Side 2 av 3 Først 123 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 27
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,225

Question Sv: Struma og operasjon

Selv tak

Sitat Opprinnelig skrevet av Millie Vis post
    ...men vet ikke resultatene annet enn at legen sa de var normale. De tok også døgnurinprøve. Jeg skal jammen i meg be om en utskrift av de neste gang jeg er der.
    Hmm.. "normale"? På dette forum har flertallet haft "normale" prøveresultater, fordi f.eks. TSH skal mange steder ligge helt op på 10, før lægerne kalder resultatet for "unormalt". Til sammenligning i Tyskland, behandles patienter allerede ved TSH på 2.... så kan du selv regne ud, hvor mange "skjult-syge" vadrer på gader og stræder, og ikke forstår hvorfor de har det ad h...e til. Hvad med at læse bogen til Per Egil Hegge her på forummet? Hans kone havde også "normale" resultater, og næsten døde af det... hvis det ikke var for hendes mand, Hegge. Også Hegges andre gode artikler om emnet kan læses her. Jeg lover dig, at det er IKKE spild af tid, at læse om disse sager.

Døgnurinprøver for jod vil altid vise forkert, hvis man ikke cutter alle flerumættede planteolier ud af sin kost, i mindst en uge inden døgnurinprøven. Ellers bliver resultatet forfalsket og viser ikke-jodmangel, selv ved udtalt jodmangel...

Næste gang er jo først i juni. Har du ingen mulighed for at rekvirere disse udskrifter før? Så du er også bedre forberedt når du møder lægen næste gang?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2012
    Sted
    Østlandet
    Alder
    39
    Meldinger
    16

Standard Sv: Struma og operasjon

Jeg kan jo alltids ringe dit, men er dette sånt de kan sende i posten da? Har bare litt mye annet å tenke på for tida også, så har ikke tid til å sette meg inn i dette før jeg skal tilbake igjen egentlig.. Driver med innspurten studiene, og timen på sykehuset er selvsagt fem dager før siste eksamen, men tror det er eneste sjansen på å få time før sommeren, så jeg tar ikke sjansen på å avlyse den.

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Medlem siden
    May 2012
    Sted
    Østlandet
    Alder
    39
    Meldinger
    16

Og Anisa, det virker som du kan mye om dette temaet. Kan jeg spørre hva slags bakgrunn du har, jobber du med dette til daglig kanskje?

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Ingen av oss her inne er profesjonelle, annet i at vi er profesjonelle som stoffskiftesyke.
    Hele forumet her er bygd opp på at vi er likemenn, og ikke leger.
    Vi prøver bare etter beste evne og dele hva vår sykdom har tvunget oss til og lære.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,225

Smile Sv: Struma og operasjon

Sitat Opprinnelig skrevet av BenteR Vis post
    Ingen av oss her inne er profesjonelle, annet i at vi er profesjonelle som stoffskiftesyke.
    Hele forumet her er bygd opp på at vi er likemenn, og ikke leger.
    Vi prøver bare etter beste evne og dele hva vår sykdom har tvunget oss til og lære.
    Lige præcis! I går var det tilfældigvis jeg, der har orket at svare. På dette forum findes hundredsvis af mennesker, der besidder dyrebare erfaringer, men som i lange perioder ikke orker dele ud af dem... som sygdommen svinger op og ned. I går var det min tur til at orke...

Sitat Opprinnelig skrevet av Millie Vis post
    Og Anisa, det virker som du kan mye om dette temaet. Kan jeg spørre hva slags bakgrunn du har, jobber du med dette til daglig kanskje?
    Hej Millie Hvorfor klikker du ikke bare på et af de første links i min signatur? Ellers kan du læse på forummets forside, i boksen "Sonjas Stoffskifteforum" (den med de mange skandinaviske flag) mere om, hvad man kan forvente sig af forummet og hvorfor, og hvem man kan regne med at møde her.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2012
    Sted
    Østlandet
    Alder
    39
    Meldinger
    16

Takk igjen Anisa, er helt ny her jeg, så var ikke klar over dette. Takk for informasjonen

Medlem siden
    May 2012
    Sted
    Østlandet
    Alder
    39
    Meldinger
    16

Standard Tolking av prøvesvar

Hei!

Her er mine prøvesvar, jeg har kun fått påvist struma og går ikke på noen medisiner.

TSH 1.10 mlU/l ref.omr. 0.5-3.6
    Fritt T4 12. pmol/l ref. omr 8-20
    Fritt T3 6.0 pmol/l ref omr. 3.6-8.3
    Anti-TPO <10 klU/l ref. omr. <35
    TRAS <0.9 IU/l ref omr. <1.8
    PTH 2.1 pmol/l ref.omr. 1.5-7.0
    Kalsium fritt 1.21 mmol/l ref.omr 1.15-1.33
    25-OH-vitamin D 91 nmol/l ref. omr. 37-131
    U-jod/døgn 1.0 µmol/24t ref. omr. >0.8

Så hva tror dere om dette, Hypotyreose/hypertyreose eller er det bare struma?

Medlem siden
    Feb 2012
    Sted
    Oppland
    Alder
    44
    Meldinger
    352

Hei!

Du har helt like blodprøver som meg! Jeg har også påvist struma, dvs. flere kolloide knuter, men har foreløpig ikke greid å få noen diagnose på noe som helst til tross for utredning og ørten eksperter.. Jeg har alle symptomer på lavt stoffskifte/binyreproblemer, men blodprøvene er innenfor "normalen". Har vært hos endokrinolog, på UL med skjoldbruskkjertelen, på MR med hodet og skal nå til nevrolog med numne/prikkende hender og til hjertespesialist for døgnregistrering av stadig synkende hvilepuls.. Så langt er "alt normalt"..
    Hvilke symptomer har du, og har du ev. vurdert å gå til private?

Medlem siden
    May 2012
    Sted
    Østlandet
    Alder
    39
    Meldinger
    16

Hei Mummimamma!

Så godt å "møte" en annen i samme situasjon, selv om jeg selvsagt føler med deg. Dette er jo ikke noe gøy!

Jeg skal på kontroll igjen snart, og da får jeg jo et nytt sett prøver å sammenligne med. Kan jo være at legen sier noe annet enn sist også, hvis det er store variasjoner i forhold til forrige prøvesett. Mine symptomer er at jeg er ekstremt trøtt og sliten, og holder samtidig på å fullføre en bachelorgrad, så det er ikke så heldig egentlig.. Men det gjør jo også at jeg er litt usikker på om denne utmattelsen skyldes stort arbeidspress eller om det faktisk er strumaen som gir disse.

Som jeg har beskrevet tidligere i denne tråden, så sliter jeg også med pustebesvær under trening. Før trente jeg 5 dager i uka på høy intensitet, altså over 90 prosent av makspuls, og nå er jeg heldig hvis jeg kommer meg på trening 2 ganger i uka, og da ligger ikke pulsen noe særlig over 70-75 prosent av maks og selv da sliter jeg med å få puste. I tillegg kjenner jeg jo denne strumaen bare jeg skal ta tak i sjampoflaska i dusjen. Sist jeg var hos legen, så tappet de jo over en halvliter av en av knutene/cystene, og hvis de må fortsette og tappe hver gang jeg er der så kan det nok hende de foreslår operasjon.

Men foreløpig ville de følge meg opp og avvente situasjonen. Selv er jeg litt usikker på om jeg skal oppsøke en privat spesialist. Jeg har jo blitt henvist videre fra fastlegen og går nå til oppfølging på endokrinisk avd. på Aker, og jeg liker jo å tro at de kan jobben sin. Selv om man kanskje også burde hatt en second opinion.

Hva er dine symptomer da ettersom du har fått sjekket både det ene og det andre? Jeg har forresten også tatt ultralyd og finnålsbiopsi av skjoldbruskkjertelen.

Side 2 av 3 Først 123 Siste

Lignende tråder

1. Svar: 0
    Siste melding: 06-11-11, 12:25
  2. Hokus pokus rav mod struma
    Av Anisa i forumet Kosttilskudd/naturmedisin for skjoldbruskkjertel
    Svar: 3
    Siste melding: 08-11-10, 23:13
  3. Struma
    Av Cathrine H.A i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 5
    Siste melding: 01-05-10, 20:36