Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,216

Question Hvorfor er der flest mandlige læger?

Hvorfor mon vælger så mange mænd at blive læge?

Kan man udøve lægegerning uden at bryde sig om patienterne, eller uden basalt at respektere andre mennesker?

Lægegerningens sande kerne bygger i virkeligheden på de såkaldte "kvindelige værdier".

Lægegerningen sande succes er betinget af at lægen tåler nederlag og erkender fejl og mangler i sin praksis... at tåle nederlag og erkende fejl er ikke ligefrem maskuline egenskaber.

Lægegerningens betingelse for at kunne opfylde sig selv, er at ville hjælpe alle, uanset om de har gjort sig fortjent til hjælpen, hvilket er heller ikke ligefrem et maskulint egenskab.

Lægegerningens uundværlige redskab er lægens egen personlighed. Hvis man vil være en god læge, vil det direkte stride mod de såkaldte "mandlige værdier", hvis lægen er fast besluttet på at beholde dem intakt.

Mænd er ikke ligefremt opofrende "omsorgsgivere"...

Hvorfor mon bliver så mange mænd læger, når den rette udøvelse af lægegerningen, i den grad kræver at den mandlige læge tilsidesætter sin egen, mandlige identitet?

Spørgsmål er yderst relevant for os med hypothyreose...

De fleste af os er kvinder.

De fleste af de behandlende læger er mænd.

Se hvor det har bragt os...

At komme i en kvindelig læges varetægt er også en usikker satsning. De fleste kvindelige læger bliver til sølle karrikaturer af deres mandlige kolleger, fordi hovedparten af den kvindelige identitet skal ofres, før en kvindelig læge bliver "one af the boys". Ofte bliver kvindelige læger mere "mænd" end selv mænd er. Det er betingelserne, når flertallet af læge-kolleger er mænd... så jeg spørger igen: hvorfor vælger så mange mænd at blive læger?

Et bud, anyone?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,216

Angry Sv: Hvorfor er der flest mandlige læger?

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post

At komme i en kvindelig læges varetægt er også en usikker satsning. De fleste kvindelige læger bliver til sølle karrikaturer af deres mandlige kolleger, fordi hovedparten af den kvindelige identitet skal ofres, før en kvindelig læge bliver "one af the boys". Ofte bliver kvindelige læger mere "mænd" end selv mænd er. Det er betingelserne, når flertallet af læge-kolleger er mænd... så jeg spørger igen: hvorfor vælger så mange mænd at blive læger?

Et bud, anyone?
    Det kan godt være, at de fleste føler sig for syge til at besvære sig med medicinsk-politiske spørgsmål... Men sagen er, at både diagnostik og behandlingen lider under SEXISME i udøvelsen af lægegerning, og i sundhedsvæsenet generelt. Jeg vil gå så langt som til at sige, at havde SEXISME i lægerningen ikke eksisteret - havde dette forum heller ikke eksisteret!

Hvad er SEXISME?

Sexisme er undertrykkelse på basis af køn. En tankegang der mener, at det ene køn, historisk set typisk kvindekønnet, er laverestående end det andet. Ideen om sexisme har altså stor lighed med ideen om racisme, som er undertrykkelse på baggrund af race, eller speciesisme, som er undertrykkelse på baggrund af art.

Et sexistisk argument er ofte, at det ene køn fra naturens side er det andet overlegent. De samme argumenter bliver ligeledes brugt ved racisme og speciesisme, og mange sidestiller disse med hinanden, omend speciesisme er knap så udbredt en ide. Et sexistisk argument er med andre ord, at et individ kan bedømmes ud fra den gruppe det tilhører, hvorimod modstandere af sexisme mener, at et individ udelukkende skal bedømmes ud fra dets individuelle karakteristika.

Andre årsager til sexisme har historisk set også været forskellige passager i Bibelen. For eksempel 1. Mosebog 3,16, hvor der skrives:

Til kvinden sagde han: "Jeg vil gøre dit svangerskab plagsomt og pinefuldt, i smerte skal du føde børn. Du skal begære din mand, og han skal herske over dig."

Gennem tiden har noget af dette været brugt som argument til f.eks. ikke at give kvinder stemmeret. Flere lande har i dag love der går imod sexisme, selvom stort set ethvert land ligeledes har love der giver specielle rettigheder, privilegier eller ansvar til et bestemt køn. Debatten om i hvor høj grad der er ligestilling mellem kønnene, og hvordan man ville kunne arbejde på en forbedring af dette, kører stadig i dag. (Kilde: Wiki)

Lad os ikke bilde os ind, at SEXISME er et overstået kapitel i vores moderne verden... Nope! SEXISME trives fortsat i bedste velgående, men hvor før i tiden måtte samfundet og mændene selv betale for deres hjemmegående kones livets opretholdelse - betaler vi nu selv med job og skattebetaling, fortsat lønnet ringere end mænd for samme stykke arbejde, men når det kommer til at nyde frugten af vores skatte-bidrag til samfundets opretholdelse - får vi fortsat fingeren! Fra "husslave" til "lønslave"!

Grunden til (nok en gang) genopblussen af min vrede er den frygtelige læsning af kommentarer til information om opråbet postet her i dag (Hjälp oss obehandlade att få tillbaks våra liv. SNÄLLA!!!!!)!

Gudrun skriver: 30 augusti, 2011 kl. 10:16 Endokrinologerna är jätteduktiga på diabetes, men hypotyreos?
    Det finns inte så mycket forskning på ”obildade kärringar”. Och eftersom vi är så besvärliga, och reagerar olika på samma behandling, trots samma sjukdom i grunden, så är vi inga intressanta forskningsobjekt.

Gäst skriver: 5 september, 2011 kl. 04:50 Inte så säker att det stämmer. Att många män inte söker för hypo/hypertyreos beror nog på att detta med hormonväxlingar är inget som män generellt drabbas av i samma utsträckning som kvinnor och därmed inte förstår vad som händer. Sen som jag förstår det så är det gjord mer forskning på sambandet äggstockar-binjurar-sköldkörtel än testiklar-binjurar-sköldkörtel. Men jag vet att balansen mellan kvinnlig och manlig vård generellt är obalanserad, som med hjärtinfarkt mm.

Der er ikke meget trøst at hente i det udglattende om, at "der findes også gode mandlige læger, som min...." når flertallet af læger indenfor lægestanden, og flertallet af forskere indenfor den medicinske forskning er forbandede "funktionelle sexister"!

Det er muligt, at vi er for syge og for invaliderede til at orke at være opmærksom på dette e-n-o-r-m-e problem... men hvad med alle døtre? Og deres døtre? Hvis dette lort får lov til at fortsætte, som hidtil? Hvis vi ikke orker, hvem ska?
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,040

Post Sv: Hvorfor er der flest mandlige læger?

Gäst skriver: 5 september, 2011 kl. 04:50 Inte så säker att det stämmer. Att många män inte söker för hypo/hypertyreos beror nog på att detta med hormonväxlingar är inget som män generellt drabbas av i samma utsträckning som kvinnor och därmed inte förstår vad som händer. Sen som jag förstår det så är det gjord mer forskning på sambandet äggstockar-binjurar-sköldkörtel än testiklar-binjurar-sköldkörtel.
    Men jag vet att balansen mellan kvinnlig och manlig vård generellt är obalanserad, som med hjärtinfarkt mm.[/I]
    http://www.delta.no/Nyheter/Nyhetsarkiv/8535.cms - fra januar 2011

"I dag forskes det lite på kvinner og hjertesykdommer.
    Nesten all forskning på hjertet gjøres på menn - av menn."

og
    "
    • 1 av 3 kvinner dør av hjertesykdom
    • Kvinner har andre og svakere symptomer enn menn
    • Veldig få kvinner er bekymret for hjerte- og karsykdommer
    • Veldig få kvinner vet om symptomene
    • Medisiner er i hovedsak laget for menn og virker ofte dårligere på kvinner
    "

men hvad med alle døtre?
    Og deres døtre?
    Hvis dette lort får lov til at fortsætte, som hidtil? Hvis vi ikke orker, hvem ska?
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,216

Thumbs down Sv: Hvorfor er der flest mandlige læger?

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    http://www.delta.no/Nyheter/Nyhetsarkiv/8535.cms - fra januar 2011

"I dag forskes det lite på kvinner og hjertesykdommer.
    Nesten all forskning på hjertet gjøres på menn - av menn."

og
    "
    • 1 av 3 kvinner dør av hjertesykdom
    • Kvinner har andre og svakere symptomer enn menn
    • Veldig få kvinner er bekymret for hjerte- og karsykdommer
    • Veldig få kvinner vet om symptomene
    • Medisiner er i hovedsak laget for menn og virker ofte dårligere på kvinner
    "

Tiderne går. Historien har det med at gentage sig...

Det er ikke uden grund, at tallet for kvinder der dør på grund af kønsrelateret vold og diskriminering er større end det samlede tabstal i alle krige i det tyvende århundrede til sammen. Tallene fremgår af en rapport, der indsamler data om vold mod kvinder i hverdagen, i krig og i perioden efter krig. Underskuddet på 200 millioner kvinder skyldes ganske enkelt, at de er blevet slået ihjel. Det er helt simpelt og drabene skyldes kønsrelaterede årsager." Kilde: Women in an Insecure World. Violence against Women, Facts, Figures and Analysis (2005) (FN/UNICEF Geneva Centre for the Democratic Control of Armed Forces (DCAF))

Det kan godt være at vi er mere civiliserede og vi sætter ikke nyfødte piger ud til røvfugle som i Nepal, eller fordriver pigefostre i milliontal, som i Kina, eller myrder 30.000 kvinder årligt i alkohol-rus som i Russland... eller begår 4.000.000 årlige voldelige overfald på kvinder, som i UK... mod de 25.000.000 som i USA...

Men når der begås millioner af lægelige undladelsessynd mod millioner af syge kvinder i vores egen, "civiliserede" del af verden, herunder i vores egne lande, er der ingen som skriger op, selv om tendensen OG resultater er nøjagtig de samme: i Tredje Verdens mister kvinder livet "her og nu", mister vi vores liv langsomt og plagsomt, mens vi via vores skatter, fortsat betaler til lægestandenes livets opretholdelse. Indtil vi bliver for syge til at betale, og fra da af bliver vi kaldt for en "byrde for samfundets økonomi". Ingen tager ansvaret. Ingen beklager og ingen siger "undskyld".

Uanset hvor gerne man vil lægge afstand til de "primitive" tendenser i de forskellige "fremmede" verdenssamfund, kan man ikke gradbøje "kvindeforagt" uanset i hvilken forklædning den praktiseres "her og der".

Forsætlig undladelse er strafbar i alle andre essentielle samfundsmæssige forhold end i medicinsk praksis. De medicinske fag er de eneste, hvor almindelig retspraksis ikke gælder. Hvis almindelige borgere undlader at yde første hjælp til et offer for vold eller trafikuheld, kan de blive straffet. Undlader en læge at behandle en patient, bliver h*n end ikke stillet til ansvar, fordi h*n har en ubegrænset ret til at fejle i sit lægelige skøn.

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    .
    Meldinger
    8

Standard Sv: Hvorfor er der flest mandlige læger?

Et bud, anyone?
    Jeg vet ikke hvordan det er i Danmark, men her i Norge er opp mot 80 % av medisinstudentene kvinner. Fortsetter det sånn, så tar det ikke mange årene før legestanden har en overvekt av kvinner.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,216

Unhappy Sv: Hvorfor er der flest mandlige læger?

Sitat Opprinnelig skrevet av respond Vis post
    Jeg vet ikke hvordan det er i Danmark, men her i Norge er opp mot 80 % av medisinstudentene kvinner. Fortsetter det sånn, så tar det ikke mange årene før legestanden har en overvekt av kvinner.
    Kære Respond Hvor mange mon, kvindelige undervisere, underviser de mange kvindelige studerende, på norske lægeskoler?

Overvægt af kvindelige læger betyder intet, indtil der også sidder kvindelige læger i de medicinsk-politiske og i selve lægestandens nøgle-positioner... I Danmark er andelen af kvindelige pædagoger tæt på de 95%. Alligevel er de fleste nøglepositioner i pædagogernes faglige organisationer besat af... mænd. Det samme gør sig gældende i andre faggrupper, hvor andelen af kvinder er dominerende. Alligevel er nøglepersoner i disse grupper... mænd!

Havde de kvindelige læger, der allerede findes, råbt højt og forsvaret deres kald... kunne vi, patienter, i det mindste høre det, og fatte håbet. Men der er ikke nogen kvindelige lægerøster, vel? Tværtimod, er mange af de kvindelige læger der allerede findes - ydmyge gentagere af det, de mandlige lægelige "nøgleholdere" allerede har bestemt, skal gælde.

Beklager, men lige så stærkt som det mandlige higer efter at dominere, lige så "stærkt" affinder det kvindelige sig i det... uanset hvilket køn, talmæssigt dominerer et fag. Dem der holder nøglen, bestemmer om en dør forbliver lukket, eller om den åbnes...

Problemet med den moderne skolemedicin er, at den først og fremmest hviler på fagpolitik, der enerådigt bestemmer hvad kriterier skal være og opfyldes, før en sygdom anerkendes. Hvor før var det sygdommene, der havde sin egen indflydelse på, hvordan de forløb og disse forløb var bestemmende for den behandling, de syge var blevet sat i.... nu, for første gang i verdens historie bøjer lægestandene sygdommene til det, der passer med lægestandenes medicinske politik. At sygdommene fortsætter alligevel, bekymrer ikke disse talmagikere, og hvis patienten invalideres eller dør af denne uartige sygdom, der ikke lader sig kue af medicinsk evidens... er det patientens problem. Aldrig lægernes.

Naturen må vige for den såkaldte medicinske evidens... hvor alt der ikke er bevist iflg. paradigmen om den medicinske evidens, ganske enkelt... ikke findes. Og der er intet, som det mandlige, der i den grad kan ignorere facts, til fordel for statistisk talmagi, også kaldet for "medicinsk evidens".

Der er ingen der er så blind, som de dobbeltblinde læger!

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,216

Angry Til lykke med kvinnedagen!

Grunden til (nok en gang) genopblussen af min vrede er den frygtelige læsning af kommentarer til information om opråbet postet her i dag (Hjälp oss obehandlade att få tillbaks våra liv. SNÄLLA!!!!!)!

Gudrun skriver: 30 augusti, 2011 kl. 10:16 Endokrinologerna är jätteduktiga på diabetes, men hypotyreos?
    Det finns inte så mycket forskning på ”obildade kärringar”. Och eftersom vi är så besvärliga, och reagerar olika på samma behandling, trots samma sjukdom i grunden, så är vi inga intressanta forskningsobjekt.

Gäst skriver: 5 september, 2011 kl. 04:50 Inte så säker att det stämmer. Att många män inte söker för hypo/hypertyreos beror nog på att detta med hormonväxlingar är inget som män generellt drabbas av i samma utsträckning som kvinnor och därmed inte förstår vad som händer. Sen som jag förstår det så är det gjord mer forskning på sambandet äggstockar-binjurar-sköldkörtel än testiklar-binjurar-sköldkörtel. Men jag vet att balansen mellan kvinnlig och manlig vård generellt är obalanserad, som med hjärtinfarkt mm.

Der er ikke meget trøst at hente i det udglattende om, at "der findes også gode mandlige læger, som min...." når flertallet af læger indenfor lægestanden, og flertallet af forskere indenfor den medicinske forskning er forbandede "funktionelle sexister"!

Det er muligt, at vi er for syge og for invaliderede til at orke at være opmærksom på dette e-n-o-r-m-e problem... men hvad med alle døtre? Og deres døtre? Hvis dette lort får lov til at fortsætte, som hidtil? Hvis vi ikke orker, hvem ska?
    Hørt i venteværelset på en dansk lægeklinik d. 8. marts sidste år:

"Tillykke med kvindedagen? Nej, tak. Jeg vil hellere have recept på Thyreoid fra Glostrup Apotek."

Til lykke med kvinnedagen...

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,216

I anledning af en tilbagemelding postet på forummet i dag af SofieAK, som hendes aller første indlæg her blev jeg igen opmærksom på dette emne... Denne opmærksomhed udspringer fra den evige og fortsat uforløste undren over den manglende fornuftige forklaring på de mange tunge og ulykkelige kvindeskæbner, i den grad fremkaldt og vedligeholdt af deres mandlige læger.

Hvis man ikke kan finde en forklaring der er fornuftig = rimelig, må man åbne op for andre vinkler og muligheder...

Hvad med et simpelt "kvindehad" ?

Hvordan ellers forklare SofieAK's oplevelse, der kun er en i en lang række lignende oplevelser syge kvinder oplever hver dag på klinikker i Norge og i resten af Skandinavien? Og i resten af verden?

I dag er jeg blevet klar over udtrykket "misogynist doctors"... Fænomenet har altid været tys,tys... men ikke desto mindre velkendt allerede sidst i 18-tallet iflg. flere kilder, bl.a. refererende i denne omtale.

Who knows... opgøret med Mor, evt. i ubevidst solidaritet med faderen undertrykt af en mandehadende mor? Eller forgæves romantiske tilnærminger i teenageårene? Eller usikkerhed på sin mandlíg identitet, hele tiden udfordret af kvindehaderens eget definition af feminisme? Eller slet og ret kvindeANGST kamufleret som kvindeHAD. Kvindehadet kan også være det middel, visse mænd bruger til at ødelægge "andre mænds kvinder" i syg konkurrerence mod andre mænd. Der er sikkert næsten lige så mange årsagssammenhænge bag kvindehadet, som der er kvindehadere... og lægefaget er ingen undtagelse.

Så længe en læge, i sin egen selvopfattelse, ikke er i stand til at sætte sin menneskelighed foran sit køn... vil kvindehadet blomstre og trives hos de sociopater der er medlemmer af lægestanden, lige som i alle andre faggrupper. Problemet er dog at mens kvindehadere i andre faggrupper har noget begrænsede virkemidler til udøvelse af deres kvindehad, lægestandens brodne mandlige kar har rådighed over virkemidler der direkte kan beskadige eller endda slå livet ihjel, på mere end en måde.

Medlem siden
    Nov 2014
    Sted
    Østlandet
    Alder
    34
    Meldinger
    16

Så hyggelig å få positive ting ut av innlegget mitt! Jeg var litt redd for at mitt første innlegg ville bli mottatt med skepsis på grunn av et personangrep på en måte.

Dette med overtall av mannlige leger snakket jeg om med en venninne i kveld. Jeg tror at likestillingen retting slett ikke har kommet langt nok når det kommer til yrker med autoritet. Menn har hatt disse yrkene i århundrer, og det vil ta lang tid å få en balanse i det. Jeg tok meg faktisk selv i å tenke at jeg ønsker å ha mannlig lege fordi det liksom er "feil" med en dame. Jeg synes også det er rart med damer i ledende roller i militæret. Jeg mener ikke at dette er en tankegang jeg har, men den sitter nok fortsatt i oss som en slags uskreven regel, menn er autoritet! Jeg håper virkelig at dette etter hvert vil bli balansert, men det må nok noen generasjoner til før det skjer

Dette er bare min teori, ikke noe jeg mener personlig. Jeg er helt avhengig av å tenke ut teorier for å forstå hvorfor i de fleste sammenhenger. Noen ganger stemmer teoriene, andre ganger ikke

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    57
    Meldinger
    621

Ja, det er rigtigt, at vi hører mange historier om mandlige læger, der ikke behandler os pænt. Jeg må så desværre tilføje, at de kvindelige endokrinologer, jeg har mødt har med få undtagelser været nogle kramper.

Jeg har fået besked om til næste konsultation at finde en ny læge i området - kom tilbage med 15 siders papir, hvor meget få meget langt væk tager nye patienter ;-) Er blevet smidt ud med besked om, at jeg kun kunne få taget TSH og T4, og at jeg var en meget besværlig patient. Hmm, det er vist for øvrigt en kompliment

Den mandlige endokrinolog, jeg var heldig at møde, var lyttede og kompetent. Og meget meget meget svær at få en konsultation hos, og når jeg så endelig fik en, var han på kursus eller noget

Så måske det blot er nogle endokrinologer, der har et uforløst traume, der skal gå ud over kvinder, der ikke kan tabe sig, eller hvad de nu kan finde på at slynge i hovedet på os

Tina

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Tag dig i agt for læger, når du bliver gammel!
    Av Anisa i forumet Medisinalindustri
    Svar: 5
    Siste melding: 31-03-16, 11:48
  2. 6 år og 6 læger til EN diagnose
    Av Anisa i forumet Hos legen
    Svar: 1
    Siste melding: 21-01-13, 18:05
  3. FHIs rapport om bruk av reseptbelagte midler i Norge (flest brukere)
    Av Kevlin i forumet Biblioteket / Diverse artikler
    Svar: 9
    Siste melding: 25-10-12, 17:39
  4. Læger får een over snuden...
    Av Anisa i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikere
    Svar: 4
    Siste melding: 29-09-09, 14:48
  5. Ugeskrift for læger
    Av Stina i forumet Nyttige linker
    Svar: 0
    Siste melding: 16-10-07, 20:37

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg