Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 22
    Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Buskerud
    Alder
    38
    Meldinger
    14

Standard Lavt stoffskifte. Hjelp meg noen

Jeg har i år hatt mange plager som smerter i armer og bein, vært utslitt, hatt synsforstyrrelser, piping på øret, hatt hjertebank, har vært lagt inn to ganger for uspsifikke magesmerter, nedsatt kjønnsdrift, lavt blodtrykk og mye svimmel.

Har nå i det siste tatt blodprøver hos fastlege og ble innkallt til å ta flere siden stoffskiftet mitt var lavt. Har ikke fått svar på de siste men ba om en utskrift av blodprøver for de siste fem år og der ser jeg at Fritt T4 ligger på alt fra 9,7 -12,2 og TSH fra 0,97 - 2,6. Dette er da på forskjellige målinger fra 2007 til mars i år. Kan dette være årsak til mye av mine plager og burde legen sagt noe før. Har ikke T3 målinger, men har akkurat tatt så får svar til uken. Tusen takk for svar.

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Standard Sv: Hjelp meg noen

Hei
    Har du referanseområdet på blodprøvene?
    De forskjellige labratorier har forskjelliege referanseområder.
    Er prøvene tatt fastende om morgenen? Stoffskifteprøver skal alltid tas fastende om morgenen siden hormonene i kroppen vår svinger i løpet av dagen, og det er morgenmålingen som gir det mest korrekte svaret.
    Videre lurer jeg på om legen har tatt andre prøver som anti-TPO, TRAS, ferritin, d-vitamin, B-12 og selvsagt FT3 som du venter svar på.
    Det er litt lettere for oss om vi har prøvesvarene og referanseområdene.

Utifra det lille du skriver om prøvesvar; på labratoriet som tester mine prøver, er referanseområdet for FT4 11-22, og er det samme referanseområde på labratoriet som har testet dine prøver, så er dette for lavt.
    Det kunne også vært interessant og sett hvordan TSH har utviklet seg, altså når de forskjellige målingene er tatt.....

Symptomene på lavt stoffskifte minner om synptomene på flere andre ting, så det er ganske vanskelig og si bare ut ifra symptomene om det er lavt stoffskifte som er hovedsynderen hos deg.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,359

Standard Sv: Hjelp meg noen!

Hej og velkommen til
    Jo, symptomerne kunne lyde som noget, der handler om stofskiftet. Men nu skriver du ikke referenceområderne - og så længe, dit t3 ikke er kendt, er der nok ikke godt at sige hvad, tror jeg. Du må også hellere få målt andet, som BenteR skriver.

Hvis du har fået taget blodprøverne på forskellige tidspunkter på dagen, kan det også spille en rolle - man skal helst ta blodprøve om morgenen og uden at ha spist evt. medicin og diverse vitaminer og andre tilskud - og det skal så vidt muligt på ca. samme tid hver gang, man får taget blodprøve. Det giver de bedste muligheder for at sammenligne prøverne og se evt. udvikling i dem.

Nogle mennesker laver t4 men får ikke så meget t3 ud af det, og det er et problem, fordi t3 er det aktive stofskiftehormon. Men det kan man altså se i prøven, om det er det, der er galt.

Tsh, ja, det er jo den, læger over en kam gerne vil ta og rette sig efter Var du tysker, fik du hjælp, når din tsh kom over 2, men som nordmand skal du vist over 4

Sørg for at få godt med d-vitamin, det må og skal være d3, du får, og regn med at ta mere end de der 10 µ som anbefalingen lyder på. Mangel på d-vitamin kan også hos raske /friske give symptomer på lavt stofskifte! Ligesom mangel på b-12 kan (men ta altid multi-b-vitamin også, uanset at du bare mangler ét b-vitamin - ellers risikerer du andre mangler inden for gruppen)

Nielsigne

Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Buskerud
    Alder
    38
    Meldinger
    14

Takk for at dere svarte så fort:o) Referanseområdet er jeg ikke sikker på men mener hun på legekontoret sa at T4 skulle ligge mellom 12 - 26. Jeg hvet jeg har lav hb også. Er spent på å få svar på de andre blodprøvene jeg tok. Jeg skjønner jo ikke halvparten av dette, men om det er som jeg tror har jeg mye å sette meg inn i.

Nå har jeg fått svar på de siste prøvene, er d noen som kan si om dette for lavt. Har ikke fått snakket med legen enda, skal dit på tirsdag?
    Fritt T4- 12,7
    T3- 4,9
    TSH-1,5

Takk for svar:o)

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Har du referanseområder eller hvilket labratorium som har sjekket prøvene?
    Er prøvene tatt om morgenen?

Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Buskerud
    Alder
    38
    Meldinger
    14

Prøvene er tatt ca 9.30 om morran. Har ikke referanseområdet, skiller det mye forskjellige steder? Må få det når jeg skal til legen? Regner med det er ett laratorium i Drammen som de ble sendt til.

Mvh. Suza:o)

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Referanseområdet skiller endel fra de forskjellige labratoriene. FT4 har jeg sett 7-16, 9-19 og 11-22 iallefall.

Når din FT4 er 12,7 vil den være midt på treet om referanseområdet er 7-16, men lav om referansområdet er 11-22.
    Slik er det med alle prøvene; det er forskjell fra lab til lab, og da er det nesten umulig og mene noe om tallene om vi ikke referanseområdet eller hvor de er testet.

Jeg vet ikke hvilken lab som tester i Drammensområdet, kanskje andre kan hjelpe

Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Buskerud
    Alder
    38
    Meldinger
    14

Ok, Pingvinen :o) Mener at hun kontordama på legehuset sa at reveranseverdien på T4 var 12-26 når jeg begynte med alt dette. Men de andre hvet jeg ikke.

Mvh Suza81.

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Buskerud
    Alder
    38
    Meldinger
    14

Sitat Opprinnelig skrevet av Pingvinen Vis post
    Og om det referanseområdet stemmer, så ligger du helt i bunn og har lavt stoffskifte......
    Ja, det er det jeg er redd for, og at dette kunne vært gjort noe med mye før, siden jeg har hatt mange av disse symptomene i flere år. Er spennt på legetimen til tirsdag... håper det gir noen svar.

Tusen takk for hjelpen:o)

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. Trening med lavt stoffskifte - hjelp, hva skjer med meg?
    Av sigo i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 22
    Siste melding: 11-01-15, 17:05
  2. Har jeg lavt stoffskifte? Hjelp
    Av jenteoje93 i forumet Lavt stoffskifte i grenseland
    Svar: 6
    Siste melding: 09-05-12, 08:13
  3. HJELP! Etter 3 år med lavt stoffskifte er mitt stoffskifte nå for høyt!
    Av Vilje i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 3
    Siste melding: 24-03-12, 23:14
  4. hjelp med blodprøver, symptomer på lavt stoffskifte
    Av Emily i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 22-02-12, 08:20
  5. Lavt stoffskifte. Hjelp - håret ramler av
    Av lady90 i forumet Lavt stoffskifte, hår og negler
    Svar: 2
    Siste melding: 20-01-09, 06:57

Søkeord for denne tråden