjort bruk av eget navn til en norm på nettet, noe som gjør nettstedet til en ganske enestående virtuell infrastruktur for virkelige sosiale relasjoner (for å si det på nettforskersk). Brukerne får svært mye, uten at det koster dem en krone.

Dette mesterstykket klarer Facebook ved å gjøre brukerne til et produkt. Den egentlige hensikten med nettstedet er å samle inn informasjon på vegne av Facebooks kunder, som er annonsørene. Jo mer Facebook vet om deg, dine venner, hobbyer, politiske interesser, samtaleemner, spill, medievaner, geografiske posisjon og så videre ad absurdum, desto mer verdifull blir du som produkt. (...)

Mer enn noe annet representerer Facebooks vekst en trussel mot den åpne nettallmenningen som ble etablert med World Wide Web for tjue år siden. Den digitale offentligheten er i ferd med å privatiseres, noe som merkes i det daglige ved at stadig flere nettsteder og tjenester blir utilgjengelige for oss som ikke er med. (...)

Når stadig mer av innholdet på nettet samles på stadig færre hender, øker risikoen for at et eierskifte fører til innstramninger. (...)

45 prosent av oss er ennå ikke på Facebook, og tjenester som har sitt utspring i det åpne nettet dominerer fremdeles den daglige nettbruken. Det finnes rikelig med alternativer for den som vil være sosial på nettet uten å låse seg fast til én aktør.

Kilde: Morgenbladet.no «Lillebror ser deg»-samfunnet

Sitat Opprinnelig skrevet av Hansen (25-01-09) Vis post
    Nå vil jeg gjerne få takke alle de ildsjeler som har jobbet så iherdig i lang tid !

Det er flott at noen forstår hvor viktig kommunikasjon innen en slik gruppe som vår er. Mange av oss får alt for dårlig info av helsevesenet. Vår gruppe hører desverre til i bunnsjiktet i så måte. Vi blir ikke gjort oppmerksom på hverken rettigheter, prognoser eller hvilke medisiner som kan være aktuelle - det skal vi visst finne ut selv.

Det er faktisk også viktig at denne kommunikasjonen når andre grupper. Kall det gjerne sniklesing, men det er slik vi når ut til andre. Det er viktig at vi når Google - har mange ganger møtt meg selv i døra der Andre sykdomsgrupper, politikere, nyhetsfolk og helsepersonell.

Det er viktig for oss at vi blir hørt, så takk for deres iherdige innsats !
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Angry Sv: Grunnene til at forumet ikke er på Facebook

Når stadig mer av innholdet på nettet samles på stadig færre hender, øker risikoen for at et eierskifte fører til innstramninger. (...)
    Business is business, særlig en børsnoteret virksomhed. Man kan aldrig vide, hvilke andre virksomheder erhverver sig aktier, eller aktiemajoriteten. Man kan aldrig vide, hvilke interesser sådan en børsnoteret virksomhed fremmer, og hvad undertrykkes eller slettes fra nettet. Man kan nemt forestille sig at "naturlig-thyroid-til-danskere" er et uvelkomment emne for Big Pharma, den skønne dag, Big Pharma køber sig ind i et "socialt medie" som FB - vil alle informationer, "fremstød" eller bare gensidige erfaringer - forsvinde fra dette "sociale medie", ved et tryk på tasten i "maskinrummet".

Når noget forsvinder fra "et socialt medie" som FB, sker det 110%, idet denne kære anonymitet på 99,99% af (f.eks.) FB, gør at indholdet indekseres ikke af søgemaskiner.

Det der ikke indekseres til internet, bliver ikke arkiveret på internettet. Når noget ikke er arkiveret i søgemaskinernes cache, eksisterer det kun på "mediets" "nåde og barmhjertighed", samt mediets bekvemmelighed og den nytteværdi indholdet udgør for mediet (business is business). Den dag nytteværdien bliver uvelkommen (f.eks. pga. ejerskifte, eller forskydninger i aktiemajoriteten = særinteresser) - forsvinder indholdet sporløst og alt det hjerteblod, tid, omtanke og omsorg, det har kostet at oprette indholdet - bliver spildt, væk og glemt!

Jeg har været inviteret til at joine en dansk FB-gruppe "naturlig-thyroid-til-danskere" (kan ikke huske ordret gruppenavnet) allerede sidste år, eller var det året før.... Jeg har takket nej, fordi ingen (siger/skriver: i-n-g-e-n) skal have indflydelse på, om "mine ord" skal bestå eller forsvinde.

Desuden er jeg flammende imod, at gemme livsvigtig information og dialogerne om vores sygdomme, væk i lukkede grupper. Personligt anser jeg det for at være et klokkeklart svineri og u-solidaritet, at isolere alle andre syge (af disse satans sygdomme), fra udvekslingen af erfaringer, fra gensidig støtte og fra den viden, henvisninger til også udveksles, enten mellem flere deltagere på et netsted, eller mellem dem som skriver og dem som læser med, udefra. Egoisterne, der åbenlyst låser livsvigtig information bag lås og slå, burde skamme sig! I stedet for at komme her og høste hvad andre har sået!
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,066

Cool Sv: Grunnene til at forumet ikke er på Facebook

Sitat Opprinnelig skrevet av Mod Vis post
    Hvorfor forumet er ikke på Facebook, og hvorfor forumet ikke godtar linker til Facebook?

Den egentlige hensikten med nettstedet er å samle inn informasjon på vegne av Facebooks kunder, som er annonsørene.

45 prosent av oss er ennå ikke på Facebook
    Jeg er ikke med på Fjesboka eller andre tilsvarende steder. Mer og mer glad for det, ja

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Business is business, særlig en børsnoteret virksomhed.
    Man kan aldrig vide, hvilke andre virksomheder erhverver sig aktier, eller aktiemajoriteten.
    Man kan aldrig vide, hvilke interesser sådan en børsnoteret virksomhed fremmer, og hvad undertrykkes eller slettes fra nettet.
    ..

Desuden er jeg flammende imod, at gemme livsvigtig information og dialogerne om vores sygdomme, væk i lukkede grupper.
    Personligt anser jeg det for at være et klokkeklart svineri og u-solidaritet, at isolere alle andre syge (af disse satans sygdomme),
    fra udvekslingen af erfaringer, fra gensidig støtte og fra den viden, henvisninger til også udveksles,
    enten mellem flere deltagere på et netsted, eller mellem dem som skriver og dem som læser med, udefra.
    Egoisterne, der åbenlyst låser livsvigtig information bag lås og slå, burde skamme sig!
    I stedet for at komme her og høste hvad andre har sået!
    Tiltredes
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Angry Sv: Grunnene til at forumet ikke er på Facebook

.... - vil alle informationer, "fremstød" eller bare gensidige erfaringer - forsvinde fra dette "sociale medie", ved et tryk på tasten i "maskinrummet".

Når noget forsvinder fra "et socialt medie" som FB, sker det 110%, idet denne kære anonymitet på 99,99% af (f.eks.) FB, gør at indholdet indekseres ikke af søgemaskiner.

Det der ikke indekseres til internet, bliver ikke arkiveret på internettet. Når noget ikke er arkiveret i søgemaskinernes cache, eksisterer det kun på "mediets" "nåde og barmhjertighed", samt mediets bekvemmelighed og den nytteværdi indholdet udgør for mediet (business is business). Den dag nytteværdien bliver uvelkommen (f.eks. pga. ejerskifte, eller forskydninger i aktiemajoriteten = særinteresser) - forsvinder indholdet sporløst og alt det hjerteblod, tid, omtanke og omsorg, det har kostet at oprette indholdet - bliver spildt, væk og glemt!
    Jeg oplever det meget ofte... at temaer, emner og grupper forsvinder ud i det rene intet, fra Facebook. Senest i dag kom jeg forbi en gammel tråd her på forummet, og har opdaget at en, ellers stor FB-gruppe der beskæftigede sig indgående med RT3 - er forsvundet, og med den er alle oplysninger, alle erfaringer og all lærdom også forsvundet.

Man kan selvfølgelig argumentere med, at det må være op til gruppernes stiftere selv at bestemme om gruppen skal fortsætte eller forsvinde. Men en FB-gruppe er ikke kun stiftere. Det er også, måske først og fremmest - gruppens medlemmer, uden hvilke kan en gruppe ikke eksistere, andet end som en tom overskrift. Hvad med disse gruppe-medlemmer? Er de alle enige i at gruppen lukkes og slettes? Hvad med dem, der ikke er enige, og som gerne så gruppen fortsætte - og de indsamlede erfaringer bestå til rådighed for andre? De har ikke noget at skulle have sagt... og når søgemaskiner var hindret i at lagre informationerne på Internettet - vil alting forsvinde fra jordens overflade, så snart nogen har besluttet at slette "det hele" fra Facebook.

No ****ing way, at jeg gider spilde mit hjerteblod på Facebook! Beklager, men blev så arrig efter at have klikket på linkene i tråden, nedenstående citat stammer fra:

Personligt tror jeg at disse Wilson`s Syndrom-ramte har reelt overtaget Facebook gruppen, hvor de nu præger opfattelsen af hvilken rolle spiller rT3 i det hele taget og gør det dermed meget sværere for "ægte" hypothyreose-patienterne, hvis tarv var oprindeligt målet for oprettelsen af gruppen på Facebook (formoder jeg).

Jeg vil hjerteligt og meget indtrængende opfordre alle som læser med her, om ikke at sammenblande en thyreoidea-sygdom (hypothyreose) med en ikke-thyreoidea-sygdom (Wilson`s Syndrom).
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,066

Post Sv: Grunnene til at forumet ikke er på Facebook

Jeg oplever det meget ofte... at temaer, emner og grupper forsvinder ud i det rene intet, fra Facebook.
    ..
    så snart nogen har besluttet at slette "det hele" fra Facebook.
    Blir det ikke opplyst noe sted om hvem som har slettet og/eller stengt, da?
    Hvorfor ville jo også være interresant å vite - men iallefall hvem!
    Dårlig service & praksis, da
    Gjentar meg selv: glad jeg ikke er der -jeg prøver å økonomisere med den lille smule energi jeg har;
    altså ikke kaste den bort på tvilsomme personer, prosjekter eller steder.
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Question Sv: Grunnene til at forumet ikke er på Facebook

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    Blir det ikke opplyst noe sted om hvem som har slettet og/eller stengt, da?
    Hvorfor ville jo også være interresant å vite - men iallefall hvem!
    Dårlig service & praksis, da
    Kevlin Den der har oprettet en gruppe, kan også fjerne den & indholdet. Og grundene til det kan være mangfoldige. Fra personlig nag eller som resultat af (f.eks.) træthed af alle/nogle medlemmer. Eller pga. uenighed. Eller som vinden blæser, helt uden begrundelse. Også selve Facebook kan fjerne hvad der behager den, eller hvad der ikke behager ejeren, eller forretningsforbindelserne. Den der har adgang til sletteknappen, har magten og da alting foregår bag uindekseret anonymitet, vil det være tæt på umuligt overhovedet at bevise, at der er sket noget u-kønt.

Personligt anser jeg det for at være et klokkeklart svineri og u-solidaritet, at isolere alle andre syge (af disse satans sygdomme), fra udvekslingen af erfaringer, fra gensidig støtte og fra den viden, henvisninger til også udveksles, enten mellem flere deltagere på et netsted, eller mellem dem som skriver og dem som læser med, udefra. Egoisterne, der åbenlyst låser livsvigtig information bag lås og slå, burde skamme sig! I stedet for at komme her og høste hvad andre har sået!
    Man er den man er, og selv om jeg kender en hel del forhenværende egoister, der er blevet omvendte (af tunge personlige begivenheder/tragedier) til at være gode mennesker, er det ikke nemt/let at ændre hvem man er.

Der findes en interessant test på nettet, hvor man kan teste sig selv for graden af egen egoisme eller empati/hjælpsomhed... så hvis denne tråd går nogen på nerverne, er det nemt nok at opklare hvorfor. Egoism/Altruism Test og resultatet aflæses på "Empathy scale" (som de kalder det)...

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Thumbs down Sv: Grunnene til at forumet ikke er på Facebook

I jagten på flere og nye indtægter har Facebook udviklet og tester muligheden for at kræve betaling, hvis brugeren ønsker at få sine indlæg og billeder særlig højt placeret/rangeret hos alle vennerne. Det skrev CNN Money for to dage siden.

Hvad det kan betyde for enkeltpersoner med (f.eks.) stofskiftesygdom, der har brug for vejledning, støtte, hjælp osv. - er at i fremtiden vil et beløb svarende til 7 USdollars udgøre forskellen mellem at blive "læst" eller blive "overset".

Så vidt jeg har forstået, vil alle brugere blive forsynet med en "Promote-knap", i lighed med "Like-knappen" nu, og hver gang man "promoter" sit indlæg med at klikke på "Promote-knappen" bliver man trukket 7 dollars for at ens indlæg straks kommer øverst hos alle som har "venne-rettigheder" til at læse i en gruppe/tråden og uanset deres personlige indstillinger.

Har man ikke råd til at betale eller vil man ikke betale, vil ens deltagelse i gruppens aktiviteter blive nedprioriteret af Facebook og man bliver ganske enkelt - overset.

Er det urimeligt? Uretfærdigt? Værre....?

Hvorfor det?

Når man joiner en pengemaskine må man acceptere at man bliver en integreret del af den og at hensynet til formålet med pengemaskinen kommer forud for alt andet, herunder egen person og andre levende mennesker, deres behov og de nødvendige hensyn. Alt dette må vige for indtjenings-mulighederne.

Der er mange aktionærer der har forkøbt sig i Facebook-aktier. DE VIL SE PENGE! Der er kun reklame-købere og.... brugere, til at betale. Fordi man lider af hypothyreose, eller har anden grund til at søge et fælleskab via Facebook - betyder intet, hvis man ikke er villig til at betale, eller er for fattig til at betale....

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    74
    Meldinger
    2,323

Thumbs down Sv: Grunnene til at forumet ikke er på Facebook

Når man joiner en pengemaskine må man acceptere at man bliver en integreret del af den og at hensynet til formålet med pengemaskinen kommer forud for alt andet, herunder egen person og andre levende mennesker, deres behov og de nødvendige hensyn. Alt dette må vige for indtjenings-mulighederne.
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    alle lande
    Meldinger
    1,359

Exclamation Sv: Grunnene til at forumet ikke er på Facebook

Sitat Opprinnelig skrevet av Mod Vis post

«Stadig flere nettsteder og tjenester blir utilgjengelige for oss som ikke er med.»

Selv om Facebook står bak nyttige nyvinninger, er motivet tvilsomt. Facebook har gjort bruk av eget navn til en norm på nettet, noe som gjør nettstedet til en ganske enestående virtuell infrastruktur for virkelige sosiale relasjoner (for å si det på nettforskersk). Brukerne får svært mye, uten at det koster dem en krone.

Dette mesterstykket klarer Facebook ved å gjøre brukerne til et produkt. Den egentlige hensikten med nettstedet er å samle inn informasjon på vegne av Facebooks kunder, som er annonsørene. Jo mer Facebook vet om deg, dine venner, hobbyer, politiske interesser, samtaleemner, spill, medievaner, geografiske posisjon og så videre ad absurdum, desto mer verdifull blir du som produkt. (...)

Mer enn noe annet representerer Facebooks vekst en trussel mot den åpne nettallmenningen som ble etablert med World Wide Web for tjue år siden. Den digitale offentligheten er i ferd med å privatiseres, noe som merkes i det daglige ved at stadig flere nettsteder og tjenester blir utilgjengelige for oss som ikke er med. (...)

45 prosent av oss er ennå ikke på Facebook, og tjenester som har sitt utspring i det åpne nettet dominerer fremdeles den daglige nettbruken. Det finnes rikelig med alternativer for den som vil være sosial på nettet uten å låse seg fast til én aktør.

Kilde: Morgenbladet.no «Lillebror ser deg»-samfunnet
    En emne-relevant opdatering kan læses her.
    Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.

Lignende tråder

1. Gråsonetilfelle, ny på forumet
    Av Karatekid i forumet Presentasjoner
    Svar: 3
    Siste melding: 15-05-11, 18:23
  2. Ny på forumet
    Av puselus i forumet Presentasjoner
    Svar: 1
    Siste melding: 03-11-08, 22:02
  3. Medfødt hypothyreose
    Av Bodø i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 13