Viser søkeresultater 1 til 2 av 2
    Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Rogaland
    Alder
    33
    Meldinger
    253

Exclamation Oppskrift på u-homogenisert H-melk

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Så.langt jeg vet eksisterer ikke melk som ikke er homogenisert på det norske markedet. Her er det nærmest monopol for melkeprodusenten "Tine"
    Hva med å blande KREMfløte med skummetmelk? (1:10= H-melk i fettprosent)
    ..Ingen av disse skal være homogeniserte, mener jeg. Kom over denne tråden fra 2007:

"Uhomogenisert H-melk har selvfølgelig ikke det problemet, men det er ikke mulig å få kjøpt uhomogenisert H-melk i norske butikker. Men fortvil ikke, for du kan mikse den selv: Kjøp kremfløte (ikke kaffefløte eller husholdningsfløte, men kremfløte) og skummetmelk (ikke lettmelk eller noe slikt, men skummetmelk). Bland dem i forholdet 1:10, og du vil ha melk som er like fet som H-melk, og fettet har aldri blitt homogenisert. Men det er viktig at du kjøper kremfløte, som er uhomogenisert, og ikke en av de to andre fløtetypene, siden de har blitt homogenisert. Like viktig er det at du bruker skummetmelk og ikke faller for fristelsen til å kjøpe melk med mer fett, siden fettet i fetere melketyper har blitt homogenisert."

(http://forum.lavkarbo.no/archive/index.php/t-11587.html)

Først separeres melken til skummetmelk og fløte, deretter blandes disse til ønsket fettprosent (H-melk, lettmelk osv.), og homogeniseres. Jeg er rimelig sikker på at fløte og skummetmelk bare er pasteurisert her i norge og ikke homogenisert... (kilde: melk.no, "fakta om melk")

Medlem siden
    Jan 2011
    Sted
    Hordaland
    Alder
    41
    Meldinger
    187

Standard Sv: Oppskrift på u-homogenisert H-melk

Min lille søte jente er på dag 2 med den blandingen..så skal bli spennende å se om det kan gjøre en forskjell på søvnkvaliteten hennes
    Fibromyalgi, masse allergier, Hashimoto's. Dagboken til Tone

Lignende tråder

1. Mindre jod i norsk melk
    Av Tily i forumet Melk (mælk)
    Svar: 8
    Siste melding: 12-07-15, 15:07
  2. kost uten melk og hvete? noen prøvd?
    Av isa1 i forumet Glutenfritt
    Svar: 4
    Siste melding: 07-03-10, 14:59
  3. Oppskrift på Ingers Rugrød
    Av marge i forumet Helbred og kosthold