Side 3 av 8 Først 12345 ... Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 76
    Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Nord Troms
    Alder
    66
    Meldinger
    1,111

Standard Sv: Femten år med ME, eller er det stoffskifteproblemer? Veien mot en diagnose.

Sitat Opprinnelig skrevet av Rabiosa Vis post
    Googlet recovery adrenal fatigue og kom over denne siden: http://www.naturalnews.com/019339.html

Utdrag av symptomer, hvorav de med fet skrift er de jeg har:
    Symptoms of adrenal fatigue:

*Morning fatigue -- You don't really seem to "wake up" until 10 a.m., even if you've been awake since 7 a.m.
    *Afternoon "low" (feelings of sleepiness or clouded thinking) from 2 to 4 p.m.
    *Burst of energy at 6 p.m. -- You finally feel better from your afternoon lull.
    *Sleepiness at 9 to 10 p.m. -- However, you resist going to sleep.
    *"Second wind" at 11 p.m. that lasts until about 1 a.m., when you finally go to sleep.
    *Cravings for foods high in salt and fat

*Increased PMS or menopausal symptoms
    *Mild depression
    *Lack of energy
    *Decreased ability to handle stress
    *Muscular weakness
    *Increased allergies

*Lightheadedness when getting up from a sitting or laying down position
    *Decreased sex drive
    *Frequent sighing

Inability to handle foods high in potassium or carbohydrates unless they're combined with fats and protein

Herregud det var ikke lite da???? Grunnen til at jeg ikke har feta ut det med maten er at jeg har ikke tenkt over det, vet jeg har veldig varierende mage men hva som gjør det har jeg ikke testet ut. Tror ikke jeg er verre nå med pms enn før, men så har jeg vært som det her siden jeg var 15 da så dette kommer jeg sikkert aldri til å finne ut.

Uansett, jeg blir faktisk ganske overrasket om jeg ikke har binyretretthet faktisk!
    Du bør også sjekke spørreskjema fra boken Adrenal Fatigue av dr. James Wilson med over 100 spørsmål.

Når det gjelder legen din må du ikke la deg avvise for å få tatt en spytt-test. Mitt inntrykk er at leger ikke har lært noe om binyretretthet og derfor heller ikke vet hvordan å behandle det. Men de har lært om Addisons's Disease så hvorfor skjønner de ikke at den sykdommen måtte begynte på et tidspunkt?

På forumet er det innlegg om sammenhengen mellom binyrer og stoffskiftelidelser.

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Rabiosa sin avatar
    Rabiosa er offline Skal kjempe med nebb og klør for å få mest mulig hjelp!
    Medlem siden
    Feb 2012
    Meldinger
    82

Standard Sv: Femten år med ME, eller er det stoffskifteproblemer? Veien mot en diagnose.

Sitat Opprinnelig skrevet av Elbeth Vis post
    Du bør også sjekke spørreskjema fra boken Adrenal Fatigue av dr. James Wilson med over 100 spørsmål.

Når det gjelder legen din må du ikke la deg avvise for å få tatt en spytt-test. Mitt inntrykk er at leger ikke har lært noe om binyretretthet og derfor heller ikke vet hvordan å behandle det. Men de har lært om Addisons's Disease så hvorfor skjønner de ikke at den sykdommen måtte begynte på et tidspunkt?

På forumet er det innlegg om sammenhengen mellom binyrer og stoffskiftelidelser.
    Alriight, skal sjekke begge deler ut nå jeg! Takk takk, nå har jeg noe å finne på fram til jeg klarer å sove, hihi!

Sitat Opprinnelig skrevet av BenteR Vis post
    Jeg synes denne artikkelen om binyrer er ganske opplysende
    http://www.tuberose.com/Adrenal_Glands.html
    BenteR jeg får så mange svar på hvorfor jeg er som jeg er pga den artiklen, til og med dette:

Dr. Goodheart identified five specific skeletal muscles which are related to adrenal gland function. These are 1) sartorius, 2) gracilis, 3) posterior tibialis, 4) gastrocnemius, and 5) soleus. There will be weakness in one or more of these muscles when the adrenal glands are malfunctioning. Because of the attachments of the sartorius and gracilis on the pelvis, (sartorius—anterior superior iliac spine; gracilis—pubic ramus), their weakness in persons with adrenal stress problems may allow the sacroiliac joint to subluxate posteriorly. The sartorius and gracilis stabilize the innominate (one side of the pelvis), holding it in an anterior direction. Many persons with hypoadrenia seek chiropractic help for the care of sacroiliac pain and/or low back pain which is due to the lack of pelvic stabilization normally provided by these muscles.

Kort fortalt så har jeg vært hos manuellterapeut pga smerteproblematikk med korsrygg/bekken, og han sa jeg hadde et problem med svakhet i bekkenet, pluss jeg er overmobil i hofteledd og når jeg strekker meg mot gulvet så har jeg HELE livet vært sånn at jeg må la hendene omtrent hvile på gulvet fordi jeg strekker meg så langt ned at jeg ikke kan ha hendene rett ned..... Svangerskapene var preget av smerter og krykker til slutt fordi smerten ble for stor!

Dette er jo helt sprøtt å lese, det er så vannvittig mye som stemmer! Enn om jeg ikke hadde kommet over bloggen til mizz lissy da, og forumet her pga henne, da hadde jeg fortsatt trodd jeg hadde ME! Sikkert gått resten av livet uten å bli frisk og! Har skikkelig adrenalinkick jeg nå!

The adrenals are orange-colored glands that sit on top of the kidneys near the spine, just underneath the last rib and extending down about an inch. The right adrenal is shaped something like a pyramid, whereas the left is shaped more like a half moon. Each gland is highly vascularized and is only about 1” high by 1¼” to 2” wide by ¼” thick, and weighs just 4 to 6 grams (about one-eighth to one-quarter ounce). They are usually heavier in females than in males.

Har konstant en sånn betennelsesfølelse/verkende følelse under ribbeinet spesielt på venstre siden, klaga i årevis til legen over det og alltid tenkt nyrer (da nyrene mine og levren fikk juling når jeg ble hardt rammet av kyssesyken), og at det blir verre når jeg kjører bil/er gravid, men det har ikke engang blitt undersøkt...Muskulært er konklusjonen uten å engang ha kjent på meg....

Til og med dermographica og hypothyroidisme kommer opp sammen når jeg søker! Dermographica er en tilstand når huden reagerer uvanlig lett på f.eks skraper eller at man klør seg, og blir hoven akkurat der man har klødd/skrapt seg opp, slik som dette bildet viser:

Lurer litt på om jeg har hatt det her omtrent hele livet, jeg slet med konsentrasjon og magesmerter blant annet når jeg var lita, ofte til legen pga det, døgnrytmen var ute på bærtur når jeg gikk på barneskolen og, husker det veldig godt.... Merkelig hvor mange aha-opplevelser jeg har for øyeblikket.... Jeg er litt sjokkert over at ingen har plukket opp dette før, men samtidig ikke så sjokkert når jeg leser på forumet her og...

Rabiosa sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2012
    Meldinger
    82

Sitat Opprinnelig skrevet av Elbeth Vis post

Spørsmålene viser dette resultatet:

The total points are used to determine the degree of severity of your adrenal fatigue. If you score above 139 for men and 132 for women, then consider yourself to be suffering from severe adrenal fatigue. Now compare the total points of different sections with each other. Jeg kom på 172

Severity Index:

The Severity Index is calculated by simply dividing the total points by the total number of questions you answered in the affirmative. It gives an indication of how severely you experience the signs and symptoms, with 1.0 – 1.6 being mild, 1.7 – 2.3 being moderate, and 2.4 up being severe. This number is especially useful for those who suffer from only a few signs and symptoms, but yet are considerable debilitated by them. Her kom jeg på 2,45

Past vs. Now:

Now compare the total points in the “Past” column to be the total points in the “Now” column. The difference indicates the direction your adrenal health is taking. If the numbers in the “Past” column is greater than the number in the “Now” column, then you are slowly healing from hypoadrenia. It is a good sign you are healing, but you will still want to read the following chapters to accelerate your improvement. If the number in the “Now” column is greater than the number in the “Past” column, your adrenal glands are on a downhill course and you need to take immediate action before you finish reading the rest of the book. Her var svarene mine før 2,13 og nå 2,45 som bare viser det jeg allerede vet, og det er at det bare blir verre...

Asterisk Total:

Finally, add the actual numbers you put beside the questions marked by asterisks (*) for “Now” column, If this total is more than 9, you are likely suffering a relatively severe form of adrenal fatigue. If its total is 12, and you answer yes to more than 2 of the questions below, you have many of the indications of true Addison’s disease and should consult a physician in addition to doing the things in this book. Be sure to read the section below, “Approaching Your Doctor”, as well as appropriate sections in this book before consulting a physician.
    Answer the following questions only if you scored more than 12 on the questions marked with asterisk (*). Her kom jeg på 10

På Predisposing factores er det jo ikke overraskende for meg at det er dårlig immunforsvar (fra 3års alder med røyking innendørs fra jeg var født og vegg til veggtepper som gjorde at jeg ble kjempesyk og pappa måtte skifte gulv) med utallige luftveisplager, astma og allergi som har gjort mye av susen...Pluss jeg har aldri hatt et 100% fredfult liv når jeg vokste opp, dramafamilie og skilsmisser og en halvsøster som alltid ødelegger livet til andre (ikke meg, jeg har tatt avstand for årevis siden). Så stress er det alltid i en eller annen form. Jeg har blitt kjempeflink til å ikke la det gå innpå meg da, til å velge om jeg skal la meg involvere eller bare koble det ut og velge å ikke være en del av det.

Jeg vet jeg er syk, skikkelig syk, men overraskende høye scores på testen egentlig, leste ikke hvordan jeg skulle regne ut eller noe sånt før jeg hadde svart på alle spørsmålene.

Hva tenker dere om svarene mine da?? Jeg tenker at jeg er innmari spent på hva prøvesvarene hos legen blir på tirsdag, og enda mer spent på hva prøvesvarene fra Dr.Hertoghe blir hvis jeg får komme til han.

Rabiosa sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2012
    Meldinger
    82

Leser dette jeg har notert meg igjen i dag og tenker: WOW, jeg må være paranoid eller hypokonder eller noe for det kan bare ikke stemme alt det her....Men det gjør det samme resultatene i dag og når jeg testet.

Rabiosa sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2012
    Meldinger
    82

Tok nettop pupilletesten med lommelykt i mørkt rom og de stakkars pupillene danset som bare det.... oOOOOoOoOoOooOoOo <---- pupillene.
    Kanskje ikke rart en er lyssky?

Rabiosa sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2012
    Meldinger
    82

Dagen i dag blei noe uventet... Viser seg at denne gangen var leverprøvene mine skyhøye og jeg er henvist til en indremedisiner Kommenterte for han at jeg trodde det var lavt stoffskifte + trette binyrer og viste han myxødem og hevelser + gulfarge noen steder inne i hendene + føttene mine men det var ikke snakk om noe diskusjon der. Verdiene var i normalområdet å så da så. Men han sendte henvisning til en spesialist der og så da får vi vente igjen å se da.....

Fikk skrevet ut prøvesvar fra mange år tilbake og fram til nå, dagens prøvesvar sånn stoffskiftemessig var godt innenfor normalen sa han, og de viser som følger:

TSH- 1,6 (0,20-4,0)
    FT4 15,1 (11,0-23,0)
    FT3 4,8 (3,5-6,5)
    Anti-TPO 71 (<100)

Er det noen andre jeg ikke har skrevet ned som handler om stoffskifte nå?

Såeh....jah....Vet ikke helt hva jeg skal tro jeg nå Leverprøvene mine svinger litt som regel og har vært sånn siden kyssesyken for 15år siden, men nå var de virkelig ikke bra...

Rabiosa sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2012
    Meldinger
    82

Rabiosa sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2012
    Meldinger
    82

Sitter og tenker på at jeg skal til ME utredning innen midten av mai, men jeg er overbevist om at dette ikke er ME. Mange av symptomene jeg har styrer ikke i den retningen i heletatt, som døgnrytmeforstyrrelsen, myxøden, pupiller som ikke klarer å holde seg små i lys osv..

Bakerst i hodet mitt så sier min indre stemme at det er bare å drite i den utredningen fordi det eneste svaret jeg får er uansett enten JA du har ME, eller NEI du har ikke ME......Hvis jeg da får bekreftet at det ikke er ME så er det ikke sånn at de har svaret på hva det faktisk er, det må jeg henvises videre for å finne ut av

Er sånn i tvil....

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,355

Ikke let. Men tror du ikke, at alt, hvad der belaster kroppen, er en belastning for binyrerne? Det er sådan, jeg forstår det, i hvert fald. Binyrerne må trække læsset, hver gang noget er galt, også når man har influenza eller lungebetændelse eller hvad som helst.

Mht. dine leverprøver, som du nævner ovenfor, vil jeg bare nævne, at jeg i forbindelse med medicin (hormonpiller) har oplevet ret høje levertal. Slap fra det igen ... men jeg tror, min lever er lidt overarbejdet på en eller anden måde. Tænker, det har forbindelse til stofskiftet, hvor leveren jo spiller en stor rolle. Måske er det din lever, der driller dig i det hele taget? Der findes god urtemedicin til leveren Jeg har selv brugt marietidsel, artiskok og mælkebøtte og haft det godt med det.

Nielsigne

Side 3 av 8 Først 12345 ... Siste

Lignende tråder

1. Væskefyllte, smertefulle kuler oppover hånden. Myksødem?
    Av janis i forumet Lavt stoffskifte og hud
    Svar: 1
    Siste melding: 01-12-11, 13:14
  2. Svar: 4
    Siste melding: 10-05-11, 13:25
  3. Mitt liv, et levende helvete! Hypo 11 år, nye forandringer..
    Av Thomas W H i forumet Presentasjoner
    Svar: 5
    Siste melding: 28-02-09, 16:37
  4. Svar: 4
    Siste melding: 03-07-07, 13:30
  5. Levende død,noen som føler det samme?
    Av meg i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 5
    Siste melding: 06-08-05, 23:17

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn