Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
    Medlem siden
    Mar 2012
    Meldinger
    18

Standard Lavt stofskifte efter post partum thyroiditis

I december 2010 fik jeg konstateret post partum thyroiditis - mit stofskifte var voldsomt højt, men stabiliserede sig herefter. Senere blev det meget lavt og jeg får i dag på 150 mcg (?) eltroxin dagligt.

Både mit TSH og mit T4 ligger acceptabelt, mens mit T3 ved sidste måling lå på 1,1. Det har været konstant faldende gennem længere tid og jeg tvivler derfor på, at det er blevet bedre over den sidste halvanden måneds tid, siden sidste blodprøve. Jeg er klar over, at tallet ikke er alarmerende, men det er alligevel heller ikke helt godt.

Min endokrinolog har ikke været villig til at sætte mig i kombinationsbehandling ("det gør vi ikke her" og "dine tal er fine, T3 betyder ingenting"), hvorfor jeg nu har bedt om en henvisning til et andet hospital - jeg venter i øjeblikket på svar på om dette andet hospital vil modtage mig.

Jeg er rigtig nysgerrig efter at høre hvor jeres T3 lå, da I blev sat i kombinationsbehandling og efter en tid med behandlingen. Er der nogen, der vil dele? Jeg har ikke rigtig kunnet få mig et indtryk af hvornår man sætter patienter i kombinationsbehandling udfra det jeg har fundet på nettet. Jeg er voldsomt påvirket af et eller andet - og jeg går ud fra, at det er det lave T3. Ekstrem træthed, manglende koncentrationsevne og 1000 andre ting, som jeg egentlig bare undskyldte med graviditet, ammehjerne, lange nætter med baby, etc.

Nu hvor jeg har sat mig lidt mere ind i sagerne, kan jeg til gengæld se, at det hele kan hænge sammen med stofskiftet - og så vil jeg naturligvis gerne have gjort noget ved det

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    63
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Spørgsmål om T3-niveau før og under kombinationsbehandling

Hei dragebarn

Referanseområder er forskjellig fra lab til lab, kan du legge ved referanseområdet til tallene dine, ellers er det umulig å vite hva det tallet sier
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2012
    Meldinger
    18

Jeg er så ny i det her, at jeg ikke aner hvad jeg laver Jeg går ud fra, at det er dem der hedder 1,1-2,6. Kan det passe?

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    63
    Meldinger
    5,134

Vi får høre hva danskene sier, det er litt andre tall i Norge

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Nord Troms
    Alder
    69
    Meldinger
    1,111

Sitat Opprinnelig skrevet av dragebarn Vis post
    Jeg er rigtig nysgerrig efter at høre hvor jeres T3 lå, da I blev sat i kombinationsbehandling og efter en tid med behandlingen. Er der nogen, der vil dele? Jeg har ikke rigtig kunnet få mig et indtryk af hvornår man sætter patienter i kombinationsbehandling udfra det jeg har fundet på nettet. Jeg er voldsomt påvirket af et eller andet - og jeg går ud fra, at det er det lave T3. Ekstrem træthed, manglende koncentrationsevne og 1000 andre ting, som jeg egentlig bare undskyldte med graviditet, ammehjerne, lange nætter med baby, etc. Nu hvor jeg har sat mig lidt mere ind i sagerne, kan jeg til gengæld se, at det hele kan hænge sammen med stofskiftet - og så vil jeg naturligvis gerne have gjort noget ved det
    Hei dragebarn

Jeg fikk kombibehandling i mars 2009, selv om mine prøver var bra.

Målingene i rødt er tatt etter å ha startet på kombi-behandling 2009 :

Prøve normalområde 10.03.09 24.04.09
    Ft3 (2,8 - 7,1) 4,9 4,8
    Ft4 (9 - 22) 19 15
    TSH (0,20 - 4,30) 2,75 2,51
    HBA1C (4,0 - 6,5) 5,8

Jeg ønsket selv å få prøve kombi-behandling etter å ha følt meg "crap" i fire år på T4 Levaxin. Jeg kjente bedring fra dag én kombi-behandling, fikk mye mer energi og var ikke så utolig utslått etter en arbeidsdag. Jeg syklet og gikk tre dager i uka til jobben - ca 5 km. hver vei.

Dessverre varte ikke denne gode følelsen mer enn ett år. Jeg hadde gjennom flere år pådratt meg mange plager - noe jeg hadde lest kom av underbehandlet hypothyreose:

• stive muskler i armene, nakken, beina
    • nedsatt muskelkraft
    • hendene dovner bort
    • vonde ledd i knærne
    • vondt under føttene, hælspore (Plantar fasciitis)
    • ankler som svikter
    • kramper i leggene
    • ødem i beina, til tider
    • vekttap-platå som har vart i 5 år (etter vekttapet på ca 15 kg i 2006)
    • lav energi i forhold til da jeg var frisk
    • høyt blodtrykk
    • tynt hår og pistrete øyenbryn
    • akne i hodebunnen
    • dårlig konsentrasjon
    • glemsom
    • tåketanker (dvs. tankene ligger der inne i tåka)
    • mentalt utkjørt
    • irritabel
    • søvnapnéa
    • kan ikke gå i full jobb.

Mitt argument var at symptomene hadde dukket opp til tross for at jeg bruker syntetisk thyroxin (Levaxin og Liotyronin).

Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    alle lande
    Meldinger
    1,364

Sitat Opprinnelig skrevet av dragebarn Vis post
    Jeg er så ny i det her, at jeg ikke aner hvad jeg laver Jeg går ud fra, at det er dem der hedder 1,1-2,6. Kan det passe?
    Disse tal angiver Total T3. Ikke Frit (F) T3.
    Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.

Medlem siden
    Mar 2012
    Meldinger
    18

Sitat Opprinnelig skrevet av Admin Vis post
    Disse tal angiver Total T3. Ikke Frit (F) T3.

Nej, jeg har godt lagt mærke til, at de fleste andre har to tal, men jeg har faktisk aldrig fået andre. Kan det have noget at gøre med hvor man er tilknyttet? Eller være noget man bare ikke er så interesseret i i Danmark? Hvad betyder de to tal egentlig hver især?

Sitat Opprinnelig skrevet av Elbeth Vis post
    Hei dragebarn

Jeg fikk kombibehandling i mars 2009, selv om mine prøver var bra.

Målingene i rødt er tatt etter å ha startet på kombi-behandling 2009 :

Prøve normalområde 10.03.09 24.04.09
    Ft3 (2,8 - 7,1) 4,9 4,8
    Ft4 (9 - 22) 19 15
    TSH (0,20 - 4,30) 2,75 2,51
    HBA1C (4,0 - 6,5) 5,8

Jeg ønsket selv å få prøve kombi-behandling etter å ha følt meg "crap" i fire år på T4 Levaxin. Jeg kjente bedring fra dag én kombi-behandling, fikk mye mer energi og var ikke så utolig utslått etter en arbeidsdag. Jeg syklet og gikk tre dager i uka til jobben - ca 5 km. hver vei.

Dessverre varte ikke denne gode følelsen mer enn ett år. Jeg hadde gjennom flere år pådratt meg mange plager - noe jeg hadde lest kom av underbehandlet hypothyreose:

• stive muskler i armene, nakken, beina
    • nedsatt muskelkraft
    • hendene dovner bort
    • vonde ledd i knærne
    • vondt under føttene, hælspore (Plantar fasciitis)
    • ankler som svikter
    • kramper i leggene
    • ødem i beina, til tider
    • vekttap-platå som har vart i 5 år (etter vekttapet på ca 15 kg i 2006)
    • lav energi i forhold til da jeg var frisk
    • høyt blodtrykk
    • tynt hår og pistrete øyenbryn
    • akne i hodebunnen
    • dårlig konsentrasjon
    • glemsom
    • tåketanker (dvs. tankene ligger der inne i tåka)
    • mentalt utkjørt
    • irritabel
    • søvnapnéa
    • kan ikke gå i full jobb.

Mitt argument var at symptomene hadde dukket opp til tross for at jeg bruker syntetisk thyroxin (Levaxin og Liotyronin).
    Tak, Elbeth, for et udførligt svar! Det er rart at vide, at man nogen steder også kan komme i kombinationsbehandling uden at ligge helt skævt i forhold til normalområdet. Det giver lidt håb.
    Jeg er heldigvis ikke ramt af ret mange af tingene på listen - jeg håber, at jeg får en indkaldelse til det nye sygehus snart, så jeg slet ikke komme i farezonen

Medlem siden
    Mar 2012
    Meldinger
    18

Standard Symptom-forvirring: sclerose?

Jeg har sådan dummet mig... Jeg er kommet til at læse om sclerose og jeg har alle symptomerne på et angreb. Det har jeg selvfølgelig gjort på en fredag, hvor der ingen chance er for at tale med en læge Ikke at jeg er sikker på at jeg ville få det gjort alligevel, for de må efterhånden snart tro, at jeg er hypokonder.
    Til sagen: jeg er i behandling mod lavt stofskifte med eltroxin. Jeg kæmper lige nu for at komme i kombinationsbehandling, da mit T3 ligger meget lavt i normalområdet (det gjorde det i hvert fald sidst jeg fik tage blod for halvanden måned siden - jeg vil tro, at det nu er faldet endnu mere). Jeg blev for et par dage siden ramt at det, som jeg bedst kan beskrive som et crash med følgende symptomer til følge:

- ekstrem træthed - mentalt og fysisk
    - konstant lyst til at græde af træthed
    - trætte, slappe arme: det starter i skulderen og går lidt ned forbi håndleddet
    - svært ved at fokusere på min læsning. Til gengæld kan jeg sagtens fungere på mit arbejde, hvor tingene sker hurtigt og jeg ikke er i gang med sammen opgave ret længe ad gangen
    - øjnene driller, vil ikke se helt klart
    - svært ved at tabe mig (men jeg går i det mindste ikke opad)
    - ingen kjønnsdrift overhovedet
    - jeg kan pluselig falde ud af en samtale (især hvis den ikke interesserer mig )
    - jeg er slem til hurtigt at fare op, blive irriteret eller opgive det jeg er i gang med, hvis det ikke virker med det samme
    - intet gåpåmod

Det ting jeg har skrevet med fed skrift har jeg hele tiden, men det øvrige er rigtig slemt lige nu. Jeg får disse "crashes" cirka hveranden måned og jeg kan kun lige fungere i den tid det varer. Jeg tror, at der plejer at gå en uge eller to. Denne gang er det helt ekstremt.
    Tilbage til sclerosefrygten: jeg er jo hundebange for, at jeg hele tiden har kigget i den helt forkerte retning og at det slet ikke er stofskiftet, der driller. Derfor må jeg spørge: Kan nogen nikke genkendende til symptomerne som øjne der driller og svage/slappe arme/skuldre/hænder? Åh, jeg håber det, for jeg er blevet alt, alt, alt for dygtig til at sidde og hyle mig selv ud af den med selvdiagnosticeringer!

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    63
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Symptom-forvirring: sclerose?

I denne tråden kan du lese litt om symptomer på lavt stoffskifte eller hypotyreose som er den bedre betegnelsen. der vil du se at det er mange av de samme symtomene som går igjen på sykdommene. Du vil også finne mange av de samme symptonene på dårlig binyreaktivitet, lave verdier av forskjellige vitamin- og mineralmangler, samt enda flere autoimmune sykdommer. Det kalles ofte for diffuse symptomer, som det du nevner med tretthet, liten kjønnsdrift, dårlig konsentrasjon, muskulære problemer osv osv.

Medlem siden
    Mar 2012
    Meldinger
    18

Standard Sv: Symptom-forvirring: sclerose?

Tak, det beroliger en lille smule, men jeg glæder mig nu stadig til at få snakket med en læge - jeg skal virkelig lære ikke at sidde og læse om alverdens sygdomme på nettet

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Post partum tyreoiditt
    Av Toramora i forumet Postpartum tyreoiditt
    Svar: 10
    Siste melding: 28-11-11, 21:59
  2. Lavt stofskifte sandsynligvis efter behandlig af for højt stofskifte
    Av Babe i forumet Lavt Stoffskifte etter Graves
    Svar: 89
    Siste melding: 06-11-11, 22:27
  3. Jeg fik konstateret for lavt stofskifte efter jeg havde fået mit 3 barn
    Av Kamilla i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 10
    Siste melding: 14-10-11, 22:09
  4. Altid lavt b12 ved lavt stofskifte?
    Av gitteh i forumet B-vitaminer
    Svar: 6
    Siste melding: 16-02-07, 23:56
  5. noen fler som har hatt post partum?
    Av rikke i forumet Postpartum tyreoiditt
    Svar: 0
    Siste melding: 11-01-07, 13:09

Bokmerker

Regler for innlegg