Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
    Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    51
    Meldinger
    1,051

Standard Selvangivelse, særfradrag store sykdomsutgifter

I fjor fikk jeg avslag på særfradrag for store sykdomsutgifter (skatteåret 2010). Begrunnelsen var at det offentlige hadde et behandlingstilbud for min sykdom/svakhet. Derfor ble det nei fra Skatteetaten. Jeg hadde skrevet i søknaden at jeg hadde hypothyreose og binyretretthet.

Jeg klagde på avslaget og begrunnet klagen med at det offentlige ikke hadde et slikt behandlingstilbud. Jeg argumenterte for at binyretretthet (ikke addisons) ikke diagnostisiseres av det offentlige helsevesenet, og at behandling av binyrer er en vesentlig komponent i behandlingen av hypothyreose. Sammen med kosthold/diett etc. Som dokumentasjon la jeg ved kopi av journal fra behandling hos fastlege og endokrinolog i årene i forkant. Jeg hadde sluttet hos den private legen som behandlet meg i skatteåret 2010, men jeg hadde jeg holdt litt kontakt han, så jeg kontaktet han igjen og fikk han til skrive en legeerklæring (der jeg nevnte hva som var viktig å få med, og som handlet mye om behandling av binyrer).

Klagen gikk igjennom i januar i år. Jeg var lei av hele skatteetaten og det offentlige på den tiden, så jeg har ikke innhentet begrunnelse. Du får nemlig ingen begrunnelse, du får bare tilsendt ny likning. De anså tydeligvis at inngangsvilårene var oppfylt, men hadde kun godkjent deler av utgiftene. Så det jeg faktisk satt igjen med i skattefradrag var veldig lite. Jeg kunne selvsagt ha klaget på nytt, men da var jeg lei (det var ikke bare særfradrag som jeg klagde over, det var gjort store feil mht innberetning fra NAV som førte til et enormt skattekrav. Brukte mye energi på skatteetaten og NAV i fjor). Jeg skal sørge for å få innhentet begrunnelse slik at jeg vet hva de har godkjent og hva de ikke har godkjent. Hvis jeg skal tippe, har de ikke godkjent utgifter til fordyret kosthold mm. Men som sagt, det vet jeg ikke prdd. Klagen på særfradrag behandles av Fylkesmannen, ikke skatteetaten.

Så oppfordringen er: Søk særfradrag, men vær nøye med begrunnelse og dokumentasjon. Lykke til!

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    63
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Selvangivelse, særfradrag store sykdomsutgifter

Hvor mye fikk du tilbake Rufus? Jeg orket ikke klage, jeg ga opp
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    58
    Meldinger
    911

Standard Sv: Selvangivelse, særfradrag store sykdomsutgifter

Muligheten for særfradrag for store sykdomsutgifter skal nå fases ut over 3 år, med start i år.

Min erfaring er at dokumenterte utgifter og legeerklæring som bekrefter økte sykdomsutgifter går igjennom hos skatteetaten.

Lignende tråder

1. Særfradrag på selvangivelse
    Av hias i forumet Kostnader ved sykdom / sygdomsutgifter
    Svar: 6
    Siste melding: 25-03-12, 09:44
  2. Særfradrag for store sykdomsutgifter Rapport fra en interdepartemental arbeidsgruppe
    Av Admin i forumet Sykdomsutgifter, arbeid, trygd, NAV, sosialhjelp etc.
    Svar: 1
    Siste melding: 25-09-11, 10:32
  3. 10.6 Særfradrag for usedvanlig store kostnader ved sykdom
    Av Admin i forumet Sykdomsutgifter, arbeid, trygd, NAV, sosialhjelp etc.
    Svar: 1
    Siste melding: 25-09-11, 10:32
  4. Selvangivelse-07...Punkt 3.5.4.
    Av gunnda i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)
    Svar: 4
    Siste melding: 24-04-08, 22:48
  5. Selvangivelse
    Av kira i forumet Diverse relatert til helse og sykdom
    Svar: 17
    Siste melding: 06-03-07, 08:32

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg