Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 17 av 17
    Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    179

Standard Sv: Soyabaserte produkter! ikke bra??

Min lege (kjent i "stoffskifte-miljøet" som ein svært flink lege) meinte soya var ok. Etter at eg tok opp dette med han, har eg ete soya dagleg. Prøvde ei stund utan kaffe, men nå nyt eg min daglege kaffe med soyamjølk. Begrenser meg til ein kopp, da, pga. binyrene.
    Det er jo uasett så mykje ein ikkje skal at eg måtte ta eit val. Eg ikkje mat med gluten og mjølk, så dette krev jo sitt. Så proteinpulver laga av valle, myse, kan eg berre gløyme. Tolar det ikkje. Bruker risprotein. Men kosar meg altså med soya i kaffen på jobb og på kafè. Dessutan et eg kanskje 2-3 gonger i veka (periodevis) alpro naturell soya-yoghurt.
    Forma er god, betre enn på mange mange år. Bruker Erfa thyroid 90 mg og Levaxin 25 mcg. Vurderer å trappe opp Erfa, og kanskje etter kvart fase ut Levaxin.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,362

Interessant! Det viser bare, hvor forskellige, mennesker er. Jeg tåler mælk men bliver dødssyg af soya!

Her endnu en tråd om soya:
    http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ad.php?t=10702

Nielsigne

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Sitat Opprinnelig skrevet av Delisa Vis post
    Min lege (kjent i "stoffskifte-miljøet" som ein svært flink lege) meinte soya var ok. Etter at eg tok opp dette med han, har eg ete soya dagleg. Prøvde ei stund utan kaffe, men nå nyt eg min daglege kaffe med soyamjølk. Begrenser meg til ein kopp, da, pga. binyrene.
    Det er jo uasett så mykje ein ikkje skal at eg måtte ta eit val. Eg ikkje mat med gluten og mjølk, så dette krev jo sitt. Så proteinpulver laga av valle, myse, kan eg berre gløyme. Tolar det ikkje. Bruker risprotein. Men kosar meg altså med soya i kaffen på jobb og på kafè. Dessutan et eg kanskje 2-3 gonger i veka (periodevis) alpro naturell soya-yoghurt.
    Forma er god, betre enn på mange mange år. Bruker Erfa thyroid 90 mg og Levaxin 25 mcg. Vurderer å trappe opp Erfa, og kanskje etter kvart fase ut Levaxin.
    Kjempeflott at du tåler soya. Selv har jeg aldri reagert på soya, men velger nå å holde meg unna, siden jeg egentlig ikke vet hvorfor jeg har følt meg så dårlig det siste året.

Jeg kan også trygt anbefale havremelk istede for soyamelk, (kjempegodt i kaffe), hvis det er flere her som ikke kan drikke melk og som savner det.

Lykke til med overgangen til ren thyroid

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,362

Havremælk indeholder solsikkeolie, og det er vist ikke så godt for alle:

http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ead.php?t=7946

Nielsigne

Medlem siden
    Aug 2010
    Meldinger
    36

har bare så ufattelig mye produkter hjemme med soya
    (kjøpte inn maaasse sjokolader med soya og soyaprotein) til bruk etter trening osv
    etter jeg leste det ikke var bra ville jeg forsikre meg om dette stemte,
    vil gjerne spise dem, men vil ikke bli verre heller!
    dillemma. men ser da ut til jeg bør gi de til noen som kan nyte dem

ja Fedon tjener nok godt på sitt, ingen tvil, reagerte bare på det innlegget han hadde skrevet og måtte legge d ut!

nå har jeg fåt påvis insulinresistens så jeg får lese meg frem til det og.
    jammen godt vi har dette forum.
    og alle dere med den flotte kunnskap. vi må utdanne oss selv i dette.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Legger inn nok en link om soya her.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,072

Question Sv: Soyabaserte produkter! ikke bra??

Jeg kom innpå soya og navn med soya i seg i denne tråden (under) og fikk svar av Anisa - som jeg legger her:
    Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Det betyder bare, at visse aminosyrer er udvundet af soyaprotein, altså i ren form. Jeg går selv langt udenom soya, men når en bestanddel i et kosttilskud hedder "soya-derivat" bruger jeg det alligevel. F.eks. kan jeg ikke tåle mælk, men Whey Protein Isolate er udvundet af mælk - en bestanddel af mælk, der er jo en slags "tredje stof" og giver mig ingen problemer. Fordi noget er "soya-derivat" betyder det ikke, at det indeholder de stoffer fra soya, som undertrykker thyroxin, eller et soya-allergen, som nogen kan være allergisk over for. Lige som glukosamin udvundet af skaldyr, indeholder ikke det stof som folk er skaldyr-allergiske over for, selv om man oplyser om det.

Den indeholder kun 4 aminosyrer, hvorimod Aminio Complete indeholder 9 essentielle og 12 ikke-essentielle - altså forskellige aminosyrer udvundet af forskellige råstoffer.
    Og så håper jeg at noen kan fortelle meg om "phospholipids (soy)" er greit eller ugreit;
    hvis man vil holde seg unna Slem Soya
    Dette er en bestandel i nows D3&K2-spray.
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Side 2 av 2 Først 12

Lignende tråder

1. Strålende (les: radioaktive) produkter
    Av Kevlin i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)
    Svar: 1
    Siste melding: 20-12-11, 11:38
  2. Soyabaserte produkter! ikke bra??
    Av Linni i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 16
    Siste melding: 24-03-11, 18:06
  3. Viktig om soya/soyabaserte produkter og unge kvinner!
    Av rosaelefant i forumet Biblioteket / Diverse artikler
    Svar: 0
    Siste melding: 28-10-10, 13:37

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn