Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 17
    Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    44
    Meldinger
    798

Standard Cortef og DHEA fra i dag....

Hei

I dag har jeg vært hos en drøm av en lege på Balder. Så langt virker det sånn i alle fall. Han langet ut mot legemiddelindustrien som promoterer Levaxin, og sa at det viktigste var å lytte til mine symptomer mer enn blodprøver. Sånn tolket jeg det i alle fall når han sa at han hadde pasienter som gikk på 1 grain og noen som gikk på 6,5, da jeg spurte om TSH.

Uansett: Jeg fikk resept på Cortef og DEHA. Hadde lavt kortisolinnhold men ok spyttprøver. Fikk likevel DEHA fordi vi sammen kom til at jeg nok hadde trette binyrer også (jeg merker jo klart at jeg har det...).

Men jeg er litt forvirret nå. Skulle begynne med DEHA en uke først og så spe på med Cortef. Cortef var dyrt og man kunne legge på seg av det, så har ikke veldig lyst å ta det. Men akkurat nå er jeg litt desp. Jeg merker jo at Erfaen virker men jeg har fått overdoseringssymptomer (hjertebank) på 2, 5 grain, samtidig som jeg fremdeles har hyposymptomer, så dette er vel et tegn på at binyrene sliter antar jeg. Tåler lite stress og høye lyder feks.

Har kun tatt 1 grain i dag for å roe ned og skal prøve å gå på to grain fra nå av.

Huff synes det er litt skummelt å begynne med helt nye greier. Kan dere som har prøvd noe av dette likevel anbefale det?

Er litt lei av alt i dag, føler jeg aldri kommer til å bli ordentlig bra....
    Legen sa det kunne ta laaang tid så det er bare å smøre seg med tålmodighet.... nok en gang

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Standard Sv: Cortef og DEHA fra i dag....

Heisann!

Nok en gang takk for koslig samvær her om dagen !

Så utrolig godt å høre at du hadde et godt møte med Balder, jeg opplevde samme gehør og service på onsdag da jeg var der som du jo vet. Skal skrive mer om dette så dere andre får høre også, har bare ikke rukket, mye skolejobbing nå. Men jeg skjønner jo at du også er littegrann "nedpå" nå som du skal begynne på ukjente og flere medikamenter. Mere uforutsigbarhet...

Det kanjo vise seg at du trenger bare DHEA og da, jeg følte i hvertfall effekt etter en uke på dette,og nå føler jeg meg egentlig litt hyper på 2 grain thyroid og 12.5 mg DHEA. (Jeg startet altså med DHEA på eget initiativ i Tyrkia, for dere andre som lurer, følte meg litt bedre, og fikk resepter på DHEA på Balder nå på onsdag uten å ha tatt prøver, de stolte på mine ord ) Så nå vurderer jeg å trappe litt ned på DHEA eller Erfa..

Så begynn med DHEA som avtalt, og se om du får like rask og sterk effekt som meg, ellers så har du jo hydrocortison i bakhånd.

Riktig lykke til. Vi talas
    Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    "Du skal være tro." Andrè Bjerke.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Cortef og DEHA fra i dag....

Hei Berit1974

JA! Jeg kan anbefale både hydrokortison og DHEA dersom du trenger det. Og det høres det jo ut til at du gjør? Det er alltid skummelt med noe nytt. Men det kan være enda skumlere å bare bli sykere og sykere. Da tar det sannsynligvis lengre tid å bli frisk.

Husk å øke Hctablettene gradvis, du har sikkert fått info av legen. Og om du klarer deg med 20-25 mg som er fysiologisk dose, tror jeg ikke du kommer til å legge på deg. Har du lave kortisoltall, ville jeg ikke nølt med å begynt på HC! Kroppen din trenger det. Husk at Cortef er dyrt, og at Hydrocortsone Roussell er under halv pris av Cortef og virker like bra. Det finnes også Hydrocortison 20 mg, begge disse skal være mulig å få på blå resept (ikke Cortef). Jeg skal forsøke å få blå resept, om det er mulig. Det er dyrt å ikke være helt frisk!

Jeg reagerte veldig på DHEA og måtte gå på mye lavere dose en stund enn legen doserte. Jeg ble hyper, og så da at jeg lå for høyt på Thyroid. Men da jeg begynte på DHEA hadde jeg gått på HC en stund, så historiene våre er ikke helt like.

Lykke til!
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    44
    Meldinger
    798

Standard Sv: Cortef og DHEA fra i dag....

Takk for svar Jeanette og Vigdis:-)

Godt med litt back up. Jeg skal prøve en uke på DHEA først, samt forsøke å redusere alle stressfaktorer som kan påvirke negativt, samt ta bøttevis med c- vitamin. Har akkurat lest i Wilsons bok om binyretretthet og er veldig inspirert!

Spyttprøvene mine lå som sagt midt på treet ca men korisol i døgnurin var lav: 50 (ref: 45-270).

Om jeg klarer å ikke bruke kortison så er kanskje det det beste, for den avvenningsperioden legen snakket om virket ikke akkurat forlokkende

Men- jeg er åpen for å prøve det dersom kroppen fortsatt skriker etter bistand om en til to uker.

PS til Blondie: innlegget ditt har så mange spm så jeg vil anbefale deg å lage en egen tråd, da får du sikkert flere svar

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    44
    Meldinger
    798

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Jeg brukte hydrokortison en god stund før jeg begynte å merke små forskjeller. Det er viktig med tålmodighet!
    Siterer noe Vigdis har skrevet i en annen tråd i dag. Jeg har gått på Cortef 15 mg i litt over en uke. Ruth, det er veldig godt å høre at du ikke kjente effekt før etter en stund, for jeg må si jeg er litt "skuffet" over å ikke ha kjent noen pang effekt. Synes det er rart man merker gradivs effekt fordi cortef'en går jo ut i kroppen med en gang, og brukes opp etter ca fire timer??

Dumme, optimistiske meg tok meg en altfor lang tur i går med to barn i dobbelvogn i lange oppoverbakker. Var kun borte en time men det var visst altfor tungt viser det seg i dag. Er virkelig kraftløs, svak og svimmel og har hatt en ordentlig kjip dag. Trodde jeg kunne tøye grensene litt mer siden jeg tok hele 30 mg Cortef i går (pga pms) (er på 15 mg i igjen i dag). Føler meg jo fin i farta der og da, og synes det er kjempedeilig å gå. Men det gjelder altså å bruke forstanden mer enn følelsene.......... Veldig kjedelig, men jeg er så redd for å bli verre av dette at jeg må ta meg kraftig sammen for å ikke gjøre slike ukloke ting igjen

Merker også at jeg blir mindre sulten av medisinen. Men føler den lurer kroppen litt, for jeg er sånn som blir syk/utmattet om jeg spiser for lite/feil mat, og til gale tider. Så nå har jeg tre kvelder på rad spist is og sjokolade for å ta igjen "det tapte" jeg ikke spiste på dagen fordi jeg faktisk ikke følte meg så sulten. Høres sikkert veldig rart ut, men sånn er det altså hos meg. Sukker er jo en killer for binyrene så får tenke litt på hvordan jeg skal løse dette.

Det finnes ingen mirakelkur for binyretretthet for min del. Men som jeg nevnte innledningvis, var det godt å lese at det tok tid før andre har kjent effekt av det.

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Sitat Opprinnelig skrevet av Berit1974 Vis post
    Dumme, optimistiske meg tok meg en altfor lang tur i går med to barn i dobbelvogn i lange oppoverbakker. Var kun borte en time men det var visst altfor tungt viser det seg i dag. Er virkelig kraftløs, svak og svimmel og har hatt en ordentlig kjip dag.

Merker også at jeg blir mindre sulten av medisinen. Men føler den lurer kroppen litt, for jeg er sånn som blir syk/utmattet om jeg spiser for lite/feil mat, og til gale tider. Så nå har jeg tre kvelder på rad spist is og sjokolade for å ta igjen "det tapte" jeg ikke spiste på dagen fordi jeg faktisk ikke følte meg så sulten. Høres sikkert veldig rart ut, men sånn er det altså hos meg. Sukker er jo en killer for binyrene så får tenke litt på hvordan jeg skal løse dette.
    Kjenner meg igjen ja! Når jeg har gått meg en for lang tur, noe som er så lett å gjøre fordi det føles jo så godt der og da, blir jeg lettere svimmel og ganske så kraftløs etterpå.. Og kjenner det som brainfog og tretthet dagen etter.. Og kanskje også neste dag.. Dum er du da ikke, du er vel heller i en prosess som er ukjent, og er godt i gang med å lære hvordan du skal takle det hele.. Jeg kjenner på at jeg blir stresset av å sitte i ro og tvinne tommeltotter, så noe fysisk er godt for meg.. En halv time spasertur var godt i dag, har egentlig hatt en veldig bra dag, men klarte faktisk å begrense meg..

Og søtsuget kjenner jeg også til, særlig på kveldstid... Ikke noe spesiellt på dagtid.. Har klart meg bra lenge, men i går ble potetgullposen og kroneisen i frysern veeeldig fristende.. Sverget en større ed over meg selv i går kveld.. Men nøtter er jo sundt, og i kveld døyver jeg søthungeren med det.. Salte og krydrede nøtter.. Syns ikke at du er rar jeg, og du er da i gang med å løse knipa nå? Binyresvikt gir jo søthunger, kroppen skriker jo etter sukker, så du gir jo kroppen det den vil ha egentilg..Paradoksalt nok..
    Lurer på om jeg må slutte å ha slike fristende søte ting liggende rett foran øya mine..

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Forresten så kjenner jeg mye mindre sultfølelse med mye proteiner og fett i kosten.. Gode aminosyrer fins på iherb; amino complete.. Anisa gav Herdis gode råd ift. kosthold og tilskudd som også demper sultfølelsen pga tilfredsstillende protein/aminosyremengder for kroppen.. (håper jeg skjønte deg rett Anisa.. ) Se nr 130 i denne tråden:

http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...=10484&page=13

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    44
    Meldinger
    798

Takk, Jeanette:-)

Har kjøpt aminosyrer også, så nå skulle virkelig alt være dekket. Kjøpte også 7-keto DHEA og pregleone (eller hva det heter) krem og piller. Vanlig DHEA får jeg kviser av pluss diverse andre bivirkninger, tross liten dose.

Ellers er jeg fremdeles sliten i dag etter lørdagens tur. I morgen er jeg kanskje mer normal igjen, dvs sliten men ikke helt på felgen. Vært på innkjøring i barnehagen i dag. Heldigivs hadde de en seng der jeg satt og slappet av litt.....puh. Vurderer sykemelding men jeg skal prøve å jobbe et par uker for å se hvordan det blir. Er jo mindre slitsomt ved at barna ikke løper rundt og hoier men har fått ny sjef som skal doble omsetningen på kort tid så det er stress likevel. Men- skal gi det en sjans, vil jo gjerne jobbe og leve så normalt som mulig....

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Sitat Opprinnelig skrevet av Berit1974 Vis post
    Takk, Jeanette:-)

Har kjøpt aminosyrer også, så nå skulle virkelig alt være dekket. Kjøpte også 7-keto DHEA og pregleone (eller hva det heter) krem og piller. Vanlig DHEA får jeg kviser av pluss diverse andre bivirkninger, tross liten dose.

Ellers er jeg fremdeles sliten i dag etter lørdagens tur. I morgen er jeg kanskje mer normal igjen, dvs sliten men ikke helt på felgen. Vært på innkjøring i barnehagen i dag. Heldigivs hadde de en seng der jeg satt og slappet av litt.....puh. Vurderer sykemelding men jeg skal prøve å jobbe et par uker for å se hvordan det blir. Er jo mindre slitsomt ved at barna ikke løper rundt og hoier men har fått ny sjef som skal doble omsetningen på kort tid så det er stress likevel. Men- skal gi det en sjans, vil jo gjerne jobbe og leve så normalt som mulig....
    Jeg har også brukt en formue nå på 7 keto Dhea, pregnenolone piller og krem, b vitaminer, binyrecelleekstrakter og slike piller som skal bygge opp binyrebarken igjen... og aminosyrer og hc-pilller... Mannen min klør seg i hodet, og det skjønner jeg godt.. hehe Har ikke fått begynt på noe annet enn pregnenolonekremen enda...Bruker en liten dose vanlig dhea enda da..

Ønsker deg all mulig lykke til med barnehageinnkjøringen.. Det er nå slitsomt og det da.. Håper du får alle ønskene dine oppfylt mht. jobb og alt det andre ellers

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    44
    Meldinger
    798

Ha ha, mannen min klør seg også i hodet Jeg bruker også masse penger på tilskudd. Føler jeg handler på nett annenhver dag... stadig noe nytt som trengs... prøver å skjule regningene når de kommer Får litt dilla også da, men vil jo gjøre det man kan!! Men nå tror jeg virkelig ikke det kan være så mye jeg mangler. I dag handlet jeg kokosolje i kapsler fra iherb. Føler jeg trenger mer olje men matlysten er ikke så god og jeg blir litt uvel av å spise kokosolje rett fra boksen.

Tror vi bestilte hc samme dag- jeg håper det kommer i løpet av de nærmeste dagene. Sender over det vi snakket om i morgen fra jobb

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. DHEA
    Av ella i forumet DHEA
    Svar: 70
    Siste melding: 17-02-12, 07:05
  2. Cortef og DHEA fra i dag....
    Av BeritM i forumet Hydrocortison
    Svar: 16
    Siste melding: 05-08-10, 10:46
  3. Min erfaring med Binyremedisin- Cortef
    Av Flower i forumet Hydrocortison