Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 17
    Medlem siden
    Aug 2010
    Meldinger
    36

Standard Soyabaserte produkter! ikke bra??

heisann! jeg har lest om soya og lavt stoffskifte.
    Så blir en da skeptisk til å fortsette å bruke produktene til f. eks herbalife.
    De inneholder endel soya/soyaprotein.
    noen som kjenner til dette her? vil jo ikke gjøre stoffskiftet verre.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard Sv: HERBALIFE, soyabaserte produkter! ikke bra??

Soya er vel bra hvis man ikke spiser stoffskiftehormoner - under forutsetningen at soyaen som spises ikke er genmanipulert ?
    Så vidt jeg husker så er soya et av de produkter som senker opptaket av stoffskiftehormoner i tarmsystemet.

Merk at Jod i beste fall ikke er nødvendig når man spiser stoffskiftehormoner - de inneholder all den Jod stoffskiftet trenger.
    Og kroppen får Jod fra de-jodinaseprosessen som burde være nok til eventuallt andre jodoppgaver.

For de som har en delvis fungerende kjertel kan Jod måde være nødvendig - og skade. Det komemr an på situasjonen.

Kål, og andre goitrogene (strumafremmende) matvarer er selfølgelig også fint å spise - hvis man bare ikke er i den situasjon at struma er et tema.....
    Ikke så lett dette.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Smile Sv: Soyabaserte produkter! ikke bra??

Sitat Opprinnelig skrevet av Linni Vis post
    noen som kjenner til dette her? vil jo ikke gjøre stoffskiftet verre.
    Hej Linni

Hvis du spiser soyabaseret mad, vil den reducere optag af Levaxin og, hvis du har en restfunktion i skjoldbruskkirtlen, vil soya undertrykke den. Soya stimulerer også autoimmun reaktion mod skjoldbruskkirtlen, hvis man har anlæg for overaktiv autoimmunitet (det ved man som regel først når det kommer i udbrud dvs. "for sent").

Soya tilsættes mange fødevarer og deklareres som vegetabilsk protein eller vegetabilsk olie. Soya er en goitrogen (se herunder hvad det er) og er bedst helt at undgå ved alle sygdomme i skjoldbruskkirtlen.

• At nogle fødevarer betragtes som goitrogenic betyder, at de indeholder enzymer, der kan stimulere væksten af en struma, blokere optagelsen af jod i skjoldbruskkirtlen, kan virke på samme måde som anti-thyroid medicin og derved kan deaktivere thyroidea funktionen.
    • Asiater har udviklet genetiske egenskaber som uskadeliggør disse "anti-thyroid-enzymer" og derfor kan de trygt spise soyabaseret mad, mens vi bliver skadet af den.
    • Goitrogene fødevarer er hirse, jordnødder, pinjekerner, soja, kassava, ferskner, pærer, rapsolie, og grøntsager af kål-familien herunder kål, broccoli, blomkål, Brussel spsprouts, spinat, mustard-greens og turnips.
    • Kogning/dampning deaktiverer de uønskede enzymer.
    • Nyd alle de nævnte frugt og grøntsager i moderate mængder, forudsat at de er kogte/dampede.
    • Undgå fuldstændig hirse, jordnødder, pinjekerner, rapsolie og soja.
    • Hvis dine hypothyreosesymptomer er udtalte er du bedst tjent med helt at undgå goitrogenic fødevarer.

Hvis du gerne vil bruge proteindrikke, vælg hellere proteinpulvere baseret på valle (link). Det er både sikkert og "kropsvenligt" (optagelighed). Jeg bruger selv neutral (uden smag), men skulle du finde produkter med smag, vær (meget) opmærksom på, at de ikke må være sødet med syntetiske sødestoffer, som er lige så meget "thyreoidea-dræbere" som soya.

Ovenstående er kopieret fra tråden Hvordan er dette med soya igjen, hvor du kan læse mere om det.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Aug 2010
    Meldinger
    36

Arrow Sv: Soyabaserte produkter! ikke bra??

nei det er jammen ikke lett
    hvorfor må alt være så innmari innvikla??
    jeg har spist ( frem til nå) daglig soyaprotein måltidsbar i løpet av dagen, og/eller drukket soyaprot. shake.
    Men dersom soyaprotein, ( derav navnet soya) er skadelig så må jeg vel kvitte meg med alt jeg har her da?

snakket med distributøren i herbalife. men hun mente d hadde ingenting negative virkninger på stoffskiftet såvidt hun visste. leger var i teamet deres og de skulle ha peiling.
    Blir litt skremt når jeg leser litt rundt nå..

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

snakket med distributøren i herbalife. men hun ( mulig logisk og) mente d hadde ingenting negative virkninger på stoffskiftet. leger som var i teamet deres og de skulle ha peiling mente hun.
    Det er i hvert fald en lodret løgn, Linni. Vil du vide mere om "hypothyreose-egnet" kost - prøv at læse de 3 "VIGTIG-tråde" du finder øverst her i forummet Stoffskifte og kosthold. Det er et godt sted at starte, når man vil finde ud af mere om, hvad er op og ned på vores kosthold.

I udlandet finder du mange tusinde oplysninger hvis du googler på hypothyroidism soy. Der finder du også påstande om at soya er tryg at spise uanset hypothyreose eller ej, men alle disse påstande fremfører samtidigt, at der mangler videnskabelige undersøgelser på mennesker, og til det siger jeg bare, at det har jeg ikke tid til at vente på, og jeg vil til enhver tid hellere lade tvivlen komme mit helbred til gode, end jeg vil tage chancer med stofskiftet. Man kan altså godt overleve uden soya. Det er ikke uden grund, at asiaterne har udviklet et enzym til at spalte syoaprotei, når deres kost har i årtusinde været baseret netop på soya. Vi er ikke genetisk beskyttet på samme måde.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Aug 2010
    Meldinger
    36

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=10830

her fant jeg litt

( blir nesten litt engasjert!)

TUSEN TAKK, det dreier seg om vår kropp og for et bedre liv.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard Sv: Soyabaserte produkter! ikke bra??

Valle vil på Norsk hete myse.
    Finnes som pulverprotein i alle sportsbutikker.

Fant den igjen !
    En tråd fra et annet fora om dette : http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=8142
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Aug 2010
    Meldinger
    36

Standard Sv: Soyabaserte produkter! ikke bra??

Soyaproteiner og hypothyreose?

Vil daglig inntak av dr. Lindbergs produkter som er tilsatt soyaproteiner virke negativt inn på hypothyreose? Er interessert i både Eurodietten og flere av produktene, men er usikker på om de tilføre for store menger / daglig inntak av soya.
    Dette som bakgrunn for spørsmålet mitt. Jeg har lest (dr. Ridha Arem, endokrinolog
    med mye erfaring med pasienter hypothyreose: The Thyroid Solution) at personer med
    hypothyreose må være forsiktige med inntaket av soya produkter, og begrense dette
    til noen ganger i uka. Gjelder dette bare de som har auto-immune thyroidea
    sykdommer? (Jeg kommer ikke i den kategorien, startet som hyperthyroid med en autonom, varm knute) Jeg ser at brødmiks og musli inneholder soyaprotein. Selv bruker jeg gjerne soyaolje til woking av grønnsaker 2 - 3 ganger i uka.
    Jeg ønsker å ta i bruk dr. Lindbergs brødmiks og musli, men er bekymret for effekten av daglig inntak av soyaproteiner. Vil daglig inntak av dr. Lindbergs produkter som er tilsatt soyaproteiner virke negativt inn på hypothyreose?

Svar:
    Hele soyabønner og produkter laget med hele soyabønner(miso, tofu, soyamelk), men ikke soya protein konsentrat eller soyaolje, inneholder såkalte soya isoflavoner som er såkalte planteøstrogener. Hos spedbarn kan disse isoflavonene føre til struma og hypotyreose. Et stort inntak av isoflavoner (enten i form av soya bønneprodukter eller som kosttilskudd) kan påvirke thyroidea funksjonen. Derfor anvender vi soya protein konsentrat i våre produkter som IKKE inneholder slike isoflavoner. Dermed skal det ikke være problematisk i forhold til stoffskiftet. Soya protein har positive effekter på kolesterol og beskytter mot
    hjertesykdom.
    Mvh Dr. Fedon Lindberg

hm??? blir man ikke forvirret??

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Question Sv: Soyabaserte produkter! ikke bra??

At Fedon ikke mener soyaprodukter er skadelige for stofskiftet hos både raske og syge, er ikke spor underligt. Manden lever jo af disse produkter og af de overvægtige. Desuden er han en indremediciner med speciale i insulinresistens og diabetes. Ikke thyreoidea.

Lillepus skrev i tråden Medisinert, men ikke bra? Maten påvirker hormonene! sidste år: "Fedon er indremedisiner ja, men ikke endokrinolog. I boka hans står det blant annet at "det er færre som tror at de har lavt stoffskifte som faktisk har det. Det er enkelt å diagnostisere hypothyreose, det gjøres med en blodprøve. Har man sykdommen er den enkel å behandle, man tar bare en pille og blir helt frisk"

Parafraserer her, men dere skjønner. Han mener stoffskiftesykdom ikke er så farlig, at den er enkel å diagnostisere og at alle blir helt friske av den enkle behandlingen (med Levaxin altså). Ville dette forumet eksistere i det hele tatt hvis det var tilfelle?"

Hvad angår soyaolie er den, foruden et negativt bidrag til kroppens enzymer, med til at oversvømme kroppen med Omega 6 fedtsyrer på bekostning af Omega 3: Omega-6, findes i de fleste opvarmet og forarbejdede (raffinerede) vegetabilske olier (soja, raps, solsikke, majs, solsikke, palmeolie m.fl.), og alle forarbejdede fødevarer fremstillet af disse olier. Bortset fra kun koldt og mekanisk pressede olier, næsten alle andre olieplanter behandles med opløsningsmidler som hexan eller benzin, for at udvinde olien fra frø (læs mere om det her). Processen vrider også fedtsyrernes kæder ud af deres normale form, så når de senere benyttes af kroppen til at opbygge cellemembraner, bliver disse membraner utætte, porøse og sårbare over for f.eks. virusangreb eller indtrængen af andre uønskede stoffer i cellen så som antistoffer m.v.

Som jeg skrev før her i tråden: "Det er ikke uden grund, at asiaterne har udviklet et enzym til at spalte syoaprotei, når deres kost har i årtusinde været baseret netop på soya. Vi er ikke genetisk beskyttet på samme måde."

Så medmindre den soyaolie du bruger i wok 2-3 gange ugentlig er uraffineret og koldpresset, er det i hvert fald ikke helsebringende at bruge den. Selv den uraffinerede og koldpressede skaber Omega3-mangel, dvs. nye helseproblemer oven i de man allerede har.
    hm??? blir man ikke forvirret??
    Man bliver kun forvirret, hvis man ikke lade sig nøje med det som går imod ens eget valg af føde. Du vil altid kunne finde alverdens eksempler på soyas fortræffeligheder, men det gør ikke soyas enzymer mindre skadelige for alle de deiodinaser, hvis opgave er at sørge for vores thyreoideahormonniveau, det så være fra kirtlen eller fra tabletterne.

Når man læser rundt omkring i verden kunne man forledes til at tro, at der ikke fandtes andre fødemidler og at forsage soyaprodukter er ensbetydende med hungersnød.... Hvorfor lade tvivlen komme soya til gode, når der er så meget anden mad man kan spise? Er det virkelig risikoen værd?

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,070

Unhappy Sv: Soyabaserte produkter! ikke bra??

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    At Fedon ikke mener soyaprodukter er skadelige for stofskiftet hos både raske og syge, er ikke spor underligt. Manden lever jo af disse produkter og af de overvægtige. Desuden er han en indremediciner med speciale i insulinresistens og diabetes. Ikke thyreoidea.
    Og så kan han tjene penger, mens han har sine ord i behold;
    for hvordan skal noen pasient kunne motbevise hans påstand
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Strålende (les: radioaktive) produkter
    Av Kevlin i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)
    Svar: 1
    Siste melding: 20-12-11, 11:38
  2. Soyabaserte produkter! ikke bra??
    Av Linni i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 16
    Siste melding: 24-03-11, 18:06
  3. Viktig om soya/soyabaserte produkter og unge kvinner!
    Av rosaelefant i forumet Biblioteket / Diverse artikler
    Svar: 0
    Siste melding: 28-10-10, 13:37

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn