Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
    Medlem siden
    May 2012
    Meldinger
    7

Question hva bør jeg spise og ikke..

hei. er ei jeinte på 26 å, har hatt høyt stoffskifte i mange år før det ble funnet ut at jeg hadde det..fikk medisin men tålte den ikke, så ble det to runder me radioaktivt jod, da ble d lavt og deretter ustabilt. senere ble jeg gravid og var syk i ni mnder, etter at jeg fikk sønnen min for ett år siden har d vært veldi ustabilt og my sykdom. vet ikke min arme råd lenger..e r det noe jeg kan gjøre i forhold til kostholdet? for øyeblikket bruker levaksin 100mg

Medlem siden
    Dec 2011
    Sted
    Østlandet
    Alder
    39
    Meldinger
    502

Standard Sv: hva bør jeg spise og ikke..

Jeg har primært hørt at man generelt bør holde seg unna gluten og rafinert sukker(holdige produkter).
    Holde seg til rene kjøttprodukter uten muk, og slikt.
    Jeg trodde aldri jeg skulle si det, men jeg går på "lavkarbo".
    Det fungerer veldig greit for meg. Nå er jeg hypo, men jeg har hørt at disse anbefalningene også har blitt gitt til canser, hyper osv.
    Det finnes endel gode kosttilskudd du også kan benytte deg av. Bla, selenium, det står mye her inne under kosttilskudd.

Medlem siden
    May 2012
    Meldinger
    7

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Vet du blodprøvesvarene dine?
    Om stoffskiftet er lavt og ustabilt, kan det lage masse trøbbel og la deg føle deg syk, og med en liten krabat i huset trenger man all energi man kan stable på beina.
    Jeg ville fått sjekket verdiene, og er det mer enn seks uker siden sist du tok blodprøver, ville jeg tatt nye, som alltid skal stoffskifteprøver tas om morgenen og man må huske og IKKE ta levaksin før blodprøven.
    Hvis du ikke har fått gjort det tidligere, ville jeg i tillegg til TSH, FT3 og FT4, også fått sjekket ferritin, d-vitaminer, B12, TRAS og Anti-TPO.

Ellers når det gjelder kostholdet, så er jeg en av dem som spiser lavkarbo, hvilket betyr at jeg ikke spiser kornprodukter, poteter, ris eller sukker og unngår tilsetningstoffer så godt jeg kan. Ten mat er sunt for alle, men spesielt for oss som er syke.
    Når man har lavt stoffskifte skal man unngå goitrogene grønnsaker, eller iallefall koke dem før man spiser. Soya og hirse er ting jeg konsekvent unngår pga stoffskiftet.

Medlem siden
    May 2012
    Meldinger
    7

ok, nei det vet jeg ikke, men skal ivei en dag denne uken for å få tatt nye. men skal be dem ta alt du sa

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Lavkarbo var det som skulle til for å få meg over kneika. Men vil bare understreke at lavkarbo ikke betyr ingen karbo, slik at grønnsaker er en svært viktig komponent i dette kostholdet. Mange synes nemlig å tro at lovkarbo betyr fritt for karbohydrater. Det er ikke riktig. En uformell undersøkelse jeg har lest viser at 70% av de som spiser lavkarbo spiser mer grønnsaker enn før. Likeledes betyr lavkarbo at man må spise noe mer fett enn før. Kroppen lærer etterhvert å benytte fett som energikilde i motsetning til lettilgjengelige karbohydrater. I denne prosessen vil du tidvis føle deg slapp og elendig. Det er da viktig å ikke gi opp. Å endre kosthold på denne måten er som å skulle trene en voksen person som aldri har trent, det tar tid å komme i form. Når du først har kommet i form med kostholdsendringen er det virkelig verdt jobben. Jeg vil også anbefale deg å styre unna planteoljer og margarin. Det eneste jeg spiser av fett er smør, kokosolje og olivenolje på kald mat. Ander planteoljer suger jod ut av kroppen din og kan hemme stoffskiftrprosessen. Lykke til i jakten på bedre helse.:-)

Medlem siden
    May 2012
    Meldinger
    7

Question usikker

har nå kuttet ut gluten...og tror nesten at d funker. men lurer på om d stemmer at når stoffskifte er litt lavt så skal man senke dosen levaksin og når det er høyt skal man øke dosen..jeg merjer veldig godt at det begynner å bli ustabilt og blir høyere med dunkin i hode og er veldig nervotisk. men nå tror jeg d er litt lavere for jeg er sløv og veldig mye trøtt. også lurer jeg på om noen har erfaring med pukka greens vita i forhold til stoffskifte..
    pleas få snart...er veldi intressert i og få svar

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Standard Sv: usikker

Nå er jeg litt usikker;
    hvor lenge har du gått på Levaksin og hvilken dose tar du?
    Regulerer du opp og ned på dosen du tar etter hvordan du føler deg?
    Levaksin bruker lang tid i kroppen, og derfor anbefales det blodprøver hver sjette uke (tatt om morgenen og medisinfastende), for og justere Levaksinmengden alt etter hvordan kroppen reagerer på dosen man har. Derfor forandres ikke dosen oftere enn hver sjette uke iallefall.
    Man får Levaksin fordi stoffskiftet er for lavt. Til lavere stoffskiftet er, til mer Levaksin trengst for og få rett balanse i kroppen.
    Tar man i en periode for mye Levaksin, vil stoffskiftet kunne bli for høyt, og dosen må reduseres.
    Men det og variere dosen på egenhånd etter hvordan man føler seg, er ikke rette veien og gå.
    En del av symptomene på lavt stoffskifte og høyt stoffskifte kan være svært like.
    Jeg sliter ofte med og vite hva som foregår i kroppen min. Det kan være stoffskiftet forandrer seg, antistoffene forandrer seg, det kan være d-vitaminer, for lav ferritin eller også for lav B12. Men jeg tar jevnlig blodprøver, og har på den måten en viss kontroll.

Pukka Greens Vita kjenner jeg ikke til, så det kan jeg ikke svare på.

Lignende tråder

1. Hvilke matvarer bør man spise/ikke spise? Hvordan bør...osv.
    Av Dolphin i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 12
    Siste melding: 13-12-15, 13:33
  2. Alt vi ikke kan spise og lav-karbo .... hjelp!
    Av mammantileir i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)
    Svar: 18
    Siste melding: 05-12-11, 19:54
  3. Nettprat. Kan man spise seg frisk?
    Av Mod i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 0
    Siste melding: 08-04-11, 14:25
  4. Utslått av å spise?
    Av Marina73 i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 20
    Siste melding: 21-02-11, 09:30
  5. Tør man spise genmodificerede fødevarer?
    Av Anisa i forumet Genmodifisert mat (GMO)
    Svar: 0
    Siste melding: 26-09-10, 11:01

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn