Side 2 av 7 Først 1234 ... Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 67
    Medlem siden
    Jan 2011
    Sted
    Hordaland
    Alder
    40
    Meldinger
    187

Standard Sv: Noen som kan tolke disse verdiene for meg?

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Du skriver et annet sted Det beste er å ha en så lik dose fra dag til dag som mulig, mitt forslag er at du deler tablettene, slik at dosene ikke blir så ulike som du beskriver Det er bedre, mer stabilt for kroppen.

Et annet sted skriver du at du har fått beskjed om å trappe ned fordi du ligger litt høyt på FT4. Trapp ned litt, og langsomt! Det kan jo tenkes at du trives best med en høy FT4? Det vet du vel ikke ennå? Om du plutselig tilfører høye doser, eller fjerner plutselig doser, kan du kjenne ubehag.

Når det gjelder blodprøver: Du må alltid legge ut referanseverdiene også, de står sammen med svarene på arket. Referanseverdiene varierer fra lab til lab.

Mulig at du ligger litt lavt i referanseområdet på B-12? I Norge starter man seinere enn i mange andre land med å be pasienten ta B12, eller sette sprøyter, for å øke verdiene.
    det sitatet med at jeg tar ulike doser er et gammelt innlegg...jeg har siden feb 2011 tatt 150 mg levaxin hver dag,frem til i okt 2011..da fikk jeg brev om å kutte en halv tab i uken.....
    har frem til no i uke 5-6-7-8 kuttet en hel tab i uken + de siste 14 dagene har jeg ikke klart og ta tab hver dag,noen dager halve tab...så mye rot en liten stund her..men som prøvene viser no er tsh min oppe i 1.7 igjen,så da bør jeg vel holde meg til 5 dager med 150 mg og 2 dager med 75 mg..(det mener no legen hvertfall)
    og dessverre ¨så står det ingen sånne referanse verdier på arkene jeg fikk skrevet ut:(((
    s¨å da går det ikke ann og analysere måleverdiene mine da?

B-12 ??
    jeg ser på skjemaet noe som heter

Metylamalonsyre -0.21
    Homocytein -7.7
    s folater -15.2
    s -kobalaminer -293

sier disse noe om b-12 nivået mitt?
    Fibromyalgi, masse allergier, Hashimoto's. Dagboken til Tone

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,124

Standard Sv: Hvordan stoffskiftet mitt ligger ann?

s -kobalaminer -293
    kobalamin er B12 Gå inn på furst.no og lær mer om blodprøver

Pass på at legen ikke presser deg til å gå for langt ned på medisin nå, det kan sette deg langt tilbake om du blir alt for lav. Ta det piano, og ta blodprøver hver 6. uke. Husk å aldri ta medisiner før etter at blodprøven er tatt, ta prøven alltid på samme tid, på morgenen, så tidlig som mulig. Har du tatt medisiner før prøven kan det få resultatet på FT4 til å skyte i været
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke. Bruker thyroid

Medlem siden
    Jan 2011
    Sted
    Hordaland
    Alder
    40
    Meldinger
    187

Question Sv: Hvordan stoffskiftet mitt ligger ann?

Utrolig glad for svar!!

Legen vil at jeg bare skal kutte 1 tab i uken,men fordelt på to dager..sånn at jeg tar en halv ons og søn og hel de andre dagene.
    og begynner faktisk bli litt sirup i hode igjen,kommer ikke helt igang i dag hvertfall og det er uvant for meg..jeg pleier å vaske gulv og sitte på klær osv før jeg går på jobb om morningen...og her sitter jeg enno.....så jeg kjenner at jeg ikke bør redusere for mye på dosen nei...

nesten som jeg tror at jernlagerene og b-12 mine kan være med å gi hjertebanken min og svimmelheten min?
    jeg kan ligge inn noen verdier og jeg ser jo selv at de har bare gått ned og ned og ned
    så kanskje det er de som er forklaringen på uroen i kroppen?

17.2.12
    Kobelamin 293
    08.11.11
    kobelamin 259
    01.12.09
    Kobelamin 187
    06.05.08
    kobelamin 243

ferritin verdiene mine er vel de som har gått mye ned da
    17.2.12
    Ferritin 24
    08.11.11
    Ferritin 28
    08.10.09
    Ferritin 172
    06.05.08
    Ferritin 86
    16.08.07
    Ferritin 153

wææææ,har så lyst å ringe til legen og spørre om jeg trenger jern i blodet.
    Men det er like før han henviser meg til hyperkonder klinikken...
    siste han sa når jeg var hos han på tirs var: no må du ta levaxin tab dine før du blir et fleske berg!!
    og kom deg ut på trimmetur..
    da sa jeg at det er jo veldig lett når du har problemer med å holde deg på bena og får hjertebank av å gå over stuegulvet!!??!!
    da mente han at det var angst jeg gikk å kjente på.....
    *har lyst å skrike når jeg tenker på det,er så sint på han*

kan også vise B- Hemoglobin verdiene mine,da den siste viser litt høyt?har det noen innvirkning på de andre prøvene?

17.02.12
    B-hemoglobin 15.4
    08.11.11
    B-hemoglobin 14.1
    09.06.11
    B-hemoglobin 13.9

Medlem siden
    Jan 2011
    Sted
    Hordaland
    Alder
    40
    Meldinger
    187

er det farlig å gå og kjøpe seg jerntab og begynne å ta uten å ha snakket med lege?

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,124

Du kan få for mye jern. Men forstsatt mangler referanseverdiene på prøvene du legger ut. de står gjerne i parentes. Har du dem også?

Medlem siden
    Jan 2011
    Sted
    Hordaland
    Alder
    40
    Meldinger
    187

dessverre så er det ingen steder der det står noen referanseverdier på disse arkene jeg har fått...det sår heller ingen verdier i parantes noen sted....

men viser ikke ferritinverdiene mine at jeg har lite jern pr dags dato?
    så burde vel ikke være farlig og ta litt da?

tror jeg bare får ringe til legen og høre hva han synest om ferritin verdiene mine......

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    69
    Meldinger
    207

Sitat Opprinnelig skrevet av toneij Vis post
    dessverre så er det ingen steder der det står noen referanseverdier på disse arkene jeg har fått...det sår heller ingen verdier i parantes noen sted....

men viser ikke ferritinverdiene mine at jeg har lite jern pr dags dato?
    så burde vel ikke være farlig og ta litt da?

tror jeg bare får ringe til legen og høre hva han synest om ferritin verdiene mine......
    Tenkte nok at du var fra Bergen - når du vil "ligge inn verdier" og du "sitter på klær (vask)" Vi bodde i Bergen et par år (en av podene er født på Haukeland), og vi lærte fort den historien om han som sier "Om du sitter på kaffekjelen, så skal jeg ligge i ovnen" Ja, ja - hver sin lyst

Men fra spøk til alvor: ditt ferritinnivå er jo lavt, da. Om du ikke får referanseverdiene med prøveresultatene, så gå inn på nettsiden til Haukeland og klikk deg inn på lab-sidene. Der finner du alle referansene. Skriv ned de du er interessert i. Her lenger nord på Vestlandet er ref.grensen for ferritin 20-250, og det er vel ikke så store forskjeller fra Haukeland, tenker jeg. Så når man er nede på 20-tallet så må man vel si det er i minste laget!

Jeg har alltid hørt at jernlagrene kan være ganske tomme FØR det gir utslag i "blodprosenten" (Hb). Det har jeg også selv erfart. Så det er nok ikke farlig å ta noe jern når du har så lavt ferr.nivå. Spør på apoteket, så du får kjøpt en type som er lettopptakelig og skånsom mot magen. Alle typer i salg er ikke like gode. Spør også om passelig dose for å få rask effekt - og så kan du jo informere legen om at du har startet å ta det ut fra den lave ferritinmålingen. Det skulle han vel ikke si noe på

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Østlandet, Norge
    Alder
    51
    Meldinger
    262

Jeg synes aminojern fungerer bra. Jeg kjøper den på helsekost.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,124

Ja, Aminojern ble jeg anbefalt på Heggeli, tror den er det som fungerer best.

I AminoJern finnes det en spesiell jernforbindelse, Ferrochel. I Ferrochel ligger et jernatom omgitt av to aminosyrer, en på hver side. De danner det vi kaller for et dipeptid. Dipeptidet blir sugd lett opp gjennom tarmveggen og jernet får være med som gratispassasjer. Vel innenfor skiller aminosyrene lag og dermed ligger jernet klart til bruk. På den måten får man en bedre utnyttelse av jernet og slipper problemer med magen.

Ferrochel er vitenskapelig dokumentert gjennom en rekke kliniske studier både når det gjelder effekt, bivirkninger og uskadelighet. Ferrochel har GRAS status som innebærer at jernforbindelsen er vurdert som trygg og uskadelig av Food and Drug Administration i USA.

Medlem siden
    Jan 2011
    Sted
    Hordaland
    Alder
    40
    Meldinger
    187

jeg kjøpte meg en jerntype på butikken for 3 dager siden en eller annen trippel jern..... 27 mg pr dagsdose med c-vitamin....føler meg litt bedre......
    men skal dra på helsekosten på mandag og kjøpe den dere anbefaler

og til du litt lengre oppe som skrev at jeg måtte være fra Berrrgener det virkelig så gjennomskuelig??
    men takk for tipset..jeg har vært inne på Haukeland sine sider og sett på referanseområdene de bruker...

Side 2 av 7 Først 1234 ... Siste

Lignende tråder

1. Dagboken til Vibeke W
    Av VibekeW i forumet Dagboker
    Svar: 171
    Siste melding: 30-03-14, 09:45
  2. Dagboken til Fanni, i gang med Armour Thyroid
    Av Fanni i forumet Dagboker
    Svar: 62
    Siste melding: 29-04-12, 15:14
  3. Beundringsverdig! Tone Simonsen