Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,216

Question Viljen er vejen til et blivende vægttab

Jeg ved ikke, hvad folk bag det danske Thyreoidea Landsforeningen tænkte, da de inviterede (?) en "klinisk diætist" til at forfatte et "støtte-skriv" for overvægtige stofskiftepatienter: Viljen er vejen til et blivende vægttab.

Jeg gider end ikke begynde citere fra artiklen, da det meste (for at sige det mildt) er en omgang vildledning, og 100% afsløring af mangel på indsigt i, hvad thyreoidea-sygdom i virkeligheden er.... Diætistens anvisninger vil ikke føre til et varigt vægttab, og nok heller ikke til en midlertidig. Diætistens anvisninger vil gøre det svært for hypo-kroppe at nyttiggøre medicinsk behandling, både for mange fibre i forhold til proteiner, og fordi kosten er alt for fedtfattig, og lavkalorie...

"alt brød bør spises uden fedtstof" eller at "brødet skal veje mere end kødpålæg" er kun to "guldkorn" af mange... Havde jeg levet af den kost, som Thyreoidea Landsforeningens diætist anbefaler, ville jeg være glubende sulten hele tiden, ville sidde på do med flyde-løs-mave flere gange om dagen, ville mangle energi til selv de enkleste gøremål og sidst men ikke mindst: ville mine hormoner - også de adrenale - reduceres, så en sofa ville blive det foretrukne sted at opholde sig. Og ikke at forglemme: jeg ville end ikke kunne holde vægten på denne kost, og jeg tror ikke, at jeg er en undtagelse...

Hvad tænker de på i Thyreoidea Landsforeningen?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,355

Standard Sv: Viljen er vejen til et blivende vægttab

Oj, jeg blev helt forskrækket over den der overskrift sammen med dit navn, Anisa.

Nielsigne

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,216

Smile Sv: Viljen er vejen til et blivende vægttab

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    Oj, jeg blev helt forskrækket over den der overskrift sammen med dit navn, Anisa.
    Burde nok anbringe overskriften i et par af disse: ""
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,124

Interessant å putte fett og alkohol i samme bås, som denne diettisten gjør!

Eller
    Man skal spise 5 - 6 gange om dagen - startende senest ½ time efter at man er stået op
    Denne diettisten har sannsynligvis ikke fått informasjon om at vi skal ta tablettene våre fastende på morgenen, og la det gå minimum en halv time før vi spiser?

Der må meget gerne spises sovs. Det, som er vigtig er, at de er fedtfrie. Det vil sige at alle sovse skal være skummet for fedt og jævnede. At jævne med mælk og melblanding gør, at smagen på fx stuvet hvidkål og flæskestegssovs ikke ændrer sig mærkbart. Brug gerne ½ - 1 bouillonterning til at forstærke smagen med. Der er i handelen et rigeligt udbud af færdige sovse som honorer fedtkravet - og alle pulversovse kan laves på mælk eller vand!!
    Uæææh! Disse juksesausepulvre som er fulle av tilsetningsstoffer, uten en eneste næringmessig fordel, kun en masse ekle blandinger, samt buljongterninger, det anbefaler hun!

Morgen:

2 dl surmælksprokdukt
    2 spsk drys
    ½ stk. rugbrød med ost, pålæg eller marmelade

Formiddag:

½ stk. rugbrød med pålæg
    1 stk. frugt

Frokost:

3/2 stk rugbrød, mager pålæg
    Ca. 150 g grøntsager af den "gode" slags

Eftermiddag:

Lille - gerne hjemmebagt grovbolle med pålæg

Aften:

125 g kartofler, ris eller pasta - tilberedte mængder
    Mindst 150 g grøntsager
    Ca. 100 g kød
    Mager sovs

Ud på aftenen:

Lille grovbolle eller 1 - 2 stk grov knækbrød med pålæg eller frugt

Drikkevarer:

Det er en god ide at drikke rigeligt. Det gør det nemmere at tabe sig, og ofte, når man føler, at man trænger til noget mad, er det faktisk fordi, man i stedet er tørstig.

Der kan drikkes frit af alle energifrie væsker - også light saft og light sodavand.
    Jeg er målløs! Har ikke denne diettisten fulgt med og lært at man blir enda mer sulten av å bruke lightprodukter, samt hva slags ugagn slik produkter gjør i kroppen?

Det er ikke så imponerende at en forening bruker en diettist av dette kaliber
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke. Bruker thyroid

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Nord Troms
    Alder
    66
    Meldinger
    1,111

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Jeg ved ikke, hvad folk bag det danske Thyreoidea Landsforeningen tænkte, da de inviterede (?) en "klinisk diætist" til at forfatte et "støtte-skriv" for overvægtige stofskiftepatienter: Viljen er vejen til et blivende vægttab.

Jeg gider end ikke begynde citere fra artiklen, da det meste (for at sige det mildt) er en omgang vildledning, og 100% afsløring af mangel på indsigt i, hvad thyreoidea-sygdom i virkeligheden er.... Diætistens anvisninger vil ikke føre til et varigt vægttab, og nok heller ikke til en midlertidig. Diætistens anvisninger vil gøre det svært for hypo-kroppe at nyttiggøre medicinsk behandling, både for mange fibre i forhold til proteiner, og fordi kosten er alt for fedtfattig, og lavkalorie...

"alt brød bør spises uden fedtstof" eller at "brødet skal veje mere end kødpålæg" er kun to "guldkorn" af mange... Havde jeg levet af den kost, som Thyreoidea Landsforeningens diætist anbefaler, ville jeg være glubende sulten hele tiden, ville sidde på do med flyde-løs-mave flere gange om dagen, ville mangle energi til selv de enkleste gøremål og sidst men ikke mindst: ville mine hormoner - også de adrenale - reduceres, så en sofa ville blive det foretrukne sted at opholde sig. Og ikke at forglemme: jeg ville end ikke kunne holde vægten på denne kost, og jeg tror ikke, at jeg er en undtagelse...

Hvad tænker de på i Thyreoidea Landsforeningen?
    Kostforslag i «Veien til et blivende vækttab» har sjokkert meg og fått meg til å sende brev til dietisten

Kjære dietist Lisa Bolting

Jeg leste på siden til dansk Thyroidea forening om diettrådene gitt av deg til folk med hypothyreose, og er rett og slett skremt. Dine råd burde ha gått ut på dato for lengst, slik som alle lignende typer råd man har fått i minst fem 10-år, og som har medvirket til de store problemene vi har innen livsstilssykdommer knyttet opp mot kosten vår.

Det har vist seg at vår fettfrie livsstil etter rådene fra Ancel Keys, har ført folk rett ut i livsstilsykdommer som fedme, diabetes, hypothyreose og kreft. Når man tar bort en energikilde - fett, må den erstattes med noe annet – karbohydrater og protein.
    Når vi kuttet i naturlig fett, fikk fabrikkene en oppsving med produksjon av lettprodukt og halvfabrikata, margariner og for matvarer med mye omega 6. Hvis alt dette skulle være så mye bedre for folk, hvorfor har ikke dette kostholdet fjernet livsstilsykdommene fedme, diabetes 2 og kreft?

Jeg har studert dine dagskostforslag og har spørsmålene mine etter tekstinnrykk::

Dagskostforslag:

Den udarbejdede kost plan er meget afhængende af aktivitetsniveau. Men det er en plan, der vil passe til de fleste kvinder i alderen 40 - 60 år. Der kan til enhver tid ændres og byttes rundt i planen. Det, som er vigtigt er:

• at alle fødevarer, der henvises til, bør opfylde kravene i indkøbsguiden.
    • at alt brød bør spises uden fedtstof.
    • at brødet skal veje mere end kødpålæg
    • at der må max være 2½ - 3 timer mellem hvert måltid.

Morgen:

2 dl surmælksprokdukt
    2 spsk drys
    ½ stk. rugbrød med ost, pålæg eller marmelade

Formiddag:

½ stk. rugbrød med pålæg
    1 stk. frugt

Frokost:

3/2 stk rugbrød, mager pålæg
    Ca. 150 g grøntsager af den "gode" slags

Eftermiddag:

Lille - gerne hjemmebagt grovbolle med pålæg

Aften:

125 g kartofler, ris eller pasta - tilberedte mængder
    Mindst 150 g grøntsager
    Ca. 100 g kød
    Mager sovs

Ud på aftenen:

Lille grovbolle eller 1 - 2 stk grov knækbrød med pålæg eller frugt

Drikkevarer:

Det er en god ide at drikke rigeligt. Det gør det nemmere at tabe sig, og ofte, når man føler, at man trænger til noget mad, er det faktisk fordi, man i stedet er tørstig.

Der kan drikkes frit af alle energifrie væsker - også light saft og light sodavand.

Her er desuden opskrifter på fiberrigt grovbrød samt et par kager:
    Mine spørsmål:

1) Hvordan tro du at dine råd om å spise 6 ganger om dagen kan hjelpe noen med lavt stoffskifte å forbrenne fett?
    2) Hvorfor råder du å ikke ha fett på brødet? Har du f.eks lest noe av forskningen om fettsyrer av dr. Mary Enig og dr. Jon J. Kabara?
    3) Hvorfor gir du i det hele tatt råd om å kunne velge marmelade som pålegg på rugbrød? Hvor mange karbohydrater er i brød med marmelade?
    4) Hvorfor mener du at brødet skal veie mer enn kjøttpålegg når brødet i seg selv er karbohydrater? I følge dr. Mary Enig i boken Eat fat lose fat, er det raskere blodsukkerstigning når man spiser tørt brød. Smøret vil gi langsommere blodsukkerstigning.
    5) Hvorfor foreslår du til aftens potet, ris og pasta? I vår ny-opplyste tid, vet vi at potet, ris og pasta er karbohydrater = sukker. William Banting som levde for mer enn 200 hundre år siden, skrev ”Letter on Corpulence, Addressed to the Public” og lærte folk å få helsen tilbake ved å kutte drastisk ned på stivelse og sukker og spise mer naturlig fett. Banting ble 82 år gammel på sunn, fet kost uten stivelse og sukker.
    6) Lærer ikke dietister at blodsukkerstigning skjer raskt med stivelse = karbohydrater, og at blodsukkerstigning gir fettlagring?
    7) Lærer ikke dietister at hjertet og hjernen trenger naturlig fett?
    8) Lærer ikke dietister at fett inn ikke gir blodsukkerstigning, gir heller ingen fettlagring i kroppens celler men gir kroppen mer energi?

Slike råd som du fører vil ikke være med på få folk friskere. Det er allerede forsøkt og har feilet. Folk trenger fett naturlig fett fra dyr, smør og fløte.
    Les dr. Sofie Hexebergs bok Frisk med lavkarbo som er å få kjøpt på adlibris.

Uregistrerte Gjest

Naivt har jeg fulgt en diætists råd, men har nu indset, at kuren i længden er for hård. Jeg tog endda på af diætistens plan, så jeg måtte skære yderligere i alle måltider (skar i alt undtagen grønt), men nåede ned på så lille en mængde mad, at min livsglæde blev påvirket. Hverdagen blev bare for bøvlet og resultaterne for små. Det lykkedes mig at tabe 20 kg, men det krævede store ofre, og det store spørgsmål er nu, hvordan jeg skal undgå at tage det hele på igen uden samtidig at leve et kummerligt isoleret liv. (så mange sociale begivenheder er sammenkædet med mad, og min endelige kur var så begrænset, at jeg nærmest kun kunne drikke light sodavand i selskab med andre)

Er der nogen her, der har erfaring med gode diæter? Jeg kan kun finde løsrevne råd. Jeg er blevet anbefalet en diæt af Dr. Axe. Han skriver, at man skal spise kokosolie, tang, fede fisk og masser a grønt samt at man skal holde sig fra rå korsblomstrede grøntsager, gluten og sukker. Er det sandt? Nogle af hans opskrifter indeholder kokossukker og kokosnøddemel - må man spise den slags sukker? Eller er alle søde sager bandlyst?

På forhånd tak!

Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Østfold
    Alder
    39
    Meldinger
    489

Sitat Opprinnelig skrevet av Uregistrerte Vis post
    Er der nogen her, der har erfaring med gode diæter?
    Vel, det er i alle fall helt sikkert at et lavkalorikosthold over tid senker stoffskiftet - kroppen vil sette seg i sparemodus. Dette er viktig å unngå for oss som allerede har et stoffskifteproblem. Dessuten er fett nødvendig for en rekke prosesser i kroppen. Karbohydrater klarer kroppen fint å lage selv, og er heller ikke et essensielt næringsstoff.

Før jeg ble (merkbart) syk, la jeg om til lavkarbo. Først instinktivt i mitt første svangerskap, til en mer moderat form for lavkarbo (etter hva Fedon Lindberg i Norge foreslår). Jeg la etter hvert om til LCHF (low carb high fat), og for første gang i livet var jeg mett mellom måltidene! I tillegg gikk jeg ned overflødige kilo og ble normalvektig, men det viktigste for meg var at jeg ikke behøvde spise mellom måltidene, at jeg kunne takke nei til søt mat (fordi jeg var mett) og at blodsukkeret ikke kjørte berg-o-dalbane (noe som gjorde meg først "høy" og så "lav" i humøret). Søtsuget forsvant.

Selv tror jeg at et kosthold basert på så rene og uprosseserte råvarer som mulig, er det beste. Aller helst økologisk. Jeg spiser ikke slik selv, men burde nok gjort det. Jeg tenker stadig at "industrikylling" og oppdrettsfisk ikke er det beste man kan spise, men jeg spiser heller "kyllinglår naturell" og lager kyllingkjøttboller fra de "rene varene" i butikkhylla enn å kjøpe hel- og halvfabrikata. Jeg spiser oppdrettsfisk, men kjøper villfisk (ørret/laks mm) når det er tilgjengelig. Ideelt sett burde man eid en liten gård og hatt dyr og grønnsaker selv, men for meg er ikke det noe alternativ... Vel, denne naturlige måten å spise på har flere navn og avarter, som Paleo, Primal blueprint mm. Det er noe mer karbohydrat i dette kostholdet enn i LCHF.

Jeg tenker man kommer langt ved å tenke "rent og naturlig" og vi skal heller ikke være redd for naturlig forekommende fett. Margarin er unaturlig, smør er naturlig. Jeg tror W. Banting hadde mye rett, jeg tror Annika Dahlqvist, "Kostdoktorn" og andre tilsvarende har mye rett. Jeg tror det er viktig å kutte ned på karbohydratene og tilføre naturlig fett og uprossessert mat i størst mulig grad. Før første svangerskap var jeg opptatt av trening, helse og kosthold (og jeg var enda ikke så syk at det var noe jeg la merke til), men jeg hadde for mange kilo på kroppen. Så jeg satte i gang noen uker hvor jeg spiste etter norske anbefalinger, à la det dietisten skriver; fettfattig og mange måltider. Jeg skrev ned hver eneste kcal og trente mye. Jeg ble kanskje sterkere og mer utholden, men jeg var fortsatt i buksestørrelse nr 46 (min naturlige ligger på 40/42). Det hjalp med andre ord ingen ting å spise "et sund norsk kosthold" med "riktig" antall kalorier. Sannsynligvis lå stoffskiftesykdommen og lurte i bakgrunnen, og dette hindrer en hver vektnedgang. Først da jeg la skikkelig om til LCHF ble kroppen min fornøyd, og jeg gikk ned i vekt. Og dette var i en periode jeg trente svært lite. Jeg spiste meg rett og slett ned i vekt.

Jeg er fortsatt ikke helt optimal når det gjelder stoffskiftet, og det merker jeg godt på vekten. Det er lettere å gå opp enn ned i vekt. I sommerferien har jeg absolutt ikke spist lavkarbo, og det merkes. Jeg nærmer meg å bli ganske bra ift stoffskiftet, og er tilbake på lavkarbo nå som hverdagen er her. Jeg er selv spent på å se om det hjelper, for med stoffskiftesykdom og Levaxin, har buksestørrelsen nå kommet opp i 44 og nærmer seg 46...

Men til syvende og sist må hver og en finne fram til sitt optimale kosthold på egenhånd....

Uregistrerte Gjest

Tak, Bellis. Det var en stor hjælp. Jeg vil følge dit råd :-)

Uregistrerte Gjest

Jeg har et spørgsmål mere. Nu har jeg nemlig forsøgt at følge LCHF i en periode, og det er ikke noget problem. Jeg er blot i tvivl, om det passer helt til stofskiftet. Efter at have læst på forskellige netsider med råd om stofskiftevenlig kost og købt en enkelt bog om emnet, kan jeg nemlig se, at disse råd er ikke helt forenelige med LCHF.

Blandt andet må man med en stofskiftesygdom ikke spise korsblomstrede grøntsager som broccoli og blomkål, og det spiser man vældig meget af når man følger LCHF. Ifølge bogen må man heller ikke spise peberrod (horseradish), som også forekommer i LCHF opskrifter, men man må godt spise brune ris og kartofler, som forbydes i LCHF. Listen er en del længere, men pointen er, at jeg er ekstremt forvirret.

Rådene i bogen bygger på, at man skal tage højde for de vitaminmangler, som det ødelagte stofskifte medfører, og det giver jo umiddelbart god mening. Dog virker det helt uoverskueligt at følge rådene, for pludselig er der mange grove grøntsager, man ikke må spise, og desuden er det ikke lykkedes mig at finde et eksempel på en madplan, som kan gøre omlægningen inspirerende og motiverende. Jeg kan kun se alt det, jeg ikke må spise og er derfor blind for mulighederne.

Til sammenligning er der masser af litteratur om LCHF, og det er super nemt at følge sådan en diæt.

Bellis - hvis du stadig er med ;-) - har du oplevet, at kostændringer ændrede dine symptomer, eller påvirkede det kun vægten?
    I Danmark er denne lidelse lavt prioriteret både blandt læger og diætister, og jeg har fået decideret forkerte råd hos begge. Så hvor går man hen med sin tvivl?

Jeg er endnu ikke åbenlyst forpint af stofskiftet - jeg er blevet stillet i udsigt at det nok vil ændre sig - så jeg har overvejet i første omgang at følge LCHF for at få en mere stabil vægt. Så kan jeg måske med tiden tilpasse de sidste råd og håbe, at de forkerte dele af kosten ikke forværrer sygdommen. Giver det mening for nogen her?

Er der nogen, der har erfaring med specifikke kostråd for stofskiftepatienter, eller er de lige så tilfældige som alt muligt andet? Jeg har indtryk af, at den eneste man kan stole på, er en selv, fordi eksperterne bare vil tjene penge. Åh, hvor er jeg forvirret!

Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Østfold
    Alder
    39
    Meldinger
    489

Sitat Opprinnelig skrevet av Uregistrerte Vis post
    Bellis - hvis du stadig er med ;-) - har du oplevet, at kostændringer ændrede dine symptomer, eller påvirkede det kun vægten?
    Jeg er stadig med!

Da jeg startet med lavkarbo visste jeg ikke at stoffskiftet allerede var på vei ned (det begynte så smått i puberteten, og jeg la om til lavkarbo 15 år senere). Lavkarbo (LCHF) gjorde blodsukkeret mitt jevnere slik at jeg ikke hadde søtsug selv om jeg var mett (slik det var før lavkarbo). De diffuse plagene ble noe bedre, og det hjalp selvfølgelig også at jeg gikk ned 15 kilo og ble lettere i kroppen.

Akkurat nå har jeg det fortsatt best med LCHF (kanskje aller helst stenalderkost/paleo/primal blueprint), men kjenner at jeg ikke klarer å holde kostholdet like godt som jeg burde. Dessuten går vekten ikke ned fordi stoffskiftet ikke er optimalt - jeg har gått opp 10 av de 15 kiloene jeg gikk ned for fem år siden... Det er "noe" som gjør at jeg allikevel får sug, selv om jeg er mett (se mitt siste innlegg i progesteron-tråden min). Det kan være stresshormonene som gjør det hos meg. Lars Omdal mener at om man tar for mye T3/har supprimert TSH pga NDT, så kan det gi slike plager. Jeg vet ikke om han har rett, og jeg vet ikke hva problemet er hos meg. Men jeg tror at ren, naturlig (helst økologisk) og uprosessert mat er av det bedre. Selv om vi lever i en digital tidsalder, er kroppen fortsatt en stenalderkropp. Dessuten er vi i mye mindre aktivitet enn i stenalderen....

Når det gjelder de korsblomstrede plantene, som broccoli mm, så er det vel i rå tilstand de er goitrogene? Jeg spiser i alle fall mye kokte grønnsaker (helst de overjordiske, men også noe rotfrukter). Jeg merker ingen forskjell på dette.

Du må prøve deg fram med kostholdet selv. Noen tåler mer fett enn andre (men man skal alltid ha noe naturlig fett - både hjerte, hjerne og nervesystem trenger det!), andre tåler mer karbohydrater enn andre, noen har det godt med "langsomme" karbohydrater, og andre ikke. Noen tåler meieriprodukter, andre ikke. Kjenn på din egen kropp hva det gjør for deg. Dersom du mistenker IBS (mage-/tarmproblemer), kan lavFODMAP (lowFODMAP på engelsk) kanskje være av interesse.

smgj har mye kunnskap om ernæring

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Vægttab & motion har fået mit stofskifte til at crashe
    Av gitteh i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 9
    Siste melding: 09-02-11, 21:29

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder