Side 1 av 7 123 ... Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 67
    Medlem siden
    Jan 2011
    Sted
    Hordaland
    Alder
    40
    Meldinger
    187

Standard Dagboken til Tone

på hva disse resultatene her betyr?
    S-TSH:0.96
    S-FT4:18.4

disse resultatene hadde jeg på siste blodprøvene.

jeg tar pr dag dato 100 mg levaxin 4 dager i uken og 200 mg 3 dager i uken.

er henvist fra fastlegen til Haukeland og skal der i april.

jeg har økt døgndosen 4 eller 5 ganger no og begynner bli frustrert på at vi ikke finner riktig dose...jeg går å tar nye blodprøver hver 6 uke...altså jeg har forstått at det begynner å bli bedre enn det har vært da og det kjenner jeg jo selvsagt på kroppen også...men føler meg no stort sett elendig enno...

håper noen kan komme med noen svar på hvordan stoffskiftet mitt ligger ann??
    Fibromyalgi, masse allergier, Hashimoto's. Dagboken til Tone

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    54
    Meldinger
    911

Standard Sv: ny bruker her,håper noen kan svare meg

Det er vanskelig med noen tolkning når du ikke har med noen tidligere blodprøvesvar. Men jeg antar at verdiene er stigende med tanke på at du har økt og øker? Blodprøvesvarene ser ikke så værst ut de, men det er kroppen som forteller hvordan det står til og ikke prøvene isolert. Dessverre tar det som regel tid for kroppen å finne igjen seg selv selv om man har startet behandling og stoffskiftet stiger. Og særlig da i perioder hvor medisineringen stadig endres. Du er nok på rett vei, men ting tar tid (jeg misliker sterkt de tre T'ene, men akkurat med tanke på stoffskiftet og opp-/nedjustering av medisin er det som oftest slik).

Medlem siden
    Jan 2011
    Sted
    Hordaland
    Alder
    40
    Meldinger
    187

Sitat Opprinnelig skrevet av Eirin Vis post
    Det er vanskelig med noen tolkning når du ikke har med noen tidligere blodprøvesvar. Men jeg antar at verdiene er stigende med tanke på at du har økt og øker? Blodprøvesvarene ser ikke så værst ut de, men det er kroppen som forteller hvordan det står til og ikke prøvene isolert. Dessverre tar det som regel tid for kroppen å finne igjen seg selv selv om man har startet behandling og stoffskiftet stiger. Og særlig da i perioder hvor medisineringen stadig endres. Du er nok på rett vei, men ting tar tid (jeg misliker sterkt de tre T'ene, men akkurat med tanke på stoffskiftet og opp-/nedjustering av medisin er det som oftest slik).
    jeg har ligget i grenseland for medisinering siden 2004,men begynte ikke på tab før jeg ble gravid sommeren 2009 og etter fødselen så ble stoffskriftet alt for lavt...og jeg hadde fra den ene målingen med 6 ukers mellomrom gått fra 2.18 til nesten 15...tror dette var de verdiene som skal ligge mellom 0.5 -5/6(men jeg er så fersk på dette enno at jeg har rett og slett ikke peiling)og verdiene har vel gradvis blitt bedre...men det går jo så himla seint

men hva betyr " de tre T'ene"???

jeg skal forresten ta og ringe til legen å få en utskrift av historikken på blodprøvene mine,en har vel rett på å få de ut,eller??

og tusen takk for svar

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    54
    Meldinger
    911

Det var nok din Tsh som steg mye i løpet av kort tid. Den stiger når stoffskiftet synker. Som du ser av siste prøver er denne nå sunket mye. Med andre ord det går rett vei på prøvene, men kroppen krever lengre tid. Det er mye som skal på plass/fungere igjen etter at den har gått på sparebluss.

De tre T'ene står for Ting Tar Tid, og de fleste som er utålmodige misliker disse T'ene

Blodprøvesvarene har du rett på og de bør du be om sammen med referandseområder hver gang du tar prøver. De kan hjelpe deg mye i fremtiden i forhold til hvilket refereanseområde du bør bestrebe å ligge i. Altså med hvilke blodverdier din kropp fungerer mest mulig optimalt og uten nevneverdige symptomer på sykdommen.

Medlem siden
    Jan 2011
    Sted
    Hordaland
    Alder
    40
    Meldinger
    187

Sitat Opprinnelig skrevet av Eirin Vis post
    Det var nok din Tsh som steg mye i løpet av kort tid. Den stiger når stoffskiftet synker. Som du ser av siste prøver er denne nå sunket mye. Med andre ord det går rett vei på prøvene, men kroppen krever lengre tid. Det er mye som skal på plass/fungere igjen etter at den har gått på sparebluss.

De tre T'ene står for Ting Tar Tid, og de fleste som er utålmodige misliker disse T'ene

Blodprøvesvarene har du rett på og de bør du be om sammen med referandseområder hver gang du tar prøver. De kan hjelpe deg mye i fremtiden i forhold til hvilket refereanseområde du bør bestrebe å ligge i. Altså med hvilke blodverdier din kropp fungerer mest mulig optimalt og uten nevneverdige symptomer på sykdommen.
    okey..da er jeg litt mer med her...jeg skal sannelig ta meg en tlf til fastlegen og få tak kopi av prøvene...
    tusen takk for svar igjen

Medlem siden
    Jan 2011
    Sted
    Hordaland
    Alder
    40
    Meldinger
    187

Standard forhøyet verdier

Jeg lurer på om det er noe jeg kan gjøre for å ha det bedre mens jeg venter på at hjertebank,høy puls,svimmelhet,uro,hodepine,+++ skal gi seg?

Jeg begynner å bli ganske så sliten av å gå fra morgen til kveld som et vrak.
    For å så sove urolig 3-5 timer og begynne helt på nytt igjen:-(

Litt om meg:

Har hatt i grenseland lave verdier siden 2004.begynte behandling når jeg ble gravid i 2009.
    7-8 månd etter fødselen var stoffskiftet såååå lavt at jeg låg store deler av dagen på gulvet,klarte nesten ikke gå fra rom til rom til tider...var helt avkreftet.

Så da pøste de på dosen min med et hopp fra 50 mg til 100 mg 4*uken og 150 *3 ganger uker...
    Etter en tid viste det seg at det ikke var nok og 150 mg pr dag ble min dose.. var fin en stund...

Jeg har ikke tidsbegrep lengre..
    men innen de siste 1.5 årene.

Og no viser de siste 2 prøvene som er tatt med 8 ukers mellom rom for høyt stoffskifte.
    Jeg har de siste 3 ukene kuttet en dag i uken.så tar 150 mg *6.

Jeg får svar på nye prøver på mandag og sliter virkelig med å ta tab mine.jeg har virkelig ikke lyst å ta de og fortsette å være dårlig.men gjør det siden legene mener jeg skal det.

Noen som kan fortelle meg hvor lang halverings tid det er levaxin og hvor lenge jeg kan regne med å måtte gå sånn som dette????

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    54
    Meldinger
    911

Standard Sv: forhøyet verdier

Har du noen stoffskifteprøver du kan legge ut?

Slik jeg forstår deg så har altså 150 pr dag blitt for mye og du opplever nå symptomer på "overdosering".

Min erfaring ved "overdosering" er at det er lurt å ta en lavere dose (feks halve) en 5-6 dager i strekk for så å legge seg på en noe lavere dose enn den opprinnelige som gir "overdoseringssymptomer". I ditt tilfelle da feks 75 i 5-6 dager og deretter 125 pr dag siden 150 ser ut til å være for mye. Ta så nye prøver om en 5-6 uker for å se hvilken effekt det har gitt. Ved å redusere dosen til den halve i 5-6 dager så bremser man "overdoseringssymptomene" mye raskere enn ved å fjerne 150 en dag i uka. Det blir litt seigpining å gjøre det slik du nå gjør det. Du må selvfølgelig følge opp så du ikke opplever å bli for lav. Skulle du oppleve det kan du bruke samme metode, men motsatt. Mine erfaringer er at denne metoden fungerer best for både å komme seg opp og ned raskt når man har tøffe symptomer på for høyt eller lavt. Rådene har jeg selv blitt gitt av behandler. Snakk med din lege og spørr om dette er noe du evnt kan forsøke for å få det bedre litt raskere. God bedring

Medlem siden
    Jan 2011
    Sted
    Hordaland
    Alder
    40
    Meldinger
    187

Standard Sv: Hvordan stoffskiftet mitt ligger ann?

no har jeg vært frem og tilbake til legen den siste uken..jeg tok noen prøver på forrige fredag og de skulle no være rimelige greie sa legen..jeg glemte helt å spørre om utskrift,men skal tilbake først kommende tirsdag.
    men som han sa også,så er det bare 4 uker siden stoffskiftet mitt var "presset"så det var mulig at symptomene hang litt etter...
    hvertfall så har jeg ikke klart og tatt levaxinen min som vanlig den siste uken..istedet for å ta 950 mg i uken har jeg fått i meg 450 mg...og i dag føler jeg meg en god del bedre så langt....
    så det og kutte ned føler jeg også er riktig....

jeg har også fått skrevet ut betablokkere da hvilepulsen min var på 100 når jeg var hos legen hin dagen,full ekg sjekk ble tatt,blodprøver av alle slag(som alle er fine og normale)
    men jeg har klart å ikke ta betablokkerene (og er glad for det no)og føler no at hjertebanken har roet seg betraktelig og dobbeltsynet og balansen er mye bedre..

jeg skal ta og ligge inn verdiene mine over helgen,så kanskje de kan bli analysert litt av dere?

eneste jeg vet er at TSH min var på 1.7 på fredag og legen mente at de fleste mennesker sa de følte velvære når den låg rundt 1..så egentlig burde jeg føle meg bedre!!
    men kanskje jeg var litt sensibel og burde ligge rundt 2....jaja...jeg vet egentlig ikke hva han snakker om,men frykter at han selv ikke har helt peiling heller

Medlem siden
    Jan 2011
    Sted
    Hordaland
    Alder
    40
    Meldinger
    187

Question Noen som kan tolke disse verdiene for meg?

17.02.12

S-TSH .1.7
    S-FT4 .20.0
    S- Ferritin 24
    B- Hemoglobin 15.4
    S-Natrium 139
    s-kalium 4.5
    S-Kalsium 2.32
    S-Kobalaminer 293
    S-Magnesium 0.89

Ferritin verdiene mine er de lave?
    eg har fått utskrift tilbake til 2002 og jeg har frem til min fødsel i april 2009 ligget mellom 150-200...og har alltids blitt fortalt at vi hokjønn i familien ligger høyt i jernlagrene..

og den siste tiden er jeg blitt sykemeldt pga svimmelhet,hjertebank,dobbeltsyn,kvalme,hodepine,muskelverk +++++++++ ja jeg fungerer rett og slett ikke...
    så fikk først diagnose som overmedisinert og har kuttet kraftigt på levaxin,men som dere ser er de siste prøvene fine,så da mener legen det er psykisk!!!!
    *sukk*
    det ser ikke ut som legen har målt noe annet med stoffskiftet mitt....jeg spurte i dag om trøtte binyrer og da sa han at det var indre medisinerene sitt bord...jeg kunne sikkert få en henvisning til en sånn.....

¨å jeg lurer på om svimmelheten min kan komme fra jernnivået mitt,jeg skjønner jo at det er innenfor normalen det også,men siden jeg egentlgi har lagt høyt..så kanskje jeg reagerer no????

tideligere målinger:

17.01.12
    s-tsh -0.36
    s-ft4 -25.1

08.11.2011

s-tsh -0.33
    s-ft4 -19.4

08.09.2011

s-tsh - 0.09
    s-ft4 -20.5

25.10.2010

s-tsh -13.89
    s-ft4 -10.8

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,124

Standard Sv: Noen som kan tolke disse verdiene for meg?

Du skriver et annet sted
    jeg tar pr dag dato 100 mg levaxin 4 dager i uken og 200 mg 3 dager i uken.
    Det beste er å ha en så lik dose fra dag til dag som mulig, mitt forslag er at du deler tablettene, slik at dosene ikke blir så ulike som du beskriver Det er bedre, mer stabilt for kroppen.

Et annet sted skriver du at du har fått beskjed om å trappe ned fordi du ligger litt høyt på FT4. Trapp ned litt, og langsomt! Det kan jo tenkes at du trives best med en høy FT4? Det vet du vel ikke ennå? Om du plutselig tilfører høye doser, eller fjerner plutselig doser, kan du kjenne ubehag.

Når det gjelder blodprøver: Du må alltid legge ut referanseverdiene også, de står sammen med svarene på arket. Referanseverdiene varierer fra lab til lab.

Mulig at du ligger litt lavt i referanseområdet på B-12? I Norge starter man seinere enn i mange andre land med å be pasienten ta B12, eller sette sprøyter, for å øke verdiene.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke. Bruker thyroid

Side 1 av 7 123 ... Siste

Lignende tråder

1. Dagboken til Vibeke W
    Av VibekeW i forumet Dagboker
    Svar: 171
    Siste melding: 30-03-14, 09:45
  2. Dagboken til Fanni, i gang med Armour Thyroid
    Av Fanni i forumet Dagboker
    Svar: 62