Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 16
    Medlem siden
    Mar 2012
    Sted
    Akershus
    Alder
    38
    Meldinger
    15

Standard Levaxin grunnet diagnostisert fibromyalgi. Tolkninger av verdier

Hei!

Jeg er helt ny her og håper jeg kan finne mange med kunnskap og erfaringer som kan hjelpe meg å komme et skritt videre med helsen min.

Jeg skaffet Levaxin på eget initiativ grunnet diagnostisert fibromyalgi etter at jeg var i kontakt med flere med tilsvarende diagnose som mente å ha hatt god hjelp av dette legemiddelet. Jeg har hatt dels store problemer med kuldeintoleranse, brain fog, tretthet/utmattelse, psykomotorisk treghet, forstoppelse, muskel- og leddsmerter menstruasjonsforstyrrelser, redusert stressmestring, tiltaksløshet og stort behov for ro.

Jeg har i en periode på ca. 8-10 uker tatt 100 mcg. daglig, og hadde etter hvert god effekt. Imidlertid fikk jeg etter en tid symptomer som hjertebank, forhøyet puls etc. og sluttet med medisinene fordi jeg ble redd.
    Blodprøvene som ble tatt da jeg fortsatt gikk på 100 mcg. viste følgende:

Fritt T3: 7,4
    Fritt T4: 35,9
    TSH: 0,02
    Anti-TPO: 43

Jeg forstår at disse prøveresultatene viser at jeg tok for mye Levaxin. Jeg fikk beskjed om å redusere dosen da jeg rapporterte om bivirkninger, men får ikke nærmere spesifisert ny dose før jeg har time til kontroll i april. Det er jo dumt å gå uten medisiner så lenge, særlig ettersom jeg hadde god effekt inntil bivirkningene kom.
    Kan jeg forsøke med 50 mcg. daglig igjen? Jeg har nå gått uten medisiner i et par uker.
    Er det galt av meg å ta Levaxin når jeg ikke har diagnostisert hypotyreose? Kan jeg evt. ha hypotyreose likevel?

Medlem siden
    Feb 2012
    Sted
    Oppland
    Alder
    44
    Meldinger
    352

Standard Sv: Tolkninger av verdier

Du har veldig høy FT3 og FT4 i hvertfall, så jeg vil tro at en lavere dose er å anbefale. Tror ikke man tar skade av å ta Levaxin, og så vidt meg bekjent er startdosen ofte 50mcg. Kanskje du kunne prøve det en stund? Har du sjekket om du har problemer med binyrene? Jeg har lest at hvis man lider av binyretretthet, så blir man verre med Levaxin..

Og hvordan var verdiene dine i utgangspunktet, altså før du startet med Levaxin?

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,360

Hej og velkommen til
    Så vidt jeg har læst - og erfaret - skal man ikke springe op og ned i dosis alt for hurtigt, og det med at springe af medicinen lige pludselig - og ikke tage den i mange dage eller uger - er ikke godt.

Jeg forstår det sådan, at du gik fra nul til 100 mikrogram om dagen?! Det er nok lidt for hurtigt ... Og både dine symptomer og dine blodprøver ligner noget ret så højt stofskifte. Ft4 på 35,9 er MEGET.

Der er det med t4-medicin, at man må ta det i seks uger før det får fuld effekt. Så begynder man med en større dosis, end man har brug for, så kan man få en over snuden, når der er gået de her seks uger ... Også derfor er det smart at gå langsomt frem - og tilbage. Jeg har oplevet at få forværring af at gå for hurtigt ned i medicin, så det vil jeg meget anbefale, at man ikke skal gøre. Jeg synes, du bør ta 50 mikrogram om dagen i nogle uger og mærke, hvordan det er for dig. Heldigvis er det kun et par uger, du har gået uden medicin, og her har du så fordelen af, at den syntetiske t4-medicin er længe i blodet.

Vær ikke bange for medicinen! Bare find den dosis, du skal bruge

Nogle definerer fibromyalgi som et af symptomerne på lavt stofskifte, andre ser det som to forskellige ting, og atter andre mener, fibromyalgi slet ikke er en rigtig diagnose (men det bekræfter vel egentlig bare, at den er et symptom på for lavt stofskifte??)

Om man skal tage stofskiftemedicin eller ej, "bare" fordi man har fibromyalgi, det er der flere opfattelser af. Jeg mener, den enkelte har ret til at forsøge at få det bedre, og hvis det så er med stofskiftemedicin, så er det så dét.
    Og om man får lige præcis diagnosen lavt stofskifte, hænger jo sammen med det såkaldte normalområde - takket være dette, kan mange gå rundt og ha det helt forfærdeligt i årevis, miste job, ægteskab, venskaber og jeg ved ikke hvad, bare fordi de ikke har blodprøver, der ligger uden for "normalområdet"
    Jeg anbefaler dig at læse tråden Normalområdet findes ikke http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ad.php?t=10370
    - der er MANGE eksempler på det herinde!!

Når du får taget blodprøver, så vær også der opmærksom på, at tallene ikke rigtigt ruller sig ud før efter de seks uger. - At man så ikke altid kan få tallene og symptomerne til at passe sammen, er en helt anden historie - jeg håber, dine passer godt sammen, June

Lykke til. Nielsigne

Medlem siden
    Mar 2012
    Sted
    Akershus
    Alder
    38
    Meldinger
    15

Tusen takk for svar, begge to! Nå forstår jeg litt bedre. :-)
    Da forstår jeg det slik at det kanskje kan være bedre om jeg starter opp igjen med 50 mcg. og ser hvordan det går, enn å fortsette uten medisiner helt til april. Dette selv om jeg ikke har fått påvist lavt stoffskifte.

Jeg bestiller en legetime for å få kontrollert nivåene nå, før jeg begynner på medisiner igjen. Hvor fort stabiliserer verdiene seg etter overdosering? Altså, hvor lenge virker Levaxin i kroppen? Hvis full effekt ikke kommer før etter seks uker, er det da tilsvarende tid til den går ut?

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Nord Troms
    Alder
    66
    Meldinger
    1,111

Standard Sv: Levaxin grunnet diagnostisert fibromyalgi. Tolkninger av verdier

Sitat Opprinnelig skrevet av June Vis post
    Hei!

Jeg er helt ny her og håper jeg kan finne mange med kunnskap og erfaringer som kan hjelpe meg å komme et skritt videre med helsen min.

Jeg skaffet Levaxin på eget initiativ grunnet diagnostisert fibromyalgi etter at jeg var i kontakt med flere med tilsvarende diagnose som mente å ha hatt god hjelp av dette legemiddelet. Jeg har hatt dels store problemer med kuldeintoleranse, brain fog, tretthet/utmattelse, psykomotorisk treghet, forstoppelse, muskel- og leddsmerter menstruasjonsforstyrrelser, redusert stressmestring, tiltaksløshet og stort behov for ro.

Jeg har i en periode på ca. 8-10 uker tatt 100 mcg. daglig, og hadde etter hvert god effekt. Imidlertid fikk jeg etter en tid symptomer som hjertebank, forhøyet puls etc. og sluttet med medisinene fordi jeg ble redd.
    Blodprøvene som ble tatt da jeg fortsatt gikk på 100 mcg. viste følgende:

Fritt T3: 7,4
    Fritt T4: 35,9
    TSH: 0,02
    Anti-TPO: 43

Jeg forstår at disse prøveresultatene viser at jeg tok for mye Levaxin. Jeg fikk beskjed om å redusere dosen da jeg rapporterte om bivirkninger, men får ikke nærmere spesifisert ny dose før jeg har time til kontroll i april. Det er jo dumt å gå uten medisiner så lenge, særlig ettersom jeg hadde god effekt inntil bivirkningene kom.
    Kan jeg forsøke med 50 mcg. daglig igjen? Jeg har nå gått uten medisiner i et par uker.
    Er det galt av meg å ta Levaxin når jeg ikke har diagnostisert hypotyreose? Kan jeg evt. ha hypotyreose likevel?
    Hei June

Da jeg begynte på Levaxin fikk jeg startdosen 50 mcg og oppfølging av fastlegen hver 6. uke. Jeg synes det er merkelig hvis din lege har bedt deg kutte tablettene ut inntil ny konsultasjon. Da synes jeg du bør ringe ditt legekontor og be om telefontime med fastlegen og avtale en ny startdose, for det kan jo ikke være riktig å gå uten medisin før du skal til legen om en måned eller lenger.

I mitt tilfelle var det utifra time hos legen og svar på blodprøver som indikerte hvor mye jeg skulle trappe opp med Levaxin, så i starten ble dette litt av et puslespill. Legen brukte også å ringe meg når resultat av blodprøver viste at dosen måtte reguleres. Tok jeg for høy dose for raskt, fikk jeg bl.a -bank. Det var aldri høyere øking i starten enn fra 50 til 75 mcg også utifra den ukentlige totaldosen.

Med Levaxin, som er depotmedisin, skal ukedosen være korrekt, så har man glemt en tablett, kan den deles og tas over to dager sammen med vanlig dose.

Medlem siden
    Mar 2012
    Sted
    Akershus
    Alder
    38
    Meldinger
    15

Standard Sv: Levaxin grunnet diagnostisert fibromyalgi.

Jeg har fått ulik beskjed fra to ulike leger. Den ene sa at jeg skulle redusere dosen, den andre sa at jeg skulle slutte å ta medisinen inntil jeg fikk snakket med spesialisten i april. I og med at mine verdier på Levaxin er relativt høye, så mener kanskje den ene legen at medisin for stoffskifte er helt unødvendig, selv om jeg har meldt om god effekt.

Hva er det verste som kan skje ved å gå fra 100 mcg. til 0? Nå har jeg altså gått drøye to uker uten Levaxin og har ikke hatt noen plager. (Bortsett fra at effekten selvsagt har forsvunnet, heldigvis også sammen med symptomene for overdosering.)

Jeg ble jo bedre med Levaxin helt til jeg fikk symptomer på overdosering.
    Hva er symptomene på binyretretthet, og hvordan skille dette fra Fibromyalgi/lavt stoffskifte?

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,360

Hva er det verste som kan skje ved å gå fra 100 mcg. til 0? Nå har jeg altså gått drøye to uker uten Levaxin og har ikke hatt noen plager. (Bortsett fra at effekten selvsagt har forsvunnet, heldigvis også sammen med symptomene for overdosering.)
    Hvis du fortsætter uden medicin, så vil faldet fra 100 µ til 0 muligvis resultere i, at dine symptomer rejser sig med fornyet styrke. Det er i hvert fald det, jeg har oplevet - og derefter gik der lang tid, før jeg havde det lige så godt som inden, jeg gik ned i dosis.

Jeg ble jo bedre med Levaxin helt til jeg fikk symptomer på overdosering.
    Hva er symptomene på binyretretthet, og hvordan skille dette fra Fibromyalgi/lavt stoffskifte?
    Jeg mener ikke, det er muligt at få det bedre ved at tage stofskiftemedicin medmindre, man rent faktisk trænger til det!!
    Så det mener jeg er så godt som 100% sikkert, at du gør.

Når det kommer til det med at skille symptomer på lavt stofskifte fra trætte binyrer, så er det ikke let Men når du fik fremgang med Levaxin, burde du fortsætte med det - og så bliver det lettere at skille ud efterhånden som man arbejder med det, mener jeg. Også binyrerne har brug for, at man har et stofskifte, der fungerer; ellers er der jo netop risiko for, at de bliver trætte ... Når det så er sagt, skal man huske på, de også kan blive trætte på grund af for meget medicin. Og man kan i et stykke tid have belastet sin krop og sine binyrer så meget, at man må sætte dosen op langsomt, samtidig med at man plejer sig selv med diverse. Jeg selv elsker rosenrod, relora og melatonin, men der er meget andet at gøre. Der er et helt underforum om binyrer http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...binyretretthet

Men den der læge, der har sagt, du skal stoppe helt med Levaxin efter at have taget det i 8-10 uger .... har efter min mening hul i hovedet. Jeg mener ikke, det kan undgå at have uheldige konsekvenser, men der er ikke gået længe nok endnu til at du mærker dem, June
    Den største ændring i dosis, jeg har prøvet, var da jeg efter en fødsel skulle gå tilbage til min gamle dosis straks barnet var født. Det gjorde jeg selvfølgelig, for man gør hvad lægen siger, ikk?? Ja, dengang gjorde jeg i hvert fald - nu ved jeg, man må tænke selv, for lægen gør det ikke altid. Jeg fik en lærestreg i form af enorm træthed, ret præcis halvanden måned ... seks uger efter fødslen. Havde bl.a. en oplevelse af at snurre rundt om mig selv, når jeg skulle noget bestemt og til en bestemt tid, hvad enten det var at lave mad eller nå bussen eller bare ta til møde i mødregruppen

Tilføjelse: Fibromyalgi ved jeg nærmest ingenting om, men der er nogle herinde, der gør - Majsen, her er hendes tråd fx http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ad.php?t=13316

Nielsigne

Medlem siden
    Mar 2012
    Sted
    Akershus
    Alder
    38
    Meldinger
    15

Etter å ha studert min kalender nærmere ser min nøyaktige medisinhistorie slik ut:

En uke 50 mcg Levaxin, deretter seks uker 100 mcg, så to uker uten medisin. Hvis jeg først har fått symptomer etter å ha redusert dosen for fort, hvor lenge vil disse vare hvis jeg ikke begynner på en lavere dose umiddelbart, og hvor alvorlig kan disse symptomene bli?

Den effekten jeg fikk var at jeg ikke var så kald, altså mindre frysen, jeg ble mer våken, fikk regelmessig menstruasjon, mer orden på fordøyelsen og generelt mer våken og effektiv. Bedre søvn fikk jeg også. Er dette reell effekter eller kan det like så godt være placebo-effekten?

Jeg setter veldig stor pris på din kunnskap og at du deler av deg med dine erfaringer, Nielsigne. :-)
    For meg som er helt i starten av å utrede mine helseproblemer er det gull!
    Årsaken til at jeg forsøkte Levaxin var også at ingen lege kunne finne noe botemiddel for min Fibromyalgi, og da blir man desperat etter selv å finne noe som fungerer.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,360

Etter å ha studert min kalender nærmere ser min nøyaktige medisinhistorie slik ut:

En uke 50 mcg Levaxin, deretter seks uker 100 mcg, så to uker uten medisin. Hvis jeg først har fått symptomer etter å ha redusert dosen for fort, hvor lenge vil disse vare hvis jeg ikke begynner på en lavere dose umiddelbart, og hvor alvorlig kan disse symptomene bli?
    Jeg har ingen anelse!

Men dette:
    Den effekten jeg fikk var at jeg ikke var så kald, altså mindre frysen, jeg ble mer våken, fikk regelmessig menstruasjon, mer orden på fordøyelsen og generelt mer våken og effektiv. Bedre søvn fikk jeg også. Er dette reell effekter eller kan det like så godt være placebo-effekten?
    viser jo med al tydelighed, at du reagerer fuldstændigt som en med lavt stofskifte, der får tiltrængt medicin. Hvis du lå for højt i længere tid, ville dine menstruationer nok ændre sig til at være hyppigere, mener jeg, men umiddelbart lyder dette jo fantastisk godt. Måske skal du faktisk ha 100 µ men er bare gået for hurtigt frem.

Jeg har hørt og læst om flere med fibromyalgi, der bruger stofskiftemedicin, og det er jo et hit, hvis man kan få det bedre med det. Hvis man ikke venter for længe, kan man vel næsten kalde det, at kroppen sættes i gang med at reparere ting og sager selv

Nielsigne

Medlem siden
    Mar 2012
    Sted
    Akershus
    Alder
    38
    Meldinger
    15

Et spørsmål til sist:

Sammenmed mine prøveresultater for FT3, FT4, TSH og Anti-TPO, fikk jeg også beskjed om at jeg har D-vitaminmangel. Er dette et symptom på hypotyreose, eller kan det heller være en bivirkning av for mye Levaxin. Målt verdi på D-vitamin var 45 nml.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Lavt stoffskifte - ny diagnostisert
    Av Monica87 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 15-02-12, 06:56
  2. Nylig diagnostisert lavt stoffskifte
    Av HildeM i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 56
    Siste melding: 01-09-10, 12:23
  3. Hypothyreose diagnostisert i august 2006
    Av cathrin i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 611
    Siste melding: 15-08-10, 21:23
  4. Svar: 7
    Siste melding: 20-01-10, 10:46
  5. Verdier etter økning av Levaxin..
    Av Marina73 i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 1
    Siste melding: 29-08-08, 09:54

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn