Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 15 av 15
    Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    52
    Meldinger
    3,083

Post Sv: Hjemmelavet smør, smørbart fra køleskabet

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Kære Kevlin Det er først nu, at jeg har bestilt MCT-olie til hjemmelavet smørbar smørblanding.
    Grunden til at MCT-smør-forsøget er blevet forsinket er... Macadamia-olie.

Resultatet er overvældende! Jeg har bare aldrig, aldrig spist smør, der smagte SÅ GODT, som blandet med Macadamia-olie!
    Det langt overgår (efter min smag) selv det bedste, "rene" mejerismør. At det så samtidigt har samme "jod-bevarende" effekt,
    som olivenolie, er netop den gevinst, jeg så gerne vil sikre ved at kassere alle de kendte smørbare smørprodukter,
    der findes i handelen, og som er fremstillet med flerumættede fedtsyrer, der ødelægger helbredet på flere punkter.
    Jeg har blandet meg min første Macademiaolje-meierismør nå
    jeg blandet også inn litt himalayasalt.
    Det smaker godt, men lukter "anderledes" - sikkert en overgang.

På bremykpakken oppgis det 70% meierismør og 30% rapsolje -
    jeg blandet litt på slumpen - anslagsvis 85% meierismør og resten macademiaolje.

Hvis jeg bruker stavmisker så kanskje jeg klarer å blande bedre neste gang -
    dvs at jeg kan få blandet inn mer av macademiaoljen.
    Macademiaolje kan også brukes i salater og som stekeolje.
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    56
    Meldinger
    3,369

Standard Sv: Hjemmerørt, sundt smør, smørbart direkte fra køleskabet

Jeg vil gerne kommentere på det med stavmikseren; jeg har arbejdet inden for økologisk jordbrug, og der har jeg fået fortalt, at hvis man er for voldsom ved mælk, så sker der en homogenisering Jeg ved ikke, om det er det samme for fløde /smør, men er lidt bekymret for det ...

Tillykke med det, ellers

Nielsigne

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    70
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Hjemmerørt, sundt smør, smørbart direkte fra køleskabet

Sitat Opprinnelig skrevet av helgemann Vis post
    Hva er egentlig problemet? Kjøper meierismør, men tar den fram en stund før jeg skal spise, eller så putter jeg den i microen i noen sekunder. Evt kan du legge den opp på en varm ovn kort tid. Laget smør før jul, men bruker tid og krefter på andre ting.
    Hej Helgemann Jamen, også for mig handler det om at bruke tid og krefter på andre ting foruden at få en helsebringende olie med, i samme ombæring.

Man kan sammenligne med f.eks. at have et månedskort til bus og tog, så man ikke hver gang behøver at gå til kassen for at købe eb enkelt billet, hver gang man skal fra det ene sted til det andet. Ved at tilberede en vis mængde smørblanding en gang om ugen, behøver jeg ikke, flere gange om dagen hver dag, at skulle huske at tage smørret ud før det skal bruges, eller lune det op i mikroovnen. For mig er det en aflastning at gøre noget en gang ugentligt, i stedet for flere gange om dagen...

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    Hvis jeg bruker stavmisker så kanskje jeg klarer å blande bedre neste gang -
    dvs at jeg kan få blandet inn mer av macademiaoljen.
    Hej Kevlin Tillykke med forsøget! Nej, stavmikser er slet ikke nødvendig. Du skal bare sørge for at smørret er i stuetemperatur og røres blødere endnu med almindelig, elektrisk piskeris. Ved ikke hvad den hedder på norsk, men den ser ud som her:

Det betyder ikke noget, at det føles trægt til at begynde med. Bare kom olien i og pisk videre og smørblandingen vil på sekunder bliver endnu blødere. Det skal nok blive fastere igen efter ½ time i køleskabet.

Jeg kan virkelig godt lide macadamia-bi-smagen, men hvis man rører smørret med MCT-olien, vil der overhovedet ikke være anden smag end smørrets egen.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    70
    Meldinger
    10,241

Exclamation Sv: Hjemmelavet smør, smørbart fra køleskabet

Vi lige melde tilbage, at resultatet af eksperiment med blandingssmør med (mild smag) olivenolie er..... FANTASTISK!
    Jeg kan godt stå inde for en anbefaling med et enkelt forbehold: olivenolien skal være af den milde type. Jeg har nemlig begået samme forsøg for nogen tid siden, uden at være opmærksom på, at den anvendte olivenolie var "stærk" og smørret blev nærmest uspiseligt, af for mange, ellers naturlige i olivenolien - bitterstoffer. Derimod det sidste forsøg gik super igennem!
    Jeg kan virkelig godt lide macadamia-bi-smagen, men hvis man rører smørret med MCT-olien, vil der overhovedet ikke være anden smag end smørrets egen.
    Hej Venner

Jeg er nu gået bort fra at bruge olivenolie i min smørblanding. Årsagen er varierende "mildhedsgrad" i de forskellige "milde" olivenolie-produkter. Nu bruger jeg kun MCT-olie. Nærmere forklaring kan læses i tråden om min egen MCT-mayonnaise (og remoulade) HER.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    63
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Hjemmelavet smør, smørbart fra køleskabet

Nå har MCT-oljen kommet. Planen er å lage majones eller aioli, men der er en så fantastisk varm sommer at alle ekstra aktiviteter utsettes. Jeg har to ganger tatt en spiseskje olje før trening, for å ha en lengre metthetsfølelse. Det fungerer bra.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Side 2 av 2 Først 12

Lignende tråder

1. Norge i stor smør-panik
    Av Anisa i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)
    Svar: 22
    Siste melding: 18-12-11, 18:22
  2. Erstatning til smør, margarin og olje.
    Av maika i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 8
    Siste melding: 06-11-10, 17:33
  3. Smør med.... soya??
    Av Anisa i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 8
    Siste melding: 19-07-10, 18:02
  4. Leverer lavkarbomat direkte på døren
    Av Anisa i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)
    Svar: 1
    Siste melding: 23-04-09, 20:51

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn