Side 3 av 3 Først 123
Viser søkeresultater 21 til 23 av 23
    Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    56
    Meldinger
    3,369

Standard Sv: Jeg holder snart ikke ut mer! Bare gråter.. Hvor syk skal man egentlig bli?!

Jeg føler med dig, Pingomamma Og forstår egentlig ikke, der ikke er et eller andet, nogen kan og vil gøre for at lindre dine symptomer.

Mary Shomon foreslår betablokkere som fx Atenolol eller Propranolol, som beroliger systemet, så man føler sig bedre tilpas. Hun skriver om Postpartum thyroiditt her http://www.thyroid-info.com/articles/postpartum.htm og hun har selv haft det.
    ---

Du kan læse om Propanolol her http://min.medicin.dk/Medicin/Praeparater/918 Der advares om, at nogle ikke kan bruge produktet og om, at man bør trappe ud af det og ikke bare stoppe fra den ene dag til den anden: "Midlet skal anvendes med forsigtighed ved dårligt fungerende lever og nyrer, hjertesvigt, » kredsløbsforstyrrelser og ved svært regulerbar » sukkersyge. Ved ophør efter længere tids behandling skal dosis om muligt gradvis nedsættes over 7-14 dage for at undgå hjertebanken og » hjertekrampe." Forhøjet stofskifte er en af de tilstande, hvor man kan bruge det.

Så er der selvfølgelig det med, om det går over i modermælken. Ikke nogen behagelig tanke. Og man vil gerne sit barn det bedste, så man ammer, hvis man kan ...
    Men det er ikke altid smart at amme; det kan være en voldsom belastning for kroppen. Jeg ville ønske, jeg havde vist noget mere om stofskifte i forhold til fødsel og amning, inden jeg bare kastede mig ud i det - og så efter at være sendt tilbage til lav medicin-dose fra den ene dag til den anden

Mange læger har travlt med at fortælle folk med noget som helst stofskifteproblem, at det ikke er noget særligt og fx at man som gravid er helt som alle andre. Og det lyder pænt, men det passer ikke. Man er hurtig ekstra presset, og som Anisa skriver herinde et sted, så udskilles der cortisol med modermælken, så hvis man har trætte binyrer, kan det meget godt være klogest at lade være med at amme eller i hvert fald kun gøre det de første måneder. I dag er der en enorm dyrkelse af amning, synes jeg, og det kan måske godt være svært at "få lov" at lade være med at amme, tror jeg. Masser om amning herinde, bare skriv amning i søgefeltet

Jeg var selv helt bombet af amningen og tænker, at jeg nok ikke skulle ha ammet - i hvert fald ikke så længe, som jeg gjorde.

Håber, dette giver mening - det er i hvert fald ment som støtte af en slags

.... PS. .... Undskyld, hvis jeg blander mig for meget ... i meget følelsesprægede emner. Men lever mig ind i din situation og tænker på dengang, jeg selv havde født. Jeg havde så ikke postpartum thyroidit men lavt stofskifte, der blev utilstrækkeligt behandlet.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    70
    Meldinger
    10,241

Standard Sv: Jeg holder snart ikke ut mer! Bare gråter.. Hvor syk skal man egentlig bli?!

Sitat Opprinnelig skrevet av Pingomamma Vis post
    Blir en klage tråd det her, er vel egentlig litt på jakt etter andre som kjenner seg igjen og solskinnshistorier.
    Prøv se om der er noget nyttigt at finde for dig, i tråderne her.

Sitat Opprinnelig skrevet av Pingomamma Vis post
    Føler legene ikke tar meg på alvor når jeg sier hvor dårlig jeg har det. Mange tårer har det blitt. Hadde det ikke vært for datteren min hadde jeg ikke brydd meg med å i det hele tatt stått opp om morgenen.. Burde det ikke snart gå over da? Eller kan de siste to ukenes forverring tyde på at stoffskiftet er i ferd med å forandre seg fra høyt til lavt? Noen som tør å tro noe? Føler meg bare så alene...
    Postpartum thyroiditis ses hos 3-5%, og optræder 3-6 måneder efter en fødsel hos kvinder med præeksisterende autoimmun subklinisk thyreoidealidelse.

Behandling:

• Symptomatisk behandling med (betablokker/red.) propranolol 10-20 mg (op til 40 mg) x 4 dagligt i periode hvor patienten er hyperthyreoid.
    • Antithyreoid medicinsk behandling har ingen effekt.
    • Den hypothyreoide fase kan behandles med eltroxin (Levaxin/red.).

Forløb: I tilfælde hvor eltroxin(Levaxin/red.)behandling er startet, bør denne forsøges udtrappet efter ca. 1 år. Ca 10% af kvinderne vil udvikle blivende myksødem med behov for livslang eltroxin (Levaxin/red.) substitution. Der er stor risiko for recidiv (tilbagefald/red.)ved senere fødsler.

Kilde: Kvalitetshåndbog - Endokrinologisk Afdeling - Hvidovre Hospital
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2012
    Sted
    østfold
    Alder
    37
    Meldinger
    16

Question Vanlig at formen blir dårlig før det slår ut på prøvene?

Kom til å tenke på at jeg ble dårlig ( utmattet ) i november -11, men prøvene viste ikke høyt stoffskifte før i januar. Nå er det sånn at verdiene mine har sunket, men legen mener jeg antagelivis ikke vil merke dette på formen før etter et par uker kanskje, så der er det omvendt. Finner liksom ikke logikken jeg... Uansett så kan jo verdiene nå bli for lave siden det kommer av betennelse, men da har jeg blitt lovt levaxin, og takk for det!

Side 3 av 3 Først 123

Lignende tråder

1. Autoimmun tyreoiditt
    Av Maia i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 2
    Siste melding: 20-10-14, 14:45
  2. Andre med post partum tyreoiditt?
    Av Pingomamma i forumet Postpartum tyreoiditt
    Svar: 2
    Siste melding: 20-04-12, 14:02
  3. Post partum tyreoiditt
    Av Toramora i forumet Postpartum tyreoiditt
    Svar: 10
    Siste melding: 28-11-11, 21:59
  4. Postpartum, hypersymptomer, normale verdier, struma
    Av annis i forumet Postpartum tyreoiditt