Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
    Medlem siden
    Mar 2012
    Meldinger
    18

Standard Symptom-forvirring: sclerose?

Jeg har sådan dummet mig... Jeg er kommet til at læse om sclerose og jeg har alle symptomerne på et angreb. Det har jeg selvfølgelig gjort på en fredag, hvor der ingen chance er for at tale med en læge Ikke at jeg er sikker på at jeg ville få det gjort alligevel, for de må efterhånden snart tro, at jeg er hypokonder.
    Til sagen: jeg er i behandling mod lavt stofskifte med eltroxin. Jeg kæmper lige nu for at komme i kombinationsbehandling, da mit T3 ligger meget lavt i normalområdet (det gjorde det i hvert fald sidst jeg fik tage blod for halvanden måned siden - jeg vil tro, at det nu er faldet endnu mere). Jeg blev for et par dage siden ramt at det, som jeg bedst kan beskrive som et crash med følgende symptomer til følge:

- ekstrem træthed - mentalt og fysisk
    - konstant lyst til at græde af træthed
    - trætte, slappe arme: det starter i skulderen og går lidt ned forbi håndleddet
    - svært ved at fokusere på min læsning. Til gengæld kan jeg sagtens fungere på mit arbejde, hvor tingene sker hurtigt og jeg ikke er i gang med sammen opgave ret længe ad gangen
    - øjnene driller, vil ikke se helt klart
    - svært ved at tabe mig (men jeg går i det mindste ikke opad)
    - ingen kjønnsdrift overhovedet
    - jeg kan pluselig falde ud af en samtale (især hvis den ikke interesserer mig )
    - jeg er slem til hurtigt at fare op, blive irriteret eller opgive det jeg er i gang med, hvis det ikke virker med det samme
    - intet gåpåmod

Det ting jeg har skrevet med fed skrift har jeg hele tiden, men det øvrige er rigtig slemt lige nu. Jeg får disse "crashes" cirka hveranden måned og jeg kan kun lige fungere i den tid det varer. Jeg tror, at der plejer at gå en uge eller to. Denne gang er det helt ekstremt.
    Tilbage til sclerosefrygten: jeg er jo hundebange for, at jeg hele tiden har kigget i den helt forkerte retning og at det slet ikke er stofskiftet, der driller. Derfor må jeg spørge: Kan nogen nikke genkendende til symptomerne som øjne der driller og svage/slappe arme/skuldre/hænder? Åh, jeg håber det, for jeg er blevet alt, alt, alt for dygtig til at sidde og hyle mig selv ud af den med selvdiagnosticeringer!

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Symptom-forvirring: sclerose?

I denne tråden kan du lese litt om symptomer på lavt stoffskifte eller hypotyreose som er den bedre betegnelsen. der vil du se at det er mange av de samme symtomene som går igjen på sykdommene. Du vil også finne mange av de samme symptonene på dårlig binyreaktivitet, lave verdier av forskjellige vitamin- og mineralmangler, samt enda flere autoimmune sykdommer. Det kalles ofte for diffuse symptomer, som det du nevner med tretthet, liten kjønnsdrift, dårlig konsentrasjon, muskulære problemer osv osv.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,359

Diffuse symptomer har jeg haft mange af og i perioder også så voldsomme og så samstemmende med det, jeg har kunnet finde om sclerose, at jeg har tænkt, det måtte være det ... Men det var det altså ikke. I en lang periode havde jeg problemer med mine øjne - ret voldsomme synsforstyrrelser, der mindede om "attaker". Ligesådan med mine muskler. Oplevede en dag efter at have indåndet duften af nymalet plankeværk, at jeg ikke kunne mærke mine ben. De to ting satte jeg i forbindelse med hinanden, for det var dér, der skete et eller andet. Jeg tror, dampene fra malingen satte antistoffer /immunforsvar i gang

Havde i samme periode meget stærke smerter i næse, gane og svælg, samt alt for stærk en lugtesans. Det viste sig alt sammen at komme af for dårlig medicinering; da en kvik ammanuensis hos min fastlæge begyndte at interessere sig for sammenhængen mellem lavt stofskifte og kolesteroltal, fik jeg mere medicin - og så gik alt det andet væk "af sig selv".

Da jeg begyndte på Ny Eltroxin i begyndelsen af december 2008, begyndte en ny nedtur; midt i januar begyndte jeg at få symptomer, som jeg selv mente måtte være stress, eftersom jeg ikke anede, at andet end arbejdet var noget andet. Jeg har ikke det arbejde længere og får formentlig heller ikke mulighed for at få det i det hele taget; på trods af, at jeg havde arbejdet der før, blev jeg pludselig meget nervøs, var hele tiden træt og havde smerter m.m., så mine præstationer var ikke videre imponerende Mine muskler i specielt arme og skuldre blev værre og værre - eller vel rettere mindre - og en morgen måtte jeg tage på arbejde uden at kunne løfte venstre arm. Heldigvis er jeg højrehåndet og klarede mig derfor igennem første vagt, indtil der kunne findes afløsning.
    Jeg troede, det var "min egen skyld" og at det var stress; min puls var blevet meget voldsom, og jeg havde af og til voldsom hjertearytmi. Ligner da stress ret meget ...
    Min fordøjelse og min søvn blev værre og værre. Så fik jeg endelig taget den blodprøve, der viste, at der var noget galt med stofskiftet, selvom jeg passede min medicin. Min læge forsøge - naturligvis, vil jeg næsten sige - at tørre mine problemer af på, at jeg "snart nærmer" mig overgangsalderen. Men så var der heldigvis den blodprøve!

Selvom jeg blev sat op i medicin, gik der et godt stykke tid, før blodprøverne ændrede sig. Jeg havde det forfærdelig dårligt, og det havde jeg også, da blodprøverne blev pæne, hvor der var "flot faldende tsh"

Efter et års knokkel med Ny Eltroxin var jeg omsider "velreguleret" (lyder lidt som en maskine, ikk?) og fik lov at prøve Euthyrox - som mht pulsen var en stor lettelse, men mht alt ande tog især fordøjelsen et sandt mareridt.

Så blev det thyroid, altså naturligt stofskiftehormon. For mig er det ikke kun et spørgsmål om at ha t3 nok i kroppen; jeg kan simpelthen ikke tåle syntetisk medicin efter turen med Ny Eltroxin. Så det er slut med det.

Dine symptomer lyder jo ikke som noget, der ikke kan ændres, hvis du får et ordentligt t3-niveau - men lad være med at vente for længe med at gøre noget andet, hvis det ikke er godt nok alligevel. Syntetisk t3 lægger man oven i den dosis t4, man i forvejen får - så man skal IKKE trække noget t4 fra for at "få plads" og hvad der ellers påstås ... Og der er mange andre slags medicin at få end Ny ELtroxin med t3 oveni.

Nå, det blev en lang smøre ... håber, den kan gøre godt for et eller andet

Held og lykke med projektet, Dragebarn!

Nielsigne

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    55
    Meldinger
    911

Sitat Opprinnelig skrevet av dragebarn Vis post
    Jeg har sådan dummet mig... Jeg er kommet til at læse om sclerose og jeg har alle symptomerne på et angreb. Det har jeg selvfølgelig gjort på en fredag, hvor der ingen chance er for at tale med en læge Ikke at jeg er sikker på at jeg ville få det gjort alligevel, for de må efterhånden snart tro, at jeg er hypokonder.
    Til sagen: jeg er i behandling mod lavt stofskifte med eltroxin. Jeg kæmper lige nu for at komme i kombinationsbehandling, da mit T3 ligger meget lavt i normalområdet (det gjorde det i hvert fald sidst jeg fik tage blod for halvanden måned siden - jeg vil tro, at det nu er faldet endnu mere). Jeg blev for et par dage siden ramt at det, som jeg bedst kan beskrive som et crash med følgende symptomer til følge:

- ekstrem træthed - mentalt og fysisk
    - konstant lyst til at græde af træthed
    - trætte, slappe arme: det starter i skulderen og går lidt ned forbi håndleddet
    - svært ved at fokusere på min læsning. Til gengæld kan jeg sagtens fungere på mit arbejde, hvor tingene sker hurtigt og jeg ikke er i gang med sammen opgave ret længe ad gangen
    - øjnene driller, vil ikke se helt klart
    - svært ved at tabe mig (men jeg går i det mindste ikke opad)
    - ingen kjønnsdrift overhovedet
    - jeg kan pluselig falde ud af en samtale (især hvis den ikke interesserer mig )
    - jeg er slem til hurtigt at fare op, blive irriteret eller opgive det jeg er i gang med, hvis det ikke virker med det samme
    - intet gåpåmod

Det ting jeg har skrevet med fed skrift har jeg hele tiden, men det øvrige er rigtig slemt lige nu. Jeg får disse "crashes" cirka hveranden måned og jeg kan kun lige fungere i den tid det varer. Jeg tror, at der plejer at gå en uge eller to. Denne gang er det helt ekstremt.
    Tilbage til sclerosefrygten: jeg er jo hundebange for, at jeg hele tiden har kigget i den helt forkerte retning og at det slet ikke er stofskiftet, der driller. Derfor må jeg spørge: Kan nogen nikke genkendende til symptomerne som øjne der driller og svage/slappe arme/skuldre/hænder? Åh, jeg håber det, for jeg er blevet alt, alt, alt for dygtig til at sidde og hyle mig selv ud af den med selvdiagnosticeringer!
    Nikker gjenkjennende Alt du beskriver kan jeg kjenne meg igjen i. Fortvilelsen over ingen bedring og crasher slik du har som har fått meg til å gå bananas på nettet i perioder. Internettet kan være like mye en ''fiende'' som en ''venn'' Min erfaring er at det er mye worst scenario som fester seg innenfor pannebenet og jeg har som deg "hatt" sclerose og mye annet i min tid med denne sykdommen. I uker/mnd har jeg hatt både den ene og den andre diagnosen. Til tider kan jeg ta meg i å le litt av meg selv, men det er virkelig ingenting å le av når det hele står på. Jeg har derfor begynt å begrense min symptomsøking på nettet. Jeg blir til tider mer opplyst av det og til tider "sykere" om du forstår? Jeg må rett og slett vite min besøkelsestid i forhold til internettet.

Jeg har med hypothyreose hatt alle symptomer du beskriver og det er spesielt gjenkjennende med de crasher du beskriver, så derfor nikker jeg Jeg tror jeg hver dag har ett eller annet symptom på ett eller annet. Det er litt som en form for "meny". Hver dag en eller annen forrett, middag eller dessert og menyen endres også til stadighet. Jeg har det best de dagene jeg ikke kikker for mye på "menyen", men er i stand til å "ta" det jeg får servert. Dessverre er ikke alle dager slik....

Jeg hadde en diskusjon med min lege rundt dette med frykten for...Vi ble enige om at hyperthyreose ikke utelukker andre sykdommer I den enigheten ligger da at han er lyttende, forklarende, beroligende og sender meg videre der hverken han eller jeg sammen finner ut av det jeg opplever.
    Sist endret av Eirin; 17-03-12 kl 20:59

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Min erfaring er at symptombildet blir mer omfattende, altså flere ubehag rundt i systemet om ikke skjoldbruskkjertelmedisinene er på topp. Altså korrekt medisinering, ikke for mye, ikke for lite.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2012
    Meldinger
    18

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    Diffuse symptomer har jeg haft mange af og i perioder også så voldsomme og så samstemmende med det, jeg har kunnet finde om sclerose, at jeg har tænkt, det måtte være det ... Men det var det altså ikke. I en lang periode havde jeg problemer med mine øjne - ret voldsomme synsforstyrrelser, der mindede om "attaker". Ligesådan med mine muskler. Oplevede en dag efter at have indåndet duften af nymalet plankeværk, at jeg ikke kunne mærke mine ben. De to ting satte jeg i forbindelse med hinanden, for det var dér, der skete et eller andet. Jeg tror, dampene fra malingen satte antistoffer /immunforsvar i gang

Havde i samme periode meget stærke smerter i næse, gane og svælg, samt alt for stærk en lugtesans. Det viste sig alt sammen at komme af for dårlig medicinering; da en kvik ammanuensis hos min fastlæge begyndte at interessere sig for sammenhængen mellem lavt stofskifte og kolesteroltal, fik jeg mere medicin - og så gik alt det andet væk "af sig selv".

Da jeg begyndte på Ny Eltroxin i begyndelsen af december 2008, begyndte en ny nedtur; midt i januar begyndte jeg at få symptomer, som jeg selv mente måtte være stress, eftersom jeg ikke anede, at andet end arbejdet var noget andet. Jeg har ikke det arbejde længere og får formentlig heller ikke mulighed for at få det i det hele taget; på trods af, at jeg havde arbejdet der før, blev jeg pludselig meget nervøs, var hele tiden træt og havde smerter m.m., så mine præstationer var ikke videre imponerende Mine muskler i specielt arme og skuldre blev værre og værre - eller vel rettere mindre - og en morgen måtte jeg tage på arbejde uden at kunne løfte venstre arm. Heldigvis er jeg højrehåndet og klarede mig derfor igennem første vagt, indtil der kunne findes afløsning.
    Jeg troede, det var "min egen skyld" og at det var stress; min puls var blevet meget voldsom, og jeg havde af og til voldsom hjertearytmi. Ligner da stress ret meget ...
    Min fordøjelse og min søvn blev værre og værre. Så fik jeg endelig taget den blodprøve, der viste, at der var noget galt med stofskiftet, selvom jeg passede min medicin. Min læge forsøge - naturligvis, vil jeg næsten sige - at tørre mine problemer af på, at jeg "snart nærmer" mig overgangsalderen. Men så var der heldigvis den blodprøve!

Selvom jeg blev sat op i medicin, gik der et godt stykke tid, før blodprøverne ændrede sig. Jeg havde det forfærdelig dårligt, og det havde jeg også, da blodprøverne blev pæne, hvor der var "flot faldende tsh"

Efter et års knokkel med Ny Eltroxin var jeg omsider "velreguleret" (lyder lidt som en maskine, ikk?) og fik lov at prøve Euthyrox - som mht pulsen var en stor lettelse, men mht alt ande tog især fordøjelsen et sandt mareridt.

Så blev det thyroid, altså naturligt stofskiftehormon. For mig er det ikke kun et spørgsmål om at ha t3 nok i kroppen; jeg kan simpelthen ikke tåle syntetisk medicin efter turen med Ny Eltroxin. Så det er slut med det.

Dine symptomer lyder jo ikke som noget, der ikke kan ændres, hvis du får et ordentligt t3-niveau - men lad være med at vente for længe med at gøre noget andet, hvis det ikke er godt nok alligevel. Syntetisk t3 lægger man oven i den dosis t4, man i forvejen får - så man skal IKKE trække noget t4 fra for at "få plads" og hvad der ellers påstås ... Og der er mange andre slags medicin at få end Ny ELtroxin med t3 oveni.

Nå, det blev en lang smøre ... håber, den kan gøre godt for et eller andet

Held og lykke med projektet, Dragebarn!

Nielsigne

Åhh, hvor er det dejligt at høre! Forstå mig ret: ikke, at du har været så syg, men derimod at det vækker genkendelse hos dig med mine symptomer. Så kan jeg ikke være helt tosset Jeg er lidt rystet over, at det kan blive så slemt uden at nogen rigtig gør noget ved det og bare afskriver det med hvad de nu måtte kunne finde på (mine læger taler meget om depression, selvom jeg ikke er ked af det ).

Jeg har rigtig svært ved at finde information om naturligt T3 i Danmark på nettet - har du nogen tips?

Medlem siden
    Mar 2012
    Meldinger
    18

Sitat Opprinnelig skrevet av Eirin Vis post
    Nikker gjenkjennende Alt du beskriver kan jeg kjenne meg igjen i. Fortvilelsen over ingen bedring og crasher slik du har som har fått meg til å gå bananas på nettet i perioder. Internettet kan være like mye en ''fiende'' som en ''venn'' Min erfaring er at det er mye worst scenario som fester seg innenfor pannebenet og jeg har som deg "hatt" sclerose og mye annet i min tid med denne sykdommen. I uker/mnd har jeg hatt både den ene og den andre diagnosen. Til tider kan jeg ta meg i å le litt av meg selv, men det er virkelig ingenting å le av når det hele står på. Jeg har derfor begynt å begrense min symptomsøking på nettet. Jeg blir til tider mer opplyst av det og til tider "sykere" om du forstår? Jeg må rett og slett vite min besøkelsestid i forhold til internettet.
    Min mand har forbudt mig at søge mere på nettet om noget som helst andet end stofskiftet - og det må jeg kun indtil jeg har snakket med en ny læge, der forhåbentlig vil give mig kombinationsbehandlinge

Sitat Opprinnelig skrevet av Eirin Vis post
    Jeg har med hypothyreose hatt alle symptomer du beskriver og det er spesielt gjenkjennende med de crasher du beskriver, så derfor nikker jeg Jeg tror jeg hver dag har ett eller annet symptom på ett eller annet. Det er litt som en form for "meny". Hver dag en eller annen forrett, middag eller dessert og menyen endres også til stadighet. Jeg har det best de dagene jeg ikke kikker for mye på "menyen", men er i stand til å "ta" det jeg får servert. Dessverre er ikke alle dager slik....
    Åh, hvor kan jeg kende det - det med de daglige symptomer, som man nærmest lærer at leve med. Det tog mig et år at indse, at der rent faktisk er noget galt, selvom lægerne påstår, at mine tal ser fine ud.

Sist endret av Mod; 19-03-12 kl 21:50 Begrunnelse: sitat-redigert

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,359

Åhh, hvor er det dejligt at høre! Forstå mig ret: ikke, at du har været så syg, men derimod at det vækker genkendelse hos dig med mine symptomer. Så kan jeg ikke være helt tosset Jeg er lidt rystet over, at det kan blive så slemt uden at nogen rigtig gør noget ved det og bare afskriver det med hvad de nu måtte kunne finde på (mine læger taler meget om depression, selvom jeg ikke er ked af det ).

Jeg har rigtig svært ved at finde information om naturligt T3 i Danmark på nettet - har du nogen tips?
    Redigeret: Glemte helt at skrive mht ovenstående, at jeg forstår dig fuldstændigt!! Kroppen kan gøre så mange mærkelige ting, og man kan virkelig blive bange, hvis man ikke ved, hvad det er Jeg har prøvet det i flere perioder og har bestemt ikke følt mig særlig godt informeret af nogen læge. Det var først, da den kvikke ammanuensis slog til, at der begyndte at gå forskelligt op for mig.

Jeg har skrevet om det et par steder herinde - ligesom faktisk en del andre.
    Men her et af mine bidrag:
    Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    (...) jeg har fået to recepter på Erfa Thyroid

Jeg kan anbefale dig at finde en såkaldt orthomolekylær læge eller en såkaldt naturopatisk læge i dit område, fx en af disse: http://mayday-info.dk/holistiske-lae...gscentre.shtml I nogle tilfælde er det samtidig en læge, der kan hjælpe dig med Erfa også.

Der kan gå lang tid, fra du sender recepten og til du får din medicin. I Danmark må patienten importere denne selv på grund af vores stive, konservative anti-thyroid-system. Jeg sendte mig recept pr. epost den 20. april og venter endnu. Hvis du får en læge til at skrive en recept på thyroid fra Glostrup Apotek, kan du sikkert have den i løbet af ganske få dage - men portionerne er meget små og prisen ret høj i forhold til, hvad Erfa'en koster. Egentlig ville jeg meget gerne støtte et dansk produkt, men altså ...

Læs evt. også her:
    http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...6379#post86379

og
    http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...6947#post86947

Jeg sendte først en epost til et par apoteker. Da jeg fik svar, skannede jeg den ene af mine recepter ind og sendte den i en ny epost sammen med mit visakort-nummer (så behøver man ikke betale noget forud).

Derefter sendte jeg recepten af sted i almindelig papir-post. Har skrevet til apotekeren og sikret mig, at den er nået frem.

Da jeg fik epost fra apotekeren for en uge siden, havde hun stadig ikke set min Erfa ... Men hun lagde også ud med at sige, at det ville tage 3-5 uger, før den kunne være i Flensborg, så det er vel ok endnu. Hvordan det så går i tolden er en anden sag. Men da thyroid er tilladt i hele EU, SKAL de lukke den ind ... Muligvis med et par chikane-dage/-stempler undervejs, hvem ved.

Send en melding til mig, hvis noget af dette er uklart.

Nielsigne

... og så fik - købte - jeg to recepter fra begyndelsen, efter anbefaling herfra. For når den første sending er ved at være brugt op, sender man den anden recept og har på den måde et forspring. Hvilket jo sandelig også er nødvendigt med de her leveringstider .... Måske er det nemmere for dig at ta' recepten med til Norge, næste gang, du er dér? Jeg har overvejet at ta' til Norge med en recept ... Men æh... ved ikke, om turister får lov at gøre den slags ... På den anden side, så kunne det vel være farligt for en eller anden turist ikke at ha' sin medicin?

Nå, bare spekulationer

Recepterne kostede 300 danske kroner i alt. Dertil kommer 103,41 Euro for 500 tabletter à 125 mg (2 grains) + fragt. Nok i omegnen af 1200 dkr. Der skulle være nok til et års tid ...
    Mit valg faldt på dette apotek http://www.pharmacy-international.de/ fordi de både har gode priser og er både meget venlige og meget informative om, hvad de foretager sig. Man kan altid skrive og spørge, hvor langt en ekspedition er nået etc. Men jeg tror, det er ret vigtigt, at man har god kontakt til et apotek og føler sig sikker på, hvad de har gang i ... så at sige. For servicen er ikke lige god alle steder, kan jeg læse her rundt omkring.

Mht. læge /recept kan du måske ha glæde af organisationen Læger uden Sponsor http://laegerudensponser.wordpress.com/ Jeg tror dog, nogle af dem er de samme som de orthomolekylære læger.

Håber, du finder hvad du har brug for!

Nielsigne

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,359

Jeg sidder her og tænker, at jeg faktisk ikke er helt klar over, om det svar, jeg har givet her, passer sammen med det, du ønskede dig

Men det er i hvert fald sådan, jeg har gjort. Og så vil jeg lige nævne, at naturligt t3 kun findes sammen med naturligt t4, nemlig i thyoid /naturligt stofskiftehormon. Hvis t3 skal være "alene", er den syntetisk og hedder Liothyronin eller Cytomel.

Lignende tråder

1. Jod-forvirring
    Av Hansen i forumet Lavt stoffskifte og jod
    Svar: 44
    Siste melding: 30-03-14, 13:32
  2. Forvirring, forvrengte sanseinntrykk?
    Av Hsn i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 26
    Siste melding: 20-08-10, 18:55

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn