Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
    Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    47
    Meldinger
    800

Standard Binyrene, cortisol, lavt blodsukker

Hei

Jeg er på jordet sikkert- men er ikke høyt kortisolnivå bra? Skjønner at det er utenfor ref., men det må jo uansett være bedre enn for lavt? Dersom du har hatt lavt nivå som har blitt høyt, så er vel det et tegn på at binyrene virkelig har kommet seg? Kjenner meg igjen i mye av det du skriver om lavt blodsukker, og merker at blodsukkeret blir mer stabilt når jeg tar Cortef. Blir ikke blodsukkeret ditt mer stabilt nå som du har så høye kortisolverdier altså? Du sier jo at det ikke er det- men jeg skjønner ikke helt logikken...

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    77
    Meldinger
    490

Standard Sv: Binyrene, cortisol, lavt blodsukker

Vel, det er ikke bra at kortisolet er for høyt eller for lavt. Binyrene må ha dynamiske egenskaper og evne til å produsere når kroppen trenger det.

Noen sier "stive binyrer" andre "slitne", men det menes at de ikke er istand til å produsere mer enn en viss mengde.
    Noen produserer denne mengden mer eller mindre konstant, og det kan bli for mye når du skal sove og for lite når du skal stå opp - eller løpe etter bussen for å si det sånn.

Det er igrunnen det samme som skjer når skjoldkjertlen takker for seg og vi havner på stoffskiftepiller.
    Da mister man evnen til å følge kroppens krav varierende og havner på en gjennomsnittsdose man er tvunget til å overleve på.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Sitat Opprinnelig skrevet av Berit1974 Vis post
    Hei

Jeg er på jordet sikkert- men er ikke høyt kortisolnivå bra? Skjønner at det er utenfor ref., men det må jo uansett være bedre enn for lavt? Dersom du har hatt lavt nivå som har blitt høyt, så er vel det et tegn på at binyrene virkelig har kommet seg? Kjenner meg igjen i mye av det du skriver om lavt blodsukker, og merker at blodsukkeret blir mer stabilt når jeg tar Cortef. Blir ikke blodsukkeret ditt mer stabilt nå som du har så høye kortisolverdier altså? Du sier jo at det ikke er det- men jeg skjønner ikke helt logikken...
    Hei Berit - du har på mange måter rett. Jeg kanl forsøke å forklare

Kortisol påvirker alle kroppens celler og har mange forskjellige virkninger:
    - Kortisol stimulerer nedbrytningen av proteiner og fett
    - Kortisol er et viktig stresshormon
    - Kortisol hemmer DNA syntesen og øker proteinnedbrytningen
    - Kortisol virker antiinflammatorisk i høye doser
    - Kortisol hemmer immunsystemet

Cluet i hvorfor du føler du har mer stabilt blodsukker med Cortef (det har jeg også) ligger i at kortisolet stimulerer nedbrytning av proteiner og fett slik at konsentrasjonen av aminosyrer og fettsyrer i blodet øker.
    I prinsippet fungerer det slik at når du har avsluttet ett måltid benyttes aminosyrene til nydanning av glukose. Fettsyrene til energiproduksjon, slik at forbruket av glukose reduseres. Kortisol vil derfor ØKE glukosekonsentrasjonene i blodet og glykagonlagrene i venene. Dette er kortisolets anti-insulinvirkning om det kan sies slik. Du vil derfor føle at du har ett mer stabilt blodsukker.

Over tid kan derimot for høye kortisolverdier resultere i redusert muskel og skjelettmasse men redusert muskelstyrke og beinbrudd som resultet. Så høye kortisolverdier over tid er ikke bra. Det er mere her, men konkret ift. blodsukker er dette forklaringen.

Var dette forståelig?

H:-)

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    47
    Meldinger
    800

Takk, Hrstad, det var fint forklart. Prøver å lære meg dette med insulin og glukose i forhold til blodsukker, tar litt tid å få det inn. Men det er viktig- har kjøpt meg 5-6 bøker fra amazon om lavt blodsukker, og kostholdsbøker. Har ikke orket å bla så mye i de ennå, men kunnskapen skal snart tilegnes

Ellers la jeg merke til at tocs e-vitaminer (som jeg venter på i posten) skal ha en stabiliserende virkning på blodsukkeret, så det er en av grunnene til at jeg ville kjøpte 100% tocs.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Sitat Opprinnelig skrevet av Berit1974 Vis post
    Takk, Hrstad, det var fint forklart. Prøver å lære meg dette med insulin og glukose i forhold til blodsukker, tar litt tid å få det inn. Men det er viktig- har kjøpt meg 5-6 bøker fra amazon om lavt blodsukker, og kostholdsbøker. Har ikke orket å bla så mye i de ennå, men kunnskapen skal snart tilegnes

Ellers la jeg merke til at tocs e-vitaminer (som jeg venter på i posten) skal ha en stabiliserende virkning på blodsukkeret, så det er en av grunnene til at jeg ville kjøpte 100% tocs.
    Tar litt tid å få inn begrepene.
    I hovedsak øker insulinsekresjon når glukosekonsentrasjonen øker og glukogensekresjonen øker når glukosekonsentrasjonen synker.

Hormonell regulering av energiomsetningen
    Det er svært viktig at kroppen har et reguleringssystem som sørger for tilstrekkelig energitilførsel til cellene, både i absorpsjonsfasen (når man spiser og 3-4 timer etterpå) og postabsorpsjonsfasen (før man spiser igjen)

De viktigste hormonene som styrer disse prosessene er:
    • Insulin
    • Glukagon
    • Adrenalin
    Insulin
    Insulin og glukagon dannes i pankreas (bukspyttkjertelen). Pankreas er en blandet endokrin- og eksokrin kjertel.

Sekresjonsreguleringen av insulin
    • Insulinsekresjonen er først og fremst regulert av glukosekonsentrasjonen i det blodet som renner gjennom bukspyttkjertelen
    • Insulinsekresjonen stimuleres av diverse hormoner (og aminosyrer) i tarmkanalen
    • Økt aktivitet i det parasympatiske nervesystem stimulerer insulinsekresjonen

Glukagon
    • Glukagon dannes i alfacellene i bukspyttkjertelen
    • Glukagonkonsentrasjonen er først og fremst regulert av glukosekonsentrasjonen i blodet, akkurat som insulin
    • Fall i glukosekonsentrasjonen fører til økt sekresjon av glukagon

Adrenalin
    • Glukosekonsentrasjonen reguleres både av noradrenalin fra binyremargen og noradrenalin fra sympatiske nerveender
    • Dersom glukosekonsentrasjonen i blodet synker, fører det reflektorisk til økt adrenalinsekresjon og økt aktivitet i de sympatiske nervefibrene til lever og fettvev

Leser om dette om dagen - og ufattelig så mye som henger sammen.... Lykke til med alle bøkene, det er spennende når man først kommer igang. Ikke bry deg om om du ikke forstår det med en gang. Det drypper inn litt etterhvert.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    63
    Meldinger
    5,134

Hei rexxy69!

Dette er spennende. Jeg får fort lavt blodsukker. Veldig fort. Jeg kan gå fra å føle meg mett til ti minutter etterpå være desperat fordi mat ikke finnes tilgjengelig. Jeg bruker jo også hydrokortison. Og merker at det er litt bedre enn det var, jeg kan ha et litt mer normalt tidsspenn mellom måltidene. Men fire timer, det er det samme som å sulte! Tre timer kan gå, avhengig av hva jeg har spist. Er det mye karbohydrater, blir jeg fortere sulten. Så jeg lurer jo på hva de er som gjør meg slik at jeg går fra mett til sulten så raskt....
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Oct 2010
    Meldinger
    38

Akkurat sånn er jeg også Ruth. En halvtime etter maten er jeg i grunn helt klar for å spise igjen. Föles som jeg kunne spist hele dagen....

Våkner også på natten av at jeg er sulten.

Lignende tråder

1. Binyrene, cortisol, lavt blodsukker
    Av BeritM i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 6
    Siste melding: 01-02-11, 17:14
  2. Hypothyreose, binyrene, cortisol
    Av Mod i forumet Cortisol / ACTH
    Svar: 0
    Siste melding: 30-10-09, 22:51
  3. Bogen om Lavt blodsukker (Hypoglykæmi)
    Av Anisa i forumet Biblioteket
    Svar: 4
    Siste melding: 19-08-09, 22:29
  4. svimmelhet og "lavt blodsukker" ved lavt stoffskifte
    Av isa1 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 11-06-09, 19:54
  5. Lavt blodsukker og annet spørsmål fra Lilja :)
    Av Lilja i forumet Lavt stoffskifte av spiseforstyrrelse?
    Svar: 14
    Siste melding: 25-03-07, 21:19

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn