"Vandet du drikker, kan påvirke din skjoldbruskkirtel" (Even The Water You Drink Can Affect Your Thyroid Health) er overskriften på et nyhedsbrev fra Endocrine Solution jeg har modtaget i dag. Nyhedsbrevet er på engelsk. Lægen skriver:

"Jeg taler meget om, hvordan mennesker med sygdomme skjoldbruskkirtlen og autoimmune thyroideasygdomme, der følger en naturlig behandling protokol er nødt til at spise en kost bestående af hele fødevarer, og hvordan de skal minimere mængden af raffinerede fødevarer og sukker, de indtager. Men det er ligeså vigtigt for alle med hypothyreose eller hyperthyreose, såvel som en autoimmun thyroidea sygdom (Graves 'sygdom eller Hashimotos thyreoiditis), at drikke renset vand, og for at undgå at drikke vand fra hanen, sodavand, frugtjuice, pasteuriseret komælk, etc. Jeg har faktisk skrevet en artikel, der fokuserer på nogle af de forskellige drikkevarer, der kan påvirke dit thyreoidea-helbred, men i denne artikel fokuserer jeg udelukkende på vand.

Hvad jeg gerne vil gøre, er at omtale nogle af de forskellige typer af vand, og tale om, hvorvidt hver enkel type vand er okay at drikke, og hvilke typer bør undgås. Så lad os tage et kig på de forskellige typer af vand:"

...og her kommer så omtalen av postevand (fra hanen), filtervand (f.eks. Britta), kildevand, destilleret vand, Reverse Osmosis vand, centralt filtreret (i huset) vand og ioniseret (Alkaline) vand. Artiklen kan læses her.

Hos os, indtil min søn flyttede hjemmefra har vi altid drukket og tilberedt mad med Reverse Osmosis vand fra en mindre hjemmeunit fra USA, købt i DK (ved ikke pt om forhandleren fortsat findes). Senere har jeg købt en engelsk vandrenser, der også fjerner fluor og andre halogener: FreshWater Gravity Filter (Four Cartridge) with Fluoride Removal, der foruden anskaffelsesprisen, kun koster ca. 500 dkr i nye filtre om året.

Jeg kan kun bekræfte iflg. egne erfaringer - at vand er ikke bare vand.