Side 1 av 5 123 ... Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 49
    Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Oslo
    Alder
    43
    Meldinger
    135

Standard Ny på forumet, og har endelig fått konstatert lavt stoffskifte

De siste to ukene har jeg lest mye inne på dette forumet. Og jeg sitter nesten mer og mer i sjokk over at ingen lege har tatt tak i meg. Men på en annen side er det jo ikke rart når man tenker på at man må over visse verdier før de tar tak. Altså jeg er en av de som alltid har liggi i grense området.

Første gang jeg hørte det var jeg vel mellom 12-14 år, altså 24-26 år siden. Siden har jeg fått dette svaret flere ganger, eller bare fått til svar at alt er bra. Så nå når jeg kommer hjem fra jobb (jobber offshore), skal jeg gå rundt til de forskjellige legene og hente inn prøve resultatene.

En annen ting jeg har blitt klar over inne på dette forumet er jo at når jeg har tatt prøvene så har det alltid vært mellom kl 11-14. Eneste gangen det ikke har skjedd var nå sist hvor jeg kom til legen 0830 og tok blodprøve, da hadde TSH steget fra 4.5 til 6.7. Men fortsatt er det under 10, så egentlig ut fra standaren er legen min snill som ville la meg begynne på levaxin, i hvertfall med tanke på at FT4 var på 16.

Jeg har alltid vist at det var stor sjangse for at jeg ville få diagnosen lavt stoffskifte pga at det har ligget lattent og for at min far og alle hans søstre og brødre har fått det + kusinene mine på den siden. Og når jeg var den som la på meg lett, var ikke regnestykket så vanskelig å forstå.

Jeg har gått med symtomer i MANGE år, men de har ikke gått utenfor referanseverdiene. Og hadde det ikke vært for at jeg maste mer på privatlegen og klagde på symtomer så hadde jeg vel fortsatt ikke fått medisin. Jeg har blitt satt på en dose på 25, og selv om dette ikke er så alt for mye så la jeg brått merke til at kroppstemeraturen økte, og at ikke ikke var så kaldt på lugaren som jeg bor på når jeg er på jobb. Tidligere så pakket jeg meg godt inn i dyna og det var bare så vidt nesetippen som stakk ut pga at jeg frøys så mye.

Selv om jeg har merket bedring så ser jeg for meg at jeg er et stykke unna riktig dose, men alikevel så er det kjempe deilig å føle at noe skjer. Og jeg vurderer om jeg skal bestille meg time hos han legen i Arendal. Bor i oslo, så får ta meg en lang kjøretur, slik at jeg får en skikkelig utrening.

For selv om privat legen jeg bruker er veldig flink så imponerte hun ikke med kunskapen om lavt stoffskifte. For jeg nevte jo til henne at jeg har et ønske om å bli gravid, og da svarte hun brått med at da var det kanskje ikke så bra å begynne på tabletter.... Men hun hadde glemt dette da hun fikk svarene fra laboratoriet, så da ble det Levaxine, hvis ikke så hadde jeg svarte med at man bør øke dosen med 1\3 ut i fra det jeg har klart å lese meg til. Hvis jeg hadde turt da, for som mange andre så er jeg jo snill pike som ikke liker å si i fra. Også en grunn til at jeg bruker privat lege, for der føler jeg at det er lettere å bli hørt uten om å måtte sette ned foten.

Any way, jeg er i hvert fall super lykkelig for at jeg endelig har fått det på svart og hvit

Og tusen takk for et flott forum som gir masse svar og er nesten uttømmelig for informasjon

Medlem siden
    Dec 2011
    Sted
    Østlandet
    Alder
    38
    Meldinger
    502

Standard Sv: Ny på forumet, og har endelig fått konstatert lavt stoffskifte

Sitat Opprinnelig skrevet av Lenak Vis post
    De siste to ukene har jeg lest mye inne på dette forumet. Og jeg sitter nesten mer og mer i sjokk over at ingen lege har tatt tak i meg. Men på en annen side er det jo ikke rart når man tenker på at man må over visse verdier før de tar tak. Altså jeg er en av de som alltid har liggi i grense området.

Første gang jeg hørte det var jeg vel mellom 12-14 år, altså 24-26 år siden. Siden har jeg fått dette svaret flere ganger, eller bare fått til svar at alt er bra. Så nå når jeg kommer hjem fra jobb (jobber offshore), skal jeg gå rundt til de forskjellige legene og hente inn prøve resultatene.

En annen ting jeg har blitt klar over inne på dette forumet er jo at når jeg har tatt prøvene så har det alltid vært mellom kl 11-14. Eneste gangen det ikke har skjedd var nå sist hvor jeg kom til legen 0830 og tok blodprøve, da hadde TSH steget fra 4.5 til 6.7. Men fortsatt er det under 10, så egentlig ut fra standaren er legen min snill som ville la meg begynne på levaxin, i hvertfall med tanke på at FT4 var på 16.

Jeg har alltid vist at det var stor sjangse for at jeg ville få diagnosen lavt stoffskifte pga at det har ligget lattent og for at min far og alle hans søstre og brødre har fått det + kusinene mine på den siden. Og når jeg var den som la på meg lett, var ikke regnestykket så vanskelig å forstå.

Jeg har gått med symtomer i MANGE år, men de har ikke gått utenfor referanseverdiene. Og hadde det ikke vært for at jeg maste mer på privatlegen og klagde på symtomer så hadde jeg vel fortsatt ikke fått medisin. Jeg har blitt satt på en dose på 25, og selv om dette ikke er så alt for mye så la jeg brått merke til at kroppstemeraturen økte, og at ikke ikke var så kaldt på lugaren som jeg bor på når jeg er på jobb. Tidligere så pakket jeg meg godt inn i dyna og det var bare så vidt nesetippen som stakk ut pga at jeg frøys så mye.

Selv om jeg har merket bedring så ser jeg for meg at jeg er et stykke unna riktig dose, men alikevel så er det kjempe deilig å føle at noe skjer. Og jeg vurderer om jeg skal bestille meg time hos han legen i Arendal. Bor i oslo, så får ta meg en lang kjøretur, slik at jeg får en skikkelig utrening.

For selv om privat legen jeg bruker er veldig flink så imponerte hun ikke med kunskapen om lavt stoffskifte. For jeg nevte jo til henne at jeg har et ønske om å bli gravid, og da svarte hun brått med at da var det kanskje ikke så bra å begynne på tabletter.... Men hun hadde glemt dette da hun fikk svarene fra laboratoriet, så da ble det Levaxine, hvis ikke så hadde jeg svarte med at man bør øke dosen med 1\3 ut i fra det jeg har klart å lese meg til. Hvis jeg hadde turt da, for som mange andre så er jeg jo snill pike som ikke liker å si i fra. Også en grunn til at jeg bruker privat lege, for der føler jeg at det er lettere å bli hørt uten om å måtte sette ned foten.

Any way, jeg er i hvert fall super lykkelig for at jeg endelig har fått det på svart og hvit

Og tusen takk for et flott forum som gir masse svar og er nesten uttømmelig for informasjon
    Hei og Velkommen hit.

Spennde å høre om du skal til Arendal, har også lurt på å bestille time der.

Når det gjelder graviditet har jeg noen ppw ark du kanksje kunne hatt interesse av å lese.
    Det står ikke mye, men litt. Det står bla. at man bør screenes så tidlig som mulig, og følges opp av lege månedlig ifht dosering av medisiner man bruker.
    Det var også gjort forskning på gravide som fikk selen (selenium) at de hadde en bedre graviditet en de som ikke fikk dette.
    Jeg har hørt diverse om lege Ingrid Norheim at hun skal være flink på dette temaet. Men jeg tar dette med en klype salt, da jeg har hørt andre som er svært
    misfornøyd med henne. Lykketil, er i samme hjørne selv rundt graviditet.

Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Oslo
    Alder
    43
    Meldinger
    135

Og da har jeg bestilt time hos Arendal helsesenter. Kunne ha fått time i juni, men pga jobb så klarte jeg ikke det. Og i juli var de stengt, men 21 august var det ledig time og klaffet med jobb og ferie Så planen min frem til da, er å innhente tidligere prøve resultater for egen intresse. Skrive ned alt av symtomer, for pleier å gleme det meste når jeg først sitter i lege stolen. Og fortsette å bruke privat legen frem til da. For hun h ar jo begynt å behandle meg. Men siden hun ved flere anledninger kommer med uttalelser som sier at hun ikke kan så mye om det, syns jeg det er bedre å dra helt til arendal for å få en ordentlig utredelse plus å få mer naturlige medisiner

Gleder meg masse til utredningen i hvert fall Hun skulle til og med ringe meg hvis de fikk noen avbestillinger siden jeg ikke kunne etter 11 juni pga jobb. Sånn sett er det jo en ulempe å jobbe 2 - 4. To uker jobb og 4 uker fri. Fordelen er at kroppen får mer tid til å hente seg inn igjen etter jobb. Normalt er jeg ødelagt i 1 uke før jeg begynner å føle at jeg får mer energi til å gjøre andre ting igjen. Jeg er jo ofte sliten når jeg er på jobb også, med siden jeg jobber intensivt i 2 uker så vet jeg jo at jeg får 4 uker fri. Det er vel noe av grunnen til at jeg ikke har mast så mye om stoffskifte det siste året, siden jeg alikevel har fått mer tid til å hente meg inn igjen.

Jeg mistenker at jeg var gravid i desember, hadde mange symtomer, men det var for tidlig å ta noen test, og mensen kom med kraftig blødning uten smerter?!? Etter dette har jeg blitt mer slått ut, og enda mer trøtt. Har lest at man kan få lavt stoffskifte etter graviditet. Men dette var kanskje maks 3 uker, lavt stoffskifte kan jo føre til selvabbort, men kan man også få en forverring av stoffskiftet etter en selvabbort?

Sitat Opprinnelig skrevet av flaggstang Vis post
    Hei og Velkommen hit.

Spennde å høre om du skal til Arendal, har også lurt på å bestille time der.

Når det gjelder graviditet har jeg noen ppw ark du kanksje kunne hatt interesse av å lese.
    Det står ikke mye, men litt. Det står bla. at man bør screenes så tidlig som mulig, og følges opp av lege månedlig ifht dosering av medisiner man bruker.
    Det var også gjort forskning på gravide som fikk selen (selenium) at de hadde en bedre graviditet en de som ikke fikk dette.
    Jeg har hørt diverse om lege Ingrid Norheim at hun skal være flink på dette temaet. Men jeg tar dette med en klype salt, da jeg har hørt andre som er svært
    misfornøyd med henne. Lykketil, er i samme hjørne selv rundt graviditet.
    Skal oppdattere etter at jeg har vært i Arendal, selv om det er kjempe lenge til
    Vil veldig gjerne ha tatt en titt på de arkene du har om graviditet
    Kjempe masse lykke til, til deg også!!

Medlem siden
    Dec 2011
    Sted
    Østlandet
    Alder
    38
    Meldinger
    502

Sitat Opprinnelig skrevet av Lenak Vis post
    Og da har jeg bestilt time hos Arendal helsesenter. Kunne ha fått time i juni, men pga jobb så klarte jeg ikke det. Og i juli var de stengt, men 21 august var det ledig time og klaffet med jobb og ferie Så planen min frem til da, er å innhente tidligere prøve resultater for egen intresse. Skrive ned alt av symtomer, for pleier å gleme det meste når jeg først sitter i lege stolen. Og fortsette å bruke privat legen frem til da. For hun h ar jo begynt å behandle meg. Men siden hun ved flere anledninger kommer med uttalelser som sier at hun ikke kan så mye om det, syns jeg det er bedre å dra helt til arendal for å få en ordentlig utredelse plus å få mer naturlige medisiner

Gleder meg masse til utredningen i hvert fall Hun skulle til og med ringe meg hvis de fikk noen avbestillinger siden jeg ikke kunne etter 11 juni pga jobb. Sånn sett er det jo en ulempe å jobbe 2 - 4. To uker jobb og 4 uker fri. Fordelen er at kroppen får mer tid til å hente seg inn igjen etter jobb. Normalt er jeg ødelagt i 1 uke før jeg begynner å føle at jeg får mer energi til å gjøre andre ting igjen. Jeg er jo ofte sliten når jeg er på jobb også, med siden jeg jobber intensivt i 2 uker så vet jeg jo at jeg får 4 uker fri. Det er vel noe av grunnen til at jeg ikke har mast så mye om stoffskifte det siste året, siden jeg alikevel har fått mer tid til å hente meg inn igjen.

Jeg mistenker at jeg var gravid i desember, hadde mange symtomer, men det var for tidlig å ta noen test, og mensen kom med kraftig blødning uten smerter?!? Etter dette har jeg blitt mer slått ut, og enda mer trøtt. Har lest at man kan få lavt stoffskifte etter graviditet. Men dette var kanskje maks 3 uker, lavt stoffskifte kan jo føre til selvabbort, men kan man også få en forverring av stoffskiftet etter en selvabbort?
    Det jeg har lært er at man under graviditeten produserer mer (østrogen?) som gjør at kroppen blir mer rolig.
    At stoffskifte og det autoimmune angrepet på kroppen vil roe seg ned. Det vil blomstre opp igjen når man ikke er gravid lenger. Det står faktisk litt om det på de lysbilde arkene. Ja, du kan også desverre ha spontan abortert. Vi er vist lettere utsatt for det. Merkelig hvordan kroppen er bygd sammen.

Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Oslo
    Alder
    43
    Meldinger
    135

Har fått tak i prøveresultatene fra 18.04.12

TSH: 6.3 (0,2-4,0)
    FT4: 15,3 (11-23)
    FT3: 5,2 (3,5-6,5)
    Anti-TPO: 45 (>100)

Nå er jeg ingen ekspert på tolkning. Her vel så vidt bare prøvd. Men er vel kun TSH som er unormal. Skal be om å få tatt TRAS enste gang jeg skal ta sjekk.

Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Oslo
    Alder
    43
    Meldinger
    135

Jeg har jo egentlig vist lenge at magen min ikke er så glad i melkeprodukter. Men siden jeg er så utrolig glad i gulost så klarer jeg støtt og stadig å overbevise meg at nå, nå tåler jeg det. For jeg får ingen direkte merkbar utslag hvis jeg spise gulost eller bruker cream frech i sauser. Så da tenkte jeg nå på lørdag at jeg skulle bruke uhomogenisert melk og teste det. Så jeg stekte litt elgekjøtt og lagde god saus med fløte. Noe som endte opp med å ligge på sofaen med mageknipe resten av kvelden.

Jeg tok for noen år siden en intolleranse test og der slo blant annet melkeprodukter ut. Jeg tålte laktose bedre enn melk, så konklusjonen min er at jeg nok er var på selve melke proteinet. Siden jeg fikk så kraftig reaksjon på krem fløte men ikke hvis jeg spiser gulost eller crem frech så er de kanskje ikke så reaktive i magen. Noe også testen for noen år siden viste, men det er ingen unskyldning for å fortsette å spise det, for jeg tåler det jo ikke :(

Så nå som jeg skal gå over til å bli lavkarbo og spise sunt, skal jeg i samme slengen holde meg unna melkeprodukter.
    Den største utfordringen jeg ser ved å gå over til lavkarbo, når jeg tenker kortsiktig, så er det sukker. Er ekstrem sukker slave, og vil tro at det og lavt stoffskifte er årsaken til at jeg har lagt på meg mye. Skulle ønske at vekta snart kan bevege seg nedover i steden for oppover...

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Lyspunktet med og slutte med sukker, er at når du er avsukra, så synes du at f.eks bær smaker så godt, selv uten en tøddel søtning. Leste en plass at "du vet du er på lavkarbo når du synest at årets tyttebær smaker ekstra søtt"
    Virker som alle smaksløkene forandrer seg etter ei tid på ren og naturlig mat uten sukker, korn, ris eller poteter. Og smakene blir faktisk bedre!

Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Oslo
    Alder
    43
    Meldinger
    135

Sitat Opprinnelig skrevet av BenteR Vis post
    Leste en plass at "du vet du er på lavkarbo når du synest at årets tyttebær smaker ekstra søtt"
    Hehehe... per i dag så syns jeg de er litt bittre.
    Gleder meg i hvertfall til transformasjonen

Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Oslo
    Alder
    43
    Meldinger
    135

Er nå på dag to med lavkarbo. og merker jeg sliter med å få i meg nok kalorier. Mulig det kun er en fase før kroppen venner seg mer til lavkarbo. I går havnet jeg på 1150 kalorier. Og i dag så ser det ut til at jeg kommer til å slite med å kommer over 1000 kalorier. Er akkurat som om kroppen min er fornøyd og mett. For hvis jeg prøver å sjekke om jeg kan spise noe mer mat, så vegrer kroppen seg og sier Nei. Så da må den jo være fornøyd?

Jeg har jo egentlig aldri vært stor spiser så sant du ikke gir meg en skål med snop eller ferske bakevarer

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Hvis du tåler nøtter, er de supre ernæringsbomber når man lever lavkarbo.
    Favoritten her er paranøtter.

Side 1 av 5 123 ... Siste

Lignende tråder

1. Jeg fikk konstatert lavt stoffskifte i 2005
    Av knokkel i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 72
    Siste melding: 11-05-13, 23:25
  2. Har ENDELIG fått levaxin!
    Av Angel i forumet Lavt stoffskifte i grenseland
    Svar: 48
    Siste melding: 21-02-11, 22:45
  3. Svar: 46