Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 12 av 12
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,765

Standard Sv: Viljen er vejen til et blivende vægttab

Sitat Opprinnelig skrevet av Bellis Vis post
    Sitat Opprinnelig skrevet av Uregistrerte Vis post
    Bellis - hvis du stadig er med ;-) - har du oplevet, at kostændringer ændrede dine symptomer, eller påvirkede det kun vægten?
    Jeg er stadig med!

Da jeg startet med lavkarbo visste jeg ikke at stoffskiftet allerede var på vei ned (det begynte så smått i puberteten, og jeg la om til lavkarbo 15 år senere). Lavkarbo (LCHF) gjorde blodsukkeret mitt jevnere slik at jeg ikke hadde søtsug selv om jeg var mett (slik det var før lavkarbo). De diffuse plagene ble noe bedre, og det hjalp selvfølgelig også at jeg gikk ned 15 kilo og ble lettere i kroppen.

Akkurat nå har jeg det fortsatt best med LCHF (kanskje aller helst stenalderkost/paleo/primal blueprint), men kjenner at jeg ikke klarer å holde kostholdet like godt som jeg burde. Dessuten går vekten ikke ned fordi stoffskiftet ikke er optimalt - jeg har gått opp 10 av de 15 kiloene jeg gikk ned for fem år siden... Det er "noe" som gjør at jeg allikevel får sug, selv om jeg er mett (se mitt siste innlegg i progesteron-tråden min). Det kan være stresshormonene som gjør det hos meg. Lars Omdal mener at om man tar for mye T3/har supprimert TSH pga NDT, så kan det gi slike plager. Jeg vet ikke om han har rett, og jeg vet ikke hva problemet er hos meg. Men jeg tror at ren, naturlig (helst økologisk) og uprosessert mat er av det bedre. Selv om vi lever i en digital tidsalder, er kroppen fortsatt en stenalderkropp. Dessuten er vi i mye mindre aktivitet enn i stenalderen....

Når det gjelder de korsblomstrede plantene, som broccoli mm, så er det vel i rå tilstand de er goitrogene? Jeg spiser i alle fall mye kokte grønnsaker (helst de overjordiske, men også noe rotfrukter). Jeg merker ingen forskjell på dette.

Du må prøve deg fram med kostholdet selv. Noen tåler mer fett enn andre (men man skal alltid ha noe naturlig fett - både hjerte, hjerne og nervesystem trenger det!), andre tåler mer karbohydrater enn andre, noen har det godt med "langsomme" karbohydrater, og andre ikke. Noen tåler meieriprodukter, andre ikke. Kjenn på din egen kropp hva det gjør for deg. Dersom du mistenker IBS (mage-/tarmproblemer), kan lavFODMAP (lowFODMAP på engelsk) kanskje være av interesse.

smgj har mye kunnskap om ernæring
    Takk for tiltroen, Bellis.
    Men jeg tror du har sagt det meste? Jeg vil bare legge til at jeg mener å ha fått med meg at goitogener er så mangt. De som kommer i grønnsaker som også har positive sider (jeg tenker da kålfamilien, jordbær, en del frø og nøtter ... i motsetning til gluten og soya og rapsolje, som jeg anser som i større grad negativer) så er det nok antakelig i sum bedre å spise av dem, men spre dem utover og ha i bakhodet at de også bør balanseres med jodholdig mat eller tilskudd - for å demme opp mot noe av den negative effekten.

Dessverre tror jeg ikke lenger at man mener at varmebehandling hjelper - noen mener at det kan gjøre soya mindre problematisk, men jeg vet sannerlig ikke.
    https://www.womentowomen.com/thyroid...the-good-news/

Jeg kan bare si at for min egen del så spiser jeg kålfamilien (som grønnsaker) fritt og uhemmet, jordbær så mye som magen tåler i sesongen, unngår soya og går lange omveier rundt gluten. Har tatt en god del jodtilskudd, nå tar jeg det i mindre grad, men "dann og vann" - som selen. For meg fungerer dette tilsynelatende bra. Jeg har kun merket positive virkninger med å gå mer i retning paleo/LCHF enn "norsk kost". P.T. spiser jeg altså ris og potet, men ikke gluten og forsøker å holde fokus på rene proteiner og grønnsaker. Jeg måtte også kutte ut vanlig melk, men laktosefri /smør/ ost og rømme (i mindre mengder) går greit i maten.

Det er viktig å huske at å opprettholde en god fordøyelse også bidrar til omdanningen av fT4 til fT3....
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Uregistrerte Gjest

Standard Sv: Viljen er vejen til et blivende vægttab

Tusind tak til jer begge! Jeg er ubeskriveligt taknemmelig! Jeg er en tand mindre forvirret nu :-) Tak, tak tak! :-)

Side 2 av 2 Først 12

Lignende tråder

1. Vægttab & motion har fået mit stofskifte til at crashe
    Av gitteh i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 9
    Siste melding: 09-02-11, 20:29

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg