Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 19 av 19
    Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Rogaland
    Alder
    33
    Meldinger
    253

Standard Sv: En jente på 2 år som er øre, nese og hals barn og som ikke sover noe særlig om na

Hva med å blande KREMfløte med skummetmelk? (1:10= H-melk i fettprosent)
    ..Ingen av disse skal være homogeniserte, mener jeg. Kom over denne tråden fra 2007:

"Uhomogenisert H-melk har selvfølgelig ikke det problemet, men det er ikke mulig å få kjøpt uhomogenisert H-melk i norske butikker. Men fortvil ikke, for du kan mikse den selv: Kjøp kremfløte (ikke kaffefløte eller husholdningsfløte, men kremfløte) og skummetmelk (ikke lettmelk eller noe slikt, men skummetmelk). Bland dem i forholdet 1:10, og du vil ha melk som er like fet som H-melk, og fettet har aldri blitt homogenisert. Men det er viktig at du kjøper kremfløte, som er uhomogenisert, og ikke en av de to andre fløtetypene, siden de har blitt homogenisert. Like viktig er det at du bruker skummetmelk og ikke faller for fristelsen til å kjøpe melk med mer fett, siden fettet i fetere melketyper har blitt homogenisert."

(http://forum.lavkarbo.no/archive/index.php/t-11587.html)

Først separeres melken til skummetmelk og fløte, deretter blandes disse til ønsket fettprosent (H-melk, lettmelk osv.), og homogeniseres. Jeg er rimelig sikker på at fløte og skummetmelk bare er pasteurisert her i norge og ikke homogenisert... (kilde: melk.no, "fakta om melk")

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    57
    Meldinger
    554

Standard Sv: En jente på 2 år som er øre, nese og hals barn og som ikke sover noe særlig om na

...og min situasjon er at jeg jobber 80% stilling og har en jente på 2 år som er øre,nese og hals barn med konstante hovne mandler og røde ører som ikke sover noe særlig om natten.
    En avsporing fra melke-debatten kanskje, men jeg kjenner til flere barn som har blitt operert og fått fjernet mandlene, og blitt mye bedre etterpå.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,360

Sitat Opprinnelig skrevet av Bettie B. Vis post
    En avsporing fra melke-debatten kanskje, men jeg kjenner til flere barn som har blitt operert og fått fjernet mandlene, og blitt mye bedre etterpå.
    Om dette virker, må jo komme an på selve årsagen til, at barnet har det dårligt.

Nielsigne

Medlem siden
    Jan 2011
    Sted
    Hordaland
    Alder
    41
    Meldinger
    187

Sitat Opprinnelig skrevet av Bettie B. Vis post
    vi har vært til øre,nese og hals lege med henne og hun har konstant mandler som er så store at de tar borti hverandre,så operasjon er nok eneste løsning...men hun er litt liten enno..
    hun er nettopp fylt 2 år,så vi skal prøve å komme oss så nærmt 3 år som muligt før hun opereres...
    men sånn som livet har gått så langt så har hun allerede gått på 6 pencilin kurer a 10 dager hver....og det synest jeg er i drøyeste langet for en sånn liten kropp.

så jeg tror nok ikke hun begynner å sove ordentlig før de er vekke....men jeg tror det er noe i kosten også som plager henne...jeg vet bare ikke hva enno!!

sitter stor pris på alle innslagene deres
    Fibromyalgi, masse allergier, Hashimoto's. Dagboken til Tone

Medlem siden
    Jan 2011
    Sted
    Hordaland
    Alder
    41
    Meldinger
    187

Sitat Opprinnelig skrevet av Rosin Vis post
    Hva med å blande KREMfløte med skummetmelk? (1:10= H-melk i fettprosent)
    ..Ingen av disse skal være homogeniserte, mener jeg. Kom over denne tråden fra 2007:

"Uhomogenisert H-melk har selvfølgelig ikke det problemet, men det er ikke mulig å få kjøpt uhomogenisert H-melk i norske butikker. Men fortvil ikke, for du kan mikse den selv: Kjøp kremfløte (ikke kaffefløte eller husholdningsfløte, men kremfløte) og skummetmelk (ikke lettmelk eller noe slikt, men skummetmelk). Bland dem i forholdet 1:10, og du vil ha melk som er like fet som H-melk, og fettet har aldri blitt homogenisert. Men det er viktig at du kjøper kremfløte, som er uhomogenisert, og ikke en av de to andre fløtetypene, siden de har blitt homogenisert. Like viktig er det at du bruker skummetmelk og ikke faller for fristelsen til å kjøpe melk med mer fett, siden fettet i fetere melketyper har blitt homogenisert."

(http://forum.lavkarbo.no/archive/index.php/t-11587.html)

Først separeres melken til skummetmelk og fløte, deretter blandes disse til ønsket fettprosent (H-melk, lettmelk osv.), og homogeniseres. Jeg er rimelig sikker på at fløte og skummetmelk bare er pasteurisert her i norge og ikke homogenisert... (kilde: melk.no, "fakta om melk")

jeg leste på skummet melken at den bare er pasturisert(hva no enn det måtte bety)
    så jeg kjøpte no en kremfløte og en skummet melk for å prøve...kan jo hvertfall ikke gjøre mer skade enn det allerede gjør med h-melk.

men hvis denne oppskriften din stemmer,så er jo det supert!!

Medlem siden
    Jan 2011
    Sted
    Hordaland
    Alder
    41
    Meldinger
    187

Standard Sv: Hva blodprøvene mine viser?

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Oj, oj, oj, oj.... H-melk! Det kan sagtens ske, at det er H-melk, homogeniseret yoghurt og lige så fløde (kun piskefløde homogeniseres ikke, da den ikke ville kunne piskes til skum) og andre homogeniserede mælkeprodukter, der har sin andel i jentens plager.

Ved du hvad, toneij? Hvis det var mit barn, ville jeg go for it i fuld bredde fra dag 1, dvs. med alt på en gang... Havde jenten ikke været så hårdt medtaget, kunne man give sig god tid til at teste enkelte dele af kosten, men "god tid" her betyder jo, at jenten har det hårdt, og det har du jo også. Desuden, hvis hun reagerer på mere end en komponent, og bliver bedre af at kvitte en tilfældig kostbestandel, og man derfor ikke tester videre, fordi der er jo en bedring - vil hun ikke få det endnu bedre, hvis resten ikke med i forsøget fra starten. Så hvorfor ikke starte med det hele på en gang - og når det bliver bedre (det tror jeg virkelig på at det vil, på et eller andet tidspunkt) kan man evt. senere bag-teste ved at lægge enkelte madkomponenter til, og se om hun reagerer på det? Men flerumættede planteolier og homogeniserede mælkeprodukter er jeg fuldstændig sikker på, skader på både kort og langt sigt.

Når jenten får det bedre, vil hun kunne begynde at spise bedre, og uden sukker til at lokke med til, overhovedet at få hende til at spise noget. Jeg håber virkelig, at I finder en løsning og får en god hverdag - mor og datter. Det har I brug for.

(Det er blevet til en enorm "off topic", sorry.)
    uff dette er no faktisk første gang jeg har hørt om at homogeniserte melkeprodukter kan skape så mye trøbbel for folk...jeg har no bare hørt om laktose problemer...

flerumettede planteoljer er ikke til stede i mitt hus,så der gjør jeg no en ting riktig

det er nok sikkert kjempe lurt som du sier og fjærne alle potensielle kilder og heller intodusere ett og ett produkt igjen.
    jeg skal no ta og bestille meg en time til hennes fastlege og høre om det er noen blodprøver eller prikk tester de kan ta på henne for å se om det dukker opp noe..
    no hørtes det kanskje ut som hun får masse masse sukker i seg..det gjør hun altså ikke,sett bort fra frukt som hun spiser hver dag og en og annen dag i barnehagen de smørrer syltetøy på skivene for å få henne til å spise...yoghurten hennes er uten E-stoffer og kun tilsatt 6% sukker.. er den som er kommet best ut i test her
    (det vil bli et problem å ta vekk yoghurten da de spiser den uten hver dag(om mulig) kl 14,som en liten samlingstund...så det er stor kos med den yoghurten,så vet ikke hva jeg skulle erstattet det måltidet med?
    fast helge snop er hun for liten til å få synest jeg,og hun spør ikke etter heller.så sjokolade får hun en gang innimellom

Medlem siden
    Jan 2011
    Sted
    Hordaland
    Alder
    41
    Meldinger
    187

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    Jeg vil lægge noget til om mine egne erfaringer:

Hvis du kan give din datter u-homogeniseret mælk, vil måske alene det være en stor gevinst. Den fuldfede indeholder her i Danmark 3,5% mælkefedt, altså fløde
    Jeg er enig med Anisa i hendes betragtninger om mælk. Og i min familie er der faktisk flere, der reagerer nærmest omgående, hvis de indtager homogeniseret mælk, så godt, man kan få noget andet.

Det med bacon på tube ville jeg aldrig selv give min datter, for vi har masser af allergi i familien. Så vi spiser kun noget, der er uden farve og andre kunstige tilsætningsstoffer. Får vi ved et uheld noget af den slags, reagerer såvel min datter som jeg selv med dårlig mave, udslæt, reaktion fra luftveje m.m. Derfor er det heller ikke ligegyldigt, hvilken syltetøj, de giver hende i børnehaven! Hvis hun altså absolut skal ha det ...
    Men det er forskelligt, hvad man kan og ikke kan tåle, så man må prøve sig frem.

Her i Danmark er det sådan, at man ved at spise økologiske madvarer ofte kan undgå tilsætningsstoffer, så det kan du måske prøve at se efter. Min mor er sådan indrettet, at hun får ondt i ører og hals, når hun får noget, hun ikke kan tåle. Det var et mysterie i mange år, men jeg kan fortælle dig, at endda lungebetændelse kan udløses af ting, man ikke kan tåle. Jeg skriver ikke "allergener", for måske er det ikke noget, man kan måle i blodet. Ikke desto mindre kan man altså blive mere eller mindre syg af det. Det hedder intolerance / fødevareintolerance og kan give hurtig reaktion ligesom allergi eller en langsommere reaktion, som kan gøre det svært at regne ud, hvad der foregår.
    Du kan læse om fænomenet bl.a. her: http://www.immunogastro.com/index.ph...d=54&Itemid=78
    og her http://www.alun.dk/sund-kost/foedeva...raet-fed.html# hvor der også står noget om "leaky gut", altså utæt tarm, som du muligvis kan ha en fordel ved at sætte dig ind i. Måske kan du også ha glæde af den danske læge Carsten Vagn Hansens hjemmeside, her om utæt tarm: http://radiodoktoren.dk/radiodoktore.../26/utaet-tarm

Nielsigne
    uff det er mye å tenke på og prøve å ta hensyn til leser jeg...
    i min familie/slekt er det også mye elveblest,astma,bronkitt,allergi,utslett,eksem osv.....
    jeg selv har allergi for dyr,pollen,og egg,hvete,hasselnøtter og pianøtter og et stoff i fargen sort.og har i 30 år tatt antihistaminer hver dag..
    er nok redd for at hun kommer til å få kanskej mer og mer ting hvis jeg ikke er forsiktig med verstingene fra nå tidligt av.

hun har allerede vist at når hun spiser apellsin eller jordbær så får hun rødt utslett rundt munnen....

takker for all tiden dere bruker på å gi råd og dele erfaringer som kommer andre til gode

ett virkelig godt forum dette her

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,360

Sitat Opprinnelig skrevet av toneij Vis post
    ... men sånn som livet har gått så langt så har hun allerede gått på 6 pencilin kurer a 10 dager hver....og det synest jeg er i drøyeste langet for en sånn liten kropp.

så jeg tror nok ikke hun begynner å sove ordentlig før de er vekke....men jeg tror det er noe i kosten også som plager henne...jeg vet bare ikke hva enno!!
    Jeg kender en dreng, der har det nøjagtigt sådan. For ham er det et spørgsmål om at holde sig fra ALT med mælk - bare han får salat, hvor der er den mindste lille tern med feta-ost i, blir han dårlig og er vågen hele natten Hans forældre valgte at prøve at ta mælken fra ham efter at han havde levet nogle år som du beskriver - på penicillin. Han voksede ikke, og de havde ikke rigtigt noget valg til sidst. Til gengæld: Da de tog AL mælk og mælkerelaterede madvarer fra hans kost, så begyndte han at sove, vokse og trives. Det var besværligt for familien i begyndelsen, men de kunne jo se, at det virkede. Det er bare om at være konsekvent, og det betyder, at man også må tjekke for mælk de mest mærkelige steder. Fx er der noget syltetøj, der indeholder et "surhedsregulerende middel", der er lavet af ostevalle - og det kan man ikke bruge, hvis man ikke tåler mælk. Andre slags syltetøj /marmelade er lavet med noget andet surt end lige det der valle, og det kan man så bruge. Nu er det ikke fordi jeg mener, børn absolut skal ha syltetøj, men jeg synes, det er et godt eksempel på, hvor langt ned i detaljen man må gå. Når man så har vænnet sig til det, er resten fornøjelse, fremhæver den her familie. Det kunne være værd at overveje i forbindelse med din datter Men få børnehaven og hele familien med på projektet, for ellers kan det blive spildte kræfter.

---
    Jeg er endnu ikke helt med på, hvordan det lige er med stofskiftet hos din datter og dig /din familie. Men du skriver, du ikke tåler peanuts /jordnødder? Og det minder mig om, at jordnødder er med på listen over goitrogene fødevarer, altså fødevarer, der nedsætter stofskiftet. Det samme er fx soja (ingen god erstatning for ost, faktisk) og så hirse, der altid er goitrogen, også når den er opvarmet som til grød eller i brød
    Ellers kan man bruge goitrogene fødevarer, bare man varmer dem op ved at koge /stege/dampe /bage ... og spiser man dem rå - som fx jordbær - er det en god idé ikke at spise mange ad gangen
    Prøv at skrive goitrogene fødevarer eller goitrogens i søgefeltet, enten her på forummet eller på fx google. Her er en af listerne: http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ead.php?t=3955 men der er altså flere, nogle nemmere at læse end andre

Nielsigne

Medlem siden
    Feb 2012
    Sted
    Oppland
    Alder
    44
    Meldinger
    352

Tror man får kjøpe melk på gårdene rundt om i Norge også om man bare spør. Det ville nå lønne seg økonomisk for alle melkebønder å selge direkte til kunden i hvertfall.
    Vi har plenty melkekyr vi, så jeg kan ta på meg å selge jeg om noen vil kjøpe!

Side 2 av 2 Først 12

Lignende tråder

1. Egen referanseverdi for barn eller ikke?
    Av munch i forumet Stoffskiftesykdommer hos barn
    Svar: 2
    Siste melding: 22-05-13, 19:23
  2. Jeg klarer ikke jobbe noe særlig i det hele tatt, for jeg er eeeeeeelendig i formen
    Av tcelinet i forumet Sykdomsutgifter, arbeid, trygd, NAV, sosialhjelp etc.
    Svar: 4
    Siste melding: 28-06-11, 08:35
  3. Sover ikke lenger.
    Av grynet i forumet Søvn
    Svar: 14
    Siste melding: 01-10-08, 14:25
  4. Øre-nese-hals-spesialist --- folk er rare ;-)
    Av Stina i forumet Hos legen
    Svar: 4
    Siste melding: 09-11-07, 10:18
  5. Noen ide om hvorfor jeg slutter å puste om natten?
    Av rikke i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 17
    Siste melding: 21-08-07, 20:23

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn