Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 27
    Medlem siden
    May 2012
    Sted
    Østlandet
    Alder
    39
    Meldinger
    16

Standard Struma og operasjon

Hei!

Jeg fikk diagnosen struma for noen måneder siden. Jeg var inne til kontroll, og de tappet over 0,5 liter væske fra venstre side av halsen min. Legen sa at jeg ikke trengte å operere på det nåværende tidspunkt, men at dette var noe jeg måtte kjenne på selv. Prøvene mine var normale, så jeg har verken høyt eller lavt stoffskifte (fikk ikke vite verdiene da). Men når man ikke faller inn i en av disse båsene, så virker det på meg som de ikke anerkjenner symptomene. Jeg har følt meg slapp og trøtt i ca et år. Jeg er egentlig A-menneske, men nå er det akkurat som jeg ikke kan få nok søvn. Er det flere som har kjent det på denne måten?

Tilbake til dette med operasjon da: Før trente jeg 5 dager i uka med høy intensitet, nå orker jeg kanskje to med middels intensitet. Når pulsen blir for høy på trening føler jeg meg uvel. Jeg sliter med å finne gode stillinger å sove i, for jeg liker å ligge på samme side som hevelsen er og det er ubehagelig og hvis jeg ikke ligger på den siden, så liker jeg å ligge på magen, men da med armene over hodet, og det er også ubehagelig nå. Og for det tredje så liker jeg å synge, ikke på noe høyt nivå altså, men nå klarer jeg kanskje bare en sang eller to. Føler at jeg hele tida har noe i halsen.

Så det jeg lurer på er: Er det flere som har følt det på denne måten før operasjon? Burde jeg si at jeg vil opereres? Og blir det bedre etterpå?

Skal på kontroll igjen i juni nemlig, og da vurderer jeg å ta opp dette med operasjon.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Question Sv: Struma og operasjon

Sitat Opprinnelig skrevet av Millie Vis post
    Så det jeg lurer på er: Er det flere som har følt det på denne måten før operasjon? Burde jeg si at jeg vil opereres? Og blir det bedre etterpå? Skal på kontroll igjen i juni nemlig, og da vurderer jeg å ta opp dette med operasjon.
    Hej Millie

Hvorfor tror du, at en operation kunne være en løsning for dig?

Hvad nøjagtigt håber du på, i tiden efter operationen?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2012
    Sted
    Østlandet
    Alder
    39
    Meldinger
    16

Standard Sv: Struma og operasjon

Hei!

Takk for svar. Jeg vet ikke om operasjon er det rette å gjøre, det er derfor jeg spør her. Men finnes det noen annen måte å bli kvitt dette på?

Uansett hva det blir til, så ønsker jeg å få tilbake energinivået mitt. Jeg savner å kunne trene fem dager i uka på høy intensitet. Jeg har også lyst til å kunne kore på albumet til en kompis av meg, men akkurat nå klarer jeg ikke å synge særlig mye.

Hvis det er operasjon som må til for å få til dette, så er det jo det jeg vurderer da. Har litt lyst til å høre hvordan andre har vurdert det før de selv valgte å la seg operere.

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Såvidt jeg har skjønt så vil operasjon ubønnhørlig føre til at du får lavt stoffskifte og vil være avhengig av levaksin resten av livet.
    En av de aller vanligste problemene med lavt stoffskifte er nettopp energiløshet, ergo vil ikke operasjon garantere at du får full futt igjen.
    Når de opererer, er de også veldig nær stemmebåndene, og hvis du symger, vil jeg nok sjekket opp det nøye først om det er risiko for at operasjon vil kunne skade stemmebåndene.

Synes det er utrolig vanskelig og si noe om hva jeg ville gjort i en slik situasjon, tror du rett og slett må lese litt her på forumet eller andre steder, for og finne ut hva du føler er det rette for deg.

Kanskje andre her på forumet har mer fornuftige svar til deg.
    Uansett, lykke til

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Question Sv: Struma og operasjon

Der er ikke noget enkelt svar på det...

...men det lyder som om du ikke kender så meget til skjoldbruskkirtlens funktion og betydning. En operation er forever, og den kan ikke gøres om, så det er vigtigt for dig at finde ud af, hvad du går ind til, fordi man får altid hypothyreose af at blive opereret, selv om det lyder som om du allerede har hypothyreose uanset fine blodprøver. Det gælder så om at finde en læge, der vil behandle sygdommen alligevel. Den slags læger findes men de er ikke så mange.

Bed om udskrifterne af ALLE dine blodprøver taget i det forløb du er i nu. Du har ret til at få udskrifterne og hvis du poster resultaterne her, kan man bedre se, hvad sker med dig og dit helbred lige nu. Måske vil det give dig flere argumenter på hånden for at insistere på behandling først?

Du kan læse f.eks. Anis' Kan man bli kvitt store knuter uten operasjon? Jeg er professjonell operasanger og andre tråde i forummet Operasjonssalen, hvor der er mange beskrivelser af tilstanden før og efter operationen...

Du må ikke tro, at en operation er den nemme løsning.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2012
    Sted
    Østlandet
    Alder
    39
    Meldinger
    16

Det jeg har hørt er at det kommer helt an på om man må fjerne hele eller deler av den, og i mitt tilfelle tror jeg ikke det var snakk om å fjerne hele. Dersom man beholder halve, så kan den gjøre jobben på egenhånd uten medisiner. Jeg kan ganske mye om dette egentlig fordi jeg har grunnfag i medisin..

Så det jeg egentlig sliter med er å bestemme meg, men man vet jo aldri om man blir bedre av operasjon på forhånd, så man må vel bare bestemme seg for om man skal ta sjansen eller ei. Og jeg tenker som så at så lenge jeg ikke har vondt, så skal jeg nok klare å presse meg til hardtrening uansett hvor lav energi jeg føler jeg har. Jeg er nemlig innmari sta!

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Det jeg har hørt er at det kommer helt an på om man må fjerne hele eller deler av den, og i mitt tilfelle tror jeg ikke det var snakk om å fjerne hele. Dersom man beholder halve, så kan den gjøre jobben på egenhånd uten medisiner. Jeg kan ganske mye om dette egentlig fordi jeg har grunnfag i medisin..
    Ja. Hvis den vel at mærke, fungerer perfekt, kan man sagtens fungere med halvdelen af skjoldbruskkirtlen... et stykke tid. Til man nærmer sig de mere modne år og i overgangsalderen plejer det at bryde sammen, mere eller mindre. Det er ikke uden grund at naturen har udstyret os med to skjoldbruskkirtel-lapper, og når en mangler, kommer man til at kunne mærke det, før eller senere.

Så det jeg egentlig sliter med er å bestemme meg, men man vet jo aldri om man blir bedre av operasjon på forhånd, så man må vel bare bestemme seg for om man skal ta sjansen eller ei. Og jeg tenker som så at så lenge jeg ikke har vondt, så skal jeg nok klare å presse meg til hardtrening uansett hvor lav energi jeg føler jeg har. Jeg er nemlig innmari sta!
    Viljestyrke og standhaftighed vil altid, i den sidste ende, tabe til hormoner. Hvis du har lavt stofskifte (uanset blodprøver), vil denne indstilling presse dine adrenals så hårdt, at de står af en skønne dag. Det er kun spørgsmål om tid... ikke "om". Da bliver man virkelig syg... og det er ikke nogen dans på roser. Det er derfor allervigtigst at finde ud af OM du allerede har hypothyreose eller ikke, men dertil er der brug for at se hvad dine blodprøver siger.

Medlem siden
    May 2012
    Sted
    Østlandet
    Alder
    39
    Meldinger
    16

Ifølge legen hos endokrinologisk avdeling på sykehuset jeg var på, så har jeg ikke hypothyreose nå. Jeg sa til og med til henne at jeg følte at jeg hadde alle symptomene på det. Men hun sa at mange kvinner føler det slik, men at alle prøvene mine lå innenfor normalområdet.

Synes det er litt rart at jeg har fått dette også jeg, for jeg har jo ikke jodmangel.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Ifølge legen hos endokrinologisk avdeling på sykehuset jeg var på, så har jeg ikke hypothyreose nå. Jeg sa til og med til henne at jeg følte at jeg hadde alle symptomene på det. Men hun sa at mange kvinner føler det slik, men at alle prøvene mine lå innenfor normalområdet.
    Den med at mange kvinner føler det slik er bullshit, og en udtalelse der er en spåkone værd, ikke en læge.

Du bliver nødt til at træffe et valg her: stoler du mest på lægen, eller stoler du på at din krop fortæller dig sandheden om, hvordan den har det?

Synes det er litt rart at jeg har fått dette også jeg, for jeg har jo ikke jodmangel.
    Når man ikke ved, hvad der er blevet taget prøver på, kan man ikke begynde at gætte. Det er afgørende nødvendigt at se, hvilke prøver er taget, hvilke prøver er ikke taget, og hvad siger de prøver der er taget...

Held og lykke

Medlem siden
    May 2012
    Sted
    Østlandet
    Alder
    39
    Meldinger
    16

Takk for det Anisa. Jeg vet hva det ble tatt prøver av sist og jeg vet hvilke prøver jeg skal ta neste gang (orker ikke ramse opp alt her for det var over 30 forskjellige), men vet ikke resultatene annet enn at legen sa de var normale. De tok også døgnurinprøve. Jeg skal jammen i meg be om en utskrift av de neste gang jeg er der.

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. Svar: 0
    Siste melding: 06-11-11, 12:25
  2. Hokus pokus rav mod struma
    Av Anisa i forumet Kosttilskudd/naturmedisin for skjoldbruskkjertel
    Svar: 3
    Siste melding: 08-11-10, 23:13
  3. Struma
    Av Cathrine H.A i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 5
    Siste melding: 01-05-10, 20:36