Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
    Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    51
    Meldinger
    41

Standard Overgang fra Levaxin til Liothyronin - erfaringer?

Siden Thyrogen-mangelen har forsinket mitt behandlingsopplegg foreslår sykehuset nå at jeg gjennomfører en tredje radiojod etter Levaxin-seponering. Siden jeg har prøvd dette våren 2010, så vet jeg at det er tungt, og medfører mange uker i passivitet både før og etter behandlingen. Jeg gjennomførte radiojod etter Thyrogen-injeksjoner i januar 2011, og det var problemfritt. Jeg hadde dessverre opptak i restvev etter denne behandlingen, slik at en tredje radiojod har ligget i kortene lenge.

Jeg syns det er vanskelig å bestemme meg for å gjøre dette "the hard way", samtidig har jeg lyst til å legge all behandling bak meg. Jeg vet ikke om jeg kan leve med denne ventingen på Thyrogen i det uendelige.

Sykehuset foreslår at jeg slutter å ta Levaxin med det samme, selv om jeg foreløpig ikke har noen dato for radiojoden. Jeg vet av erfaring at de som regel er minst to uker etter sine egne planer, og vil derfor unngå å gå medisinfri for lenge... Jeg tenker meg at det burde være et alternativ for meg å gå midlertidig over til Liothyronin, siden det har kortere halveringstid og jeg kan bruke dette fram til ti dager før radiojoden. Jeg har tidligere drøftet en kombinasjonsbehandling med fastlegen min, med både Levaxin og Liothyonin, men etter at hun hadde snakket med sykehuset, så hadde hun den tilbakemeldingen at det frarådet de, fordi Liothyronin var så vanskelig å dosere.

Er det noen som har erfaring med et slikt medisinbytte? Det framstår for meg som et bedre alternativ enn å gå helt "cold turkey", og jeg er villig til å ta sjansen på ubehag pga. dosering, siden jeg vet hva ubehaget med å være medisinfri innebærer. Tenker jeg helt feil? Det hadde vært greitt med noen tilbakemeldinger, fordi jeg regner med å måtte selge denne ideen inn til både fastlegen min og sykehuset... Ekstraarbeid og mulige komplikasjoner med overdosering tenker sikkert de.

Jeg går på 150 mcg Levaxin, hvilken Liothyronin-dose tilsvarer det? Går jeg rett fra det ene til det andre, eller må jeg fase ut Levaxinen og fase inn Liothyroninen?

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    74
    Meldinger
    2,323

Standard Sv: Overgang fra Levaxin til Liothyronin - erfaringer?

Sitat Opprinnelig skrevet av Abiela Vis post
    Sykehuset foreslår at jeg slutter å ta Levaxin med det samme, selv om jeg foreløpig ikke har noen dato for radiojoden. Jeg vet av erfaring at de som regel er minst to uker etter sine egne planer, og vil derfor unngå å gå medisinfri for lenge... Jeg tenker meg at det burde være et alternativ for meg å gå midlertidig over til Liothyronin, siden det har kortere halveringstid og jeg kan bruke dette fram til ti dager før radiojoden.

11 Substitusjon/suppresjonsbehandling med thyroideahormoner

11.1 Postoperativt og i forbindelse med 131-jodbehandling

• Etter total thyreoidektomi settes pasienter som skal ha ablasjon- eller terapidose 131-jod, på Levaxin 100-125 μg daglig, med mindre det er gjort avtale med nukleærmedisinsk avdeling om at 131-jod kan gies 4-5 uker etter operasjonen
      ---
    • Alternativt kan det benyttes trijodothyreonin (Liothyronin) 20 μg x 3 evt lavere dose hos eldre og hjertesyke. Fordi de fleste leger ikke er fortrolige med dosering og kontroll av trijodtyroninterapi med FT4, FT3 og TSH, anbefales Levaxin
      ---
    • Levaxin seponeres 4-5 uker og Liothyronin 2 uker før radiojodbehandling
      ---
    • Ved oppstart av thyroideahormonbehandling etter radiojod, begynner pasienten med 125-150 μg evt samme dose thyroxin-natrium (Levaxin) som før seponering 3. dag etter 131-jod. I tillegg gis trijodothyronin 10-20 μg x (2)-3 i 1-2 uker (forsiktighet hos eldre og hjertesyke)

Kilde: Nasjonale retningslinjer for diagnostikk, behandling og oppfølging av differensiert cancer thyroideae
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    51
    Meldinger
    41

Standard Sv: Overgang fra Levaxin til Liothyronin - erfaringer?

Jeg fikk ikke så mange svar, så jeg tenkte følge opp selv i tilfelle noen trenger denne informasjonen.

Etter samtaler med fastlegen og kirurgen fikk jeg anledning til å gå over til Liothyronin før radiojod-behandlingen. Jeg sluttet med Levaxin, og gikk helt medisinfri i 8 dager, og har nå langsomt begynt opptrapping på Liothyronin, først 20 mcg i fem dager, så 40 mcg i en uke, og 60 mcg etter dette. 14 dager før radiojod slutter jeg helt med Liothyronin.

Foreløpig har jeg ikke merket så mye til overgangen, så jeg er ganske optimistisk i forhold til denne planen. Jeg har snart vært tre uker uten Levaxin, så den er i ferd med å forlate systemet. Jeg er spent på hvordan det kjennes de siste to ukene før radiojod. Blir det som ett brått fall i formen, eller vil jeg merke det gradvis? Hvor dårlig vil jeg egentlig bli? I utgangspunktet planlegger jeg å være i jobb fram til radiojoden, men jeg bør vel ha en alternativ plan i tilfelle formen faller brått. To uker før radiojod må jeg jo begynne på lavjod-dietten også, og det krever jo en del fokus på hva man kan spise eller ikke.

Jeg forstår det slik at medisinopptrapping etter behandlingen også vil foregå med Liothyronin, og forhåpentligvis vil jeg kunne være i form igjen raskere enn om jeg måtte vente på at Levaxinen skulle begynne å virke.

Alt i alt er jeg ganske optimistisk, selv om det er veldig frustrerende at det finnes et medikament, Thyrogen, som hadde spart oss for denne typen medisinsjonglering. Jeg håper virkelig at produksjonen av Thyrogen er i rute igjen til jeg skal ha første etterkontroll... ( Og så krysser jeg fingrene for at det er siste radiojod-behandling.)

Lignende tråder

1. Graves sykdom. Overgang fra Levaxin til Erfa Thyroid
    Av Vilje i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 47
    Siste melding: 21-07-10, 21:50
  2. Erfaringer med levaxin?
    Av snusmumrikken i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 9
    Siste melding: 13-09-08, 20:15
  3. Å slutte brått med levaxin, erfaringer?
    Av jojo75 i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 16
    Siste melding: 19-04-08, 09:53
  4. seponering av Armour for overgang til Levaxin
    Av i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 2
    Siste melding: 30-03-05, 14:04

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg