Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 16 av 16
    Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Levaxin grunnet diagnostisert fibromyalgi. Tolkninger av verdier

Jeg er kanskje den eneste, men jeg mener det ikke er bra for deg å spise levaxin når du ikke har lavt stoffskifte. Svært mange sykdommer kan gi samme symptomer også symptomer som ligner lavt stoffskifte. Jeg hadde gladelig vært uten et tilsudd av et kunstig hormon til forel for det kroppen selv produserer. Det kroppen din produserer er laget spesielt for deg. Helt skreddersydd. Det fungerer etter hårfine tilbakemeldinsmekanismer som ingen kunstig hormon kan etterligne. Ved å ta levaxin vil du på sikt ødelegge din egen finregulerte produksjon. Det er ikke mindre enn tragisk. Så hva er da svaret? Hadde jeg vært i dine sko ville jeg valgt å jobbe med kost, tisudd og ernæring. Personlig tror jeg at mange svar på mange helseplager ligger her. Het kan du også jobbe med å få opp ditt eget stoffskifte både i form av riktige tilskudd og hyppighet av måltid. Det er mitt råd til deg. Selv skulle jeg gitt mye for å få tilbake mitt eget stoffskifte, men min kjertel er ødelagt av antistoffer.

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Nord Troms
    Alder
    67
    Meldinger
    1,111

Standard Sv: Tolkninger av verdier

Sitat Opprinnelig skrevet av June Vis post
    Jeg ble jo bedre med Levaxin helt til jeg fikk symptomer på overdosering.
    Hva er symptomene på binyretretthet, og hvordan skille dette fra Fibromyalgi/lavt stoffskifte?
    Jeg har, etter først å ha spurt dr. James Wilson om lov, lagt ut spørreskjema for binyretretthet (adrenal fatigue). Skjemaet kommer fra hans bok Adrenal Fatigue og er på engelsk, mens boken også er oversatt til dansk. Begge bøker er å få kjøpt på Adlibris.

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Et spørsmål til sist:

Sammenmed mine prøveresultater for FT3, FT4, TSH og Anti-TPO, fikk jeg også beskjed om at jeg har D-vitaminmangel. Er dette et symptom på hypotyreose, eller kan det heller være en bivirkning av for mye Levaxin. Målt verdi på D-vitamin var 45 nml.
    D-vitamin mangel gir mange av de samme symptomene som lavt stoffskifte.
    Så lenge du har fått påvist d-vitamin mangel men ikke hypotyrose, ville jeg ikke tatt stoffskiftemedisin, men heller tatt d-vitaminer for og få balansen der i orden.
    Veldig enig med Blondie; det er feil og ta et stoffskiftehormon om ikke kroppen trenger det, fordi på sikt vil du lage problemer for stoffskiftet, og det ønsker du ikke å gjøre.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,362

Hej igen

Dette
    Sammenmed mine prøveresultater for FT3, FT4, TSH og Anti-TPO, fikk jeg også beskjed om at jeg har D-vitaminmangel. Er dette et symptom på hypotyreose, eller kan det heller være en bivirkning av for mye Levaxin. Målt verdi på D-vitamin var 45 nml.
    gør, at jeg nok må stoppe op og ta en dyb indånding. Mangel på d-vitamin er en alvorlig ting, der kan give meget alvorlige symptomer - faktisk nogle, der ligner lavt stofskifte! Jeg har selv prøvet begge dele og vil sige, man kunne forveksle de to ting - i mit tilfælde antage, at der skulle mere medicin til - og det duer ikke, for d-vitamin er helt afgørende for netop stofskifte, immunforsvar, knogler m.m. Nogle siger, det burde betragtes som et hormon snarere end et vitamin! Mangel på b-12 har også en ret så lammende effekt på mange processer, og man kan også mangle andre ting.

SÅ DERFOR har Blondie fat i noget vigtigt her som du i hvert fald bør overveje:
    Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Jeg er kanskje den eneste, men jeg mener det ikke er bra for deg å spise levaxin når du ikke har lavt stoffskifte. Svært mange sykdommer kan gi samme symptomer også symptomer som ligner lavt stoffskifte. Jeg hadde gladelig vært uten et tilsudd av et kunstig hormon til forel for det kroppen selv produserer. Det kroppen din produserer er laget spesielt for deg. Helt skreddersydd. Det fungerer etter hårfine tilbakemeldinsmekanismer som ingen kunstig hormon kan etterligne. Ved å ta levaxin vil du på sikt ødelegge din egen finregulerte produksjon. Det er ikke mindre enn tragisk. Så hva er da svaret? Hadde jeg vært i dine sko ville jeg valgt å jobbe med kost, tisudd og ernæring. Personlig tror jeg at mange svar på mange helseplager ligger her. Het kan du også jobbe med å få opp ditt eget stoffskifte både i form av riktige tilskudd og hyppighet av måltid. Det er mitt råd til deg. Selv skulle jeg gitt mye for å få tilbake mitt eget stoffskifte, men min kjertel er ødelagt av antistoffer.
    Jeg er ikke helt enig, eftersom du jo har fibromyalgi. Jeg ved ikke, om man kan blive frisk/ rask af det ved at gøre det, Blondie foreslår. Men da du har d-vitaminmangel, bør du i hvert fald gå i gang med store tilskud, og det kunne være en idé at få tjekket, om du har andre mangler også. Og så kan du prøve at bruge tilskud af HCL til maven http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ad.php?t=13891 og fordøjelsesenzymer, begge dele fås "på dåse" og er meget velgørende for optagelsen af næringsstoffer.

D-vitamin til indtagelse i store portioner bør være d3, altså cholecalciferol. Den kan man ta op til 250 µ af om dagen uden at den bliver giftig - modsat d2 (ergocalciferol) som bliver giftigt i store mængder. Masser om d-vitamin i underforummet her: http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...?tag=d-vitamin

Hmmm ... Jeg tror som sagt ikke, at man kan ha det godt med stofskiftemedicin, hvis man ikke har et reelt behov for det.

Jeg håber, der kommer flere svar end dem, du har fået indtil videre, så du får noget at forholde dig til.

Nielsigne

PS. Jeg gik en tur på en af dr. John Lowes sider og fandt dette lille afsnit, der beskriver et af hans nyhedsbreve:
    "Fibromyalgia Research Foundation Newsletter. The main underlying mechanism of what we call "fibromyalgia" is now long known. The main mechanism is too little thyroid hormone regulation of cell function. Of course, old-guard rheumatology fibromyalgia researchers appear completely bereft of any awareness of this fact. Because of this, we only occasionally send newsletters from the foundation's website, www.FibromyalgiaResearch.org. But when we do, the information is important for those who've received the diagnosis of fibromyalgia." http://www.drlowe.com/

Her opgiver man at have opnået følgende for fibromyalgi-patienter: "The single most important accomplishment of FRF-related research is a clinical achievement: We developed and refined the form of treatment termed "metabolic rehabilitation." Some 75% to 85% of patients diagnosed as having fibromyalgia who undergo metabolic rehabilitation completely and lastingly recover. By "recover" we mean the patients no longer meet the American College of Rheumatology criteria for fibromyalgia. The patients are symptom free and fully functional at long-term follow-up." http://www.fibromyalgiaresearch.org/...complished.htm

På samme side kan man læse dr. Lowes resume af nogle blindtest:
    "In 1996 and 1997, our FRF research team conducted and published three double-blinding placebo-controlled crossover studies. In the studies, we tested the effectiveness of T3, the most metabolically-active thyroid hormone, for fibromyalgia patients. In the three studies, we found that we significantly decreased and increased patients' pain distribution. In T3 phases of the studies, their pain distribution decreased; in placebo phases, their pain increased again. The effect of T3 and placebos on their pain was akin to decreasing and increasing flow of very cold water by turning the faucet handle one way and then decreasing it by turning in the other way." Dr. Lowe var med andre ord ikke i tvivl om, hvad fibromyalgi var for noget. Men: Det var ikke t4-medicin som fx Levaxin, han behandlede med men derimod t3.
    Majsen her på forummet har fået naturligt stofskiftehormon, thyroid, som indeholder t3 mod sin fibromyalgi: http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ad.php?t=13316

Nej, det er faktisk ikke fordi, jeg gerne vil ha, du tager medicin, June ... men bare fordi det er en sygdom, du har - og så fordi, du oplevede bedring med medicin.

Jeg håber, du finder det, der er bedst for dig

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    74
    Meldinger
    2,323

Lightbulb Sv: Levaxin grunnet diagnostisert fibromyalgi. Tolkninger av verdier

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    SÅ DERFOR har Blondie fat i noget vigtigt her som du i hvert fald bør overveje:
    Jeg er ikke helt enig, eftersom du jo har fibromyalgi.
    PS. Jeg gik en tur på en af dr. John Lowes sider....

Dr. John Lowe is a skilled clinician, recognized as one of the leading experts on treating thyroid disease with natural medicine. In this interview, he discusses hypothyroidism and the lesser known thyroid hormone resistance, and how thyroid disease is connected to fibromyalgia.

The Simple Fibromyalgia Treatment that’s Nearly Always Overlooked… (Dr. Mercola)
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Region Midt
    Alder
    54
    Meldinger
    525

Hej June

Jeg betragter fibromyalgi som en sygdom, der kan betegnes som en "energitabssygdom" eller endnu bedre "multisystemsygdom".
    I samme kategori er bl.a. kronisk træthedssyndrom og kroniske følger af en whiplashskade, som jeg selv har.

Det er sygdomme, som involverer en hel række af kroppens systemer, og desuden påvirker disse systemer hinanden både positivt og negativt.
    Blandt andre forskere end lige netop dem, der mener, at vi er indbildt syge eller somatiserende, er der efterhånden bred enighed om, at noget helt basalt i disse sygdomme er svigtende energiproduktion helt ned på celleniveau - i mitokondrierne - og i denne forbindelse, spiller stofskiftehormonerne en meget vigtig rolle.
    Derfor har mange af os (mig selv inklusive) glæde af at få tilført ekstra af disse hormoner uanset, at vores blodprøver er såkaldt "normale". Mere om det senere.

Forskere, læger og behandlere, der arbejder indenfor den retning, der hedder funktionel medicin, har opstillet forskellige nogenlunde overensstemmende modeller for, hvordan disse systemer spiller sammen. En af dem er danske Eva Lydeking-Olsen. En anden er amerikanske Kent Holtorf - hans model kan du se her (Mod har lagt den ind i indlæg #2):

http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ad.php?t=14059

En tredie er den amerikanske læge, forsker og forfatter Jacob Teitelbaum, der har mere end 30 års erfaring. Han arbejder ud fra en model, han har udviklet, og som han kalder SHINE.
    Helt grundlæggende betragter han CFS og fibromyalgi (FM), som et udslag af, at kroppen er blevet overvældet, hvorfor der ryger en "sikring" for at beskytte kroppen mod yderligere overbelastning. "Sikringen" skal forstås som hypothalamus, og sygdommene involverer derfor også hormoner.

SHINE står for følgende:

Sleep
    De fleste af os med trætheds-/energitabssygdom har paradoksalt nok også en søvnforstyrrelse (søvn reguleres også af hypotalamus), og at få optimeret søvnen, så vi får 8 - 9 timers søvn af god kvalitet hver nat er helt basalt for at kroppen kan hele. For lidt og for dårlig søvn bidrager til forværring af sygdommen og kan have været en medvirkende faktor for, at den blev udløst.

Hormones

Pga. dysfunktion i hypothalamus vil de fleste af os være i underskud af diverse hormoner inklusive stofskiftehormon - og bl.a. pga. den ophobning af toksiner, som den svigtende energiproduktion, infektioner med svampe, virus, parasitter, bakterier og miljøgifte forårsager, samt flere andre faktorer som fysisk stress, kroniske smerter og enernæringsmæssige mangler (+ alt det, vi ikke ved), kan vi udvikle "receptormodstand", sådan at vi ikke udnytter det aktive stofskifte hormon T3 godt nok. Dette er så vidt jeg er orienteret det sværeste at afdække med almindelige blodprøver.

Infections
    Dette er måske ikke det mest centrale for dig, men jeg har alligevel svært ved at forestille mig fibromyalgi uden en vis grad af infektion med svamp/gær, dårlige tarmbakterier og evt. parasitter - altså overvækst af disse. Fordøjelsen spiller i øvrigt også en stor rolle i forhold til omsætning af stofskiftehormon.

Nutrition
    Hvis man vil komme sig over en energitabssygdom, må kroppen ikke mangle brændstof, og det er overordentligt vigtigtig at være godt dækket ind. Dårligt fungerende fordøjelse er et stort problem for de fleste af os. Det kan have bidraget til sygdommen, og det vil i de fleste tilfælde være en konsekvens af den. Derfor er det ekstra vigtigt at være OBS på dette.
    D-vitamin er nævnt her, og som særligt vigtigt for stofskiftet tilføjer jeg lige jern. Ferritin skal højt op. Selen har også afgørende betydning. Læs evt. mere herinde.

Det er desuden særligt vigtigt at sørge for, at mitokondrierne får de nærringsstoffer, de har brug for. Flere ting spiller ind, men helt centralt er d-ribose, der er en simpel sukkerart.

Exercise - As Able (!)
    Med langvarrig kronisk udmattelse og kroniske smerter kan manglende brug af kroppen naturligvis også bidrage til sygdommen.
    Det er imidlertid sådan, at motion også kan gøre skade - og det gør den, når vi overskrider kroppens grænser!!
    Nogle mennesker kan være så udmattede, at vi har svært ved at tygge vores mad (sådan har jeg været tæt på at have det i perioder)!
    Dette kan ændre sig - grænsen kan udvides - med behandlingen, men for nogen er motion altså ifølge Eva Lydeking-Olsen at spænde sine muskler forskellige steder i kroppen i nogle få sekunder og så slappe dem af igen, eller hvis det er muligt uden at man føler sig kørt over af en lastbil i dagene efter ifølge Teitelbaum at gå turen til postkassen.
    Først når behandlingen begynder at virke, kan man begynde at "følge med op", og så er det ifølge dem begge også vigigt at gøre det.

Opsummerende
    Jeg mener altså, at et tilskud af stofskiftehormon kan være en meget væsentlig del af behandlingen for fibromyalgi - uanset normale prøver. Jeg er tilhænger af at gå efter symptomerne og at bruge blodprøverne til sikre, at man ikke gør noget, der kan skade!
    For nogen med fibromyalgi kan behandlingen stoppes igen, efterhånden som kroppen kommer sig og energiproduktionen igen bliver entakt eller i al fald bedret.

Teitelbaum skriver:
    I believe that most people with CFS, Fibromyalgia, severe unexplained fatigue or pain, or perhaps even unexplained severe weight gain deserve a therapeutic trial of prescription Armour or compounded thyroid.
    Dette er skrevet før, Armour ændrede deres formulering (mange har erfaret, at medicinen virker dårligere for dem efter det).
    Jeg vil anbefale dig at læse hele artiklen her:
    http://www.endfatigue.com/health_art...eficiency.html

I dit tilfælde, synes jeg, det ser ud som om, at dine symptomer og virkningen af medicinen, begrunder, at du har gavn af den, mens både symptomer og blodprøver tyder på, at din dosis er for høj, hvorfor det logiske ræsonement vil være at prøve at sætte den ned og ikke stoppe helt.

Nu har du jo holdt en pause, så hormonniveauet kan regulere sig - de fleste her ved MEGET mere om det syntiske hormons levetid i kroppen, end jeg gør!

Hvis hovedproblemet er dårlig udnyttelse af T3, kan vi have brug for et højt niveau af T3, mens T4 ikke må blive for højt.
    Det er et dilemma i vores del af verden, som jeg selv står i, fordi det er så svært at få mulighed for at få ren T3.
    Men måske er det lettere i Norge (?), og i al fald ser det jo heldigvis ud som om, at du er en af dem, der har glæde af syntetisk T4
    Det er jo et vigtigt skridt på vejen!

Jeg ved, det kan virke overvældende med alle de punkter jeg her har nævnt, og vejen til bedring er en rejse - for nogen længere end for andre. Men min pointe er blot, at jeg tænker, at det IKKE er sådan, at du bør satse på ENTEN Levaxin ELLER anden behandling/andre tilskud for at optimeret dit system. Jeg tænker det som en helhed, hvori stofskiftehormon kan være en vigtig brik - og for nogen den allervigtigste, hvis det er her, hovedproblemet ligger.

Heldigvis er alle behandlingsområder ikke lige vigtige for os alle!
    Hvis du har lyst til at få et overblik over, hvad der kan være vigtigst for dig, har Jacob Teitelbaum her et gratis online "diagnose-program":
    https://secure.endfatigue.com/store/...questionnaire/

Man opretter sig som bruger på siden, går ind i shoppen og nøjes med at "købe" denne ene ting. Når man så når til betaling, er det gratis
    Jeg tror på, at din krop er klogere end den læge, der mener, at du ikke skal have hormon - den har jo også som blodprøverne fortalt dig, at du var overdoseret.

Bliver du ved med at være det på en lavere dosis, og/eller har du i virkeligheden brug for meget lidt, findes der alternativer i form af bl.a. skjoldbruskkirtelekstrakter, der kan stimmulere din egen hormonproduktion - så fortvivl ikke

Lykke til!

Side 2 av 2 Først 12

Lignende tråder

1. Lavt stoffskifte - ny diagnostisert
    Av Monica87 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 15-02-12, 06:56
  2. Nylig diagnostisert lavt stoffskifte
    Av HildeM i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 56
    Siste melding: 01-09-10, 12:23
  3. Hypothyreose diagnostisert i august 2006
    Av cathrin i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 611
    Siste melding: 15-08-10, 21:23
  4. Svar: 7
    Siste melding: 20-01-10, 10:46
  5. Verdier etter økning av Levaxin..
    Av Marina73 i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 1
    Siste melding: 29-08-08, 09:54

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn