Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Sor-Trondelag
    Meldinger
    61

Standard HJELP! Etter 3 år med lavt stoffskifte er mitt stoffskifte nå for høyt!

Håper på non gode råd. Anne ma, Nora, Finn vet jeg har snakket om dette tidligere. Kan dere hjelpe`

Jeg fikk etter fødselen av mitt 1 barn for 3, 5 år siden alvorlig lavt stoffskifte. Men den varianten hvor en spesiell type TRAS( Graves sykdom) blokkerer og ikke stimulerer. Etter en tid forsvant TRAS antistoffene. På grunn av at jeg også hadde TPO antistoffer fikk jeg så diagnosen Hashiomotos. I 3 år har jeg gått på Erfa Tyroid 120 mg. Etter fødselen av mitt 2 barn for 4 mnd siden har mitt stoffskifte blitt forhøyet. Jeg har nå både anti tpo og TRAS, som både stimulerer og blokkerer. Altså 3 varianter av antistoffer. Jeg har det ikke godt nå, og det rare er at jeg har symtomer på både høyt og lavt. Endokrinologen snakker om at jeg skal begynne med en medisin som blokkerer antistoffene som gjør stoffskifte for høyt, og samtidig fortsette å ta Erfa thyroid. Jeg forstår ikke dette. Hodet henger ikke med. Setter stor pris på hjelp fra dere som har kunnskap om dette. Endokrinolog sier det er komplisert, men håper noen kan dele sine kunnskaper rundt dette med meg.

På forhånd tusen takk!

Vilje

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Standard Sv: HJELP! Etter 3 år med lavt stoffskifte er mitt stoffskifte nå for høyt!

Hei
    Jeg har også anti-TPO og TRAS.
    TRAS ble først oppdaget oktober i fjor ved Aker, og de sa de trodde den var blokkerende og hadde vært til stede hele tiden jeg har vært stoffskiftesyk (tre og et halvt år) og at det er det som har gjort det så vanskelig og regulere både blodprøver og hvordan jeg har det. I desember forandret Aker mening og sa at TRAS likevel er stimulerende.
    Jeg sliter med symptomer på både høyt og lavt stoffskifte.

Hvordan viser TRAS at den er både stimulerende og blokkerende? Hvordan ser de siste blodprøvene ut?
    Jeg skjønner ikke helt hvordan det virker, hvis stoffskiftet er for høyt, er jo det naturlige og redusere Erfaen? Eventuelt behandle det høye stoffskiftet, slik at det bare blir lavt....

Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Sor-Trondelag
    Meldinger
    61

Standard Sv: HJELP! Etter 3 år med lavt stoffskifte er mitt stoffskifte nå for høyt!

Hei Bente

Jeg kan ingenting om dette enda, men kan fortelle litt hva min endokrinolog sa da jeg stilte de samme spm som du stiller. Jeg spurte om jeg ikke bare kunne trappe enda mer ned på Erfa/ tyroksin om stoffskifte var for høyt. Jeg har trappet ned en god del de siste ukene( etter anbefaling fra lege). Endokrinologen sa at det måtte jeg ikke finne på, for da ble jeg for lav. Men hvordan det henger sammen at jeg skal ta Tyroksin som gjør stoffskifte høyere, og nå mest sannsynlig en medisin som blokkerer antistoffene som gjør stoffskifte for høyt( slik at stoffskifte blir lavere) har jeg enda ikke funnet ut. Håper noen her på forumet kan være til hjelp her. Jeg har jo også vært lav i 3, 5 år, men undret meg over at andre stoffskiftesyke har syntes det har vært lett å kjenne at man var underdosert eller overdosert på medisin. Jeg har hatt symtomer på høyt og lavt hele veien, men har medisinert meg fra tsh på 136 og et ikke målbart t4, til tsh under normalen( vanlig med Erfa) og t3 og t4 i øvre sikt. Nå har jeg flyttet til Danmark, og de har andre referanseverdier som jeg ennå ikke har satt meg inn i. Men stoffskifte mitt er ihvertfall blitt alt for høyt. Jeg har anti-tpo på nesten 900 og TRAS som nå er stimulerende. Er dårlig, og føler meg både høy og lav samtidig. Vet ikke hvor jeg skal finne informasjon om dette? Hodet henger ikke med.

Alle gode råd tas imot med åpne armer : )

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Men hvordan er din FT3, FT4 og TSH nå?

Mine tall når det gjelder TSH og FT4 har aldri vært så ekstremt lave som dine, men jeg har slitt gjennom tre og et halvt år med masse symptomer og en TSH som helst vil holde seg mellom 3 og 10 og FT4 som pleier og ligge høyt i referanseområdet, aller helst litt over. Min kropp trives best når FT4 ligger mellom 25 og 26 har jeg funnet ut.
    Min anti-TPO var på 2518 (ref <100) i oktober, men er nå målt til > 600, og TRAS (ref <1,8 ) kryper oppover, og er nå på 3,3. TSH er nå 4,6 (ref 0,3-4,2), FT4 har begynt og synke og er nå på 21,4 (ref 11-22) mens FT3 har falt til 3,9 (ref 3,1-6,8)

Hos meg har de sagt de ikke vil behandle TRAS, men satser på at TRAS og anti-TPO vil balansere hverandre. De påstår også at jeg ikke kan ha symptomer på høyt stoffskifte siden anti-TPO er tilstede, men det kjennes iallefall ikke greitt ut i min kropp.

Lignende tråder

1. Høyt stoffskifte, så lavt. Graviditet med høyt TRAS
    Av Evamol i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 8
    Siste melding: 11-04-08, 08:55
  2. Høyt stoffskifte, så lavt. Graviditet med høyt TRAS
    Av Evamol i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 7
    Siste melding: 11-04-08, 08:55
  3. Mitt stoffskifte var lavt...og prøvene var 2 år gamle
    Av snoopy i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 5
    Siste melding: 10-01-08, 12:47
  4. Jeg fikk påvist lavt stoffskifte etter at jeg fikk mitt første barn
    Av Line i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 38
    Siste melding: 09-04-07, 22:40

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn