Side 5 av 5 Først ... 345
Viser søkeresultater 41 til 45 av 45
    Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Østlandet, Norge
    Alder
    52
    Meldinger
    262

Standard Sv: Om å anvende den circadiske T3 Metoden (CT3M), av Paul Robinson

Hei, jeg har prøvd å finne ut av det, men jeg forstår ikke hvorfor ikke forrige innlegg kom inn på nyhetsoversikten. Har jeg gjort noe feil? Fortsatt god påske til dere

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    48
    Meldinger
    1,051

Tråden og underforumet CT3M ligger plassert på siden, høyre side. Antakeligvis fordi metoden er for spesielt interesserte og kan være forvirrende for den gjengse stoffskiftepasient (som ikke har satt seg spesifikt inn i metoden). Tipper jeg...

Når det gjelder spørsmålet ditt, så kan jeg ikke svare deg. Kortisolet ditt er forhøyet pga stress, over tid kan det jo "tømme" binyrene for kortisol. CT3M-metoden dreier seg om å stimulere binyrene (å bygge opp) ved å tilføre nødvendig hormon (t3). Tror jeg ville ha vært forsiktig med å ta nattdose om jeg var deg, men som sagt er jeg temmelig usikker på alt dette. Håper du kanskje kan finne ut a det andre steder. Når en driver med denne metoden hadde det vært nyttig å kunne få tatt hyppige døgnurin-prøver evt spyttprøver for å vurdere effekten på binyrene. Hadde vært perfekt og hatt en velvillig fastlege til dette (...dream on...)

God påske

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Østlandet, Norge
    Alder
    52
    Meldinger
    262

Hei, og takk for svar. Jeg har inntil videre kuttet ut nattdosering igjen, deler Erfa dosen min i to, en når jeg står opp og en på ettermiddagen. Ellers så får jeg prøve hva jeg kan for å få ned stresset. Skal ta ny døgnurinprøve før neste konsultasjon på Heggeli, for å se hva som skjer med kortisolnivået.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Karatekid, om du får til det, er det kanskje en ide å ta både døgnurin og spyttprøver, slik at du får et inntrykk av når kortisolet er for høyt? Det virker jo som om noen sliter med at kortisolet er for høyt bare en del av døgnet, og for lavt resten av tiden?
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Smile Sv: Om å anvende den circadiske T3 Metoden (CT3M), av Paul Robinson

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Karatekid, om du får til det, er det kanskje en ide å ta både døgnurin og spyttprøver, slik at du får et inntrykk av når kortisolet er for høyt? Det virker jo som om noen sliter med at kortisolet er for høyt bare en del av døgnet, og for lavt resten av tiden?
    Fuldstændig korrekt, Vigdis.

Sitat Opprinnelig skrevet av Karatekid Vis post
    Imidlertid er det en ting jeg lurer veldig på etter å ha lest den. Er det fornuftig å bruke nattmedisinering når man har påvist forholdsvis høye verdier av kortisol i døgnurin? Vil det å ta medisin på natta (f.eks kl 3), øke produksjonen av kortisol ytterligere og dermed øke de uheldige virkningene av for mye kortisol/stresshormoner i kroppen? Fint om noen av dere som har satt dere inn i denne metoden har mulighet til å svare meg på det.
    Hej Karatekid

Altså... du har forhøjet cortisol i døgnurin. Det betyder, at det er ikke til at vide på hvilket tidspunkt i døgnet, at du danner mest og mindst cortisol. Derfor kan man ikke på forhånd vurdere din cortisol i forhold til binyrerne, alene på baggrund af resultater af døgnurinprøven.

Desuden er der vist nok lidt rod med definition af binyresvækkelse. Det er ikke altid, at svækkede binyrer er det samme som at binyrene udsondrer generelt for lidt cortisol. Binyresvækkelse kan lige så vel være, at binyrerne udsondrer for lidt cortisol, når kroppen har brug for mest, eller for meget cortisol, når kroppen skal bruge mindst. Det kan man bedst vurdere ved spytprøve udtaget 4 gange i døgnet, eller ved at vurdere energigraden i løbet af dagen...

...og jeg har skrevet lidt mere om "det hele" i din egen tråd, for ikke at afspore for meget her.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Side 5 av 5 Først ... 345

Lignende tråder

1. Laboratorietester og kosttilskudd Paul Robinson anbefaler
    Av Vigdis i forumet Recovering with T3
    Svar: 0
    Siste melding: 01-04-12, 16:33
  2. Cirkadisk døgnrytme og kortisol av Paul Robinson
    Av Vigdis i forumet Recovering with T3
    Svar: 2
    Siste melding: 30-03-12, 01:08
  3. Svar: 5
    Siste melding: 16-03-12, 11:00