Side 2 av 3 Først 123 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 22
    Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,355

Standard Sv: Gravid og overdosert

Sitat Opprinnelig skrevet av June Vis post
    Jeg begynte med Levaxin å få bukt med mye småfrysing, konstant forstoppelse etc. Jeg følte at Levaxinen hjalp inntil et visst punkt, hvor jeg fikk symptomer på overdosering. For alt jeg vet kan jo effekten være placebo.

Det jeg imidlertid stusser over selv er at jeg, etter å ha forsøkt å bli gravid i over to år, plutselig tester positivt drøye to måneder etter at jeg begynte på Levaxin. Det kan være tilfeldig, men hvis det har noen sammenheng så ser jeg at det kan være veldig dumt å kutte ut medisinen helt.
    Dette lyder jo som et helt normalt forløb, og hvorfor skulle det være placebo?! Faktisk kan jeg ikke lade være med at tænke på, om du, målt på symptomer, faktisk har lavt stofskifte - snarere end fibromyalgi - siden medicinen kan virke sådan på dig Mange ligger lige præcis i det nederste af det såkaldte normalområde (redigert: når det gælder blodprøver) og der kommer mange fejldiagnoser af, at læger er mere bange for knogleskørhed end for lavt stofskifte. (Som om, man får knogleskørhed af stofskiftemedicin i tilpas mængde )

Hjertebanken og tung puls kan man få, hvis man får enten for lidt eller for meget medicin i forhold til, hvad man har brug for. Måske ville det gå væk, hvis du fik 50 mikrogram eller for den sags skyld 75 i stedet. Men de 100 der, det lød af meget ... Dog må man beregne ekstra, når man er gravid: 30 til 50 procent siger man, i forbindelse med lavt stofskifte, i hvert fald. Jeg ved ikke, hvordan det er i forbindelse med fibromyalgi.

Fibromyalgi sættes af nogle, fx den gode læge Dr. Lowe, i forbindelse med mangel på t3. Du kan læse mere om det her - spalten til venstre på siden er et fordomsfuldt svar vedr. t3, mens den til højre er Dr. Lowes svar. Måske en idé at ha i baghovedet / til at læse sammen med lægen:
    http://www.drlowe.com/jcl/comentry/t3dangerous.htm

Læger føler sig ofte mere trygge og godt tilpas ved at vide, at andre læger er sluppet godt fra noget ... og Lowe er sluppet rigtig godt fra behandling af fibromyalgi-patienter med stofskiftemedicin. Han har dog - som jeg forstår det - behandlet folk med thyroid, altså naturligt stofskiftemedicin, og har noget på sin side, der hedder Thyroid Gold, som åbenbart en del patienter er glade for. Jeg kender det ikke.

Med hensyn til den kvalme, du ikke har i denne graviditet, så tænker jeg jo bare, at graviditeter er forskellige, og kvalmen har jeg læst er afhængig af, hvor meget man har af et bestemt hormon, men det er ikke udtryk for, at der er et problem. Men en god idé at snakke med en gynækolog. Jeg tror dog, at en holistisk læge ved siden af ikke var så dårlig en idé heller.

Nielsigne

Redigeret: Tilføjer lige disse tråde, som måske er interessante for dig, June
    http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ad.php?t=14360
    http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ad.php?t=10370

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Question Sv: Gravid og overdosert

Ja, men mitt dilemma er jo at jeg i utgangspunktet ikke hadde lavt stoffskifte. Jeg begynte på Levaxin pga. Fibromyalgi.
    Hej June Har du fået målt dit stofskifte før/under/efter diagnosen fibromyalgi? Du kan ringe til lægekontoret og bede om at få resultater af dine blodprøver udleveret. Før man kender dine tal, er det svært at svare på spørgsmål. Ellers svarer de symptomer du har beskrevet til symptomer på underskud af thyreoideahormoner, uanset at diagnosen hedder fibromyalgi. Flere læger mener, at fibromyalgi ikke findes som selvstændig sygdom, men som en langtidseffekt af ubehandlet lavt stofskifte - så det kan blive ganske spændende at se resultater af dine blodprøver. Gider du fremskaffe dem?

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    Dette lyder jo som et helt normalt forløb, og hvorfor skulle det være placebo?! Faktisk kan jeg ikke lade være med at tænke på, om du, målt på symptomer, faktisk har lavt stofskifte - snarere end fibromyalgi - siden medicinen kan virke sådan på dig
    Enig! Desuden "holder" placebo kun en ganske kort stund... så medmindre man deler sin pille i flere stumper i løbet af dagen, kan placebo ikke "overleve" en hel dag, efter en daglig tablet.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2012
    Sted
    Akershus
    Alder
    38
    Meldinger
    15

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Hej June Har du fået målt dit stofskifte før/under/efter diagnosen fibromyalgi? Du kan ringe til lægekontoret og bede om at få resultater af dine blodprøver udleveret. Før man kender dine tal, er det svært at svare på spørgsmål. Ellers svarer de symptomer du har beskrevet til symptomer på underskud af thyreoideahormoner, uanset at diagnosen hedder fibromyalgi. Flere læger mener, at fibromyalgi ikke findes som selvstændig sygdom, men som en langtidseffekt af ubehandlet lavt stofskifte - så det kan blive ganske spændende at se resultater af dine blodprøver. Gider du fremskaffe dem?

Enig! Desuden "holder" placebo kun en ganske kort stund... så medmindre man deler sin pille i flere stumper i løbet af dagen, kan placebo ikke "overleve" en hel dag, efter en daglig tablet.
    Jeg fikk målt T4 og TSH 20. august 2010:

T4: 11,7
    TSH: 2,5

9. april 2010 var verdiene:

T4: 10,7
    TSH: 2,1

Hva er normalverdiene?

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,134

Jente, du må da ha stoffskifteproblemer! Ikke slutt med Levaxin, ta vare på barnet ditt og egen helse. Jeg håper Anisa har tid til å skrive mer. Les alle de andre trådene om de andre gravide som har vært innom her i dette forumet http://www.sonjas-stoffskifteforum.info/forumdisplay.php?f=34

Og, du bør altså forte deg og finne en annen lege med mer peilig på graviditet og stoffskiftesykdom, for eksempel en gynekolog. Ta med alle blodprøver fra tidligere
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2012
    Sted
    Akershus
    Alder
    38
    Meldinger
    15

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Jente, du må da ha stoffskifteproblemer! Ikke slutt med Levaxin, ta vare på barnet ditt og egen helse. Jeg håper Anisa har tid til å skrive mer. Les alle de andre trådene om de andre gravide som har vært innom her i dette forumet http://www.sonjas-stoffskifteforum.info/forumdisplay.php?f=34

Og, du bør altså forte deg og finne en annen lege med mer peilig på graviditet og stoffskiftesykdom, for eksempel en gynekolog. Ta med alle blodprøver fra tidligere
    Ja vel, men har da fosteret tatt skade av 2-3 uker uten medisin, og så de 25 mcg. ca. annenhver dag frem til i dag?
    Kanskje jeg bør øke til 50 igjen?

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,355

Syntetisk medicin er længe i kroppen, og du havde jo pænt meget.

Vigdis har ret - med de prøver må der være problemer med stofskiftet.

Du må ha fat i en læge, der kan finde ud af de her ting - og i dit sted ville jeg ikke tøve med at tage 50 mikrogram og øge senere

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Nord Troms
    Alder
    66
    Meldinger
    1,111

Tusen takk til dere som har tatt dere tid til å lese mitt innlegg, tatt min bekymring på alvor og gitt meg gode og reflekterte svar! Det hjelper. Jeg skal til legen neste uke og fortsetter med 25 mcg. inntil da. :-)
    Hei June

Jeg husker Anisas historie da hun var gravid, og hvor legene ble skremt av hennes høye stoffskifte - hyperthyreose. De anbefalte straks å fjerne hennes tyreoidea. Jeg fant ikke tråden med hennes historie, men husker spesielt noe legen i 1978 overhode ikke forsto:

Høyt stoffskifte og graviditet er ikke u-normalt, og vil ordene seg etter fødsel, når hormonene kommer mer på plass igjen.

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Eksempel:

"Emnet for thyreoideasygdom under graviditeten får stadig større opmærksomhed fra mange videnskabelige discipliner. Thyreoideafunktion i graviditeten er kendetegnet ved at T4 falder efter 12 uger og fortsættes med at falde. Serum thyroid hormon koncentrationerne falder i anden halvdel af graviditeten, men der mangler viden om, hvad er normale referenceværdier. Hjernens udvikling i forstertilstanden afhænger af T4-distributiion i fosteret, som igen afhænger af tilstrækkeligt med jod i moderens krop. Der er også stigende tegn på, at autoimmun sygdom i skjoldbruskkirtlen er forbundet med fare for abort, omend dette område endnu ikke er udforsket nok.

Mens hyperthyreose ved graviditet er usædvanlig, vil virkningen af den på både mor og barn være kritisk, hvis sygdommen er ubehandlet. Brugen af propylthiouracil anbefales sammen med måling af TSH receptor antistoffer i 36 svangerskabsuge. Kvinder, der får thyroxin behandling for hypothyreose eller som forebyggende behandling, bør have deres dosis øget med op til 50% i løbet af graviditeten. Der er nu omfattende data, der viser skadelige virkninger på børns IQ som følge af lav maternel T4 (eller høje TSH) i løbet af graviditeteten. Store fremskridt inden for molekylær biologi har bidraget til opklaringen af mange genetiske årsager til medfødt hypothyreose. Men ætiologi bag de fleste tilfælde er stadig uklart, og yderligere forskning er påkrævet.

Tilstedeværelsen af TPO antistoffer hos omkring 10% af gravide kvinder i begyndelsen af graviditetsperioden er et tegn på en øget forekomst af subklinisk hypothyreose under graviditeten og også efter fødslen - en thyroid dysfunktion. Sidstnævnte betingelse forekommer hos 5-9% af kvinder og for 25-30% vil føre til permanent hypothyreose. Denne undersøgelse tyder på, at screening for thyroideafunktionen tidligt i graviditeten og behandling med levothyroxin af mødre med subklinisk hypothyroidisme bør overvejes, men beviser afventes. Screening for både thyroid dysfunktion og thyroid antistoffer ville være ideelt gennem hele graviditetsperiode, men i det mindste anbefales i begyndelsen af graviditeten." Kilde...

Medlem siden
    Mar 2012
    Sted
    Akershus
    Alder
    38
    Meldinger
    15

Sitat Opprinnelig skrevet av Elbeth Vis post
    Hei June

Jeg husker Anisas historie da hun var gravid, og hvor legene ble skremt av hennes høye stoffskifte - hyperthyreose. De anbefalte straks å fjerne hennes tyreoidea. Jeg fant ikke tråden med hennes historie, men husker spesielt noe legen i 1978 overhode ikke forsto:

Høyt stoffskifte og graviditet er ikke u-normalt, og vil ordene seg etter fødsel, når hormonene kommer mer på plass igjen.
    Hva skjedde når hun sluttet med tyreoidea?
    Jeg forstår ikke helt om du mener at jeg bør øke eller redusere dosen. Av artikkelen fremgår det jo at både hypo- og hyperthyreose kan være alvorlig...(?)

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,134

Ja, de var ganske høye. Disse ble målt omtrent da jeg tror unnfangelsen må ha funnet sted:

Fritt T3: 7,4
    Fritt T4: 35,9
    TSH: 0,02
    Anti-TPO: 43
    Du bør få tatt nye prøver, på morgenen, og ta Levaxin etter at du har tatt prøven. Du bør kunne stikke innom legen din og få gjort det i morgen tidlig. Bre si i luka at du bruker levaxin og trenger å sjekke. Det er ikke sikkert det er så høyt nå. Spør hvor fort du får svar på prøven.

Og finn deg en kyndig lege. Har du råd, gå til en privat, eller krev henvisning av legen din. I verste fall kan det ta flere måneder før du får time med henvisning, jeg vet ikke om du blir prioritert selv om du er gravid. Fortsett å lese, og se om du finner svar noe sted
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,355

Hvis man har rigtig hyperthyreose, så er man altså syg og føler sig dårligt tilpas, og det går ikke kun ud på noget med hjertebanken. Symptomerne er fx Hjertebanken og rastløshed
    Træthed, slaphed og svaghed
    Nervøsitet og irritabilitet
    Vægttab til trods for god madlyst
    Svedtendens og varmeintolerance
    Løs afføring og menstruationsforstyrrelser
    "Udstående" øjne
    Huden er ofte varm og let svedig
    Hurtig puls og gerne lidt forhøjet blodtryk
    Fin tremor (rysten)
    Forstørret skjoldbruskkirtel (struma) kan også forekomme

Fra http://patienthaandbogen.dk/hormoner...eose-1132.html
    Den er ikke sjælden i forbindelse med graviditeter men betegnes da oftest som "mild og forbigående", og der er ikke, i de kilder jeg har set, oplyst noget om, at barnet har lidt nogen skade i denne forbindelse.

Da du lå højt i dine prøver, var du så tidlig i graviditeten, at fosteret vel ikke havde sat sig fast på livmodervæggen endnu. Jeg tror bestemt ikke, det er den del af processen, du skal bekymre dig om - jeg tror, du hellere skal koncentrere dig om at finde en læge, der kan hjælpe dig med at øge, så du ikke skal være stresset over de her ting. Jeg har heller aldrig hørt om nogen, der fik for meget med 25 mikrogram!! Og at man må ha mere, når man er gravid, ligger helt fast.

Ikke let, når der ikke før graviditeten har været en læge, der tog hånd om dette

Side 2 av 3 Først 123 Siste

Lignende tråder

1. Overdosert..
    Av Camillis i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 17
    Siste melding: 29-07-10, 17:53
  2. Overdosert?
    Av Pusen i forumet Blodprøver
    Svar: 3
    Siste melding: 11-06-09, 21:32
  3. Er jeg overdosert? Jeg prøver å bli gravid.
    Av lillevenn1 i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 30
    Siste melding: 04-05-09, 07:53
  4. er jeg overdosert???
    Av lillevenn1 i forumet Blodprøver
    Svar: 3
    Siste melding: 03-03-09, 03:53
  5. Overdosert?
    Av Toto i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 4
    Siste melding: 09-07-08, 11:29

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn