Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 15
    Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Standard Pål Jåbekk: Overvekt handler ikke om hvor mye vi spiser

Jeg bare elsker Jåbekk,s knusende logikk om helse, kosthold og her overvekt, med overskriften:
    "Overvekt handler ikke om hvor mye vi spiser" Hans uttalelser minner meg forøvrig mye om det Anisa sier
    Hvis du sliter med vekta og ønsker å gjøre noe med den så må denne bare leses. Dere nordmenn som spiser lavkarbo har vel lest endel fra denne mannen før

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Pål Jåbekk: Overvekt handler ikke om hvor mye vi spiser

Nå gir Jåbekk ut bok som er i butikkene fom i morgen. Selges også på nett http://m.bokkilden.no/SamboWeb/mobil...duktId=8157745
    Boken står øverst på min ønskeliste. Den omhandler lavkarbokosthold og trening og tar for seg hvorfor folk er så syke, og hva man selv kan bidra med i kampen mot god helse.

Medlem siden
    Nov 2011
    Sted
    Stor-Osloregionen
    Alder
    67
    Meldinger
    852

Post Re: Blondies bok

Hei Blondie

Ha bestilt "din bibel" av Jåbekk. Skal se om jeg kan finne noen tips der. Må ha melkefritt og så ser jeg hen imot boken av Wilson binyretretthet. Han snakker om hva vi skal spise for å bli bedre i våre slitne binyrer. Trenger 6 kg ned for å føle meg vel. (ikke tynn).

Spiser sundt men jeg må finne mitt optimale kosthold. Når jeg er i form er det morsom å prøve ut : Hva er godt for meg.

Fin vinterdag til deg også

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Blondies bok

Så spennende at du har kjøpt boka også, Fruemå. Gi tilbakemelding hva du synes da når du får lest den. 👍

Medlem siden
    Nov 2011
    Sted
    Stor-Osloregionen
    Alder
    67
    Meldinger
    852

Post Re: Pål Jåbekk: Overvekt handler ikke om hvor mye vi spiser

Hei
    Nå har jeg lest nesten hele boka. Er enig med deg den er nyttig og godt begrunnet. Jeg har for 4 år siden begynt å spise lavkarbo. Måtte ned på 10 til 20 g karbo før jeg kom i ketose. Da begynte jeg å gå ned. Men jeg følte meg ikke så topp som "lovet".

Vel det jeg ikke var klar over var at jeg hadde allergi for melke protin og eggehvite intoleranse og mais. Jeg har også siden spist light lavkarbo og har gått opp 6 kg. Nu holder jeg på med detaljene i melke rensen. Dvs. jeg spiser ikke roastbiff hvis den er stekt i smør for da er det melk i osv osv. Jeg skal nu etter hvert gjøre slik jeg gjorde for 4 år siden spise meg inn på ønsket kosthold. Har testet at jeg ikke har noe allergi for gluten, men har tenkt å dra denne endringen så langt at jeg skal prøve en mnd uten korn i det hele tatt. Det er mulig det først blir til høsten når vi er hjemme og alt er rolig. Men jeg er allerede igang med å gå over på mer stenalderkost. (Kanskje går det fortere enn jeg tror)

Det jeg fungere best på er å ta ting etterhvert, ikke presse, stresse osv. Men melk der rensker jeg og rensker.(Melke overtrekk i medisin og vitaminer) Herregud hva de har puttet melk i. Heldivis er ikke det å lage mat fra grunnen av noe nytt for meg.

Lykke til med helsefremmende tiltak. Godt med litt virituell prat og støtte.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Jeg har spist kornfri lavkarbo i ca ett år nå. Det gjorde stor forskjell for meg. Det eneste jeg brukte var kli. Så det på størrelsen på magen med en gang jeg kuttet ut kli. I følge en lege jeg jobber sammen med (han spiser også lavkarbo) så skyldes det tarmødem. Så sluttet jeg etterhvert å finne ulike påleggsholdere (lavkarbo brød og knekkebrød). Og det tror jeg må til dersom man vil ned i vekt. Det neste er jo som du har gjort å kutte ned på melkeprodukter. I ditt tilfelle må det jo nødvendigvis kuttes helt ut. Må du leve melkefritt permanent, eller er det snakk om å kutte helt ut i en periode? En annen kollega kuttet helt ut gluten og melk, men klarte ikke å gjeninnføre det uten at hun føler seg dårlig. I utgangspunktet skulle det være for 8 uker, men nå har det gått ett år.

Medlem siden
    Nov 2011
    Sted
    Stor-Osloregionen
    Alder
    67
    Meldinger
    852

Hei
    Melk er permanent. Jeg har allergi for protinet. Så er jeg forsiktig med hviten på egget og mais.
    Jeg tror at jeg kan lykkes bedre denne gang. Nå tar jeg jo bort det jeg er allergisk for. Jeg har begynt å skrive meny for alle måltider uten korn. Det blir værst å reise på ferie om 1 og halv mnd og da lever uten korn produkter. Da alt er standar (dårlige resturanter der ). Han skriver i boka hvis du vet at noe vil ødelegge så vent. Men jeg skal klare alt nu, uten å bli av med kornet

Jeg har jo ingen prøver som sier allergi eller intolleranse av korn.Har heller ikke ubehag av kornet. Men i kroppen så føler jeg ikke at den trives max med den bensinen den får. Derfor har jeg lyst til å også kjøre uten korn en stund for å se hvordan jeg føler meg.

Så målet er å bli stenalderdame for noen mnd i allefall. Jeg er slik at når ting har modnes så er jeg i gang og jeg er tro mot det jeg gjennomfører. Spennende å prøve igjen

Fin kveld til deg og husk å legge inn info ang kostendring, for det er slik vi blir bedre her inne. Vi er ikke like, men du verden hvilke gullgruve dette forumet er.

Medlem siden
    Nov 2011
    Sted
    Stor-Osloregionen
    Alder
    67
    Meldinger
    852

Uten korn

Hei

I dag ble første dag uten korn. Fikk noen tanker om at jeg manglet noe. Så forstod jeg at kroppen er vant til korn og da ble jakten avlyst.

Har følt meg litt sliten ikke helt topp. Fikk en likhetsfølelse med å være i ketose. Men mildere enn første gang jeg var det. Har veid meg og fra jul har jeg gått ned to kg bare med å nærme meg lavkarbo og være helt uten sukker. Pluss lite frukt ol. Spiser mye ren mat og tillaget fra bunn.

Er spent på om jeg i løpet av 14 dager merker noen forskjell. Da jeg gikk i ketose og etterhvert spiste mer karbo så merket jeg at jeg var sliten. Da spiste jeg melkeprodukter som jeg ikke tåler. Er spent på om kroppen min mener at dette er kosten for meg. Har ikke noe utslag på allergi for noe mel eller korn. Men jeg får mye luft og rumling. Det har jeg mindre av i dag.

Så var det veien videre.................

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Spennende. Tror du kommer til å merke stor effekt av å være uten korn. En tid med slapphet må du bare beregne, men det gir seg snart. Det vil overaske meg hvis du ikke kommer i ketose. Kanskje du får en liten boost av ketosen i seg selv også. Vaner er vanskelig å endre og du endrer jo mye på en gang. Beundrer deg for å hive deg inn i dette. Mye du skal tenke på på og ta hensyn til, men jeg er sikker på gevinsten i andre enden.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Nok en spennende studie som viser at lavkarbo uten kalorirestriksjon er veien å gå hvis man ønsker å øke metabolismen (også kalt stoffskiftet) Og oppnå vektreduksjon. Det spesielle med denne studien er at den ble foretatt av Albert Pennington allerede i 1953.

Lavkarbo er en livsstil som er viktig for alle med lavt stoffskiftet fordi mange av oss ønsker å øke metabolismen som vil være et mål i seg selv, istede for kalorirestriksjon som vil senke stoffskiftet ytterligere. Det er ikke en slankekur. Ber alle å huske at stoffskiftet skjer på cellenivå og kan ikke måles ut fra blodverdier. Det betyr i praksis at den viktigste jobben man gjør for å øke egen metabolisme skjer på kjøkkenet. Her kan ingen leger hjelpe.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Prøverne, som handler om immunforsvaret
    Av Nielsigne i forumet Autoimmune sykdommer
    Svar: 0
    Siste melding: 29-03-12, 10:30
  2. Svar: 0
    Siste melding: 04-05-09, 00:27
  3. Lavt stoffskifte og overvekt
    Av Maxern i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 13
    Siste melding: 25-10-08, 07:58